2.0t og 9-3 vm 2000 T5 tyhjäkäynti hukassa?
2.0t og 9-3 vm 2000 T5 tyhjäkäynti hukassa?
Jeps elikkäs tällanen vika tuli moottorinvaihto rojektin päätteeksi, eli ei löydy enää tyhjäkäyntiä? Kylmänä käynnistettäessä toimii ok kun on korotettu tyhjäkäynti mutta kun moottori lämpenee niin alkaa röpöttämällä käymään(kun käyttää kierroksilla ja löysää kaasun sammuu) ja esim risteykseen tultaessa sammuu aina kun löysää kaasun kokonaan. Vaihdoin kaikki alipaineletkut mutta ei auttanut asiaa. autoon on modattu moottoriboksi ja muokattu se t7 mankkuvenasysteemille. Tankissa on puolet 98 ja puolet 95 (voiko vaikuttaa asiaan) (kun auto käy paikallaan tulee melkopaljon vettä pakoputkesta?liekkö normaalia) Onko kellään mitään hyviä ideoita mitä vois kokeilla että tyhjäkäynti löytyisi?
Re: 2.0t og 9-3 vm 2000 T5 tyhjäkäynti hukassa?
Voiskohan esim. se tyhjäkäyntiventtiili takkuilla? Tos tuli yks vastaava kolkki nähtyä, missä tyhjäkäynti temppuili ja venttiiliä koputtelemalla sai muutosta aikaseks.
Re: 2.0t og 9-3 vm 2000 T5 tyhjäkäynti hukassa?
Ei tainnut olla tyhäjäkäyntiventtiili, kokeilin varaosa-auton moottorista venttiiliä ei ollut mitään muutosta. kylmänä käy tyhjäkäyntiä (n.1000rpm) ja paikallaan ollessa röplättelee mutta ei sammu ja kun käyttää kaasua niin sitten sammuu, tippuu kierrokset liian alas..
Vaihdettu tänään toinen imusarja/ruiskupaketti ei vaikutusta samat oireet..?
Vaihdettu tänään toinen imusarja/ruiskupaketti ei vaikutusta samat oireet..?
Re: 2.0t og 9-3 vm 2000 T5 tyhjäkäynti hukassa?
Tänään autocomilla tutkailtu ja tyhjäkäyntimoottori on 23% auki oikeestaan koko ajan mutta ryntäytys kaasutuksella sammuu siltikin. happitunnistin hyppii tyhjäkäynnillä 0.08-0.8v luokkaa, eikä jätä mitään vikakoodeja silti ei toimi.
Voiko T7 mankkuvena tehdä tuota että ei toimi tyhjäkäynti, jos vaikka sähöjohdot/alipaineletkut ois väärin kytketty..?
(Autocomilla oli 12 eri arvoa mit pystyi näkemään auto käynnissä reaaliajassa, näkeekö Tech2 enempi arvoja tuosta trionic 5:stä.?)
Voiko T7 mankkuvena tehdä tuota että ei toimi tyhjäkäynti, jos vaikka sähöjohdot/alipaineletkut ois väärin kytketty..?
(Autocomilla oli 12 eri arvoa mit pystyi näkemään auto käynnissä reaaliajassa, näkeekö Tech2 enempi arvoja tuosta trionic 5:stä.?)
Re: 2.0t og 9-3 vm 2000 T5 tyhjäkäynti hukassa?
Ei tuo magneettiventtiilimodi voi tyhjäkäyntiä sotkea. Onko tuo ECU ollut sulla käytössä ennen moottorinvaihtoa ? Eli tuliko modattu ECU uudella softalle nyt ekan kerran käyttöön ? Flässäyksessä on voinut mennä joku bitti vinoon... Mites tuo kun lämmetessä alkaa temppuilemaan. Näyttääkö jäähynesteen lämmöt järkevää arvoa ? Entäs imuilman lämpötila-anturi ?
Ex:Saab 9-5 2.3T -07
Ex:Saab 9-3 2.0t -99
Ex:Saab 9-3 2.0t -99
Re: 2.0t og 9-3 vm 2000 T5 tyhjäkäynti hukassa?
Juu ei ole ennen ollut paikallaan tuo boksi eli ekaa kertaa, mutta tekijään olin yhteyksissä niin meinasi että rautapuolella tuo vika on. Ahtopaineanturi näyttää 25 astetta ja muuttuu kun sammuttaa koneen niin 26 asteeseen ja moottorin lämmöt on mittariston mukaan noin puolessa välissä ja asteina noin 75 astetta. Voiskohan tuo bensapumppu tehdä tuollaista vikaa ? Pitää vielä se kokeilla vaihtaa hivauttaa varaosa-autosta.
Re: 2.0t og 9-3 vm 2000 T5 tyhjäkäynti hukassa?
Eihän tyhjisvenan ja 1 suuttimen johdot ole ristissä?
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: 2.0t og 9-3 vm 2000 T5 tyhjäkäynti hukassa?
Ei ollut ristissä. Kävin vielä kokeilemassa toisin päin, mutta ei toimi auto kyllä sitten ollenkaan jos nuo johdot on ristissä.. ![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Re: 2.0t og 9-3 vm 2000 T5 tyhjäkäynti hukassa?
Jos ajossa toimii ihan normaalisti, niin ei bensapumpussa luulisi vikaa olevan.
Voisin ite edelleen epäillä tuota softa puolta, omassa trionic 5 og satkussa ei voi pitää lambda controllia päällä koska vetää pirun rikkaalle ja meinaa tyhjäkäynnillä sammua. Silti ei anna vikakoodia.
Voisin ite edelleen epäillä tuota softa puolta, omassa trionic 5 og satkussa ei voi pitää lambda controllia päällä koska vetää pirun rikkaalle ja meinaa tyhjäkäynnillä sammua. Silti ei anna vikakoodia.
Og 9-3 2.0T -99 (Masterpower)
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
Re: 2.0t og 9-3 vm 2000 T5 tyhjäkäynti hukassa?
Alkuperäiseen vastaamatta tuli itsellenikin viikko sitten perjantaina täysin vastaavalla tavalla oireileva vika.
Ajoin aamulla normaalisti töihin, kunnes pääsin työpaikan parkkipaikalle jossa CE -valo syttyi ja moottori alkoi tekemään edellä mainittuja temppuja: pysyi kyllä käynnissä, mutta tyhjäkäynti eli jossain normaalin ja sammumispisteen välillä, ja juurikin kaasulta alas tultaessa sammuu jos ei "ota vastaan" kaasulla. Autolla pystyi kyllä ajamaan mutta vaikeaa siitä tekee kolmannen jalan puuttuminen hidastettaessa risteyksiin sillä auto sammui poikkeuksetta päästettäessä kaasu ja painettaessa kytkin pohjaan samalla jarruttaen.
Ainoa mitä olen vielä tehnyt on tulppien tarkistus... aika nokisethan nuo olivat mutta tuskin vian syy. Muissa viestiketjuissa on mainittu kampiakselin asentotunnistin. Sitä en ole vielä paikantanut, mutta olisiko se aika löytää?
Harmillinen ensimmäinen vika tuossa silmäterässäni... eli
93 2.0l vapari vm. 2000
Ajoin aamulla normaalisti töihin, kunnes pääsin työpaikan parkkipaikalle jossa CE -valo syttyi ja moottori alkoi tekemään edellä mainittuja temppuja: pysyi kyllä käynnissä, mutta tyhjäkäynti eli jossain normaalin ja sammumispisteen välillä, ja juurikin kaasulta alas tultaessa sammuu jos ei "ota vastaan" kaasulla. Autolla pystyi kyllä ajamaan mutta vaikeaa siitä tekee kolmannen jalan puuttuminen hidastettaessa risteyksiin sillä auto sammui poikkeuksetta päästettäessä kaasu ja painettaessa kytkin pohjaan samalla jarruttaen.
Ainoa mitä olen vielä tehnyt on tulppien tarkistus... aika nokisethan nuo olivat mutta tuskin vian syy. Muissa viestiketjuissa on mainittu kampiakselin asentotunnistin. Sitä en ole vielä paikantanut, mutta olisiko se aika löytää?
Harmillinen ensimmäinen vika tuossa silmäterässäni... eli
![Saab :saab:](./images/smilies/icon_saab.gif)
Re: 2.0t og 9-3 vm 2000 T5 tyhjäkäynti hukassa?
Ei ole softassa vikaa, normaali bensa stage1 joita olen tehnyt lukemattomia määriä. Jos joku bitti olisi kääntynyt väärinpäin, palaisi CE valo checksummin virheellisyydestä. Tarkistan myöskin aina joka kirjoituksen jälkeen että binääri täsmää 100%.NGpower kirjoitti:Jos ajossa toimii ihan normaalisti, niin ei bensapumpussa luulisi vikaa olevan.
Voisin ite edelleen epäillä tuota softa puolta, omassa trionic 5 og satkussa ei voi pitää lambda controllia päällä koska vetää pirun rikkaalle ja meinaa tyhjäkäynnillä sammua. Silti ei anna vikakoodia.
ECU itsessään voi pienellä todennäköisyydellä olla rikki, muistan että yhdessä T5 purkissa oli aikoinaan jotain rautavikaa tyhjäkäynnin ohjauksessa. Tämä kyseinen purkki taisi olla varaosa-autosta joten täyttä varmuutta ei ehkä ole toimiko aiemmin.
Epäilisin kuitenkin edelleen että todennäköisimmin vika on ihan mekaanista perua, onko esim. jakopäähän kajottu?
Jos lambdakontrollia ei voi pitää päällä niin bensakartat on väärin tehty. Vikakoodeja ei T5:ssä tule ellei lambdan signaali jumita pitkäksi aikaa johonkin äärilaitaan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 2.0t og 9-3 vm 2000 T5 tyhjäkäynti hukassa?
Juu ei vikavalo pala ja etanoliboksilla teki tyhjäkäynnillä samallalailla eli ei varmaan boksissa vika. Ja bensapumppua en kyllä itekkään taida uskoa vialliseksi. Jakopäähän on sen verran kajottu että kansipahvi on vaihdettu. Voiko jako yhdellä hampaalla pielessä tehdä tuollaista vikaa(mutta kai sen käyntiäänestä kuulee jos jako on hampaankin verran pielessä), tai venynyt kettinki? Moottorilla on ajettu 230tkm voisko kettinki olla jo venynyt..?
Re: 2.0t og 9-3 vm 2000 T5 tyhjäkäynti hukassa?
Ei ole ketjun venymisellä merkitystä ainakaan 230tkm ajetussa, eikä se aiheuta käyntihäiriöitä. Vääntöalue vain siirtyy ylemmille kierroksille. Sen sijaan hampaan pielessä oleva nokkien ajoitus sekoittaa tyhjäkäynnin, sinällään käyntiääni on normaali. Ei osu venat mäntiin yhden hampaan pielessä ololla. Kansipahvin vaihdossa nokkapyörät on olleet irti joten hyvinkin mahdollista että siinä on mennyt ajoitus hieman pieleen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 2.0t og 9-3 vm 2000 T5 tyhjäkäynti hukassa?
Jo vain nyt käy ja kukkuu
. Yhdellä hampaalla oli pielessä..
damn ( käyntiääni kylläkin on yhtäläinen,mutta heti hoksasi eron kaasua painettaessa). Iso kiitos kaikille vinkeistä ja ajatuksista. Eritoten jcarlson suuri kiitos..![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)