Pariston vaihto oven kaukosäätimeen?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
vanha
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Pariston vaihto oven kaukosäätimeen?

Viesti Kirjoittaja vanha »

Toistaiseksi aikaansaatu: Yksi vääntynyt parsinneula, kaksi katkennutta poranterää, yksi katkennut kellosepän työkalu....

Tässä taannoin muutenkin huollossa käydessä ostin paristot avaimiin, koska kokemus osoittaa kylmän ilman nopeasti vievän varauksen akusta kuin akusta. Paristo kun on tietenkin malliltaan sellainen mitä ei saa kuin Saabilta....
Ensimmäinen vaihto vara-avaimeen sujui menetelmällä 'väkisin', ohjeet aukenivat, avain ei... paitsi pienellä ruuvimeisselillä.

Nyt varsinaisen avaimen paristo on vähissä ja tietokonekin asiasta huomauttelee...

Kuinka siis vaihdan pariston, kun se ei onnistu käsikirjan ohjeen mukaisesti? Ei vaikka avaimen rakenne tuli tutuksi jo ensimmäisellä kertaa :oops: Nykyisin tuo 'vara-avain' on laastaroitu ja vedensietokyky ei liene suuren suuri... Mielelläni vaihtaisin pariston varsinaiseen avaimeen paremmalla tuloksella.

Miksi muuten paristoja myydään, jos niitä ei normaalijärjellä (+varusteilla) saa vaihdettua?
Autoton, velaton, estoton ;o)
#1876
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

Kyseessä lienee uudempi pampula, ei se vanha simpukka?
BMW 320dA Coupe LCI
vanha
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja vanha »

näin epäilisin, olen kyllä uudempiakin versioita nähnyt.
Tässä erilliset nappulat auki, kiinni rinnakkain, takaluukku niiden alapuolella. Kiinni-nappulasta uudelleen painamalla kytkeytyy varashälytin. Auttaako tunnistamisessa? Tarkempia tunnistetietoja mollukassa ei ole :roll:
Autoton, velaton, estoton ;o)
#1876
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1346
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: Pariston vaihto oven kaukosäätimeen?

Viesti Kirjoittaja koistha »

vanha kirjoitti:Toistaiseksi aikaansaatu: Yksi vääntynyt parsinneula, kaksi katkennutta poranterää, yksi katkennut kellosepän työkalu....
Minä vaihdoin millin tai puolentoista teräslangasta tekemälläni tapilla. Sattui olemaan varastossa vielä nuoruusajan harrastuksista jäljellä sattumalla. Ei ollut pelkoa katkeamisesta, oli sen verran sitkeää.
Täytyy myöntää, vaatii hieman sitkeyttä. Ei ollut kaikkein hauskin homma
vanha kirjoitti:Paristo kun on tietenkin malliltaan sellainen mitä ei saa kuin Saabilta....
Kyllä niitä muualtakin saa, en kyllä enää muista mistä ostin. Kelloliike, kameraliike tms oli paikka, josta ostin viime talvena. Oletan, että sinulla on -01-mallin vakioavain kuten minullakin oli.
Paljonko huolto veloitti pattereista tänä vuonna ? Oletettavasti varsin paljon.
vanha
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja vanha »

:? Mun sitkeys on nyt sen verrran koelteltu, että seuraavan kerran kun ajelen Laakkosen (tms saab-huollon) suunnalla saa pikahuolto huutia! :evil: Ja jos ei paristo vaihdu veloituksetta saavat pitää koko saabin! :evil: Ketuttaa ajaa 30 km suuntaansa yhden keleen pariston takia! (Onneksi sentäs on se laastaroitu versio jossa on uusi paristo)

Tuli muuten kierrettyä mm. Tikkurila, Malmi, Itäkeskus, kaikki kello, kamera yms liikkeet etsiessä ko paristoa. Ei ollut. :roll:
Ajomatka osui seuraavaksi sopivasti Herttoniemeen, niin sieltä sitten ostin paristot (molempiin avaimiin kerralla) á 20 euroa + risat.
Että silleesti, ajattelin nääs, vähemmän vaivaa kummallekin, sekä myyjälle, että ostajalle. Olisi vaan se kaveri voinut vihjata, että josko asennettaisiin ne samaan rahaan. Mutta ei vihjaisuakaan siitä, että siinä voisi tulla jotain ongelmia. Uskotteko että mua ei pahemmin näy Herttoniemen Länsi-autossa :x
Autoton, velaton, estoton ;o)
#1876
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2107
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja patse »

Et ole ihan ainut. Kokeiltu on sitten monenlaista tappia & työkalua tuohon avaimeen tai siis kumpaankin ja eipä ole auennut ei :x
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1346
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

Joo, kyllä se mullakin otti pari iltapäivää yhdestä viikonlopusta ennen kuin sain luukun ketkuteltua auki. Eipä ollut kyljessä oleva reikä enää pyöreä. Näyttää siltä, että saan pitää itseäni onnekkaana....

Katselin nykyisen 9-5:n käyttöohjekirjaa pikaisesti eikä näytä siltä siellä olisi enää edes mainintaa kuinka patteri vaihdetaan. Ainoa kommentti oli: ota yhteys huoltoon tässäkin asiassa (ja maksa itsesi kipeäksi pahimmassa tapauksessa) :cry:
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

No mulla on sitten suopea avain... :lol:
Kokeilin (kun yllytitte.. :wink: ) ja pihdeillä 1 mm betoninaulan varresta tukevasti kiinni, pari vääntöä ja naps auki. Terävällä naulan päällä saattaa homma olla helpompaa.
Ja paristoja varmaan kannattaa kysyä esim. Suomen huoltopalvelusta (tukkuri tosin) tai Kouluelekroniikasta. Löytyy melkein jokainen paristomalli.
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2107
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja patse »

tevisu kirjoitti:No mulla on sitten suopea avain... :lol:
Kokeilin (kun yllytitte.. :wink: ) ja pihdeillä 1 mm betoninaulan varresta tukevasti kiinni, pari vääntöä ja naps auki.
Laitas tuo myyntiin erikoisavaimena pariston vaihtoon, kun tuntuu noin hyvin toimivan :idea: :wink: Täytyy käydä rautakaupassa kokeilemassa, sielä on ainakin muutama varanaula jos sattuu vääntymään :)
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

patse kirjoitti:
tevisu kirjoitti:No mulla on sitten suopea avain... :lol:
Kokeilin (kun yllytitte.. :wink: ) ja pihdeillä 1 mm betoninaulan varresta tukevasti kiinni, pari vääntöä ja naps auki.
Laitas tuo myyntiin erikoisavaimena pariston vaihtoon, kun tuntuu noin hyvin toimivan :idea: :wink: Täytyy käydä rautakaupassa kokeilemassa, sielä on ainakin muutama varanaula jos sattuu vääntymään :)
Juu, laitetaan Saab-lappu liimalla kiinni ja myydään nauloja virallisina "avaimina" sellaiseen 10 € Laakkoshintaan... :lol: :lol:
vanha
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja vanha »

Öööö.... Paristoa en ole avaimeen vielä onnistunut vaihtamaan, mutta SID ei enää herjaa. 8O Onkohan paristo lataantunut vai lopettiko tietokone huomauttelun ja elää toivossa, että vaihdan pariston? :oops:

Sinänsä turha kysymys, vaihdettavahan se paristo on, mutta noin jatkoa ajatellen... :roll: Mullakun on ollut se mielikuva, että SIDin herjat loppuu vain huollossa :?:
Autoton, velaton, estoton ;o)
#1876
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

vanha kirjoitti:Mullakun on ollut se mielikuva, että SIDin herjat loppuu vain huollossa :?:
No tuo "Time for service" tekstiä en ole jaksanut koskaan nollata ja nyt se lopetti herjaamisen muutamassa päivässä. Kai siinä on joku raja kuinka kauan herjaa.
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Niitä pattereita voisi myös kysyä Partcosta, http://www.partco.fi
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
vanha
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja vanha »

tevisu kirjoitti:No mulla on sitten suopea avain... :lol:
Kokeilin (kun yllytitte.. :wink: ) ja pihdeillä 1 mm betoninaulan varresta tukevasti kiinni, pari vääntöä ja naps auki. Terävällä naulan päällä saattaa homma olla helpompaa.
Ja paristoja varmaan kannattaa kysyä esim. Suomen huoltopalvelusta (tukkuri tosin) tai Kouluelekroniikasta. Löytyy melkein jokainen paristomalli.
Kiitos sille jolle kiitos kuuluu :!:

Ostin vihdoin kaupasta 37mm ns taulunauloja (1 mm karkaisemattomia teräsnauloja). Tällä ja pihdeillä avain aukesi loistavasti.
Kiitos hyvästä neuvosta! :D

Turvallista vuodenvaihdetta kaikille!
Autoton, velaton, estoton ;o)
#1876
Vastaa Viestiin