saab 9-3 ohjelmointi

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: saab 9-3 ohjelmointi

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Massamittari vaihtoon..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
amu
"Ruisku"
Viestit: 108
Liittynyt: Ma Huhti 22, 2013 11:36
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Re: saab 9-3 ohjelmointi

Viesti Kirjoittaja amu »

jcarlson kirjoitti:Massamittari vaihtoon..
144,62 euroa. Pitää käydä vaihtamassa jahka kone vähän jäähtyy.
9-3 5d SE AT '01 RE85
amu
"Ruisku"
Viestit: 108
Liittynyt: Ma Huhti 22, 2013 11:36
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Re: saab 9-3 ohjelmointi

Viesti Kirjoittaja amu »

MAF vaihdettu ja ecu nollattu. Nyt mAir seuraa nätisti mReqia korkeintaan parin kympin erolla. 20 km koeajolenkillä nakujakaan ei tullut enää kuin yksi. MiFi keräsi vielä reilun 30. Tulpat on kuulemma vaihdettu noin kuukausi sitten.

edit: Kakkosella kun kiihdyttää, niin tuntuu kyllä niin nuhaiselta toi auto, pitäisi saada lisää ahtoja. Kolmosella vasta tuntuu, että tapahtuu jotain.
9-3 5d SE AT '01 RE85
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: saab 9-3 ohjelmointi

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Softa on tehty väärin tuolle automaattivaihteiselle kun maksimipyynnöt jää normi tp1 stagea 100mg/c alle. Lisäksi kakkosen ilmamassaa saa lisättyä kyllä.
Immun vaihto oli selvästi oikea toimenpide.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: saab 9-3 ohjelmointi

Viesti Kirjoittaja AZP »

jcarlson kirjoitti:OG9-3 automaateissa on hyvin matala vääntörajoitus 1. ja 2. vaihteilla, n. 240Nm luokkaa. Tämä rajoittaa ahdot sinne 0,4 bar tienoille ellei softasta "dekalibroida" vääntö vs. ilmamassa karttaa siten, että 240Nm rajoituksella vääntöä tulee todellisuudessa selvästi enemmän.

Yhden tällaisen projektin olen itse tehnyt, ja väännön nosto kyllä onnistuu ja vaihtohetken rajoitus (200Nm) vielä toimii. Vaihteisto ei ole ainakaan vielä hajonnut. :)

Tavanomaisilla biopowereilla ja stagetuksilla tuo 1. ja 2. vaihteen rajoitus siis jää päälle, vaatii erikoistoimenpiteitä.
Tunnistaako tämän dekalibroinnin siitä, että Meng nousee yli Mlow:n kiihdyttäessä ykkösellä ja kakkosella? Omassani (Napen softa) pienillä vaihteilla Mlow ykkösellä ja kakkosella 230-240, mutta Meng nousee hyvinkin tämän yli jonnekin 270-280 paikkeille. mReq ja mAir tällöin luokkaa 900. Tuonne 1050-1100 paikkeille mReq ja mAir nousee vasta kolmosella ja nelosella.

Itse päättelin, että autossani on nostettu pienten vaihteiden vääntörajaa. Paljonko newtonmetrejä vaihteiston pitäisi sietää?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: saab 9-3 ohjelmointi

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei välttämättä. Meng nousee etanolilla yli Mlow:n koska vääntömallinnus ottaa huomioon E85 käytössä paremman sytytysennakon vääntömomentin laskemisessa. Jos ei ole tehty tiettyjä toimenpiteitä niin tämä voi johtaa sytkämyöhäistykseen ja massojen tiputukseen. Mutta jos mReq on 1. ja 2. vaihteilla 900+ niin on kyllä muokattu vääntö vs. ilmamassa mallia.
Eiköhän vaihteisto tuon verran ainakin kestä.. kuitenkin kokemusperäisesti ainoastaan voi sanoa. Jos pakat ei luista eikä kuulu erikoisia ääniä niin en olisi huolissani.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
saabi90
"Aero"
Viestit: 346
Liittynyt: Ke Tammi 12, 2011 19:21
Paikkakunta: Tampere

Re: saab 9-3 ohjelmointi

Viesti Kirjoittaja saabi90 »

Kysytään nyt samassa ketjussa,
mikä voisi ng900 softassa aiheuttaa sen että kun nostaa kaasun niin kierrokset ei laske kovin nopeasti? Otin softan t5suiten kirjastosta ja laitoin stage2, niin ei ole vissiin juuri oikea softa.
joonas112
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ma Heinä 22, 2013 17:55

Re: saab 9-3 ohjelmointi

Viesti Kirjoittaja joonas112 »

voisiko joku kantahämeen alueella tehdä minun 9-3 t5 matalapaineeseen softan.
yhteyttä voi ottaa yksityisvistillä.
Saab 9-3se og 2,0t stage1/e85
TTH
"Hirsch"
Viestit: 850
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Maailma.

Re: saab 9-3 ohjelmointi

Viesti Kirjoittaja TTH »

^Laita omiin tietoihin paikkakunta niin on helpompi tarjota softaa.. :D
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
joonas112
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ma Heinä 22, 2013 17:55

Re: saab 9-3 ohjelmointi

Viesti Kirjoittaja joonas112 »

TTH kirjoitti:^Laita omiin tietoihin paikkakunta niin on helpompi tarjota softaa.. :D
softa asia on hoidossa jo :D
Saab 9-3se og 2,0t stage1/e85
edsel58
"Ruisku"
Viestit: 138
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 16:32
Paikkakunta: Vantaa, Tiksi

Re: saab 9-3 ohjelmointi

Viesti Kirjoittaja edsel58 »

Pääkaupunkiseudulla kuka vääntäs vähän lisää tehoa kolkkiin ?
Stage 1 tasosta puhutaan. Nyt siis vakio peli.
YV:llä voi tarjota.
Saab 9-3SS 1.8t automaatti 2007
Make76
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Ke Elo 25, 2010 19:32
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: saab 9-3 ohjelmointi

Viesti Kirjoittaja Make76 »

Autosi on vuosimallin perusteella Trionic5 moottorinohjauksella ja siinä ei ole flexifuel ominaisuutta, se voidaan ainoastaan säätää joko bensalle tai etanolille.[/quote]

Mikäs tuo T5 moottorista puuttuva flexifuel ominaisuus on ja voikos sitä jälki asentaa? :o
Saab 93 S, vm. 2000, stage3, t5 moottori t7 mv
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: saab 9-3 ohjelmointi

Viesti Kirjoittaja Hook »

T5 moottorinohjaus järjestelmälle ei kukaan (siis saab) ole tehnyt ohjelmistoa joka osaisi tunnistaa etanolipitoisuutta energia sisällöstä ja säätää portaattomasti sytkä ja bensakarttoja vallitsevalle polttoaineelle. Myöskään t5 ja t7 ohjelmistot eivät ole keskenään yhteensopivia.. eikä myöskään konehuoneen rauta. (T7:ssa mm. ilmamassamittari ja sähköinen kaasuläppä)
T5 ecuja on kyllä säädetty e85:lle, mutta se ei tietenkään toimi enää bensalla. Joten t5 bensa ja viina käytössä tarvitaan 2 eri ecua.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1468
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: saab 9-3 ohjelmointi

Viesti Kirjoittaja ippe »

Eikös T5:sessa ole myöskin vähemmän muistia ohjelmalle, mikä rajoittaa mahdollisuuksia kehittää siihen flexifuel-softaa, mulle on jäänyt sellainen käsitys että T7:ssa olisi enemmän muista, eikä siinäkään jää flexifuelsoftan kanssa paljoa käyttämättä?
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: saab 9-3 ohjelmointi

Viesti Kirjoittaja Hook »

T5.2 128kBytes
T5.5 256kBytes
T7.7 512kBytes
.. tuokin rajoittaa.. ja tietty se että saabilla ei ollut hirveästi kaupallista mielenkiintoa lähteä tekemään ~2005 vuonna 5 vuotta aikaisemmin kuopattuun moottorinohjausjärjestelmään muutoksia takautuvaksi.

Niin, ja eihän saab ole myöskään itse jälkimarkkinonut tai tehnyt biopower päivityksiä käytetyille autoille vaan kyse on siitä että biopower malleihin tehdyt muutokset ovat kohtuu muutoksin tehtävissä bensa vehkeisiin "kotikonstein".
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Vastaa Viestiin