Saab 93 2003 2.0t kysymyksiä softapäivityksestä ja muuta.

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
TaiDOmi
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: To Marras 21, 2013 19:19

Saab 93 2003 2.0t kysymyksiä softapäivityksestä ja muuta.

Viesti Kirjoittaja TaiDOmi »

Tervehdys kaikki saabistit!

Ostin syyskuun vaihteessa ensimmäisen Saabini (vanhempi saab 93, 2.0t, 2003, Uudessakaupungissa tehty) ja muutama kysymys on herännyt.

1. Saabiin on tehty jokin softapäivitys, osaatteko kertoa enemmän. + ja - painikkeista saa seuraavanlaisia tietoja:

ECOXY3RC 48H
1. Rpm
2. Lamb
3. Igna
4. Jerk
5. IpN1
6. TFac
7. Teng
8. Tair
9. Ioff
10. Meng
11. Mlow
12. Area
13. AdpN
14. AdpD
15. Aadp
16. Amul
17. Aadd
18. Apur
19. Akw1
20. Akw2
21. nErr 1(onko tämä jokin virhekoodi?)
22. Mreq
23. mAir
24. Badp
25. Pfac
26. Ifac

27. PWM
28. Pbef
29. Pinl
30. Pair
31. tSta
32. Fcod 5449 (onko tämä virhekoodi?)
33. nErr 1

Onko jossain netissä nähtävillä mitä tiedot tarkoittavat? En ainakaan osannut etsiä, kun en löytänyt.

2. Kylmänä tyhjäkäynnillä saattaa auto sammua, mutta lämpimänä ongelmaa ei ole. Muutaman minuutin käytön jälkeen tyhjäkäynti
on normaalia eikä ongelmaa esiinny. Ei myöskään, kun auto on ollut lohkolämmittimessä. Kylmän ilman ongelma ei ole kyseessä,
koska havaitsin samaa myös, kun lämpötila oli vielä 10 asteen kieppeissä.

3. Voiko autoon tankata RE85 polttoainetta?


Muuten autoa on ilo ajella ja olen tyytyväinen hankintaan.
Toivottavasti osaatte antaa tietoja aloittelevalle saabistille. Ja kiitos vastauksista jo etukäteen. :)
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saab 93 2003 2.0t kysymyksiä softapäivityksestä ja muuta.

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Softaversio on ko. auton vakiosofta, ja koska Mode parametri puuttuu niin ihan bensasofta on kyseessä (eikä ole esim. Biopower johon olisi muutettu softaversio vastaamaan alkuperäistä jostain syystä).
Koska SID Info on päällä niin lienee virisofta. nErr 1 tarkoittaa että 1 vikakoodi ja Fcod 5449 on heksana 1549 eli P1549. Mankkuvenan vikakoodi, eli joko ahtopaineet on piikanneet liikaa yli, tai mankkuvenassa sähköinen katkos. Mekaanisia syitä voi olla esim. mankkuvenan C- tai W-letku irti tai puhki, hukkaportti jumissa, liian korkeaksi ruuvattu peruspaine tai hukkaportin kellon kalvo puhki. Vika voi olla tietysti myös mankkuvenassa tai sen johdossa, tai sitten softa on kalibroitu pieleen.

2. Ilmavuotoa epäilisin ensimmäisenä.

3. Ei ole Biopower-softa joten ei voi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
TaiDOmi
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: To Marras 21, 2013 19:19

Re: Saab 93 2003 2.0t kysymyksiä softapäivityksestä ja muuta.

Viesti Kirjoittaja TaiDOmi »

Kiitoksia kattavasta vastauksesta.

1. Kun oikein muistelee, niin joskus kovemmalla kaasutuksella tuntui, että kone olisi nykäissyt ja kierrokset laskeneet, mutta sen jälkeen en ole huomannut ongelmia. Antaako tämä lisätietoa virhekoodista?

Onko tällä virhekoodilla 5449 kiire korjauttaa, koska se ei tunnu vaivaavan päivittäisessä ajossa? Voiko tehdä hallaa esim. turbolle?

2. Entä mahdollinen ilmavuoto? Onko siitä haittaa autolle vai haittaako vain käyttömukavuutta? Missä osassa vika voisi olla?

3. Missä kannattaisi asioita selvittää (Keski-Uusimaa ja pk-seutu), kun itsellä ei riitä tietotaito?

4. Jaa niin. Yksi havainto oli vielä. Kun nousen autosta, kun auto on tyhjäkäynnillä ajon jälkeen, huomaan että pakokaasu haisee hieman raapaistulle tulitikulle. Mistä tämä voisi kertoa?
Viimeksi muokannut TaiDOmi, Pe Marras 22, 2013 10:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Saab 93 2003 2.0t kysymyksiä softapäivityksestä ja muuta.

Viesti Kirjoittaja nugge »

1. Viittais siihe että ahtaa yli -> mAir nousee yli softarajan -> Fuelcut.

Onko tällä virhekoodilla 5449 kiire korjauttaa, koska se ei tunnu vaivaavan päivittäisessä ajossa? Voiko tehdä hallaa esim. turbolle?

Ei sitä turboa ole hyvä piinaa... Varsinki jos GT17 niin eivät yleensä kauheen kauan kestä Stage peleissä muutenkaan.

2. Imu/ahtovuodosta on suoraan haittaa näissä MAF ohjatuissa vehkeissä. Eli kun ei koneen sisään mene ilma mitä ollaan mitattu koska vuotaa niin ei ole seokset kohallaan.

3. Foorumilta saa apuja...

4. Nyt heitit pahan :D
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saab 93 2003 2.0t kysymyksiä softapäivityksestä ja muuta.

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

1. Joo, fuel cuttiin viittaa tuo ja se tekee tuon kyseisen vikakoodinkin. Kyllä se olisi syytä saada kuntoon. On ikävä yllätys kun tekee fuel cutin kesken ohituksen esim. Eikä tosiaan piikkailu ole terveellistä moottorille, kytkimelle eikä ahtimelle.

2. On haittaa pidemmän päälle autollekin jos seokset ei pysy hallussa. Kannattaisi aloittaa heti tutkimalla kaikkien letkujen kunto.

3. Softan tutkimisessa/päivityksessä pystyn auttamaan postin kautta

4. Rikin haju kyseessä, viittaa rikkaaseen seokseen ja/tai huonosti toimivaan katalysaattoriin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
TaiDOmi
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: To Marras 21, 2013 19:19

Re: Saab 93 2003 2.0t kysymyksiä softapäivityksestä ja muuta.

Viesti Kirjoittaja TaiDOmi »

Kiitos taas vastauksista!

Ymmärsinkö oikein, että yksi ja sama vika voisi aiheuttaa nämä kaikki ongelmat?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saab 93 2003 2.0t kysymyksiä softapäivityksestä ja muuta.

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Periaatteessa mahdollista.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1522
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Saab 93 2003 2.0t kysymyksiä softapäivityksestä ja muuta.

Viesti Kirjoittaja ippe »

Jos kerran olet uusi saabisti, niin suosittelen tarkastamaan onko autoosi tehty huohotinpäivitys, jos sitä ei ole, niin se kannattaa tehdä.

Täällä foorumilla kannattaa laittaa oma paikkakunta näkyviin, niin moniin asioihin voi löytyä auttavia käsipareja helpommin, esimerkiksi Saabeihin tarkoitettuja TECH II testilaitteita löytyy harrastajilta ja niillä pääsee ihan oikeasti lukemaan vikakoodit ja vaikka ohjelmoimaan uusia avaimia autoon, sekä myös poistamaan kadonneet avaimet ajoneston tiedoista.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04 X1/9
Vastaa Viestiin