Öljynpaine!

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
pesu
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 20:23
Paikkakunta: Pori

Öljynpaine!

Viesti Kirjoittaja pesu »

Minulla on Ng900 vm.97 2.0T(vakio), aj.199tkm.
Öljyvalo alkoi himmeästi palamaan vilkkuen auton ollessa lämmin käyden tyhjäkäyntiä.
Pienikin kierrosten nosto sammutti valon. Seuraavana päivänä sama ongelma, samoin vasta kun kone lämmin.
Vaihdoin tänään orkkis uuden anturin kun epäilin motonetin mallin toimivuutta.Johto näytti ehjältä, samoin liitin tiukka. Ongelma ei poistunut. Öljyjen määrä normaalitasolla (Mobil 3000 5W-40),vaihdettu 2tkm sitten.
Moottorin käyntiääni on normaali.
Voiko ihan pieni öljyvuoto (öljypumpun kannen O-rengas tai kampuran stefa) sytyttää
öljynpainevaloa.
Mistäs kannattais lähteä vikaa etsimään.
Mitenkäs T5 moottorin imusihti?
Vaiko öljypumppu?
Saab 9-3 2,0T Aero 3d vm.01
Saab NG900 2,0T Talladega vm.-97
assa
"Aero"
Viestit: 365
Liittynyt: Su Loka 02, 2011 16:50

Re: Öljynpaine!

Viesti Kirjoittaja assa »

"Voiko ihan pieni öljyvuoto (öljypumpun kannen O-rengas tai kampuran stefa) sytyttää
öljynpainevaloa."
Ei, ulospäin vuotoa kyllä, öljy ei kulje tai pääsee läpi liian helposti, imusihti voisi tuota tehdä ?
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4578
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Öljynpaine!

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Jos ei kuulu jakopäästä rahinaa tai koneesta kalkatusta niin kyllä se imusihti kannattais katsoa. Paineet siellä on niukanlaiset aika selvästi
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
pesu
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 20:23
Paikkakunta: Pori

Re: Öljynpaine!

Viesti Kirjoittaja pesu »

Varmaankin OG 9-3 imusihdin puhdistusohjeet pätevät tähänkin malliin.
Saab 9-3 2,0T Aero 3d vm.01
Saab NG900 2,0T Talladega vm.-97
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4578
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Öljynpaine!

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Ihan samanlainen ng on sen operaation suhteen.

Samalla kun öpohja on auki niin on mahdollisuus kurkata kampuran laakereita jos joku siellä falskaa paineet ulos.
Sen lisäksi tuli mieleen öljypumpun vieressä oleva paineenrajoitusventtiilin toiminta, samalla kun apurunko on pois tieltä niin sen vois avata ja katsoa ettei ole mitään outoa
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
pesu
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 20:23
Paikkakunta: Pori

Re: Öljynpaine!

Viesti Kirjoittaja pesu »

Öljynpaineen varoitusvalon vilkkuminen tyhjäkäynnillä saatiin luultavammin selätettyä.

Imusihti tuli puhdistettua (T5 moottori). Oli melko karstainen. Uudet O-renkaat samalla.
Öljypohjaan Locktite 518 englannista (18€).Öljyn ylipaineventtiilin mäntä uusittu (n. 30€). Oli vähän naarmuja.

Vaihdoin samalla öljypumppuun stefan ja O-renkaan. Öljypumpun kannessa lievät jäljet.
Hinta marmoritiskillä 55€, mutta eivät pysty toimittamaan. Kasattu vanhalla kannella.

Ainakin vielä valo pysynyt sammuksissa.

Kiitokset vesa67 neuvoista.
Saab 9-3 2,0T Aero 3d vm.01
Saab NG900 2,0T Talladega vm.-97
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Öljynpaine!

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Öljypumpun kansi marmorilla 55e??? Kysyin pcs:ltä ja klubialennuksen kanssa olis maksanut yli 130e. 8O
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
pesu
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 20:23
Paikkakunta: Pori

Re: Öljynpaine!

Viesti Kirjoittaja pesu »

Marmorilla antoivat hinnan osalle 55€, mutta osa-saatavuutta ei ole ainakaan tällä hetkellä (osanro: 5557365).
Saab 9-3 2,0T Aero 3d vm.01
Saab NG900 2,0T Talladega vm.-97
Lehto
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: La Joulu 14, 2013 11:58
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Öljynpaine!

Viesti Kirjoittaja Lehto »

Mulla oli sama ongelma ja öljypohjasta löytyi mukava yllätys. :( http://lehto.kuvat.fi/kuvat/9-3+Aero/SAM_0104.JPG
9-3 Aero -01
LehtoPerformance@hotmail.com
Renkaat, ilmastointihuollot ja muut ropaamiset turun alueella :)
pesu
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 20:23
Paikkakunta: Pori

Re: Öljynpaine!

Viesti Kirjoittaja pesu »

Sama ylläri itselläkin.
Öljynpainevalon vilkahtaessa availin öljypohjan ja putsailin imusihdin. Öljyssä ei tällöin kuparinvärisiä partikkeleita. Tyhmyyttäni ei silloin tullut tarkistettua kiertokangen laakereiden kuntoa. Jokunen tuhat km myöhemmin kone alkoi nakuttamaan tietyillä kierroksilla. Luulin tulevan venttiilikoneistosta, mutta alakerrasta kuului. Öljypohjaa avattaessa uudelleen rupesi tulemaan vastaava näky vastaan. Kolmosen laakeriliuska pyörähtänyt. Uusilla liuskoilla mennään, kolmoseen jäi välys (yli toleranssin), mutta ainakin vielä käy nätisti.
Saab 9-3 2,0T Aero 3d vm.01
Saab NG900 2,0T Talladega vm.-97
Rahikainen
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: To Maalis 14, 2013 19:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Öljynpaine!

Viesti Kirjoittaja Rahikainen »

Lehto kirjoitti:Mulla oli sama ongelma ja öljypohjasta löytyi mukava yllätys. :( http://lehto.kuvat.fi/kuvat/9-3+Aero/SAM_0104.JPG
Näyttää laakerointi olevan aika huonossa hapessa.
Lehto
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: La Joulu 14, 2013 11:58
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Öljynpaine!

Viesti Kirjoittaja Lehto »

Nooh nyt on kiertokankien laakerit vaihdettu ja myös uusi ö-pumppu paikoillaan. Korjaamolta sanoivat että pumpun vaihdon jälkeen paineet olivat kohdallaan ja moottori toimii aivan normaalisti, ö-valo kyllä villkkuu joutokäynnillä edelleen mutta siitä ei kuulemma tarvitse välittää? kyllä tuo nyt aika tyhmältä tuntuu että valo palaa mutta kaikki kohdillaan? Ja kyllä.. anturi on vaihdettu. :?
9-3 Aero -01
LehtoPerformance@hotmail.com
Renkaat, ilmastointihuollot ja muut ropaamiset turun alueella :)
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Öljynpaine!

Viesti Kirjoittaja core2 »

Kukahan ammattimies siellä korjaamolla on asialla kun ei vilkkuvasta öljynpaineen varoitus valosta kannata välittää, tais olla postiljooni? :lol:
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Öljynpaine!

Viesti Kirjoittaja nugge »

Öljyvalon vilkkues öljypaine on 0.3-0.5baaria... Ei joo tosiaan mitään hätää... kylhän se kiertokanki tulee sieltä lohkon kyljestä ulos jossain kohtaa

Tyhjäkäynnillä pitäisi olla yli 1bar ja 2000rpm ainaki 2.5bar.

Miks ei runkolaakereita vaihdettu? Siellä voi hyvinki olla yks runkolaakeri (1:ne tai 3:ne) rikki ja sieltä sitten paineita häviää.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Öljynpaine!

Viesti Kirjoittaja core2 »

Juuri näin kuten nugge sanoi niin ei sitä öljynpaine valoa ole sinne asennettu vain kuskin mieliksi vilkkumaan! :wink:
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Vastaa Viestiin