Tyhjäkäynti ja ilmastointi....

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Tahvo
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2008 13:00

Tyhjäkäynti ja ilmastointi....

Viesti Kirjoittaja Tahvo »

Yritin käyttää hakutoimintaa, mutta enpä löytänyt vastausta.

Ainakaan vielä se ei ole iso onglma, mutta...

Tyhjäkäynti vaihtelee. Kokeilin ilmastointilaitetta. Kun sen kytki pois päältä,
niin tyhjäkäynti palautui normaaliksi ja kun kytkee päälle, niin tyhjäkäyntikierrokset
nousevat selkeästi yli 1000 kierroksen.

Samoin jos jättää auton pyörimään kytkin ylhäällä, niin tyhjäkäyntikierrokset
nousevat itsekseen.

Vuosi sitten oli polttoainepumpun kanssa ongelmia, joiden yhteydessä myös
tyhjäkäyntikierrokset nousivat. Polttoainepumpun uusimisen jälkeen kuukauden
päästä oli uusi asennettu letku pumpun sisällä murtunut.

Mistähän osaisi etsiä syytä tyhjäkäynnin vaihteluihin?

Vuosi sitten autoon vaihdettiin ilmamassamittari ja kampiakselin asentoanturi,
ennenkuin Saab-Foorumin opastuksella rohkenin tehdä huoltoaukon ja murtunut
letku löytyi.
Tahvo

Saab 9-3 1998/2.3
Kuopio
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1468
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Tyhjäkäynti ja ilmastointi....

Viesti Kirjoittaja ippe »

Eli kyseessä 2.3 vapari, jossa moottorin ohjauksesta huolehtii Motronic?


Kannattaa tarkastaa ettei bensalinja ole rutussa tankin ja suodattimen väliltä, jos suodattimen edellisestä vaihdosta ei ole tietoa, niin sekin kannattaa varmuuden vuoksi vaihtaa.

Ilmeisesti pumppua vaihdettaessa tuohon(kin) on laitettu pätkä kumiletku klemmareilla sinne tankin sisään, sen liitokset voivat vuotaa sen verran että bensanpaineet jäävät turhan alas.

Toki perinteiset konehuoneen pikkuletkut kannattaa käydä läpi ja etsiä muutenkin imuvuotoja, pienestäkin imuvuodosta tulee käyntiongelmia.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Tahvo
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2008 13:00

Re: Tyhjäkäynti ja ilmastointi....

Viesti Kirjoittaja Tahvo »

Kyllä kysymyksessä on 2.3 vapari/Motronic.

Polttoainesuodatin on vaihdettu 140 tkm, nyt ajettu 190 tkm.

Olen itsekin ajatellut juuri näiden polttoainepumpun tankin sisällä olevien putkenpätkän
klemmareiden kiristämistä.
On vain aika hankala "nitkutella" niitä bensaputken letkuja kannesta irti niin,
että liittimet pysyvät ehjinä.

Tuli viime vuonna ostettua bensapainemittari, joka vielä ollut ilman käyttöä.
Mikähän on oikea paineen määrä?
Tahvo

Saab 9-3 1998/2.3
Kuopio
Vastaa Viestiin