9-3 ei lähtenyt yllättäen aamulla käyntiin

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Bubba-79
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Ti Elo 31, 2010 12:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: 9-3 ei lähtenyt yllättäen aamulla käyntiin

Viesti Kirjoittaja Bubba-79 »

Mulla oli kans noiden tankkausten suhteen iha sama juttu.. Eli olin ajellu pelkällä re85:lla ja sit tankkasin melko tyhjään tankkiin jotain 15l normi bensaa, ku ei tällä kylällä oo re85:sta tarjolla. Tankkauksen jälkeen ei ilmoittanut, että olis mitää tankattu. Pari päivää se lähti siis jotenkuten käyntiin aamulla tallista (ja ulkona lähti ennätyshyvin käyntiin puolilämpimänä, starttiajat n.0,6s) ja sit ei enää sunnuntai aamuna tallista ollenkaan.
Nyt se tuolla pötköttää yön yli tallissa akun kengät irti.. katsotaan mitä sanoo aamulla!

Miten tuo starttisprayllä käynnistys noin tarkalleen sulla Tenkks meni? Putki irti ja sinne spraytä ja starttausta kaasu pohjassa... Mitäs sen jälkeen ku lähti käyntiin? Putki äkkiä kiinni ja toimi ihan ok? Sittenkö tankkasit 98:ia tankin täyteen?
9-3 2.0t SE -01
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9-3 ei lähtenyt yllättäen aamulla käyntiin

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Bubba-79 kirjoitti:Miten tuo starttisprayllä käynnistys noin tarkalleen sulla Tenkks meni? Putki irti ja sinne spraytä ja starttausta kaasu pohjassa...
En ole "Tenkks", mutta vastaanpa silti :D

Jos päätyy käyttämään käynnistyssuihketta, ei ahtoputkea tarvitse irroittaa, vaan helpommalla pääsee, kun irroittaa läppäkoteloon tulevasta ahtoputken punakauluksisessa pikaliittimessä (muutama sentti läppäkotelosta ylöspäin) olevan jarrutehostinlinjan (manuaalivaihteinen) tai suojatulpan (automaattivaihteinen) -> eli liittimen kaulusta paineetaan samanaikaisesti, kun putki/tulppa vedetään irti. Liittimen reiästä on helppo suihkuttaa starttispraytä samaan aikaan, kun apumies starttaa.
Saabiton Saabisti
Tenkks
Matalapaineturbo
Viestit: 179
Liittynyt: Ke Heinä 03, 2013 22:17
Paikkakunta: Kokkola

Re: 9-3 ei lähtenyt yllättäen aamulla käyntiin

Viesti Kirjoittaja Tenkks »

" TommyW " Kokeiltiin aluks sitä, mutta ei se toiminnu ja sitten vasta ahtoputki irti läppäkotelost ja kaveri käynnisti autoa kaasupohjassa ja itse ruuttasin starttisprayta läppäkoteloon ja kun auto rupes käymään niin heitin ahtoputken takaisin kiinni. Tosiaan omassa tapauksessa piti käyttää jonkin aikaa kovilla kierroksilla, luultavasti tulpat oli märät tai jotain koska ei käynyt tyhjäkäyntiä ja savuttihan se aika paljon aluksi. Sen jälkeen kävin vaan tankkaamassa tankin täyteen 98 ja ajoin pidemmän lenkin niin syöksysämpylä toimi taas kuin unelma:) Ja taitaa olla NGK:n tulpatkin vähän huonoja, koska edellisillä ei ollut ajettu kuin 7000km ja kerran kastui kunnolla eikä enää sen jälkeen toiminut :D Piti hommata uudet tulpatki vielä.
Pahoittelen myöhäistä vastausta, täällä korvessa oli netti poikki pari päivää :D
Saab 9-5 Vector -03
Saab93antti
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ti Joulu 03, 2013 21:27

Re: 9-3 ei lähtenyt yllättäen aamulla käyntiin

Viesti Kirjoittaja Saab93antti »

Hei, Vaihda öljyt ja suodatin niin johan toimii. Mulla teki saman vaikken aja etanolilla.
Ja Edellisessä ooppelissa teki samanlaisen härön. Eli öljynsuodatin menee tukkoon (tai öljyn imusihti) jolloin ei nosta tarpeeksi öljyn painetta että venttiilit aukeaisi. Ei muuta kun apuvirtaa ja väkisin käyntiin (tyhjäkäynnillä vähän aikaa että moottori lämpiää) öljytilan puhdistus ainetta öljyn sekaan ja käyttää ohjeen mukaan tyhjäkäynnillä jonkun aikaa (muistaakseni 15 min) Saman asian ajaa kun laittaa 1,5 desiä dieseliä öljyn sekaan ja käyttää tyhjäkäynnillä saman ajan. Tämän jälkeen vanhat pois ja uudet tilalle suodatin kanssa.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3491
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 9-3 ei lähtenyt yllättäen aamulla käyntiin

Viesti Kirjoittaja SS »

Mitä tekemistä öljynpaineilla on venttiilien aukeaminen kanssa? En kyllä konetta paljoa käyttelisi jos imusihti on tukossa.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Tenkks
Matalapaineturbo
Viestit: 179
Liittynyt: Ke Heinä 03, 2013 22:17
Paikkakunta: Kokkola

Re: 9-3 ei lähtenyt yllättäen aamulla käyntiin

Viesti Kirjoittaja Tenkks »

Pari päivää ennen tota temppua vaihoin öljyt ja suodattimet siihen :D Ja öljypohjat putsattu 7tkm sitte :)
Oli vaa saannu liian paljon tavaraa selvästi...
Saab 9-5 Vector -03
Bubba-79
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Ti Elo 31, 2010 12:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: 9-3 ei lähtenyt yllättäen aamulla käyntiin

Viesti Kirjoittaja Bubba-79 »

Ei ole nuo aikaisemmat konstit auttaneet mun ongelmaan...
Kampiakselin asentoanturin vaihdoin ja kokeiltiin toista di-kasettia, mutta ei auttanut.
Tänään noin kuukauden seisomisen jälkeen lähti huonosti käyntiin, kun taas akun kengät oli jonkin aikaa irti. Tosi huonosti pyöri ja sitten ei enää tyhjäkäynnillä ollenkaan.
Tankkasin jotain reilut 30 litraa 98 bensaa ja hetken tuskaisen ajon jälkeen auto ilmoitti, että tankattu 33 litraa re85! Moottori vikavalo vilkkui ja sitten se jossain kohtaa jäi palamaan. Ajoin 20km lenkin ja kauheeta nykimistä ja ei tyhjäkäyntiä ollenkaan! Lambda arvo näyttää kokoajan ajaessa 2500 ja moottorijarrutuksessa 0. Savutti mustaa savua kun vähän kokeili kiihdyttää. Kulutuslukema oli ajotietokoneen mukaan siinä 20l/100km paikkeilla tasaisessa maantieajossa! Eli hirveen rikkaalla käy!?
Mikä tuon bensan tyypin tunnistaa? Olisiko lambda sökö? En oo mikään pro-näissä asioissa joten jos joku fiksu osais vastata ja kertoa missä hämminki?
Ja mistä saa hyviä lambda-antureita jos sitä arvelette viaksi?
9-3 2.0t SE -01
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9-3 ei lähtenyt yllättäen aamulla käyntiin

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

ihan orkkis bosch anturi kannattaa hommata(muiden kassa porukalla ollu ongelmia). marmorilta nyt varmasti saa.

160tkm näkyy olevan vaihto suositus lambdalle. vois hyvinkin johtua siitä.

eikö oo lähellä toista saabista jolta vois sen verran lainata ettei tarttis eka uutta ostaa?

voisko olla ettei softa jostain syystä ymmärrä että tankissa on bensaa eikä etanolia? silloin ui varmasti tulpat...
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Juki-76
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: To Syys 23, 2004 17:28
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-3 ei lähtenyt yllättäen aamulla käyntiin

Viesti Kirjoittaja Juki-76 »

Terve,

Aloitan postauksen kirjaimilla P.R.K.L!!!
Piti ylihuomenna helatorstaina alkaa puslien vaihtohommiin, mutta eipä auto startannut tänä aamuna.Prioriteetit muuttui, koska mitä tekee puslilla autossa joka ei kulje.

Normi rutiinit aamulla, virta-avaimesta kääntö,bensapumpun surahdus ja starttaus.
Kone ei lähtenyt käyntiin.Uusi yritys ja nyt ei kuulunut enään surahdusta, eikä startannut.Duunin jälkeen katsoin palstalta vinkkejä+konsultaatiota kaverilta puhelimitse päivällä ja pihalle touhuamaan.Auto oli pysäköity edellisenä iltana suoraan ajosta.

-Startin aikana SID-näyttää rpm:t ,joten onkohan kampuran asentotunnistin ok?
-Syötin hyppylangalla suorasyöttöä pumpulle jumppaamalla 4 sulakkeen ja pumpun sulakkeen nastat.Ei vaikutusta.
-Hakkasin tankin kanteen,josko sillä lähtisi toimimaan pumppu.Ei vaikutusta.
-Pidin akkukenkää 30-min irti.Ei vaikutusta.

Mitä raati sanoo...menenkö huomenna pumppukauppaan vai onko joitain ohjauksia pumpulle jota voisi vielä ihmetellä,ettei tule turhaa rahanmenoa/duunia.
Takapenkin aluspeltikin neitseellinen.
Voiko akun kunto/lataus liittyä ongelmaan?

Mihin kohtaan starttispraytä kannattaa suihkuttaa,jos vielä sillä tsemppais.

Kaikki on orkkista...asentoanturi,syttykassu ja pumppu...n. 245 000km ajettu, vuosimalli siis tuo 2002 ja ei etanolisoftaa.

Kiitti!

-Juki
Saab 9-3 '02
Saab 99 GL'84 R.I.P
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: 9-3 ei lähtenyt yllättäen aamulla käyntiin

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Itellä meni pumppu ns. laakista ja kesken ajon vielä. Ei se pumpun vaihto noilla kilsoilla hukkaan mene.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Juki-76
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: To Syys 23, 2004 17:28
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-3 ei lähtenyt yllättäen aamulla käyntiin

Viesti Kirjoittaja Juki-76 »

Terve,

Asia selvä, haen pumpun.
Mites nuo liittimet, onko 6 vai 8 mm:n liitos kyseisessä autossa...osaako kukaan sanoa ulkomuistista?

Kiitti!

-Juki
Saab 9-3 '02
Saab 99 GL'84 R.I.P
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: 9-3 ei lähtenyt yllättäen aamulla käyntiin

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

8mm letkua vanhan liitoksen päälle. On meinaa ne putket semmoista "kovamuovia", että en ainakaan itse keksinyt miten saisi sen vanhan putken siitä pois. Eli vanha putki nipan päästä poikki ja uusi letku siihen päälle. Haulla löytyy paljon juttua ja kuviakin foorumilta.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: 9-3 ei lähtenyt yllättäen aamulla käyntiin

Viesti Kirjoittaja stara »

askartelin/ paskartelin tuossa reiän takapenkin alle ihan sovinnolla jo ennakkoon tulevia pumpunvaihtoja ennakoiden. Liimasin maton vaan suoraan peltiin kiinni, ettei pölise sisään. voisi tietty jonkun helposti epätasaiseen pintaan mukautuvan metallikalvonkin massata siihen, kun sellaistakin olisi, mutta katsoo nyt ensin miten tuo menestyy.
Ainakin pääsee paremmin kolkuttamaan pumppua hereille mahdollisen uinahduksen sattuessa. :lol:

Ihan hyvin reikä syntyi sillä B:n kuvioleikkurilla, kun ensin vähän lämmitti massoja ja kaapi leikkauslinjalta pois, ja ei liian ahneesti rasittanut leikkurin terän kärkiä etteivät katkenneet.
Parantaa kummasti valmiutta vaihtaa pumppu verrattuna alakautta tankin irroitukseen jne... ja näytti reiän asemointi hyvin osuvan foorumin mittaohjeiden mukaan.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1230
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: 9-3 ei lähtenyt yllättäen aamulla käyntiin

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Kannattaa sitten olla aikas tarkkana, mitä letkua sinne pumpulle laittaa. Normaali bensaletku ei välttämättä kestä tuollaista uppoasennusta, missä bensaa on letkun molemmin puolin. Tai sitten kaikkia bensaletkuja ei ole tehty bensiiniä kestämään. Esim. kun edellisellä kerralla hain sopivaa letkua, tarvikeliikkeen myyjä kivenkovaan väitti heidän letkunsa kestävän, mutta letkun toimittaja kielsi ehdottomasti asentamasta tankin sisälle. Ja reikää leikatessa kannattaa varoa alapuolella olevia johtoja!
Juki-76
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: To Syys 23, 2004 17:28
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-3 ei lähtenyt yllättäen aamulla käyntiin

Viesti Kirjoittaja Juki-76 »

Terve,

Ongelma oli se bensapumppu, jonka sain vaihdettua...auto käy taas.
Yläkautta vaihtelin palstan ohjeiden mukaan.

-Juki

Ps:Kirjoittelen pari lausetta myös tuonne"pumpun vaihto yläkautta"-osioonkin.
Saab 9-3 '02
Saab 99 GL'84 R.I.P
Vastaa Viestiin