Ng 900 käynti ongelma

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Marksor
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ma Marras 15, 2010 17:42
Paikkakunta: Hyvinkää city

Ng 900 käynti ongelma

Viesti Kirjoittaja Marksor »

Ongelmani koskee tosiaan Ng 900 2.0t:n käyntiä. Ongelma ilmeni viikko takaperin vaihdetu kansipahvin jäljiltä.

Heti ensimmäisen käynnistyksen jäljiltä kone käy hyvin n. 30 sekunttia kaikilla neljällä, jonka jälkeen käy enään kolmella, jolloin siis tuntuu tiputtavan 4 pytyn ja nostaa tyhjäkäynnin lähemmäksi 2000.
Olen myös kokeillu ajaa lämpöiseksi, jolloin tyhjäkäynti alkaa seilaamaan 1300-1500 väliä ja välilä pomppaa takaisin 2000. Eikä tahdo ahtaakkaan kunnolla, mutta muuten menee nätisti ajossa. Ei nyi, eikä pidä muita ylimääräisiä ääniä. Haisu putken päästä on kyllä varsin rikkaan oloinen ja kunnolla kaasua painaessa pöllähtää mustaa

Olen käynyt läpi kaikki alipaine altiit paikat, koko imusatsin välijäähyltä ja vaihtanut ahtoputken kumiset väliputket, tulpat vaihdettu, anturit katsottu, suuttimet irrotettu ja puhdistettu, myös kokelin vaihtaa 3 j 4 pytyn suuttimet päikseen --> ei vaikutusta.
Vähämaa ei päässyt lukemaan vikakoodeja tech:llä, kaikkialle muualle kyllä pääsi autossa.. :? DI-kasetin vaihtoa en ole vielä kokeillu, että jos jollakulla olisi lainaksi niin voisi kokeilla.

Kokeillu kyllä etsiä täältä foorumlta jo pari päivää vastauksia, mutta en oikein ole löytäny etsimääni.
Power is nothing without control
Olavi P
"Turbo"
Viestit: 292
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 20:45
Paikkakunta: Kälviä

Re: Ng 900 käynti ongelma

Viesti Kirjoittaja Olavi P »

Onhan siinä muitakin johtoja jotka on voinut mennä väärin .
-99 Turbo 1979-
-99 1969-
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ng 900 käynti ongelma

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Maadoitukset kunnolla?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ng 900 käynti ongelma

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

ettei ois menny tyhjäkäynti moottorin ja suuttimen piuhat ristiin?
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Marksor
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ma Marras 15, 2010 17:42
Paikkakunta: Hyvinkää city

Re: Ng 900 käynti ongelma

Viesti Kirjoittaja Marksor »

like_a_glove kirjoitti:ettei ois menny tyhjäkäynti moottorin ja suuttimen piuhat ristiin?
Ei ole, selvästi lukee pytyille mennevissä omat johtonsa ja olen tyjäkäyntimoottorinkin irrottanut ja putsannu jo kaksi kertaa, myös kokeillut ottaa sen piuhan pois kun kone käy ja silloinhan se vasta heittääkin kierrokset korkealle, etten usko että siinä vikaa ole, niin ja siihen olen kanssa uusinu kaikki letkut hiljattain.

Maadoituksessa huomasin ainoastaan imusatsin lämpölevystä törröttävän jonkin sortin johdon, mutta voisiko se vaikuttaa niin ratkaisevasti? Imusatsi on ainut mitä en tosin itse kasannut tuossa kansirempassa...
Power is nothing without control
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ng 900 käynti ongelma

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

sytkäkasetti paskana?

ei ois kuvaa niistä piuhoista imusarjassa?

jos ne on jotain rengas liittimiä niin tod.näk trionicin maadotus...ois hyvä olla kiinni imusarjassa. (imusarjassa termarikotelon yläpuolella paikat.

edittiä... eli tarviit sen toisen kasetin?

edit 2... tulpat?
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Marksor
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ma Marras 15, 2010 17:42
Paikkakunta: Hyvinkää city

Re: Ng 900 käynti ongelma

Viesti Kirjoittaja Marksor »

Joo sain testattua toisella varmasti toimivalla kasetilla isä-ukon tonnarista, kun sattui itse soittamaan ja kyselemään kuulumisia.

Mutta auton käynti ei muuttunut merkittävästi vaihdolla, edelleen tuntu käyvän kolmella ja ne tulpat tosiaan vaihdoin rempan yhteydessä.

Kuvat voin käydä napsasee huomenissa ja se törröttävä johto oli todellakin sellainen pyöreä päinen eli juurikin maadoitus, mutta en kerennyt sitä testaamaan.

Yksi mikä käynny mielessä on moottoriohjaus, voisiko boksi olla menny. Ekassa testissä kaveri oli laittanut akun huonosti kiinni ja koko vehje sai huonosti virtaa siinä määrin, että esim: kiekkamittari mittari hyppi villisti edes takas ja kuulu releistä selvä räpsiminen... mitään sulaketta ei ole polttanut ja tärkeimmät releetkin olen testannut.
Power is nothing without control
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Ng 900 käynti ongelma

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Lambdasäätö aktivoituu sen reilun puolen minuutin päästä startista kun anturi on lämmennyt. Viittaisi siihen että anturi on viallinen ja ajaa seoksen rikkaalle minkä haistaakin ilmeisesti.
Voit testata irrottamalla lambdan liitin mikäli käynti pysyy normaalimpana startin jälkeen pidempäänkin, se menee nimittäin softan kartoilla tuossa tapauksessa.
Oikea korjaushan on sitten anturin vaihto.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Marksor
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ma Marras 15, 2010 17:42
Paikkakunta: Hyvinkää city

Re: Ng 900 käynti ongelma

Viesti Kirjoittaja Marksor »

vesa67 kirjoitti:Lambdasäätö aktivoituu sen reilun puolen minuutin päästä startista kun anturi on lämmennyt. Viittaisi siihen että anturi on viallinen ja ajaa seoksen rikkaalle minkä haistaakin ilmeisesti.
Voit testata irrottamalla lambdan liitin mikäli käynti pysyy normaalimpana startin jälkeen pidempäänkin, se menee nimittäin softan kartoilla tuossa tapauksessa.
Oikea korjaushan on sitten anturin vaihto.
Ei auttanut käyntiin sama jatkuu ilman lamdaa ja kunnolla kun polkasee kaasua tyhjäkäynti jää seilaamaan 1500-2000 väliä eli siinäkään ei muutosta.
Kylmänä kone käy edelleen nätisti tuon puoli min. Startaten 2000 kierroksilla ja pudottaa pytyn pois ja jää 1300 tyhjäkäynnille. Oli sitten ilman lamdaa tai sen kanssa

Nyt olen laittanut myös sen lämpölevyn maan kiinni oikeaa paikkaan.
Sekään ei tosiaan vaikuttanut, että otin kesken käynnin nelosen suuttimen johdon irti, mutta jos jonkun muun niin silloin käynnin muutoksen kyllä kuule.

Mitähän lukemia kuuluisi niistä suuttimien piuhoista tulla tyhjäkäynnillä?
Power is nothing without control
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ng 900 käynti ongelma

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ettei vaan olisi venttiilivika? Ite mittaisin seuraavaksi puristukset. Miksi kansipahvi vaihdettu?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Marksor
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ma Marras 15, 2010 17:42
Paikkakunta: Hyvinkää city

Re: Ng 900 käynti ongelma

Viesti Kirjoittaja Marksor »

Mertmi kirjoitti:Ettei vaan olisi venttiilivika? Ite mittaisin seuraavaksi puristukset. Miksi kansipahvi vaihdettu?
Testasin puristukset mittarilla, näytti 1 ja 4 pytyille 11.5. Keskimmäisille pytyille 11 tai vähän alle eli kai ne vielä ihan hyvät pitäisi olla?

Niin kansipahvi meni vaihtoon siitä syystä, kun hävitti nestettä niin urakalla. Ja oli myös se pahvi kyllä kulunutkin. Päästi 2 pytylle suoraan kanavasta ja viimesenä yönä oli valuttanut koko pytyn täyteen nestettä... Joten tuli ihan tarpeeseen :)

Edit: Tänään katsoin vielä uudestaan letkut, oli halki se tyjäkäyntimoottorilta lähtevä kohtuullisen paksu letku juuri klemmarin alta siitä mutkasta missä se palaa takaisin imupuolelle. Vähäksi aikaa jopa käynti rauhoittui, mutta sama jatkuu taas.. Eikun takas ihmettelemään saabin sielun elämää..
Power is nothing without control
Marksor
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ma Marras 15, 2010 17:42
Paikkakunta: Hyvinkää city

Re: Ng 900 käynti ongelma

Viesti Kirjoittaja Marksor »

Tämä tapaus on nyt selvinnyt vihdoin ja viimein. Weinmannin bitit sekaisin, eli moottorinohjainboksi se oli mikä tässä kaiken vian ja v*******n oli aiheuttanut kansirempan jäljiltä, eli juuri tuon hummailun tyhjäkäynnillä ja kaiken mitä aikasemmin olin kirjoitellut.
Positiivista tässä nyt on tietysti se, että lähitulevaisuudessa ei ainakaan mikään alipaine, vesiletku tai suurin osa antureista pitäisi tuottaa ongelmia. Kaikki tuli vaihdettua :D

Nyt voisi tietysti katsoa vanhan boksin sisällön, mitä on syönnyt.

Mutta asiasta ahtimeen, onko tässä lähellä ketään kuka tekisi T7 modausta noihin bokseihin??? Tai jos joltakulta löytyy T5 mankkuvena toimivana ja vielä kohtuullisella hinnalla, niin voin harkita myös sitä.
Power is nothing without control
Vastaa Viestiin