T5 öljynkulutus

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
tomipee
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ma Loka 31, 2011 23:21
Paikkakunta: Vantaa

Re: T5 öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja tomipee »

Joo niin arvelinkin, piti viel varmistaa :?

Nyt en kyllä keksi että mikä siinä öljyn paluu letkussa voisi olla vikana että aiheuttaisi tuon? Tukos?
Ng900
kello
"Aero"
Viestit: 361
Liittynyt: Ke Tammi 27, 2010 21:32
Paikkakunta: Tampere

Re: T5 öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja kello »

Onko tomipee löytänyt ongelmaan ratkaisua?
Saab 9-5 Aero XWD -11
tomipee
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ma Loka 31, 2011 23:21
Paikkakunta: Vantaa

Re: T5 öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja tomipee »

Kannentiivisteen ja venttiilivarrenkumit kun vaihdoin niin helpotti. Tosin mulla on epäilys että sillon tällöin kun katti ei ole vielä lämmennyt tulisi satunnaisesti sinisiä pölläyksiä. Tosin toi vehje höyryää näillä ilmoilla kylmästartissa muutenkin niin paljon että ota tosta nyt selvää. Öljyä ei kuitenkaan ole hävinnyt.
Ng900
alajpa
"Turbo"
Viestit: 217
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 17:11
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: T5 öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja alajpa »

Onkohan T5 koneissa esiintynyt öljyrenkaiden kuoleentumista tai jumittumista?

Oma auto savuttelee moottorijarrutuksen jälkeen lämpimällä koneella. Kylmällä koneella en ole savutusta huomannut. Öljyäkin on alkanut kulumaan.

Turbo ja huohotuspuoli on kunnossa, eli vaihtoehtona ei taida olla kuin venttiilivarren kumit, tai sitten männänrenkaat.

Kolkilla ajettu 368000 km.
#2163
9-5 2.3T -07
900i 16 2.1 -92
90 -87
alajpa
"Turbo"
Viestit: 217
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 17:11
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: T5 öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja alajpa »

Tuli tehtyä remonttia koneelle, eli uudet männänrenkaat ja sylintereiden hoonaus. Vanhoissa öljyrenkaissa ei juuri tuntunut jousivoimaa, olivat hyvin männänmyötäiset. Puristusrenkaat oli hyväkuntoiset, mutta nekin vaihdettiin. Kiertokangen laakeritkin vaihdettiin samalla.

Kannelle ei tehty muuta kuin venttiilien läppäys ja uudet ohjurin kumit.

Öljyn kulutus loppui, mutta huomasin vähän remontin jälkeen, että kylmällä koneella startatessa tulee vähäinen pöllähdys sinistä savua putkesta, joka haisee palaneelle öljylle. Savutus loppuu kyllä heti startin jälkeen. Missään muussa tilanteessa en savutusta ole huomannut.
Ohjurin kumeja ei laitettu liimalla kiinni ja epäilyttää, että olisikohan joku kumi noussut paikoiltaan?

Onko ihan yleinen käytäntö, että kumit liimataan kiinni t5 kannessa? Tästä on ollut kahdenlaista näkökantaa. Itsellä ei ollut sopivaa liimaa kun remonttia tein. Puhdistin kyllä ohjurin päät cleanerilla rasvattomaksi ennenkuin kumit asensin.
#2163
9-5 2.3T -07
900i 16 2.1 -92
90 -87
alajpa
"Turbo"
Viestit: 217
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 17:11
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: T5 öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja alajpa »

Kyllähän se savun pöläyttely johtui parista irronneesta venttiiliohjurin kumista. Muutama kumi oli lisäksi irtoamaisillaan.

Uudet kumit tuli nyt sitten liiman kanssa kiinni.
#2163
9-5 2.3T -07
900i 16 2.1 -92
90 -87
Vastaa Viestiin