Nokkaketju 93:seen???

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Zebe
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 21:58
Paikkakunta: Joensuu

Re: Nokkaketju 93:seen???

Viesti Kirjoittaja Zebe »

Ja kannattaa muistaa ne oikeat momentit + lukite rattaita kiinnittäessä, jotta ei käy näin: https://lh5.googleusercontent.com/-HJIn ... 28-216.jpg
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Nokkaketju 93:seen???

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Pystyykö jakopään rempan tekemään moottori paikoillaan? Onko remontin tekemiselle jotain suosituskilometrejä? Mun autolla nyt ajettu n. 260tkm eikä jakopää mitään ääntä pidä, mutta voisihan tuon rempan kerrankin tehdä, ennen kuin on liian myöhäistä...
En haulla löytänyt mitään hyvää kuvakertomusta rempan vaiheista. Olisiko sellaista tiedossa?
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3435
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Nokkaketju 93:seen???

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Ahdasta on, mutta onnistuu. Kerran olen tehnyt kolkkiin moottori paikoillaan. Itse murehtisin vasta sitten kun alkaa pitää ääntä. Ketjuhan venymään voit arvioida irrottamalla kiristäjän.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Nokkaketju 93:seen???

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Venttiilikopan tiivisteen kun vaihdoin, näyttivät ainakin rattaat olevan linjassa ja ketju ei antanut kyllä yhtään periksi. Eli kireällä se ainakin vielä on. Paljonkos ketju saa liikkua, kun kiristimen ottaa veks ja mistä tuo kireys silloin testataan?
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3435
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Nokkaketju 93:seen???

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Kiristimestä ruuvataan 12mm kannalla oleva hattu pois. Sen alta löytyy jousi, joka otetaan talteen. Sitten vaan kiristin irti ja mitataan ulkonema. Joku varmaankin muistaa maks. ulkoneman, mutta jotain kertoo sekin onko vielä kiristimessä pelivaraa jäljellä.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Nokkaketju 93:seen???

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Ok, kiitokset tästä!
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Nokkaketju 93:seen???

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

11mm on Saabin tehtaan huoltotiedotteen mukaan vaihtorajana pelkälle ketjulle, ja todellakin pelkän ketjun voi vaihtaa helposti yläkautta mikäli ketjurullat eivät vielä ota laahaimiin kiinni ja rattaat ovat muodossaan. Näissä on niin paljon ketjua vapaana suhteessa hammaslukuihin että yksittäisen lenkin kuluma ei vielä välttämättä syö rattaita piikeille mutta venymää ketjun koko mitalle kertyy.

Huoltotiedote ja vaihto-ohje Townsendin sivuilla: http://townsendimports.com/Web/engine_f ... ainpg1.htm

Erikois- ts. ketjun syöttötyökaluakaan ei tarvita mikäli käytössä on apumies tai itsellä sattuu olemaan kolme kättä ja k*rvänpäässä koukku.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Nokkaketju 93:seen???

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

En voi suositella pelkän ketjun uittamista. Minun 9-5:een tehtiin tuo ja kadun sitä. Olisi pitänyt vaihtaa koko paketti. Vanhalla ketjulla oli kiristin yhtä naksua vaille täysin ulkona. Uudella ketjulla kiristin on 14mm ulkona. Semmosta...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Nokkaketju 93:seen???

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Tottakai täytyy tapauskohtaisesti käyttää silmää ja järkeä arvoidessa sitä että mitä tehdään. Loppuunajettuun pakettiin ei pelkkä ketju auta mutta vain venyneitä ketjujakin on.
Daygon
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: To Elo 01, 2013 00:58

Re: Nokkaketju 93:seen???

Viesti Kirjoittaja Daygon »

Nostellaas vanhaa topikkia. Miten tuon nokkaketjun vaihtaminen tapahtuu ilman että kantta ottaa pois? tuo jakopään ketju jonka sain on kokonainen, eikä siinä ole minkäänlaista linkkiä jolla sen saisi osiin. Miten tuon pystyy sitten liittämään vanhaan ketjuun?
Saappi NG900 2.0 Turbomaatti
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Nokkaketju 93:seen???

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Katkaistaan vanha, niitataan uusi vanhaan ja pyöritetään konetta kunnes uusi ketju on tullut läpi. Sitten katkaistaan ja niitataan uudestaan. Pyörittäminen ja uitto vaatii kyllä kaks henkeä. Pitää ohjata ketjua, huolehtia että nokka-akselit pyörii ja pyörittää moottoriakin samanaikaisesti.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Daygon
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: To Elo 01, 2013 00:58

Re: Nokkaketju 93:seen???

Viesti Kirjoittaja Daygon »

Milläs se ketju niitataan? tarviiko siihen jonku erikoisen välineen? ja onko sillä väliä mistä se uusi ketju katkaistaan? siinähän on niitä keltaisia merkkejä kolmessa eri kohdassa ketjua. Eikö ne nokat pidä jokatapaukses ottaa pois? miten siihen väliin pystyy enää mitään ketjua laittamaan jos pitää niissä nokkarattaissa olla ketju että nokat pyörii? :D
Saappi NG900 2.0 Turbomaatti
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Nokkaketju 93:seen???

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Nii, voihan sen tietysti noinkin tehdä että ottaa nokka-akselit pois ketjun uiton ajaksi. Silleen tehtynä ei venttiilit törmää mäntiin kun konetta pyöritetään. Sytytystulpat lienee kuitenkin viisainta ottaa pois, niin on kevyempi pyörittää konetta. Ketjun merkkejä tuskin pystyt hyödyntämään, joten pitää vaan rohkeasti pyörittää sitten alakerta nollamerkin kohtaan ja laittaa nokat takaisin nokka-akseiden merkkien ollessa oikeassa asennossa. Ihan me niitattiin se lekan ja vasaran+tuurnien ja tonkien kera. :lol:

Kannattaisi kuitenkin uskoa mitä jengi täällä sanoo että pelkkä ketjun vaihto on vain tekohengitystä. Laahaimet ja ketjut vaihtoon kerralla. Ite tossa tein kolkin koneeseen koko jakopää+tp-setin asennuksen ja tulipa hiljainen siitä karmeasti raplattavasta moottorista.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Nokkaketju 93:seen???

Viesti Kirjoittaja tommij »

Justiinsa syksyllä uusittiin koko jakopää omaan. Kilometrit 270 000. Tasapainoakselien ketju oli huomattavasti löysempi kuin jakoketju - eli todennäköisesti piti suurimman metelin. Vähän ahdashan se oli tehdä kone paikallaan...
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Nokkaketju 93:seen???

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Minulla oli pieni koneremppa, voimapaketti irti autosta, männänrenkaat, kk-laakerit, pakovenat hiottiin, Mitsun asennus, öljypohjan puhdistus ja jakopää. 160tkm oli mittarissa, jakoketju ihan loppu. Se oli syönyt rattaatkin pilalle, kiristin max ulkona ja sittenkin ketju roikkui löysällä ja tp-ketju hankasi öljypumpun kuoreen. Nyt on hiljainen, ei syö öljyä ja voimaakin tuli lisää. :-)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin