Kertoisiko joku hiukan "pähkinän kuoressa" Saabin dieseleistä? Tarviis vaihtaa oma bensa 93 vm-99, dieseliin ja mietin että minkäköhänlainen tämä 2.2 (98-02)oikeen on??
esim: koneen luotettavuus, vero, yms tyyppiviat??
-kiitos kovasti jo etukäteen!!
Veljelle tulossa ilmeisesti -99 9-3 2.2 tid 330tkm ajettuna vaihdossa.. Mitä kalliimpia osia näihin on jo noilla kilometreillä tod. nök vaihdettu tai pitäis olla vaihdettu ns. tyyppiviat? esim. naftapumppu, siirtopumppu, minkälainen turbo on, suuttimet, onko kaasuläppäkotelo ongelmaa?
Naftapumpusta taitaa yks konkka kosahtaa jossakin vaiheessa, VP44 pumpun tyyppivika kaikissa merkeissä... Näissä ei ollenkaa oo ns. kaasu/EGR-läppää, ihan normaali mäntätyyppinen EGR. Imusarja on sitten täynnä paskaa, jos joku softaa noita edullisesti niin kannattaa käyttää EGR-poistossa.
Muutenhan tää on näitä viimesiä miljoonamoottoreita, huoltamalla todella varma peli. Yksinkertainen tekniikka. Polttoainejärjestelmän ilmaaminen tosin aivan saatanan työläs, kyllä se itsensä lopulta ilmaa mutta aina on joutunu boosterilla käynnistämään...
Olen kuullut juttua miten VP44:än käyttöikää voisi pidentää. Jos jollakulla olisi faktaa tai ajatuksia tästä teoriasta niin voisi kommentoida tai kumota kokonaan.
VP44:ää käytetään melko monessa laitteessa ja eräs tuttu joka on noiden VP44:sten kanssa pelannut tiesi kertoa että VP44:sen käyttöikää voi nostaa huomattavasti seuraavalla konstilla:
Pitää polttoainetta vähintään 20 litraa tankissa. Ei siis päästä tankkia tyhjemmäksi. Syy: diesel jäähdytää pumppua. Kun dieselin määrä tankissa laskee alle tuon 20 litran diesel alkaa lämmetä. Tästä lämpenemisestä seuraa pumpun lämpötilan nousu joka ennenpitkää rasittaa näitä tyyppiviaksi kutsuttuja osia. Kun dieseliä on tankissa yli 20 litraa säilyy jäähdytysvaikutus riittävänä.
Minulla ei siis ole faktaa tästä, tämä on vain juttu/teoria joka on kuultu muualta. Ajatuksia?
---
Jottei mene aivan OT:ksi niin
GM:n konehan tuo on, opelin koneeksikin kutsuttu. Kestänee kilsoja varsin hyvin kuten on todettu.
Pumpun ohjausyksikkö tosiaan varmaan menee jossain kohtaa, kolmel huntilla saanee korjautettua.
Jossei oo tietoa koska imusarja putsattu niin se kannattaa tehä, oireilee mitä omituisimmin. Kustannukset alta pari kybää.
Ohjauksen vetelyt ei juuri vaivaa ja maantiellä kulkee ihan reippaasti.
Ei pääse kulutuslukemissa nykydiisselien tasolle, alavääntöä ihan kivasti. Ei tarvii risteyksissä olla turhan tarkkana kytkimen kanssa.
Omalla melkein puol miltsii ajettu ja laatikko toimii nätiste ja käyntiin jysähtää ku vähän avainta näyttää.
Toisilla nolla kelissä vaatii pitkää vieterii, saattaa johtuu väsyneestä startista.
Ai Nii, tyhjäkäynnillä tärisee. Varsinkin kylmäl koneel.
Lämpenee kivasti myös ilman eberiä mutta ohan se mukava lisä.
No joo auto tosiaan tuli vaihdossa. Auto on ollut ilmeisesti jollain 80 v. mummolla jolta lääkäri ottanut kortin pois jota lapsenlapsi nyt kauppasi. En ole vielä sitä ite nähnyt, tällästä nyt mm tiedossa ilman suurempia tutkimuksia eli:
+Turbo on vissiin ihan uusi.
+Kytkin vaihdettu kuukausi sitten.
+Iskarit ja jouset vaihdettu hiljattain joka nurkkaan.
-Takajarruissa jotain häikkää en tiedä vielä minkälaista.
-SID pikseli vikainen.
-ACC-näyttö pimeenä mutta puhallin säätöineen kumminkin toimii.
-Tyhjäkäynti 1100rpm (myyjä sanoi että on techittämällä nostettu mummolle, että pääsee autolla liikkeelle )
Maantiellä erittäin mukava ja leppoisa peli ajella, isotkin mäet väännätti vakkarin kanssa ajettaessa nätisti ylös, eikä ollut hyytymisestä tietoakaan - jaksoi jopa jotenkin kiihtyä. Voimaakin melkolailla riittävästi, tarvittaessa ohi pääsi ilman suurempaa yritystä, yllättävän kierrosherkkä ja yläkireä dieseliksi. Maantieajossa mukavampi vrt. 2.0t stage1, alle 2000rpm reilusti paremman väännön takia. Mukavaa oli reilu alavääntö tyhjäkäynnilläkin, eikun kytkintä reilusti ylös ja liikkeelle päästyä vasta kaasua vauhdittamaan.
Vaikka nykyisessä onkin voimaa sen sata heppaa enemmän ja kulkupuoli aivan erilainen, niin jotenkin sitä kaipailee dieselin alavääntöä
Saab 9³ SC 1.9TiDS A -08
Ex - Saab 9⁵ 4D 2.0t -99 | Saab 9⁵ 2.3tA -08 | Saab 9³ 2.3t SE -00 | Saab 9³ 2.2TiD SE -o1 | #6173