Tunnista ääni

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Stora98
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Su Loka 17, 2010 10:32

Re: Tunnista ääni

Viesti Kirjoittaja Stora98 »

Tuntuu kyllä aika arveluttavalta jättää tuo rulla pois. Silloin kiristimen ja ohjaustehostimen hihnapyörien väli tulee melko pitkäksi ja on satavarmaa että hihna alkaa isoilla kierroksilla lepattaa. Ja siitä taas satavarmasti seuraa se että hihna lentää minne lentää, ennemmin tai myöhemmin. Se on sitten säkästä kiinni. Ja miksi näin: siitä syystä että säästettiin pari-kolme kymppiä. Sen jälkeen maksaakin jo enemmän...
Stora98
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Su Loka 17, 2010 10:32

Re: Tunnista ääni

Viesti Kirjoittaja Stora98 »

Yritin laittaa yv:ä mutta en tiedä onnistuinko...
Olis uudet hihnapyörät tuolla "Myydään"-osastolla.
assa
"Aero"
Viestit: 365
Liittynyt: Su Loka 02, 2011 16:50

Re: Tunnista ääni

Viesti Kirjoittaja assa »

Stora98 kirjoitti:Tuntuu kyllä aika arveluttavalta jättää tuo rulla pois. Silloin kiristimen ja ohjaustehostimen hihnapyörien väli tulee melko pitkäksi ja on satavarmaa että hihna alkaa isoilla kierroksilla lepattaa. Ja siitä taas satavarmasti seuraa se että hihna lentää minne lentää, ennemmin tai myöhemmin. Se on sitten säkästä kiinni. Ja miksi näin: siitä syystä että säästettiin pari-kolme kymppiä. Sen jälkeen maksaakin jo enemmän...
Jos hihna katkeaa tai putoo pois, mikä särkyy, ei mikään.

5 vaihde päällä 6000k motarilla auto kulkee 200km/h, en aja sellaisia nopeuksia koskaan en edes Volvolla joka kulkee 250km/h ;)
aero
-
Viestit: 8716
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Tunnista ääni

Viesti Kirjoittaja aero »

assa kirjoitti: Jos hihna katkeaa tai putoo pois, mikä särkyy, ei mikään.
Taitaa tuo hihna pyörittää mm. vesipumppua, jonka pysähtyessä voi särkyä aika paljonkin. Vähintään matka katkeaa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
assa
"Aero"
Viestit: 365
Liittynyt: Su Loka 02, 2011 16:50

Re: Tunnista ääni

Viesti Kirjoittaja assa »

Taitaa tuo hihna pyörittää mm. vesipumppua, jonka pysähtyessä voi särkyä aika paljonkin.[/quote]

Mittaritauluun SYTTYY paljon varoitusvalojakin hihnan katketessa, 6000r mittarissa ei niitä sellainen kuski voi valoja huomatakkaan.
Stora98
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Su Loka 17, 2010 10:32

Re: Tunnista ääni

Viesti Kirjoittaja Stora98 »

No jos se hihna katkeaa pudotessaan (menee ainakin käyttökelvottomaksi) niin tarvii ekana ostaa uus hihna. Ja on se kivaa kun se vaikka syysyönä lähes tiettömällä taipaleella poikii niin kyllä se jotain maksaa... Vaikkei muuta hinurin... Aika paha itse korjata yön pimeydessä. Paitsi jos hinaa korjaamoa perässään. Tunkkeja, valoja, työkaluja, ehkä jotain osia hajookin; sen näkee vasta sitten. Ja tietenki se ehjä hihna pitää olla mukana. Ja vielä jos leviää vaikka ulkomaanmatkalla... Kliffaa hei... No eihän se mitään maksa...
assa
"Aero"
Viestit: 365
Liittynyt: Su Loka 02, 2011 16:50

Re: Tunnista ääni

Viesti Kirjoittaja assa »

Stora98 kirjoitti:No jos se hihna katkeaa pudotessaan (menee ainakin käyttökelvottomaksi) niin tarvii ekana ostaa uus hihna. Ja on se kivaa kun se vaikka syysyönä lähes tiettömällä taipaleella poikii niin kyllä se jotain maksaa... Vaikkei muuta hinurin... Aika paha itse korjata yön pimeydessä. Paitsi jos hinaa korjaamoa perässään. Tunkkeja, valoja, työkaluja, ehkä jotain osia hajookin; sen näkee vasta sitten. Ja tietenki se ehjä hihna pitää olla mukana. Ja vielä jos leviää vaikka ulkomaanmatkalla... Kliffaa hei... No eihän se mitään maksa...
Mahtuu syysöitäkin 100tkm, jotka rallia ajavat niille tuo sinun ohje sopii hyvin.
Miksi merkkikorjaamotkin sen pyörän ohittavat ?
Jyrchi
"Hölösuu"
Viestit: 1001
Liittynyt: Su Joulu 06, 2009 21:53
Paikkakunta: Tampere

Re: Tunnista ääni

Viesti Kirjoittaja Jyrchi »

assa kirjoitti:Mittaritauluun SYTTYY paljon varoitusvalojakin hihnan katketessa, 6000r mittarissa ei niitä sellainen kuski voi valoja huomatakkaan.
OT: Syttyy ennemmin tai myöhemmin, esimerkiksi nimimerkillä Autumn syttyi tonnarissa vasta akun varoitusvalo sen jälkeen, kun vesipumpun rulla oli leiponut kiinni ja poikkassut hihnan. Tässä vaiheessa paisarissa oli jo melkoinen kuplinta, vaikka lämpöviisari näyttö normaalilämpöjä.
SAAB 9-5 Aero -05
Stora98
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Su Loka 17, 2010 10:32

Re: Tunnista ääni

Viesti Kirjoittaja Stora98 »

Mitä tästä opimme: ei ole (edes) merkkikorjaamoon aina uskomista. Niissäkin on monenlaisia asentajia, ikävä kyllä. On hyviä ja sitten ei. Vaikkakaan en ole kyllä omassa merkkikorjaamossa törmännyt moisiin neuvoihin. Ja miksi se hihnapyörä siellä uutena on? Ihan muuten vaan, vissiin.
Asiaan löyhästi liittyen: vein Saabin merkkikorjaamoon (Helsingissä ollessani) kun ilmastointi lakkas toimimasta. Diagnoosi oli että uus kompura. No vein auton sitten Lumikolle ja vaihdettiin joku anturi ja tms, en muista enää. Maksoi 150 € töineen.
Tottakai jokainen saa jätää omasta autostaan pois mitä tahansa hihnapyöriä mitä ikinä haluaa mutta ei ajatusta kyllä kannata väenväkisin "myydä" muille.
assa
"Aero"
Viestit: 365
Liittynyt: Su Loka 02, 2011 16:50

Re: Tunnista ääni

Viesti Kirjoittaja assa »

Jyrchi kirjoitti:
assa kirjoitti:Mittaritauluun SYTTYY paljon varoitusvalojakin hihnan katketessa, 6000r mittarissa ei niitä sellainen kuski voi valoja huomatakkaan.
OT: Syttyy ennemmin tai myöhemmin, esimerkiksi nimimerkillä Autumn syttyi tonnarissa vasta akun varoitusvalo sen jälkeen, kun vesipumpun rulla oli leiponut kiinni ja poikkassut hihnan. Tässä vaiheessa paisarissa oli jo melkoinen kuplinta, vaikka lämpöviisari näyttö normaalilämpöjä.

Merkkivalot sinulla palanut mittaritaulusta, latauksen valo SYTTYY ennen lämpövaloja hihnan katketessa (NG900 siitä nyt puhutaan).

"Tottakai jokainen saa jätää omasta autostaan pois mitä tahansa hihnapyöriä mitä ikinä haluaa mutta ei ajatusta kyllä kannata väenväkisin "myydä" muille."

Samoin sinun väkisin "myydä" en ole ainut joka ei sitä pyörää käytä, teetkö mitään huoltoja/korjauksia autoosi kun viittaat korjaamokäynteihin, omani korjaan ja huollan itse kaikki, neuvoja joskus kysyn ja suodatan tarpeettomat pois ;)
Stora98
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Su Loka 17, 2010 10:32

Re: Tunnista ääni

Viesti Kirjoittaja Stora98 »

Joopa joo. Uskon kuitenkin että kuulut siihen VÄHEMMISTÖÖN joka on tuon hihnapyörän pois jättänyt.
Ja mitä tulee mainitsemaani korjaamokäyntiin: tasan yksi, tuo ilmastointi. Eipä ole hankittu laitetta millä täyttää kylmäaineet. On kyllä pari muuta käyntiä mitä EN maininnut mutta tulipahan sekin sanottua nyt. Pitääkö nyt sitten luetella kaikki mitä olen tehnyt itse? Haloo!
Katsopas kun kaikkea ei enää VIITSI tehdä itse! Vuosikymmenien saatossa on tullut korjailtua kaiken maailman kulkineita ihan riittävästi. Nykyään saa tehdä mitä haluaa.
Se on hyvä että sinä korjailet omat laitteesi itse, siinä saat taitoa ja kokemusta. Sitä en ymmärrä miksi sitä tässä tarvii "mainostaa". Ja neuvoja kannattaa kysyä aina jos siltä tuntuu, vielä jos osaa suodatella niitä oikein. Jos ei tiedä mitä tekee niin parempi ettei tee mitään.
Sanotaan nyt sekin että vielä ei ole tarvinnut neuvoja kysyä tällä palstalla :) No, kaikki aikanaan.
Ei muuta rattoisia remonttihetkiä vaan ja hyvää loppuvuotta.
Eiköhän tää jo riitä yhden hihnapyörän tiimoilta kun tuntuu menevän jo metsään...
aero
-
Viestit: 8716
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Tunnista ääni

Viesti Kirjoittaja aero »

assa kirjoitti:Mittaritauluun SYTTYY paljon varoitusvalojakin hihnan katketessa,
Kyllä. Siinä vaiheessa on myös hyvä hoksata reagoida tilanteen vaatimalla tavalla.
assa kirjoitti:6000r mittarissa ei niitä sellainen kuski voi valoja huomatakkaan.
Täh?
Jyrchi kirjoitti: OT: Syttyy ennemmin tai myöhemmin, esimerkiksi nimimerkillä Autumn syttyi tonnarissa vasta akun varoitusvalo sen jälkeen, kun vesipumpun rulla oli leiponut kiinni ja poikkassut hihnan.
Autumnilla tietääkseni kävi tosiaan noinpäin, eli vesipumppu leipoi ennen hihnaa. Syy-seuraussuhde on siis toisinpäin kuin tässä mietityssä tilanteessa, eikä siten pitäisi olla mikään ihme, että varoitusvaloja syttyy suhteessa myöhemmin. Tuota ei voi välttää sillä, että varmistaa hihnan putoamattomuuden tavalla tai toisella.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
TimoA
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 11:30
Paikkakunta: Laihia

Re: Tunnista ääni

Viesti Kirjoittaja TimoA »

Takaisin käytännön kokeiluihin. Vertailin kaupan tiskillä NG900 ja 9-3:n vasenta ohjainrullaa. OG9-3:ssahan ei tuota keskirullaa ole. 9-3:n vasemmassa rullassa on korkeammat reunat samoin kuin tehostimen pyörässä. Olettaisin, että tähän perustuu se miksi 9-3:ssa on jätetty keskirulla pois eli hihnan paikallaan pysyvyys on varmistettu muilla keinoilla. Muita eroja en nyt äkkiseltään T5 tekniikalla varustettujen satkun ja 9-3:n välillä havainnut. Rullien linjausta en tullut tiskillä mitanneeksi, mutta mikäli on sama niin tuota 9-3:n rullaa voisi varmaan käyttää satkussakin. Halkaisija urien kohdalta on sama.

Koskapa 9-3:n hihna löytyi tallista niin ajattelin kokeilla tätä hihnan oikaisua. Odotuksista huolimatta hihna ei tuntunut oikein istuvan. Normaalistihan tuo hihnan paikalleenlaitto ei erityistä voimaa vaadi, kun kiristin on lukittu. Sen pitäisi istua aika vaivattomasti paikalleen ja kiristyä, kun lukitus vapautetaan.

Tarkistin hihnan reitin moneen kertaan ja mittasin pituudenkin (joka oli 2350mm) enkä oikein keksinyt miksi se niin vastustaa. Mittailin ja vertailin hihnapyörien akselien etäisyyksiäkin, mutta ei niissäkään tuntunut olevan rullamitalla nähtäviä eroja. Hihnan sopivuus oli niin huono, että olettaisin eron jossain kohtaa geometriaa olevan parinkin sentin luokkaa. Olisiko sitten joku hihnapyörä halkaisijaltaan isompi? Se jäi tarkistamatta. Joka tapauksessa tuo 9-3:n hihna ei hyvällä paikalleen mennyt enkä sitä viitsinyt väkivalloin paikalleen laittaa. Teoria ja käytäntö eivät nyt siis minun tapauksessa kohdanneet, mutta en oikein vielä tiedä miksi. Jos näitä kuitenkin on näin asennettu niin pitäisi sen mahdollista olla.

Toistaiseksi mennään siis alkuperäisellä hihnalla ja keskirullalla. Se vasen rulla oli tiensä päässä ja tuli vaihdettua, mutta keskirullan väljyys oli sen verran pieni, että ehtii tässä nyt ainakin valmistella erikoistyökalun sen vaihtoon ellei tuo lyhyemmän hihnan mysteeri selviä.
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tunnista ääni

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

saaks nyt kirjoittaa että "mitä mä sanoin"? :lol:
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
TimoA
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 11:30
Paikkakunta: Laihia

Re: Tunnista ääni

Viesti Kirjoittaja TimoA »

Saa toki :) Mutta eihän sitä voi uskoa jos ei omin silmin näe. Vielä kun keksisi, että miksi näin on. Ainakin tehostimen akseli näytti olevan samalla etäisyydellä vasemmasta rullasta ja kampiakselin päässä olevasta hihnapyörästä. Onkohan laturi samassa paikassa? Sitä(kään) en tainnut mitata. Sama T5 tekniikkahan noissa on ja erot näiltäosin pitäisi olla aika pieniä vaikka ne >1000 parannusta noiden mallien välille onkin tehty.
Vastaa Viestiin