Käynnistysongelma

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
kimmoh
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 20:50
Paikkakunta: Turku

Käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja kimmoh »

Osaako kukaan neuvoa, missä vikaa, kun vuoden 2002 93 tekee silloin tällöin sen, että startatessa kaikki vaan pimenee eikä mitään tapahdu?

Mittarivalot syttyvät aivan normaalisti, bensapumppu lähtee käyntiin ja kaikki on täysin normaalia siihen asti, kunnes kääntää virta-avaimen start-asentoon. Sitten ei tapahdukaan enää mitään. Hämmästyttävintä on, että tehtyään tämän muutaman kerran auto starttaa normaalisti, jos vain jaksaa pitää avainta start-asennossa joitakin (ehkä noin 10) sekunteja. Auto on automaatti ja merkkiliikeessä arvelivat, että vika voisi johtua viallisesta vaihteiston asento-anturista tai sitten virtalukon pohjasta.

Startatessaan kaikki startin äänet jne. kuulostavat täysin normaaleilta.

Onko kellään kokemuksia vastaavasta?
9-3X 2,0t 2011, 9-5 Aero MY 2001 aut.
ex 9-3 SC Griffin TTid, MY 2012, 9-3 Sport Edition 2.0T 2002 aut.
900 Turbo 1996, 900S 1992, 900 Turbo 1989
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1468
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja ippe »

Maadoitusongelmalta vaikuttaa, kannattaa ihan ensimmäisenä puhdistaa akun navat ja akkukengät ja kiristää akunkengät akkuun kiinni, maakaapelin liitos korin ja moottorin päästä kannattaa myös tarkastaa jos edellä mainittu ei auta.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Lilsu
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: La Tammi 15, 2011 19:38
Paikkakunta: LOHJA

Re: Käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja Lilsu »

Mulla on 96-vuoden vaparisatkussa tehnyt lämpimillä kelillä vastaavaa. Kun auto on ajettu kunnolla kuumaksi, niin käynnistysyrityksessä ajovalot himmenevät, muuta ei tapahdu. Avain täysin oikeassa asennossa ja voimalla vääntäen saattaa käynnistyä myös kuumana. Talven pakkasilmoilla ei edes muista vikaa olevan. Virtalukon pohja ollut hommattuna jo pari vuotta. Aika hankala vaihtaa, kuulemma.
9-3 2.0t 2001
9-3 2.0t 2000
900S 2.0i Ex
kimmoh
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 20:50
Paikkakunta: Turku

Re: Käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja kimmoh »

Kiitos kommenteista!

Maadoitusongelma minullakin tuli ensin mieleen, mutta mitään virran pätkimisiä tms. ei tapahdu ja kun startti toimii, niin sekään ei pätki. Myöskään mitään valojen "himmenemistä" ei tapahdu, vaan kaikki toimii ihan normisti lukuunottamatta sitä, että startti ei pyöritä.

Myös virtalukko toimii ihan normisti eikä vaadi voimaa sen enempää kuin muutenkaan.

Mutta tarkastan maadoitukset ja katsotaan mitä tapahtuu, kiitos :D
9-3X 2,0t 2011, 9-5 Aero MY 2001 aut.
ex 9-3 SC Griffin TTid, MY 2012, 9-3 Sport Edition 2.0T 2002 aut.
900 Turbo 1996, 900S 1992, 900 Turbo 1989
TTH
"Hirsch"
Viestit: 850
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Maailma.

Re: Käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja TTH »

Tuo maadoitus on helppo testata apukaapelilla, toinen pää jonnekin koneeseen kiinni (nostokorvat yleensä aika hyviä tässä hommassa) ja toinen pää miinusnapaan..
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
arcnaleon
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: La Huhti 06, 2013 15:14

Re: Käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja arcnaleon »

Tervehdys!

Tuo meidänkin piinaava Saabbi teki täysin saman tempun nyt, poislukien että ei vaan suostu yrityksistä huolimatta starttaamaan.

Perjantaina päivällä ensimmäisen kerran, kahdella avaimella puoliso yritti 30 min ilman tulosta, itse ehdin sitten paikalle ja lähti sitten kuitenkin kun vähän aikaa rämppäsi. Noh, illalla sama temppu, tällä kertaa vaan ei sitten millään lähtenyt joten työntämällä käyntiin ja kotipihaan ihmettelemään. Virtalukon pohja ei voi olla koska autolla ajettiin kuitenkin 30 min ilman mitään ongelmia.

Tänään käynyt maadoituspisteet läpi, akkukengät ja navat puhdistettu. Seuraavaksi lähden purkamaan startin relettä ja sitä testaamaan josko vikaa löytyisi.

Harmillisesti itse starttia kun ei vaan näe/pääse testaamaan mittarilla meneekö sinne virtaa kun on hieman hattumaisessa paikassa. Tarkoitus olisi että jos edes kerran sen käyntiin saisi niin pääsisi siirtämään sen nosturille ja sitä kautta ihmettelemään tuota starttia.

Virta-avainta kun kääntää kuuluu vaan releen naksahdus ja kaikki mittarivalot kirkastuu ja pöhö hiljenee.

EDIT: Toisella releellä testattuna ei vaikutusta, joten todennäköisin paikka on juurikin tuo startin liitoksien hapettuminen, harmillisesti on vaan niin pahassa paikkaa että ei mitään mahdollisuuksia testata sitä yläkautta joten taitaa olla että hinataan tuo lähimmälle korjaamolle odottamaan jatkotoimenpiteitä.

Ihmeellinen rakkine, pelkästään tämän vuoden puolella jo 4 halvaantuminen tälle yksilölle, jokaisena kertana eri vian vuoksi.
Piinaava Saab -01 9-3se 2.0t/E85 MANUAL.
arcnaleon
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: La Huhti 06, 2013 15:14

Re: Käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja arcnaleon »

Ei malttanut odottaa korjaamo aikaa niin tuli rakennettua tuohon pihalle ramppi jolla pääsi sitten paremmin ihmettelemään starttia.

Mutta Piinava saabbi on taas liikenteessä, kuten joku foorumilla mainitsikin niin ongelma oli startin herätteen kytkennässä, oli puoliksi löysällä niin sen putsaus ja kiristys, taas starttaa normaalisti.

Uutta vikaa odottamaan. :-)
Piinaava Saab -01 9-3se 2.0t/E85 MANUAL.
kimmoh
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 20:50
Paikkakunta: Turku

Re: Käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja kimmoh »

Kiitos taas!

Nyt parin päivän aikana startti on kiusannut tosissaan ja vain harvoin käynnistynyt ihan kerralla. Tänään sain hieroa autoa vartin verran ennen kuin lähti. Ja on hämmästyttävää, että kun se lähtee, se pelaa täysin moitteitta.

Itsellä kun ei ole taitoa kuin saada hajalle kaikki mihin koskee, niin pitänee viedä se lähipäivinä johonkin Saabia ymmärtävään korjaamoon ja pyytää tarkastamaan juuri nuo startin kytkennät. Toki sain tarkastettua ja puhdistettua akun navat ja maadoituspisteet, mutta sieltä ei apua tullut.
9-3X 2,0t 2011, 9-5 Aero MY 2001 aut.
ex 9-3 SC Griffin TTid, MY 2012, 9-3 Sport Edition 2.0T 2002 aut.
900 Turbo 1996, 900S 1992, 900 Turbo 1989
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: Käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja JKen »

9-5:sen tyypilliset vikakohdat ko. tapauksessa:

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... ed#p925177
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja AZP »

Sähkö toimii joskus juuri noin, vaikka se järjettömältä tuntuukin. Eli tänään virta kulkee iloisesti johtojen ja liitosten läpi, toisena päivänä taas ei. Ja usein käy juurikin niin, että pienemmällä virralla (valot, mittarit, radio) sähkö kulkee oikein, mutta kuormalla (startatessa) ei kulje mitään.

Maadoituksen lisäksi tutkisin myös pluspuolen liitokset, akunnapa, startin kaapelointi ja heräte. Sieltä sen jostain uskoisin löytyvän. Oikean paikan löytämisen huomaa useimmiten vain siitä, että vika hävisi, mikä tekeekin korjaushommista mielenkiintoista. Koskaan ei tiedä illalla nukkumaan mennessä varmaksi että vika on oikeasti tullut korjattua.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
kimmoh
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 20:50
Paikkakunta: Turku

Re: Käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja kimmoh »

Käytin auton läheisellä AD-korjaamolla, jossa se nostettiin ylös ja tarkastettiin / kiristettiin kaikki startin piuhat. Asentajan mukaan kaikki vaikutti normaalilta eikä ainakaan silmin nähden ollut mitään, mikä ongelman selittäisi. Olen testannut autoa koko päivän ja startannut sitä useita kertoja ja joka kerta on startannut normaalisti :)
AZP kirjoitti:Sähkö toimii joskus juuri noin, vaikka se järjettömältä tuntuukin. Eli tänään virta kulkee iloisesti johtojen ja liitosten läpi, toisena päivänä taas ei. Ja usein käy juurikin niin, että pienemmällä virralla (valot, mittarit, radio) sähkö kulkee oikein, mutta kuormalla (startatessa) ei kulje mitään.

Maadoituksen lisäksi tutkisin myös pluspuolen liitokset, akunnapa, startin kaapelointi ja heräte. Sieltä sen jostain uskoisin löytyvän. Oikean paikan löytämisen huomaa useimmiten vain siitä, että vika hävisi, mikä tekeekin korjaushommista mielenkiintoista. Koskaan ei tiedä illalla nukkumaan mennessä varmaksi että vika on oikeasti tullut korjattua.
Voi olla, että tänään vaan on tällainen päivä ja huomenna toisenlainen, mutta nyt tuntuu hyvältä. Kiitos kaikille neuvoista :D
9-3X 2,0t 2011, 9-5 Aero MY 2001 aut.
ex 9-3 SC Griffin TTid, MY 2012, 9-3 Sport Edition 2.0T 2002 aut.
900 Turbo 1996, 900S 1992, 900 Turbo 1989
kimmoh
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 20:50
Paikkakunta: Turku

Re: Käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja kimmoh »

Ei toiminut kuin pari päivää ja nyt on taas tehnyt sitä :cry:

Ensi viikolla vien sen paikalliseen merkkikorjaamoon, jossa sitten tutkitaan.... Onneksi siellä tuntuu olevan hyvin ammattitaitoinen henkilökunta ja asentajat. Olisivatpa vaan vielä ilmaisia....
9-3X 2,0t 2011, 9-5 Aero MY 2001 aut.
ex 9-3 SC Griffin TTid, MY 2012, 9-3 Sport Edition 2.0T 2002 aut.
900 Turbo 1996, 900S 1992, 900 Turbo 1989
SeenFinn
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 14:41
Paikkakunta: Klaukkala/PK-seutu

Re: Käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja SeenFinn »

aivan vastaava ongelma omassa kolkissa, huomenna aamulla startti vaihtoon.
virtalukon pohja sekä startin rele helppo mitata yleismittarilla.
kimmoh
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 20:50
Paikkakunta: Turku

Re: Käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja kimmoh »

Niin....startti on varmaan vielä yksi mahdollisuus lisää vian sijainnille :(
Tuntuu kummalliselta, että silloin kun autossa on vika päällä ja kun se sitten suostuu starttaamaan, se lähtee aina vasta sen jälkeen, kun avain on ollut muutaman sekunnin start-asennossa. Siis ei koskaan niin kuin se kunnossa ollessaan tekee eli heti avainta käännettäessä.

Vian mittaaminen ilmeisesti vaatii sen, että auto ei silloin suostu starttaamaan, joten saavat sitten Metroautossa testata ja hämmästellä, mikäli se silloin suostuu vikansa näyttämään. Muussa tapauksessa siihen sitten asennetaan se joku systeemi, joka vian tullessa kertoo sen sijainnin.
9-3X 2,0t 2011, 9-5 Aero MY 2001 aut.
ex 9-3 SC Griffin TTid, MY 2012, 9-3 Sport Edition 2.0T 2002 aut.
900 Turbo 1996, 900S 1992, 900 Turbo 1989
kimmoh
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 20:50
Paikkakunta: Turku

Re: Käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja kimmoh »

No niin, vika on paikallistettu!

Metro-auton erittäin asiantunteva asentaja asensi järjestelmään polttimon, joka näytti virrankulun asentoanturista eteenpäin vikatilanteessa. Lisäksi sain ohjeet siihen, miten vikatilanteessa mitataan virtalukosta tuleva virta. Sain selville, että vika johtuu vaihteiston asentoanturista. Vikatilassa virta siis kulki eteenpäin virtalukosta, mutta ei asentotunnistimesta. Eikä tuon selvittäminen ollut edes kovin kallis operaatio :)

Asentaja osasi tosin epäillä juuri tuota vikaa jo siinä vaiheessa, kun kerroin, että kuumalla säällä vika ilmenee paljon useammin kuin kylmällä säällä. Todella pätevä kaveri! Muutenkin Metroauton palvelusta jäi todella hyvä ja asiakasystävällinen kuva, josta kiitos heille :)

Nyt siis vain tilailemaan asentotunnistinta ja vaikka sekin tietenkin maksaa, tuleepa vika korjatuksi! Kiitos kaikille!
9-3X 2,0t 2011, 9-5 Aero MY 2001 aut.
ex 9-3 SC Griffin TTid, MY 2012, 9-3 Sport Edition 2.0T 2002 aut.
900 Turbo 1996, 900S 1992, 900 Turbo 1989
Vastaa Viestiin