Pyöränkulmat

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Pyöränkulmat

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Mitkäs kaikki kulmat pääsee säätämään 9-3 kun heittää alustasarjan alle. Onko se vaan aurauskulma joka on säädettävissä? Entäpä takaa?

Nyt ei ole tulossa Magic Camber ruuveja joten sitä ei ainakaan voi säätää.

EDIT: itse itselleni vastaten, näinhän se säätömahdollisuudet normaalein keinoin ovat vähäiset, vain aurauskulmat.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Joo, NG900/OG9-3:ssa voi säätää ainoastaan aurausta. 9-5:een on mahdollista asentaa jälkikäteen ns. magic camber, jolla voidaan sitten säätää myös camber -arvoja.

9-3 SS:n aurauskulmien säädöstä en tiedä, mutta kun kyseessä on sama pohjalevy O*elin kanssa, niin tod.näk. siinäkin voi ainoastaan säätää aurausta.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Magic Campereita ei sitten saa merkkikorjaamosta Opelin puolelta vaan jostain viri pajoista/tarvike kaupoista. Kävin kyselemässä ja paljon avonaisia suita näin hyvillä hampailla. Näin ainakin Länsiauto Suomenojalla.

Tämä tieto tuli siitä kun kyselin alustasarjan asennusta ja ilmoittivat yhdessäkin paikassa säätöjen maksavan 100 eur jota sitten ihmettelin kun on vaan auraukset mahdollista korjata :lol:

Tää on tällästa
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Tuolta voi löytyä jotain apua jos menee pyöränkulmat aivan sekaisin(kuten minulla takapäässä :? )

http://www.tunex.fi/puslat/index.htm

9-5.seen saa ainakin takapään camber säätö puslia(sama taka-akselisto kuin b.mallin Vec***a :oops: ).


Itse maksoin 50 ekua asiantuntevalle pikku pajalle Porissa. meni n. 1h kun rukkasi kulmat kohalleen. Eikö ole kyllä renkaat tuon jälkeen epätasaisesti kuluneet ja auto menee kuin juna :D
Saab 9-3 TTID Vector 2008
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pyöränkulmat

Viesti Kirjoittaja NG900T »

potkuhousu kirjoitti:Magic Campereita ei sitten saa merkkikorjaamosta Opelin puolelta vaan jostain viri pajoista/tarvike kaupoista. Kävin kyselemässä ja paljon avonaisia suita näin hyvillä hampailla. Näin ainakin Länsiauto Suomenojalla.
Ai siis onks 9-3:seen magic camberi kuiteski olemassa? Mä olen ollut siinä uskossa että vaan 9000 & 9-5.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Vectra B malliin on saatavilla Magic Camberit jostain tarvikeliikkeestä
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
amu
"Ruisku"
Viestit: 108
Liittynyt: Ma Huhti 22, 2013 11:36
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Re: Pyöränkulmat

Viesti Kirjoittaja amu »

Alustasarja tilattuna ja kaiken lukemisen jälkeen alkoi tuo camberin säätöjen puuttuminen huolestuttamaan.
Pienen Googlettelun jälkeen löytyi sitten tällaiset:

http://www.k-mac.com.au/pages/newprods/saab/saab.htm

http://www.tunex.fi/puslat/index.htm

Mahtaako katsastus setä päästää auton läpi, jos sinne heittää tuollaiset K-mac:n säädettävät iskarin yläpään kiinnitykset, jos ei osille löydy TÜV (tai vastaavaa) hyväksyntää?
9-3 5d SE AT '01 RE85
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Pyöränkulmat

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

9-3:n akseliston rakenne on mielestäni sellainen, ettei renkaiden camber-kulma juurikaan muutu, vaikka alustan korkeus muuttuu (9-5:ssä erilaisen akseliston vuoksi takapään kulmat sensijaan muuttuu melko rajusti korkeuden vaihteluissa, huomaa esim. kun tunkkaa auton ylös). Olennaisin lienee huolehtia että moottori tukityynyn väliin tulee korokepala, jos alustaa lasketaan. Se taitaa kuulua osaan alustasarjoista vakiona? Ellen ihan väärässä ole, niin jotain värinä tms. ongelmia voi tulla, jos tuota ei asenneta, kuka tietää paremmin?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
alajpa
"Turbo"
Viestit: 217
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 17:11
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: Pyöränkulmat

Viesti Kirjoittaja alajpa »

Jos sisempien vetonivelten maljat on kuluneet, niin voi tulla värinää kun alustaa lasketaan ja siihen voi auttaa korokepala taaimmaisen kumityynyn alla.

Jouduin itse vaihtamaan sisemmät vetonivelet värinän vuoksi. Ei auttanut korokepalakaan tuohon.
#2163
9-5 2.3T -07
900i 16 2.1 -92
90 -87
Vastaa Viestiin