Semmosta asiaa mietiskelen että saab 9-3 2.0t 2001 t7 ni suurinpiirtein kuinka paljon sen vaihdelaatikko kestää tehoa? Että jos aikoo virittä sinne jonneki 280-320heppaan ni kestääkö se ne tehot? Ku nytten ei peruutus vaihde toimi ja välillä pitää ihmeelistä ääntä ku laitaa kolmosta tai vitosta ni pitäs kuitenki vaihtaa laatikko.
Nyt mulla on bsr stage2 lastu, 3" downpipe, bsr 2.5" kokoputkisto ja turbo paineet nostettu 1.1bar, bsr optiflow filteriä ja isompaa cooleria löytyy ni mitää pitäs seuraavaksi että sais tehot jonneki lähemmäs 300heppaa ku nytt jossaki 240-260 omien laskelmien mukaan.
Jos ahdin on alkuperäinen GT17 niin nuo teholuvut on puppua.
Laatikko kestää kyllä suunnitelmasi, vikana siinä nykyisessä lienee kuluneet synkat. Ehjää toimivaa vaan tilalle, foorumillakin niitä myydään jatkuvasti.
Setti on ok muuten mutta ahdin pitäisi vaihtaa isompaan, yksi vaihtoehto on td04-15T mitsu, isommat suuttimet, softa ja E85:lla lähemmäs 300hp. Vakiomännistä ei paljoa enempää kannata lähtee kokeilemaan, takomännät vaihtamalla sitten taas eri tarina edessä.
Mullahan on oma ihan vakiokone softalla, joten en ole mikään velho näiden virittämisessä, mutta näkisin asian niin että kannattaa pysyä joko vakiosisuskaluissa ja alle 300hp tehoissa, tai sitten jos haluaa enemmän, niin samalla kun vaihtaa männät, niin kasvattaa koneen 2.3l kokoon, kun kuitenkin joutuu ottamaan männät koneesta, niin samalla voi vaihtaa kampiakselinkin pitkäiskuiseen.
Mäntiä saa vaihdettua kone paikallaan, kantta ja öljypohjaa irroittamalla.
Kampiakselia et saa vaihdettua ilman että otat jakopääkopan irti,vaihdelaatikon irti, laatikon puolen päätylevyn irti.
Eli siis elämää helpottaakseen nostaa koneen alas. Koska en itse ainakaan haluais asentaa kampiakselia ylöspäin...
Ja jos oikeasti virittää niin isot poijat on antanut ymmärtää että 2.0L on parempi vaihtoehto koska lyhyempi isku = vähemmän rasitusta kampiakselissa
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -021001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Mun näkemykseni mukaan nämä ovat jo sen verran iäkkäitä, että jos koneen aikoo tehdä hyväksi, niin se kannattaa joka tapauksessa ottaa irti ja rakentaa, jakopää on kuitenkin suurimassa osassa pyörinyt jo pari sataatuhatta kilometriä, eli se kannattaa tehdä, laatikkohan pitää ottaa kytkimen takia irti kuitenkin.
Kukin tavallaan ja ihan ensin kannattaa laskea paljonko operaatioon menee rahaa, sitten kertoa summa ainakin kahdella ja miettiä että onko hommassa järkeä
Noilla tehoilla 9-3:n vakio alusta ja jarrut kaipaa myös remonttia ihan kanssa-autoilijoiden turvallisuuden varmistamiseksi, kun kuitenkin ajatte noilla normi liikenteessä. Ippen ajatus siitä että auto olisi myös jatkossa luotettava ei ole huono näkökulma. 300 hevosta noilla käyttötunneilla heikentää luotettavuutta merkittävästi. Muistaakseni Hirsch ei edes suosittele yli 150 000 KM orkkis T7 auton tehon nostoa. Jos on rahaa ja harrastusmieltä, niin ainakin oppii tekniikkaa ja hinausautojen numeroita tai sit tekee homman kunnolla.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Jos uusia moottoreita saa edelleen parilla tonnilla, niin sellaisesta rakentaminen on todennäköisesti halvempaa kuin vanhan kunnostaminen, mikä on kertoo moottorin tekemisen kustannuksista.
No jos itse tekee niin edelleen jää se touhutonni ylimääräistä kun kunnostaa vanhan. Itsellä meni tuohon vanhan padan remppaamiseen about 800e sisältäen laakerit, männänrenkaat, jakopää jne kaikki tarpeellinen. Osat 666e, kannen koneistus 40e, laitetaan tuohon päälle satanen lisää kaikista muista tarvikkeista ja haetuista työkaluista niin ollaan aikalailla oikealla tontilla..
Vähän enemmän siinä vanhan kunnostamisessa on työtä, mutta suurin hommahan molemmissa on vanhan koneen onkiminen konehuoneesta pois.. Samalla voi päivittää myös niitä T5-koneen parhaita paloja T7-koneeseen. Ripeässä käyttiksessä T7 on kuitenkin parempi moottorinohjaus.
Biopower-valmius ja SID-info ovat mielestäni aika isoja plussia.
Ei tarvii boksia vaihtaa kun polttoaine vaihtuu ja moottorin tärkeimmät tiedot näkee suoraan SID:stä. Jokapäiväisessä käyttiksessä aika mukavia ominaisuuksia..