minne öljyt katoaa
minne öljyt katoaa
Olen ostanut Saab 9-3:n 2.0t vm 2000. Autolla ajettu 336000km ja öljyä kuluu liikaa. Laitoin litran ja ajoin noin 500km ja tarttis lisätä taas. Moottoriremontti tehty vuosi sitten jossa mm. vaihdettu kampuran laakeria, 3-4 männät ja muihin vaihdettu renkaat. sylinterit hoonattu ja ja. Moottori käy mukavasti, tankissa melko puhdasta re 85sta.
Voiko öljyä joutua automaattilaatikkoon. Öljymäärä laatikossa on yli ylärajan. Laatikko vaihtaa hyvin. Voiko paluu bensaan auttaa asiaan?.
Unohtui mainita että turbo vaihdettu viime marraskuussa kunnostettuun versioon ja ajettu sen jälkeen alle 2000km-
Voiko öljyä joutua automaattilaatikkoon. Öljymäärä laatikossa on yli ylärajan. Laatikko vaihtaa hyvin. Voiko paluu bensaan auttaa asiaan?.
Unohtui mainita että turbo vaihdettu viime marraskuussa kunnostettuun versioon ja ajettu sen jälkeen alle 2000km-
Viimeksi muokannut jim, Ke Tammi 29, 2014 19:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: minne öljyt katoaa
Turbo voi polttaa vaivihkaa öljyä ettet huomaakaan, kokeile välys ahtimesta seuraavaksi
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: minne öljyt katoaa
Auto on tosiaan Isä ukon..Turboja tohon autoon on vaihdettu jo 3?? kertaa,olettaen kaikki olleet gt17,kuten nykyinenkin ahdin. Ja ootko nyt aivan varma,ettei valuta öljyjä matkan varrelle&alleen. Ihan ekana,kandeis tehdä öljynvaihto,jos ei pieneen hetkeen oo tehty+kuten vesa totesi,testata ahtimen välys.
Ja ei se etanolin pitäis NOIN tehokkaasti liuottaa öljyjä,joten epäilen vahvasti etanolin tässä tapauksessa syytön asiaan. Mutta eiköhän toi asia selviä jossain vaiheessa.
Ja ei se etanolin pitäis NOIN tehokkaasti liuottaa öljyjä,joten epäilen vahvasti etanolin tässä tapauksessa syytön asiaan. Mutta eiköhän toi asia selviä jossain vaiheessa.
2008 SS 1.8t Biopower.
Re: minne öljyt katoaa
No laitan tänään 98 bensaa ja lisää öljyä niin katsotaan mitä tapahtuu. Öljyt menee viikonloppuna vaihtoon kera filtterin.
Re: minne öljyt katoaa
No niin. Kiitos Saab- tohtorille eilisestä. Moottorin öljypohja auki ja sitä rataa. Kakkosen sytytystulppa oli öljyinen. Muut tulpat ok. Öljypohja oli suht. siisti. Ollut auki aikaisemmin sillä öljysihti oli puhdas. Kaadettu sylintereihin liuotusainetta, ensimmäinen mukillinen hulahti läpi kakkosen sylinteristä, toinen pysyi jo paremmin ja pitempään. Kolmosen kohdalta kiertokangen alapukki auki ja vuoden takainen moottoriremppa ainakin siltä osin toteutunut ilmeisemmin. Laitettu imusarjan pultteja öljypohjaan ja saatu vahinkoa aikaiseksi lievässä määrin, korkannut vauhtipyörän päästä yhden vastakierteen paskaksi. Oli meinaan ihmettelemistä, että mistä piip tuo on lähtöisin. Nugella meni 10 min ja löysi ongelmapaikan. Kasaus meni hyvin. Puristuksia oli kolmosessa ja nelosessa liki 14, ykkösessä ja kakkosessa n. 13,5 molemmissa. Toivotaan. että öljynkulutus laskee. Olihan ne vanhat öljyt moottorissa ja automaattilootassa melkoisen ohutta.
Ja että kavereilla oli hauskaa. Joku Pärnänen oli asentanut takapöntöksi 900 vaparin Walkerin, siitä siis nimitys "mehupilli".
P.s. Turbo oli kuulemma ok. ja olihan sillä ajettu alle 3000km. Nyt kiinni oleva on siis kolmas järjestyksessä. Toinen turbo kyykähti vissiin samoihin syihin kuin moottori eli koska öljypohjaa ei huomattu avata ja huoltaa viinaan siirtymisen jälkeen ajoissa niin kävi kukkarolle.
Ja että kavereilla oli hauskaa. Joku Pärnänen oli asentanut takapöntöksi 900 vaparin Walkerin, siitä siis nimitys "mehupilli".
P.s. Turbo oli kuulemma ok. ja olihan sillä ajettu alle 3000km. Nyt kiinni oleva on siis kolmas järjestyksessä. Toinen turbo kyykähti vissiin samoihin syihin kuin moottori eli koska öljypohjaa ei huomattu avata ja huoltaa viinaan siirtymisen jälkeen ajoissa niin kävi kukkarolle.
Re: minne öljyt katoaa
Ymmärsinkö oikein että vain 3 ja 4 sylintereihin on vaihdettu männät & renkaat ?
Melko outo päätös noilla kilometreilla ja ottaen huomioon että pannu on auki siinä vaiheessa jo valmiiksi.
Liian pitkällä pultilla saa vauhtipyörän pään päätylevyn halki helposti kierteen kohdalta että älä ihmettele jos sieltä vuotaa öljyä.
Öljynkulutus voi hyvin johtua tekemättä jätetyistä männänrenkaiden vaihdosta jos ei johdu turbosta. Joskus voi olla vaikea pienestä välyksestä päätellä polttaako turbo öljyä vai ei, tämäkin äskettäin tullut todettua lähes samankaltaisella välyksellä olevista gt17 ahtimista.
Melko outo päätös noilla kilometreilla ja ottaen huomioon että pannu on auki siinä vaiheessa jo valmiiksi.
Liian pitkällä pultilla saa vauhtipyörän pään päätylevyn halki helposti kierteen kohdalta että älä ihmettele jos sieltä vuotaa öljyä.
Öljynkulutus voi hyvin johtua tekemättä jätetyistä männänrenkaiden vaihdosta jos ei johdu turbosta. Joskus voi olla vaikea pienestä välyksestä päätellä polttaako turbo öljyä vai ei, tämäkin äskettäin tullut todettua lähes samankaltaisella välyksellä olevista gt17 ahtimista.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
-
- "Hirsch"
- Viestit: 944
- Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
- Paikkakunta: Vantaa
Re: minne öljyt katoaa
budjettimallin remppa.
tehään vaan pakolliset ja kiertoon.
jim:n autossahan rallattaa myös nokkaketju lievästi venakoppaan...eli tod.näk jakopää jätetty myös tekemättä avauksen yhteydessä.
tehään vaan pakolliset ja kiertoon.
jim:n autossahan rallattaa myös nokkaketju lievästi venakoppaan...eli tod.näk jakopää jätetty myös tekemättä avauksen yhteydessä.
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Re: minne öljyt katoaa
Kävin aamulla hakemassa Nesteeltä lekasoraa ja käynnistyksen jälkeen ei tullut läheskään niin paljoa savua kuin eilen aamulla. Totuus valkenee kunhan heitän 100km lenkin. Ennen eilistä jumppaa vajosi pinta tikussa 2-3 mm samoilla kilsoilla.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 944
- Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
- Paikkakunta: Vantaa
Re: minne öljyt katoaa
se on hyvä! kyllä se putsi yleensä noihin jeesaa.
mutta ei se toki jo pois kulunutta metallia takas tuo...
mutta ei se toki jo pois kulunutta metallia takas tuo...
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Re: minne öljyt katoaa
Ei tässä pois kulunutta metallia haikailla, kunhan öljynkulutus vain pienenee. On mukavaa kun kavereilla on noin positiivinen asenne.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 944
- Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
- Paikkakunta: Vantaa
Re: minne öljyt katoaa
ei täs oo jimi mitään negatiivista, ihan vaan realismia.
ja korjaushan meni ihan putkeen jos se öljynsyönti väheni tai jopa loppui.
ja korjaushan meni ihan putkeen jos se öljynsyönti väheni tai jopa loppui.
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Re: minne öljyt katoaa
Hetken hiljaisuuden jälkeen palataan asiaan. Vaikka siirryin pelkkään bensaan niin öljyä kului, mutta ei niin runsaasti. Opiskelin forte-huuhtelun kommentteja ja juttelin yhden huoltamon pitäjän kanssa mikä on homman nimi ko. jutussa. Sitten kaikista varoituksista huolimatta vein auton maanantaina käsittelyyn. Pullo forte flushia, öljyt suodatin ja tiiviste ja työt 173€.
Ajoin n.10km ja kotona vilkaisin 2 sytytystulppaa, joka siis oli ollut jatkuvassa öljykylvyssä. hiukan oli vaaleampi, ja selvästi vähemmän öljyinen. Tänään heitin lenkin motarilla 110-140km nopeudella. Kotona katsoin öljyt enkä huomannut juurikaan pinnan vajonneen. Ja nyt tulee paras. Avasin taas 2 sytytystulpan ja se oli kuiva ja väriltään melko hyvä. Katsotaan kauan kestää ja miten öljynkulutus pysyy kurissa.
Ajoin n.10km ja kotona vilkaisin 2 sytytystulppaa, joka siis oli ollut jatkuvassa öljykylvyssä. hiukan oli vaaleampi, ja selvästi vähemmän öljyinen. Tänään heitin lenkin motarilla 110-140km nopeudella. Kotona katsoin öljyt enkä huomannut juurikaan pinnan vajonneen. Ja nyt tulee paras. Avasin taas 2 sytytystulpan ja se oli kuiva ja väriltään melko hyvä. Katsotaan kauan kestää ja miten öljynkulutus pysyy kurissa.