9-3 perheautona.
9-3 perheautona.
Jonnekinhan näitä tuntojaan on purettava joten kirjoittelen nyt sitten tähän...
Saab 9-3 on ihan mukava auto. Kulkeekin suhteellisen hyvin, kohtuullisen hiljainen ja tehoihin nähden vielä aika taloudellinenkin. Perheautoksi (joksi neliovisen 9-3:n luokittelen) siinä on yksi paha puute: sillä ei voi kuljettaa perhettä. Syy tähän toteamukseen on se, että pienen lapsen turvakaukaloa (Akta) on käsittämättömän hankala laittaa paikoilleen. OG900:ssa ei mitään ongelmia eli kaukalon saa helposti ja tukevasti paikoilleen, mutta jostain syystä näissä uudemmissa on turvavöiden pituudessa säästetty ratkaisevat 5cm.
Mainitun turvakaukalon kyllä saa kiinni, kun aikansa sitkeästi jaksaa asetella, mutta esimerkiksi vaimon kärsivällisyys ei tähän tahdo riittää. Pieni lisäpituus vöissä ja homma olisi helppo. Turvakaukaloitakaan ei taideta Saabilla myydä ja vaikka myytäisiinkin, niin kyllä muutkin merkit olisi suotavaa sopia. Seuraavalla kerralla autoliikkeessä on kaukalo sekä sekkari mukana ja sitten kellotellaan myyjien suorituksia eri autoilla...
-Timo-
Saab 9-3 on ihan mukava auto. Kulkeekin suhteellisen hyvin, kohtuullisen hiljainen ja tehoihin nähden vielä aika taloudellinenkin. Perheautoksi (joksi neliovisen 9-3:n luokittelen) siinä on yksi paha puute: sillä ei voi kuljettaa perhettä. Syy tähän toteamukseen on se, että pienen lapsen turvakaukaloa (Akta) on käsittämättömän hankala laittaa paikoilleen. OG900:ssa ei mitään ongelmia eli kaukalon saa helposti ja tukevasti paikoilleen, mutta jostain syystä näissä uudemmissa on turvavöiden pituudessa säästetty ratkaisevat 5cm.
Mainitun turvakaukalon kyllä saa kiinni, kun aikansa sitkeästi jaksaa asetella, mutta esimerkiksi vaimon kärsivällisyys ei tähän tahdo riittää. Pieni lisäpituus vöissä ja homma olisi helppo. Turvakaukaloitakaan ei taideta Saabilla myydä ja vaikka myytäisiinkin, niin kyllä muutkin merkit olisi suotavaa sopia. Seuraavalla kerralla autoliikkeessä on kaukalo sekä sekkari mukana ja sitten kellotellaan myyjien suorituksia eri autoilla...
-Timo-
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
......hups .
Viimeksi muokannut 9000CD23T, Ma Joulu 13, 2004 12:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Nyt on vähän vaikea hahmottaa miten tuo lista korreloi ketjun ensimmäiseen viestiin lastenistuimen kiinnittämisen vaikeudesta9000CD23T kirjoitti:2003 Saab 9-3 Sport and Sedan Specifications
New 2003 Saab 9-3 Dimensions
ENGINE 2.0t Linear 2.0T Arc or Vector ...etc.
Jees, systerin kersaa tuli kerran kuskattua tonnarilla, ja ihan saman suuntaisia hankaluuksia meinasi olla lastenistuimen kiinnittämisessä. Turvavyön pituudesta tuntui uupuvan just se ratkaisevat 5cm...Meni se sentään paikoilleen, ettei tarvinut kuskata "turvallisesti" sylissä...
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
jaa...meidän kaukalon sai kyllä näppärästi kiinnitettyä ( Gracon autobaby ) takavöillä. Ja nyt tuli ostettua isofix kiinnitteinen jakkara, joka naksahti pienen opettelun jälkeen hienosti paikoilleen. Jos vertaa isofix jakkaran tukevuutta vyökiinnikkeisiin voi maalaispoikakin nopeasti päätellä kumpi on parempi tosipaikan tullen.
Jos noi jakkarat kiinnostaa kannattaa tutustua Saabin omaan etuistuimelle laitettavaan malliin...tulee istuimen alta omilla vöillä kiinni. On vielä aika halpakin! Edit: ja törmäystestien mukaan turvallisuus huippuluokkaa.
Muutoin ei 9-3:sta perheautoksi voi kutsua...lähinnä koirankoppia muistuttaa sisätilojensa puolesta.
Jos noi jakkarat kiinnostaa kannattaa tutustua Saabin omaan etuistuimelle laitettavaan malliin...tulee istuimen alta omilla vöillä kiinni. On vielä aika halpakin! Edit: ja törmäystestien mukaan turvallisuus huippuluokkaa.
Muutoin ei 9-3:sta perheautoksi voi kutsua...lähinnä koirankoppia muistuttaa sisätilojensa puolesta.
Re: 9-3 perheautona.
Taitaa olla lähes kaikkien nykyautojen ongelma. Vaan eikös Saabilta saa turvavyöhön jatkopätkää - arvatenkin suolaiseen Saab-hintaan ?TimoA kirjoitti: Mainitun turvakaukalon kyllä saa kiinni, kun aikansa sitkeästi jaksaa asetella, mutta esimerkiksi vaimon kärsivällisyys ei tähän tahdo riittää. Pieni lisäpituus vöissä ja homma olisi helppo.
Esim. partsforsaabs.com antaa seuraavan:
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... a53124e6db
Eli 30cm iloiseen vajaan 130 euron hintaan. Tulee siinä sentille hintaa
Edellisen ipanan kanssa oli käytössä lainakaukalo, jossa *onneksi* oli myös lyhyiden turvavöiden reititysmahdollisuus. Nyt kun taas joutuu hommaamaan uuden kaukalon, niin vahingosta viisastuneena aion hankkia vain ja ainoastaa sellaisen kaukalon, joka menee 9-5:n vöihin ilman suurta tuskaa. Tosin malli on kuitenkin oltava jonkun tunnetun valmistajan valikoimasta.
Aktankin kaukalossa on lyhympi reitti vöille, mutta se ei tunnu pitävän kaukaloa lähellekään yhtä hyvin paikoillaan kuin "normaali" reitti. Tämä ei tietysti ole auton vika, mutta tuota lyhyttä reittiä (eli kaukalon alta tuleva kiinnitys) on varmasti aika hankala tehdä tukevaksi koska kiinnityspiste tulee alas ja vyön lukitusmekanismi on taas sopivasti vähän liian ylhäällä kiinnitystapaan nähden.
Kai sitä vain pitää opetella kärsivällisyyttä ja pujotella vyöt rauhassa paikoilleen. Jonkun ajan kuluttua kaukalosta voi onneksi siirtyä pois.
-Timo-
Kai sitä vain pitää opetella kärsivällisyyttä ja pujotella vyöt rauhassa paikoilleen. Jonkun ajan kuluttua kaukalosta voi onneksi siirtyä pois.
-Timo-
-
- "Turbo"
- Viestit: 289
- Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12
Re: 9-3 perheautona.
Vekkulia muuten, etta NG900:ssa on katevat lenkit etuistuimien kiskojen takapaassa turvaistuimen remmeja varten. Erittain hyvat silloin, kun pidetaan turvaistuinta takapenkilla selkamenosuuntaan. Istuimen saa erittain hyvin ja tukevasti kiinni ilman sen hankalampaa pujottelua.TimoA kirjoitti:OG900:ssa ei mitään ongelmia eli kaukalon saa helposti ja tukevasti paikoilleen, mutta jostain syystä näissä uudemmissa on turvavöiden pituudessa säästetty ratkaisevat 5cm.
Mutta yllatys, yllatys: yksi niista tuhannesta kehityskohteesta, joilla NG900:sta tuli OG9-3 on ollut juuri noiden lenkkien poistaminen. Fiksua merkilta, joka kehuu panostavansa turvallisuuteen.
Vai onko tuo sitten vain minun autoni puute...
Pikkuylläri tänään oli kun sovittelin kaverin pyörätuolia tonnarin hudlariin. Eipä mennytkään ihan tuosta vaan, vaan piti ottaa kansi pois, että mahtuu. Sama tuoli meni menomatkalla 9-3:n kyytiin, niin että hattuhylly kinnasi pikkasen vastaan, mutta meni kuitenkin. Pikkasen syvempi on 9-3:n tavaratila siis.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Re: 9-3 perheautona.
TimoA kirjoitti:Jonnekinhan näitä tuntojaan on purettava joten kirjoittelen nyt sitten tähän...
Saab 9-3 on ihan mukava auto. Kulkeekin suhteellisen hyvin, kohtuullisen hiljainen ja tehoihin nähden vielä aika taloudellinenkin. Perheautoksi (joksi neliovisen 9-3:n luokittelen) siinä on yksi paha puute: sillä ei voi kuljettaa perhettä. Syy tähän toteamukseen on se, että pienen lapsen turvakaukaloa (Akta) on käsittämättömän hankala laittaa paikoilleen. OG900:ssa ei mitään ongelmia eli kaukalon saa helposti ja tukevasti paikoilleen, mutta jostain syystä näissä uudemmissa on turvavöiden pituudessa säästetty ratkaisevat 5cm.
Mainitun turvakaukalon kyllä saa kiinni, kun aikansa sitkeästi jaksaa asetella, mutta esimerkiksi vaimon kärsivällisyys ei tähän tahdo riittää. Pieni lisäpituus vöissä ja homma olisi helppo. Turvakaukaloitakaan ei taideta Saabilla myydä ja vaikka myytäisiinkin, niin kyllä muutkin merkit olisi suotavaa sopia. Seuraavalla kerralla autoliikkeessä on kaukalo sekä sekkari mukana ja sitten kellotellaan myyjien suorituksia eri autoilla...
-Timo-
moi,,
mulla 9-3 2.0t kaksi aktan istuinta käy ja turvavyöt riittää...
ajoittain itsellenikin on käynyt kuljetuskopan( akta ) kanssa että
turvavyö on liian lyhyt "5cm lisää " mutta aikani nujuttua
vyötä onkin 2-3cm liikaa .
vyön pituudesta :
koe ajoin mitsubishi grandisen siis tila-auton kuudella pallilla
isomman pojan akta 0-25kg ei käynyt kunnolla mitenkää ,takana liian lyhyet vyöt ,edessä airbagit ,keskelle meni, kun kaikilla voimilla väänsin väkisin. vai tila-perhe ja vaikka mitä auto...
saabi hakkas sen lähes kaikessa, acc oli siinä outo asetettu 21, mutta helvetin kuumaa oli ,ei kiihdy ja muuta ..
ei ole saapin voittanutta vielä ..
muuten 9-5 ssä pitemmät vyöt takana ...
eki saabi 9-3s -00 2.0t
Re: 9-3 perheautona.
Tuli sitten perjantaina käytyä törsäämässä uuteen turvakaukaloon. Meinasi olla naurussa pitelemistä kun liikkeen kaveri lykkäsi ensimmäisen kaukalon testattavaksi takapenkille - vöitä oli varmaan 20 cm ylimääräistä ! Eikä ollut se kaikkein pienin turvavyökaukalo liikkeen valikoimassa. Vanhassa 9-3:ssa kun oli tottunut siihen, että joka kerran piti vääntää ja kääntää, että sai takapenkin vyön riittämään.koistha kirjoitti: Nyt kun taas joutuu hommaamaan uuden kaukalon, niin vahingosta viisastuneena aion hankkia vain ja ainoastaa sellaisen kaukalon, joka menee 9-5:n vöihin ilman suurta tuskaa.
OT: lastentarvikeliikkeen kaveri loihe lausumahan, että esim. suosittu perheauto V70 ei taida olla yhtään sen kummempi takapenkin vöiden riittämisen kanssa kuin 9-3.
-
- "Turbo"
- Viestit: 289
- Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12
Meillä on Britax Two-Way Elite ja kyllä sen saa takapenkille normaalivöihin kiinni ihan ok.mir kirjoitti:Onko kellään 9-3:ssa Britaxin two way elite -turvaistuinta? Jos niin silloin sen varmaan saa kiini turvavöihinkin...
Miten muuten 9-3:ssa käy vänkärin jalkatilalle kun taakse laittaa turvaistuimen?
Etumatkustajan jalkatila on kyllä aika niukka.
Tuosta Two-Way Elitestä: Se on ihan ok istuin, mutta vähän hassu siinä mielessä, että sen pohja ei ole tasainen vaan siellä on sellaiset muhkurat, jotka jättävät ainakin nahkapenkkeihin ikävät lommot. Kyllähän ne aikanaan oikenee, mutta olemme kuitenkin käyttäneet istuimen alla sellaista latentarvikeliikkeestä ostettua paksua kumista istuinsuojaa.