9-3t vm.2000 lämmöt ei pysy

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
TimoA
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 11:30
Paikkakunta: Laihia

9-3t vm.2000 lämmöt ei pysy

Viesti Kirjoittaja TimoA »

Etsiskelin foorumilta vastaavaa ongelmaa, mutta ei aivan tämmöinen osunut eteen:

Eli moottorin lämpötilat (mittari) seilaa oudosti. Kaikki on toiminut hienosti lämpimimmillä keleillä (>5 astetta), mutta nyt ilmojen kylmentyessä on ilmennyt ongelmia. Lämmöt eivät pysy normaalitasolla (klo 21) vaan tipahtavat vihreän alueen alareunaan, ei siis kuitenkaan aivan nollille. Välillä lämmöt taas nousevat, mutta usein tipahtavat jo kesken nousun. Mittari saattaa pysytellä vihreän alareunassa kymmenien kilometrien matkan. Autossa on ACC ja sisällekin lakkaa tulemasta kunnolla lämmintä ilmaa, kun lämmöt tippuvat.

Vaihdoin termarin (alkup.), ei vaikutusta. Vaihdoin kannen päätyyn lämpötila-anturin, ei vaikutusta. Mikään varoitusvalo tai koodi ei hypi silmille ja auto tuntuu toimivan muuten normaalisti. Nesteetkin pysyvät koneessa. Ainut varsinainen ongelma tuntuu olevan, että sisälle ei saa kunnolla lämpöjä. Järjestelmän pitäisi ilmata itsensä, mutta onko ollut tapauksia, että ilmaus ei toimi ja se aiheuttaisi ongelmia? Jotenkin itsestä tuntuisi tämmöiseltä ongelmalta.

Ehdotuksia seuraaviksi toimenpiteiksi?
tonyyqi
"Turbo"
Viestit: 233
Liittynyt: Ke Joulu 29, 2010 20:26
Paikkakunta: Riihimäki

Re: 9-3t vm.2000 lämmöt ei pysy

Viesti Kirjoittaja tonyyqi »

Termari takaisin käteen ja kattilaan.

Eipä olisi ensimmäinen termari joka olisi susi jo uutena.
#5224
9-3SS 2.0t Aero -03 Steg 1
Kuvat | Videot
assa
"Aero"
Viestit: 365
Liittynyt: Su Loka 02, 2011 16:50

Re: 9-3t vm.2000 lämmöt ei pysy

Viesti Kirjoittaja assa »

"Välillä lämmöt taas nousevat, mutta usein tipahtavat jo kesken nousun."

Miten ilmat/kuplat paisuntasäiliössä, jos kannentiiviste vuotaa, oletko pultit tarkistanut (ovatko kaikki samassa tiukuudessa).
TimoA
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 11:30
Paikkakunta: Laihia

Re: 9-3t vm.2000 lämmöt ei pysy

Viesti Kirjoittaja TimoA »

Lämmön nousulla tarkoitin nousua vihreän alarajalta kohti klo 21 asentoa, en siis varsinaista ylilämpöä (en tiedä tarkoittiko vastaajakaan, mutta kunhan selvensin). Muutamien minuuttien tuijottelulla en havainnut kuplia paisuntasäiliössä. Kannenpultteja en ole vielä kokeillut. Seuraavaksi varmaan keittelen sitä vanhaa termaria ja katon toimiko se alunperinkin. Olikohan avautumat ja sulkeutumat speksattu kuinka tarkkaan? Sitten voisi varmuuden vuoksi naksutella läpi noi kannenpultit. Mikähän momentti niissä mahtoikaan olla?

Samanlaista vaivaa oli pari vuotta sitten, mutta se meni ohi termarin vaihdolla. Tosin silloinkaan oireet eivät loppuneet kuin seinään vaan vasta jonkin aikaa termarin vaihdon jälkeen.
Avatar
ValPe
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ti Loka 16, 2012 11:02
Paikkakunta: Nurmes / Mikkeli

Re: 9-3t vm.2000 lämmöt ei pysy

Viesti Kirjoittaja ValPe »

TimoA kirjoitti:Sitten voisi varmuuden vuoksi naksutella läpi noi kannenpultit. Mikähän momentti niissä mahtoikaan olla?
Tuon kuvan perusteella kiristin itse omastani. Taisipa WISsistä löytyä juurikin sama ohje.
Kuva
Saab 9³ SC 1.9TiDS A -08 | Saab 9⁵ 4D 2.0t -99
Ex - Saab 9⁵ 2.3tA -08 | Saab 9³ 2.3t SE -00 | Saab 9³ 2.2TiD SE -o1 | #6173
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9-3t vm.2000 lämmöt ei pysy

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

kerääkö painetta normaalia enemmän paisariin?
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Harzza
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Su Syys 11, 2011 21:03
Paikkakunta: Akaa

Re: 9-3t vm.2000 lämmöt ei pysy

Viesti Kirjoittaja Harzza »

Haiskahtaa kyllä termostaatti vialta. Ei niillä hyllyssä ole mennyt sekasin termarit tai sitten joku moska estää termostaattia sulkeutumasta/avautumasta. Niin kuin tonyyqi sanoi että jos olis valmiiksi uusi osa rikkinäinen.
Jäsen: 5215

SaaB og9-3 2.0t (ka)
SaaB ng9-3 1.9TID (ka)
Suzuki GSX-R600 -05
TimoA
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 11:30
Paikkakunta: Laihia

Re: 9-3t vm.2000 lämmöt ei pysy

Viesti Kirjoittaja TimoA »

Keittelin alunperin pois vaihtamaani termaria ja yhden lämmitys/jäähdytyssyklin perusteella näytti pelaavan. Tilastollisesti luotettavuus ei kovin hyvä, mutta tulipahan kokeiltua. Keittiöstä konepellin alle siirryttyäni ja autoa tovin käytettyäni (lämmöt jämähtäneenä vihreän alareunaan) totesin, että termarikoteloon menevä letku oli kohtalaisen lämmin. Vaikuttaisi vähän siltä, että uusi termari olisi jämähtänyt auki. Epänormaalia painetta tai kuplia ei paisuntasäiliössä tuntunut/näkynyt. Nakkasin vielä vanhan anturin piuhan päähän ja anturin vesikippoon jossa arviolta 85...90 asteista vettä. Mittari näytti tuolloin ehkä hieman päälle klo 20. Tämä ihan vain mittarin näyttämää testatakseni.

Enpä tiiä... olisiko vanha termari takellellut silloin tällöin ja uusi vielä pahemmin, kun lämmöt ei enää pysy senkään vertaa kuin vian ilmaantuessa. Kait se täytyy vielä ruuvata irti ja kokeilla uuden yrityksen kautta.
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: 9-3t vm.2000 lämmöt ei pysy

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Termarin valmistaja?

Siis onko joku tarvike vai Motorad?
Saab 9-5 2.0t 1998
TimoA
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 11:30
Paikkakunta: Laihia

Re: 9-3t vm.2000 lämmöt ei pysy

Viesti Kirjoittaja TimoA »

Toinen uusi termari koeponnistettu. Keittelin tätä ja viikko sitten vaihdettua rinnakkain kattilassa useamman syklin eikä toiminnassa ollut ero. Molemmat aukesivat ja sulkeutuivat samoissa lämpötiloissa. Aukeaminen tapahtui n.89 asteessa kuten kuuluukin. Laitoin uusimman termarin koneeseen eikä käytöksessä tapahtunut muutosta mihinkään suuntaan mikä nyt oli keittelyjen perusteella odotettavissakin. Jokohan sitä jo kolmen termarin otoksella uskoisi, etä vika on muualla. Kaikki termarit on ostettu Saabilta. Varaosa nro. 30577561 (Made in Germany, Saab Automobile Parts AB Nyköping). Onpa tämä nyt mystinen juttu. Kait se on kohta vietävä pajalle. Muuten tulee kylmä talvi...
assa
"Aero"
Viestit: 365
Liittynyt: Su Loka 02, 2011 16:50

Re: 9-3t vm.2000 lämmöt ei pysy

Viesti Kirjoittaja assa »

"Jokohan sitä jo kolmen termarin otoksella uskoisi, etä vika on muualla."

Testaa kannenpultit, 80-90Nm momenttiavaimeen jos siinä napsahtaa ovat kiinni, omaani vaihdoin kun osa pulteista lähes irti/löysällä/venyneet, n.24e uusilla pulteilla hintaa.
TimoA
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 11:30
Paikkakunta: Laihia

Re: 9-3t vm.2000 lämmöt ei pysy

Viesti Kirjoittaja TimoA »

Tätä voisi sunnuntaipäivän ratoksi kokeilla. Sen verran ihmettelin venttiilikoppaa, että välistä näkyy paikoitellen tursunneen pieniä liimavanoja. Tietää todennäköisesti sitä, että koppa ei siitä nouse ihan kevyellä peukalo-etusormiotteella. Kannentiiviste tuohon on vaihdettu 90tkm kohdalla noin 9 vuotta sitten. Nyt mittarissa n. 250tkm. Onko kopan irrotukseen hyväksi havaittuja strategioita? Iso meisseli ja pajavasara ei ole varmaan tässäkään tapauksessa se paras vaihtoehto.

Siitä pienestä takaiskusta joka on vettiilikopasta lähtevässä kumiletkussa näytti toinen puoli olevan murtunut ja letkuliitos ei ole tiivis joten pitänee tuokin vaihtaa, vaikka tuskin lämpöasiaan vaikuttaa.
TimoA
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 11:30
Paikkakunta: Laihia

Re: 9-3t vm.2000 lämmöt ei pysy

Viesti Kirjoittaja TimoA »

Kannen kiristely siirretty. Nukkuessa ne parhaat ajatukset yleensä tulee kuten nytkin. Mittailin vanhan moottorinlämpötila-anturin toimintakäyrän (PTC). Tuon mittailun perusteella anturi vaikutti ehjältä. Sitten auton luo ja anturin simulointi potentiometrin (2k2) avulla. Mittari ei aina oikein tuntunut seuraavan arvoja loogisesti. Tästä sitten mittailemaan autossa kiinni olevan anturin arvoja eli auto käyntiin ja vastusarvo tarkkailuun. Sielläkin normaalilta vaikuttava käyttäytyminen. Auto kävi jonkin aikaa ja vastusarvo stabiloitui. Auton oma piuha anturiin kiinni ja lämpömittari oli nätisti klo 21. Pienen hetken odottelun jälkeen lämmöt alkoivat taas mittarin mukaan tippua, mutta anturi näytti edelleen normaalia lukemaa (vastusarvoa). Testasin näyttämää myös erillisten vastusten avulla eikä lämpömittaria saanut oikein millään näyttämään normaalia lukemaa. Johtopäätös: vika sähköpuolella anturin ja mittariston välillä. Seuraavaksi DICEn kaivaminen esiin ja lisää ihmettelyä. Olettaisin, että tästä syystä myös lämpimän ilman tulo lakkaa, kun DICE luulee moottorin olevan kylmä ja ohjaa ACC:tä sen mukaisesti.

Enää en juuri usko, että vika olisi ns. konehuoneen puolella (termari, anturi tai kansi) vaan sähköpuolella. Nestettä tai öljyä ei kulu ja ne pysyvät erillään joten senkään puolesta ei kiristelytarvetta.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: 9-3t vm.2000 lämmöt ei pysy

Viesti Kirjoittaja stara »

hienoa pioneeriduunia timolla edellä. monessakohan nykyautossa automatiikka tosiaan kusee isäntää simmuun ja korjaamokin. ajelin juuri vanhalla OG 900 : lla, kyä lämpeni ihan eri sorttiin kuin OG: 9-3, eikä siihen tarvita mitään äly(kääpiö)ohjauksia , (jotain feelua siihenkin varmaan iskenyt).
Emännän NG: stä ny puhumattakaan ( se on varsinainen jäähykabiini)
Viimeksi muokannut stara, Ma Joulu 08, 2014 09:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
TimoA
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 11:30
Paikkakunta: Laihia

Re: 9-3t vm.2000 lämmöt ei pysy

Viesti Kirjoittaja TimoA »

Lispahti asiavirhe eli anturi on tietenkin NTC tyyppiä (resistanssi pienenee kun lämpötila kasvaa). 1k potikka on paree testailuun, mutta omasta hyllystä sattui löytymään tuo 2k2. Johdotuksen ensimmäinen(?) anturin jälkeinen liitoskohta löytyy apukuskin jalkatilan perältä (keltainen ja kelt.rusk johto liittimessä tässä tapauksessa). Vielä jäi epäselväksi onko kojetaulun syövereissä vielä liitos ennen johtojen päätymistä DICEen. Taskulampunvalossa luuraten näin saattaa olla, mutta varmaksi ei osaa sanoa. Johdotuskaaviot olisi kova sana... DICEn piirilevy näytti terveeltä joten en sitä sen enempää koestellut. Boksin ja apukuskin jalkatilassa oleva liitin käsitelty nyt kontaktisprayllä. Pikatesti antoi jo lupausta paremmasta. Seuraavaksi työmatka-ajoa ja tilanteen seuraamista. Huonolla tuurilla jokin katkennut johto alkoi retuuttamisen ansiosta yhdistämään ja siksi tilanne korjaantui ainakin hetkeksi. Suojamuovit ja hanskalokero saa olla toistaiseksi irti jos joutuu vielä hämmästellä tilannetta.

Pääsipähän samalla rasvaamaan tuon vinkuvan kytkipolkimen ja ECUkin on nyt sopivasti esillä säätöjä varten. Vielä jos nappais SIDin irti pikselihoitoon niin olis taas elämä mallillaan :)
Vastaa Viestiin