OG 9-3 Aero takaisin ajoon...

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
BantamGrappler
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 11:50

OG 9-3 Aero takaisin ajoon...

Viesti Kirjoittaja BantamGrappler »

Pihalla on pari vuotta seissyt 9-3 Aero '02 kahdella ovella. Käytetty muutaman kerran vuodessa, mutta tällä hetkellä ei ole leimaa papereissa. Tarkoituksena olisi saada auto pienen projektin kautta takaisin ajoon. Mittarissa on n. 172 tkm ja edellinen huolto on tehty jossain 165tkm tienoilla. Niin ja auto on ollut uudesta asti minulla. Sisäänajon jälkeen siihen vaihdettiin Nordicin boksi ja putki 240hv/370nm? Alkuperäinen putki ja boksi tallessa.

Moneen juttuun täältä onkin vinkkiä löytynyt, mutta nyt auto sytyttää check engine -valon noin 3-5 minuutin tyhjäkäynnin jälkeen ja sammuu. Nollautuu akkukengän irrotuksella, mutta uusii yllä kuvatun mukaisesti. Koodeja ei ole vielä luettu, koska en arvaa ajella vielä edes leimayrityksen kautta pajalle. Valon aktivoiduttua ja virrat uudelleen kytkettäessä kuuluu moottoritilasta noin 5 sekunnin ajan naksutusta, joka sitten lakkaa. Bypass tuntuisi olevan kunnossa ja letkut ehjät.

Muita havaittuja 'pikkuvikoja':
-Moottoriantenni tulee vain puoliksi ulos ja naksuttaa
-Ohjaustehostimen ylä(?)letkusta ruikkaa öljyä rattia käännettäessä
-Jarrut karun näköiset, eivät kovin tehokkaat mutta toimivat jotenkin
-Toinen takavalon lasi rikki, kun siihen joku pyöräili
-Maalipinnassa hölmön lumenpoiston aiheuttamia jälkiä (ei ihan naarmuja kuitenkaan)

Ja sitten kymysyksiä...

-Olisikohan Tampereen alueella kenelläkään laitetta jolla vikakoodit voisi lukea?
-Löytyyköhän noita muita osia järkihintaan jostain?
-Ja saako tumpelo kyseisen laitteen sellaiseen kuntoon asvalttipihalla siten, että uskaltaisi leimalle yrittää? Ja sen jälkeen mahdollisesti nyrkkipajalle...

Terveisin nimimerkki 'viimeksi vaihdoin mopoon sylinterin'

edit: täsmennys ja typo
Viimeksi muokannut BantamGrappler, Ma Heinä 15, 2013 20:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
93TJb
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: Su Elo 07, 2011 20:18
Paikkakunta: Kempele

Re: OG 9-3 Aero takaisin ajoon...

Viesti Kirjoittaja 93TJb »

Onko check enginellä käynnissä niinkään isoa vaikutusta? Ettei olis kaasuläppä limpissä?
9000 cs -94 stage?
9-5 - 98 stage 1
9000 cse - 97 varaosapeli
#5903
Tech 2 hommat
T5 , 7 ja 8 ohjelmointia
BantamGrappler
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 11:50

Re: OG 9-3 Aero takaisin ajoon...

Viesti Kirjoittaja BantamGrappler »

93TJb kirjoitti:Onko check enginellä käynnissä niinkään isoa vaikutusta? Ettei olis kaasuläppä limpissä?
Sitä koitin tässä täältä pari tuntia selvitellä. Ja vaikutuksena on sammuminen. En nyt muista enää kuinka paljon ahtopainemittarin pitäisi paikallaan kaasutellessa heilua, mutta liikkuu se kuitenkin. Käynnistyy sammumisen jälkeen, muttei pysy käynnissä ilman oikean jalan apua.
93TJb
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: Su Elo 07, 2011 20:18
Paikkakunta: Kempele

Re: OG 9-3 Aero takaisin ajoon...

Viesti Kirjoittaja 93TJb »

Itellä oli kerran samanlaista ongelmaa juurikin kylmiltään kun löi käyntiin ja kaasuläppähän siellä oli limpissä.
9000 cs -94 stage?
9-5 - 98 stage 1
9000 cse - 97 varaosapeli
#5903
Tech 2 hommat
T5 , 7 ja 8 ohjelmointia
Koskimaa
"Aero"
Viestit: 360
Liittynyt: La Elo 18, 2012 19:18
Paikkakunta: Lahti

Re: OG 9-3 Aero takaisin ajoon...

Viesti Kirjoittaja Koskimaa »

Kirjoita juutuubiin "saab limp home" niin saat videoidun ohjeen kuinka kuuluu toimia.
T7 vm. 2001 9-3
Olavi P
"Turbo"
Viestit: 292
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 20:45
Paikkakunta: Kälviä

Re: OG 9-3 Aero takaisin ajoon...

Viesti Kirjoittaja Olavi P »

Kannattais öljyt vaihtaa ja öljypohja puhdistaa kauan seisoneena siellä on melkonen lieju pohjalla ,tukkii vielä imusiivilän.
-99 Turbo 1979-
-99 1969-
BantamGrappler
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 11:50

Re: OG 9-3 Aero takaisin ajoon...

Viesti Kirjoittaja BantamGrappler »

Kiitoksia tähän mennessä tulleista avuista. Pitää varmaan suunnitella ensimmäisenä se letkunvaihto, limp-reset ja koodien luku. Sen jälkeen sitten etsiä joku paikka öljynpohjanhuollolle. Voi olla, että tarvitsee käyttää apuammattitaitoa sen suhteen...
Vastaa Viestiin