Moottori rykii ja on tehoton
Moottori rykii ja on tehoton
Missähän voisi olla vikaa, kun auto rykii eikä tahdo oikein reagoida kaasuun? Liikkeellelähdössä tavallaan tukehtuu ja kierrosten kerääminen on työlästä. Saa tavallaan kerätä niitä kierroksia veto päällä. Vedon ollessa pois kerää kierrokset helpommin, vaikkakin rykii edelleen siinä 1000-3000 välillä. Käynti paranee kun saa kierroksia, mutta kiihdyttäminen on melko vaikeaa. Käyntiinlähdön kanssakin on ajoittain haasteita, joutunut jokusen kerran starttaan oikein urakalla. Oireet viittaavat ilmamassamittariin ja käyttäytyminen jokseenkin korjaantuukin johdon irroittamalla (ts. pystyy ajaan ja pääsääntöisesti toimii ok). Merkkivaloja ei syty eikä ilmanputsari ole tukossa. Tulpat vaihdettu n. 1,5kk sitten.
Ilmamassamittari on kertaalleen vastaavien oireiden ilmetessä vaihdettu n. 1,5kk sitten ja tähän asti toimikin hyvin. Ajattelin osan menneen rikki ja sain takuuseen uuden, mutta ongelma ei tällä kertaa korjaantunutkaan. Kyse on Boschin mittarista, joten ei kai näitä todennäköisesti voi useampaakin rikkonaista kohdalle osua? Onko ideaa mikä muu voisi olla käyntiongelmien syynä, vai onko se vaan tuo IMM? Ei kehtaisi mennä pyytään toista uuttakaan takuuseen ennen kun on vähän enempi perusteita vaihdolle.
Auto on ahtamaton 2.0 '98 9-3 automaatilla.
Ilmamassamittari on kertaalleen vastaavien oireiden ilmetessä vaihdettu n. 1,5kk sitten ja tähän asti toimikin hyvin. Ajattelin osan menneen rikki ja sain takuuseen uuden, mutta ongelma ei tällä kertaa korjaantunutkaan. Kyse on Boschin mittarista, joten ei kai näitä todennäköisesti voi useampaakin rikkonaista kohdalle osua? Onko ideaa mikä muu voisi olla käyntiongelmien syynä, vai onko se vaan tuo IMM? Ei kehtaisi mennä pyytään toista uuttakaan takuuseen ennen kun on vähän enempi perusteita vaihdolle.
Auto on ahtamaton 2.0 '98 9-3 automaatilla.
2008 9-5 SportCombi 2,3t BioPower
(Ollut aiemmin myös 96,99,9000,9-3 ja 2x 9-5)
(Ollut aiemmin myös 96,99,9000,9-3 ja 2x 9-5)
Re: Moottori rykii ja on tehoton
Moro. Ei nyt kovian kauheasti mulla oo kokemuksia vapari saabeista,mutta onko virranjakaja,pyörijä,tulpanjohdo. Millon on viimeksi vaihdettu/tarkastettu?
2008 SS 1.8t Biopower.
Re: Moottori rykii ja on tehoton
Noita en ole tarkistanut, mutta vaikuttaisiko tuo IMM:n johdon irroitus asiaan jos joku noista olisi vaihtokunnossa?
2008 9-5 SportCombi 2,3t BioPower
(Ollut aiemmin myös 96,99,9000,9-3 ja 2x 9-5)
(Ollut aiemmin myös 96,99,9000,9-3 ja 2x 9-5)
Re: Moottori rykii ja on tehoton
Tarkista löytyykö isohko imuvuoto jostain; läppäkotelon O-renkaat, läppäkotelon takana oleva evap-letku, ohuet alipaineletkut jotka on imusarjassa kiinni
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Moottori rykii ja on tehoton
Mistä kaikkialta noita O-renkaita löytyy ja onko montakin?vesa67 kirjoitti:Tarkista löytyykö isohko imuvuoto jostain; läppäkotelon O-renkaat, läppäkotelon takana oleva evap-letku, ohuet alipaineletkut jotka on imusarjassa kiinni
2008 9-5 SportCombi 2,3t BioPower
(Ollut aiemmin myös 96,99,9000,9-3 ja 2x 9-5)
(Ollut aiemmin myös 96,99,9000,9-3 ja 2x 9-5)
Re: Moottori rykii ja on tehoton
Nyt on vaihdettu tulpanjohdot (pl. puolanjohto), tulpat, sekä virranjakajankansi. Pyörijää en vaihtanut, koska se olisi näemmä pitänyt poistaa rikkomalla eikä tallista löytynyt lukitetta uudelle. Otin myös läppärungon resonaattorin (? se läppäkotelo) irti, enkä nähnyt rikkonaisia tai irtonaisia letkuja. Resonaattorin tiivistekin näytti olevan ehjä. WIS:stä olin katsovinani, että siellä pitäisi olla kaksi tiivistettä, mutta onko näin (EDIT: on kaksi, katoin uusiksi vähän paremmalla valolla ja tarkemmin)? Onko sen O-renkaan asennolla jotain väliä? WIS kun kehoittaa tarkistamaan senkin.
Mitään muutosta toimintaan ei siis tapahtunut, edelleen käynti paranee kun ottaa IMM:n piuhan irti. Niin joo, vikahan ilmeni ihan yllättäin ja pyytämättä, eli jätin auton parkkiin ja parin tunnin päästä kun piti lähteä liikkeelle niin alkoi ongelmat.
Mitään muutosta toimintaan ei siis tapahtunut, edelleen käynti paranee kun ottaa IMM:n piuhan irti. Niin joo, vikahan ilmeni ihan yllättäin ja pyytämättä, eli jätin auton parkkiin ja parin tunnin päästä kun piti lähteä liikkeelle niin alkoi ongelmat.
Viimeksi muokannut j_ran, Su Joulu 15, 2013 12:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2008 9-5 SportCombi 2,3t BioPower
(Ollut aiemmin myös 96,99,9000,9-3 ja 2x 9-5)
(Ollut aiemmin myös 96,99,9000,9-3 ja 2x 9-5)
Re: Moottori rykii ja on tehoton
Oletko mitannut bensanpaineet?
Meillä oli B206-moottorisen NG:n kanssa vastaavia ongelmia ja siinä oli bensapumpun vaihtamisen jälkeen lähtenyt letku irti tankin sisällä olevasta ns. ämpäristä.
Meillä oli B206-moottorisen NG:n kanssa vastaavia ongelmia ja siinä oli bensapumpun vaihtamisen jälkeen lähtenyt letku irti tankin sisällä olevasta ns. ämpäristä.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Re: Moottori rykii ja on tehoton
Enpä ole, kun ei ole oikein mitään millä mitata. Alkaa vähän vaikuttamaan siltä, että tarvitsee sittenkin tukeutua tuon lähikorjaamon palveluihin.ippe kirjoitti:Oletko mitannut bensanpaineet?
2008 9-5 SportCombi 2,3t BioPower
(Ollut aiemmin myös 96,99,9000,9-3 ja 2x 9-5)
(Ollut aiemmin myös 96,99,9000,9-3 ja 2x 9-5)
-
- "Kaasari"
- Viestit: 6
- Liittynyt: Ti Joulu 03, 2013 21:27
Re: Moottori rykii ja on tehoton
Onkos siinä tuo kampiakselin asennon tunnistin?
Se voisi olla syypää.. siis jos siinä sellainen on...
Se voisi olla syypää.. siis jos siinä sellainen on...
Re: Moottori rykii ja on tehoton
Käsittääkseni semmoinen tuostakin löytyy, mutta en osaa sanoa mistä. Voiko sen toimivuuden testata jotenkin?Saab93antti kirjoitti:Onkos siinä tuo kampiakselin asennon tunnistin?
Se voisi olla syypää.. siis jos siinä sellainen on...
2008 9-5 SportCombi 2,3t BioPower
(Ollut aiemmin myös 96,99,9000,9-3 ja 2x 9-5)
(Ollut aiemmin myös 96,99,9000,9-3 ja 2x 9-5)
Re: Moottori rykii ja on tehoton
Eikö tosta asentotunnistimesta tulisi vikakoodikin... Immun irroitus ja käynnin paraneminen viittaa kyllä rikkinäiseen ilmamäärämittariin...
Re: Moottori rykii ja on tehoton
Toi IMM on vaihdettu pari kuukautta sitten ekan kerran ja nyt vielä takuuseen uusiksi, kun oireitten perusteella arvelin sen hajonneen taas. En vaan kehtaisi mennä toista kertaa vaihtaan takuuseen jos en ole aivan varma asiasta.
2008 9-5 SportCombi 2,3t BioPower
(Ollut aiemmin myös 96,99,9000,9-3 ja 2x 9-5)
(Ollut aiemmin myös 96,99,9000,9-3 ja 2x 9-5)