Mitä öljyä ja mikä öljynsuodatin?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
TeijoV
"Turbo"
Viestit: 248
Liittynyt: La Maalis 23, 2013 20:51
Paikkakunta: Riihimäki

Mitä öljyä ja mikä öljynsuodatin?

Viesti Kirjoittaja TeijoV »

Eli mitäs öljyä porukka suosittelee vm.-01 9-3:seen ? Entäs mitä öljynsuodatinta?

Autossa käytetään etanolia ja bensaa, riippuu mille päälle sattuu :D
9-3 SE 2.0t Jubilee -02 Biopower
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1468
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Mitä öljyä ja mikä öljynsuodatin?

Viesti Kirjoittaja ippe »

Alkuperäisvaraosana GM-suodatin, vaikka niiden ongelmista on täällä keskusteltukin, tai sitten jokin laadukkaana pidetty tarvikeosa, esimeriksi Mahle.

Öljyiksi jokin 5W-30 tai 5W-40 täyssynteettinen, mun mielestä vaihtoväliä kannattaa pitää alle 10000km, omaan olen käyttänyt Castrolin Magnatecciä ja GM-öljyä, sekä joskus Teboilin liemiä.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
GMSAAB
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Marras 14, 2012 16:36
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Mitä öljyä ja mikä öljynsuodatin?

Viesti Kirjoittaja GMSAAB »

Itse olen käyttänyt tota GM-LongLife 5W30-öljy 5l "dexos2":a ja aiemmin oli käytössä GM-orginaali suodatin mutta se alkoi vinkumaan 5tkm:n ajon jälkeen kylmänä. Nyt suodattimena M-filter MH 377. Edellisillä öljyillä ajoin noin 6tkm:ä ja aika vettä tuntui olevan. Nyt ajattelin mennä tästä eteenpäin 5tkm:n vaihtovälillä.
#5774
Volvo S40 D2 Classic
Seat Leon ST FR TDI 184, Ex: Saab 9-3 2.0t Business -01 RE85 Stage 5
CyberDog
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Ke Loka 03, 2012 20:20

Re: Mitä öljyä ja mikä öljynsuodatin?

Viesti Kirjoittaja CyberDog »

GMSAAB kirjoitti:Itse olen käyttänyt tota GM-LongLife 5W30-öljy 5l "dexos2":a ja aiemmin oli käytössä GM-orginaali suodatin mutta se alkoi vinkumaan 5tkm:n ajon jälkeen kylmänä. Nyt suodattimena M-filter MH 377. Edellisillä öljyillä ajoin noin 6tkm:ä ja aika vettä tuntui olevan. Nyt ajattelin mennä tästä eteenpäin 5tkm:n vaihtovälillä.
Eli kerran kuussa tai puolessatoista uudet öljyt sisään?
GMSAAB
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Marras 14, 2012 16:36
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Mitä öljyä ja mikä öljynsuodatin?

Viesti Kirjoittaja GMSAAB »

CyberDog kirjoitti:
GMSAAB kirjoitti:Itse olen käyttänyt tota GM-LongLife 5W30-öljy 5l "dexos2":a ja aiemmin oli käytössä GM-orginaali suodatin mutta se alkoi vinkumaan 5tkm:n ajon jälkeen kylmänä. Nyt suodattimena M-filter MH 377. Edellisillä öljyillä ajoin noin 6tkm:ä ja aika vettä tuntui olevan. Nyt ajattelin mennä tästä eteenpäin 5tkm:n vaihtovälillä.
Eli kerran kuussa tai puolessatoista uudet öljyt sisään?
En määrää sen enempää kuin pakota ketään vaihtamaan noin tiuhaan öljyjä kuin minä :wink: . Itse en kuitenkaan yli viittätonnia samoilla öljyillä aja varsinkaan kun on RE85:ta tankissa. Kymppitonnihan oli vissiin saabin suositus näiden etanolivehkeiden öljynvaihtoväli.
#5774
Volvo S40 D2 Classic
Seat Leon ST FR TDI 184, Ex: Saab 9-3 2.0t Business -01 RE85 Stage 5
TeijoV
"Turbo"
Viestit: 248
Liittynyt: La Maalis 23, 2013 20:51
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Mitä öljyä ja mikä öljynsuodatin?

Viesti Kirjoittaja TeijoV »

Tuli ostettua tuo mh377 vilitteri ja castrolin magnatecciä api sn merkinnällä.
9-3 SE 2.0t Jubilee -02 Biopower
CyberDog
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Ke Loka 03, 2012 20:20

Re: Mitä öljyä ja mikä öljynsuodatin?

Viesti Kirjoittaja CyberDog »

GMSAAB kirjoitti:
CyberDog kirjoitti:
GMSAAB kirjoitti:Itse olen käyttänyt tota GM-LongLife 5W30-öljy 5l "dexos2":a ja aiemmin oli käytössä GM-orginaali suodatin mutta se alkoi vinkumaan 5tkm:n ajon jälkeen kylmänä. Nyt suodattimena M-filter MH 377. Edellisillä öljyillä ajoin noin 6tkm:ä ja aika vettä tuntui olevan. Nyt ajattelin mennä tästä eteenpäin 5tkm:n vaihtovälillä.
Eli kerran kuussa tai puolessatoista uudet öljyt sisään?
En määrää sen enempää kuin pakota ketään vaihtamaan noin tiuhaan öljyjä kuin minä :wink: . Itse en kuitenkaan yli viittätonnia samoilla öljyillä aja varsinkaan kun on RE85:ta tankissa. Kymppitonnihan oli vissiin saabin suositus näiden etanolivehkeiden öljynvaihtoväli.
Lähinnä viittasin siihen että myös aika on osa tätä yhtälöä. Eli jos mulla tulee 5tkm kuukaudessa niin se ei ole ihan sama asia jos jollakin toisella tulee 5tkm puolessa vuodessa tai vuodessa. Eikös asia näin kuitenkin ole?

Joo tota 10tkm:ää olen kuullut suositeltavan. Siitä ei ole hajua että mistä se tulee. Itse vaihdan (vaihdatan) 20tkm:n välein nyt kun ajan bensalla. Mutta heti kun siirryn etanoliin lyhennän vaihtovälin tuohon 10tkm:ään. Pitää vain ensiksi katsoa joku aika ja paikka tuon öljypohjan tiputtamiselle.
karihai
"Aero"
Viestit: 495
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 14:13
Paikkakunta: Oulu

Re: Mitä öljyä ja mikä öljynsuodatin?

Viesti Kirjoittaja karihai »

Ite vaihan kymppitonnin välein juurikin nuo GM 5W-30 öljyt, ne maksaa Motonetissa 24,90 / 5 litraa, eli jää vähän vaihtovaraakin. Puuilo-niminen liike myy tuota samaa öllyä alta kahenkympin. Mielestäni on turhaa ostaa jotain kallista Castrolia, kyllä varmaan tuo GM-öljy kestää sen 10 000 km.
GMSAAB
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Marras 14, 2012 16:36
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Mitä öljyä ja mikä öljynsuodatin?

Viesti Kirjoittaja GMSAAB »

Totta tuo. Jos tulee vähän kilsoja niin kyllähän se hyvä olis ainakin kerran vuoteen öljyt vaihtaa, jos taas paljon niin kannattaahan se suhteuttaa niin kilometreihin kuin kuluneeseen aikaan. Kannattaa ajaa pari tankillista etanolilla ennenkuin pudottaa öljypohjan alas niin saa kerralla kaiken moskan pois.
#5774
Volvo S40 D2 Classic
Seat Leon ST FR TDI 184, Ex: Saab 9-3 2.0t Business -01 RE85 Stage 5
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1231
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Mitä öljyä ja mikä öljynsuodatin?

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Mobil 1 nolla neljääkymppiä olen käyttänyt ja kympin välein vaihtanut, n. 10 kuukauden välein. Useammin en 2000-luvun autoon suostu vaihtamaan, kun ajokin on maantie painotteista.
FinRipper
"Tuplakaasari"
Viestit: 65
Liittynyt: Ti Kesä 05, 2012 12:38
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Mitä öljyä ja mikä öljynsuodatin?

Viesti Kirjoittaja FinRipper »

omassa etanolipelissä vaihdatin edelliset öljyt 4,5tkm:n kohdalla kun alkuperäinen GM filtteri alkoi ulisemaan. nyt ajettu GM:n 5W-30 Dexos2 ja uudella filtterillä samat kilsamäärät eikä ulinoita kuulu.

peräkontissa odottaa Castrolin Magnatec 5W-40 C3:set + GM-filtteri seuraavaa vaihtoa.
EX: SAAB 9³ SE My01 BIOPower (oma), "Tsaabi", Saab 9³ Turbo Jubilee My02 "Sini-savustaja"
Ford Galaxy 2,0TDCi -09
FinRipper
"Tuplakaasari"
Viestit: 65
Liittynyt: Ti Kesä 05, 2012 12:38
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Mitä öljyä ja mikä öljynsuodatin?

Viesti Kirjoittaja FinRipper »

CyberDog kirjoitti:
Joo tota 10tkm:ää olen kuullut suositeltavan. Siitä ei ole hajua että mistä se tulee. Itse vaihdan (vaihdatan) 20tkm:n välein nyt kun ajan bensalla. Mutta heti kun siirryn etanoliin lyhennän vaihtovälin tuohon 10tkm:ään. Pitää vain ensiksi katsoa joku aika ja paikka tuon öljypohjan tiputtamiselle.
Karkeasti sanottuna etanoli laihentaa öljyn nopeammin kuin bensa, siitä syystä vaihtoväli pudotettu puoleen. Tosin 10 tkm:n vaihtoväli on melko pitkä bensallakin...
EX: SAAB 9³ SE My01 BIOPower (oma), "Tsaabi", Saab 9³ Turbo Jubilee My02 "Sini-savustaja"
Ford Galaxy 2,0TDCi -09
Jonenii
"Hirsch"
Viestit: 808
Liittynyt: Pe Heinä 03, 2009 19:00
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Mitä öljyä ja mikä öljynsuodatin?

Viesti Kirjoittaja Jonenii »

FinRipper kirjoitti:
CyberDog kirjoitti:
Joo tota 10tkm:ää olen kuullut suositeltavan. Siitä ei ole hajua että mistä se tulee. Itse vaihdan (vaihdatan) 20tkm:n välein nyt kun ajan bensalla. Mutta heti kun siirryn etanoliin lyhennän vaihtovälin tuohon 10tkm:ään. Pitää vain ensiksi katsoa joku aika ja paikka tuon öljypohjan tiputtamiselle.
Karkeasti sanottuna etanoli laihentaa öljyn nopeammin kuin bensa, siitä syystä vaihtoväli pudotettu puoleen. Tosin 10 tkm:n vaihtoväli on melko pitkä bensallakin...
Jos vakiopelistä tai lievästi stagetetusta puhutaan niin 10 tkm ei kyllä hyvälle öljylle ole melko pitkä vaihtoväli.
Jos ajelet -60-80 luvun vehkeellä ja mineraaliöljyllä niin silloin 10 tkm vaihtoväli alkaa oleen pitkähkö.
900 -88
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitä öljyä ja mikä öljynsuodatin?

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

Jonenii kirjoitti:
FinRipper kirjoitti:
CyberDog kirjoitti:
Joo tota 10tkm:ää olen kuullut suositeltavan. Siitä ei ole hajua että mistä se tulee. Itse vaihdan (vaihdatan) 20tkm:n välein nyt kun ajan bensalla. Mutta heti kun siirryn etanoliin lyhennän vaihtovälin tuohon 10tkm:ään. Pitää vain ensiksi katsoa joku aika ja paikka tuon öljypohjan tiputtamiselle.
Karkeasti sanottuna etanoli laihentaa öljyn nopeammin kuin bensa, siitä syystä vaihtoväli pudotettu puoleen. Tosin 10 tkm:n vaihtoväli on melko pitkä bensallakin...
Jos vakiopelistä tai lievästi stagetetusta puhutaan niin 10 tkm ei kyllä hyvälle öljylle ole melko pitkä vaihtoväli.
Jos ajelet -60-80 luvun vehkeellä ja mineraaliöljyllä niin silloin 10 tkm vaihtoväli alkaa oleen pitkähkö.

omissani ainakin 10tkm ihan maximi...ovat olleet ihan lirua pois otettaessa...harkitsen vahvasti siirtymistä 5tkm tai 8tkm vaihtoväliin.
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Mitä öljyä ja mikä öljynsuodatin?

Viesti Kirjoittaja nugge »

like_a_glove kirjoitti:
omissani ainakin 10tkm ihan maximi...ovat olleet ihan lirua pois otettaessa...harkitsen vahvasti siirtymistä 5tkm tai 8tkm vaihtoväliin.
30tkm tai 1 vuosi sanoo saab... Eivät voi missään tapauksessa olla väärässä, eli heität rahaa kaivoon.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Vastaa Viestiin