Öljynkulutus

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
mmäki
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Joulu 13, 2011 17:05

Öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja mmäki »

Eli tarkoitus olisi selvittää hiljalleen lisääntyvän öljynkulutuksen syy, tällä hetkellä öljyä kuluu noin litra / 1000km ja kulutus tuntuu tosiaan lisääntyvän ajan myötä. Kyseessä on vuoden 2002 9-3 T7, koneella ja vakio GT17 ahtimella ajettu noin 120tkm.

Tulpanreiästä katottuna nelossylinterin mäntä vaikuttaa öljystä vähän kostealta ja on myös huomattavasti karstaisempi kuin muut. Vielä kuva tulpista, oikeanpuoleisin on nelosesta peräsin ja ehkä siinä jotain ihan pientä eroa muihin verrattuna saattaa olla. Jäähdytinnesteen taso tuntuu myös laskevan erittäin hitaasti, ehkä noin puoli senttiä / 1000km. Kannen jälkikiristyksen olen tehnyt eikä sillä ole ollut asiaan mitään vaikutusta.

Turbossa ei ole sormin havaittavaa välystä. Välijäähdyttimeltä läppäkotelolle menevä ahtoputki on sisältä öljyinen, mikä lienee kyllä normaalia? Viime aikoina myös se öljyntäyttökorkin ympäristö on ollut öljyinen jatkuvasta puhdistamisesta huolimatta, viittaisko jotenkin ongelmiin huohotuksessa? Uusin päivitys on kyllä asennettu, kaikki letkut ovat ehjiä ja se läppäkotelon ja venttiilikopan välinen takaisku toimii.

Nyt oliskin käyttöä hyville neuvoille. Jotenkin omasta mielestäni kaikki viittaisi eniten kansiongelmiin, mitäs mieltä muut on? Onko vielä jotain mitä olisi hyvä tarkistaa/tehdä? Turboakaan ei kiinnostaisi ihan vaan kokeilumielessä vaihtaa..
raimsshi
"Aero"
Viestit: 379
Liittynyt: La Kesä 25, 2011 12:05
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja raimsshi »

Eiköhän ne ole öljyrenkaat jumissa karstaisen pytyn männästä. Juuri vastaavanlaisen koneen remppasin.
mmäki
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Joulu 13, 2011 17:05

Re: Öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja mmäki »

Tota öljyrenkaiden jumiutumista ei sitten voi mitenkään todeta käyttämättä mäntiä ulkona? Koneen huuhtelu saattais ilmeisesti auttaa mikäli renkaat ei ole vielä kuoleentuneet, miten ja millä aineilla se käytännössä suoritetaan ja onko siitä yleensä ollut edes apua?
raimsshi
"Aero"
Viestit: 379
Liittynyt: La Kesä 25, 2011 12:05
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja raimsshi »

Kyllähän ne renkaat tuossa omassa koneessa oli niin jumahtaneet ettei siihen mikään aine olisi tehonnut.
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1468
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja ippe »

Ihan yleisesti voisi todeta sen että jos moottorin sisukset ovat karstassa ja öljypiessä, niin mikään huuhteluaine ei ole hyvä keino lian irroittamiseen, sillä johonkin se kökkö jää siellä moottorin sisällä kuitenkin, hyvällä tuurilla pesuaineen käytöstä selviää imusihdin putsauksella, mutta huonolla tuurilla menevät pienemmät öljykanavat tukkoon, eikä enää pelkkä sihdin putsaus auta, vaan tulee laakerivaurioita.

Joskus vaan on aika aukaista kone ja tehdä koneremonttia, ei sitä pysty korvaamaan millään moottoriin kaadettevalla ihmeaineella...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
assa
"Aero"
Viestit: 365
Liittynyt: Su Loka 02, 2011 16:50

Re: Öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja assa »

" Kyseessä on vuoden 2002 9-3 T7, koneella ja vakio GT17 ahtimella ajettu noin 120tkm."

Mikä aiheuttaa noin vähän ajetussa koneessa tukkeituman, öljy/pitkä vaihtoväli, ajomatkat, kertokaa ihmeessä syy/yhteys ?
Omani yli 300tkm ajettu, kaksi muuta autoa pihassa toisessa 350 ja 450tkm ovat dieseleitä ei vielä koneita mistään avattu, ei yhdessäkään ole tuollaista jumitautia vielä esiintynyt ;)
saabmieskaikenties
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ti Huhti 16, 2013 20:23
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja saabmieskaikenties »

saab 9-3 SE 2t 1999 140 tonnii ajettu Mro nyt 20 vauhissa kuulu kilahus sit sammutin katottii ulkoo et mitä kävi sit mentii sisää lähti käyntiin iha hyvin sit sammutin sit alko tulee öljyy ja tarkistin ja lisäsäin öljyä tänään. Tuliko kallis reissu? Onks kone iha vituillaan?
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1231
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Alkuper kysyjälle vielä... Mikä öljyn vaihtoväli on ollut, 20 tkm? Tuo 120 tkm on kyllä todella vähän, onko ajo pelkästään lyhyttä pätkää, ja paljon tyhjäkäyntiä? Oma vastaava autoni vie 10 tkm vaihtovälillä puolesta litrasta litraan, takana nyt reilu kaksisataa tuhatta, toinen turbo. Öljysihtiin ei ole kurkattu ainakaan toistaiseksi.
Georges27
"Hirsch"
Viestit: 873
Liittynyt: Ma Huhti 20, 2009 11:27
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: Öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja Georges27 »

Niin onko autolla vai turbolla ajettu tuo n.120tkm?
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), Jumpy l2h1 2.0Hdi -07 (vaihdetaan leveämpään pakuun)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
mmäki
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Joulu 13, 2011 17:05

Re: Öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja mmäki »

Autossa on aikaisemman konerikon seurauksesta vaihtokone, jolla on nyt rullailtu se noin 120tkm. Koneen mukana tuli myös ahdin. Aikaisemmista öljynvaihtoväleistä on siis paha sanoa, itse olen vaihdellut öljyt 10tkm välein. Ajelen lähinnä pääkaupunkiseudulla eli juurikin lyhyttä pätkää ja paljon tyhjäkäyntiä. Koneen purkaminen olis edessä, päivittäinen auton tarve vaan hidastaa tällä hetkellä projektia..
Vastaa Viestiin