Katsastettu

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Katsastettu

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Turbo Jubillee meni hienosti läpi! Aika hyvin on Saabin alusta kestänyt, kun alla on muutamaa uretaanipuslaa lukuunottamatta tehtaalta lähtöisin oleva alusta iskareineen kaikkineen. Autolla on nyt ajettu 260000 km. Iskarit pitäisi kyllä jossain välissä vaihtaa, kun vähän on jo löysän tuntuinen.
Päästöistä ei katsuri sanonut mitään, vaikka tankissa oli pelkkää re85:tä ja viileässä aamussa auto pöllytteli höyryjäkin reippaasti.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Tuvain
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: La Elo 18, 2012 00:58

Re: Katsastettu

Viesti Kirjoittaja Tuvain »

Leima tuli, olin varautunut henkisesti jo katastrofiin katsastuksen kanssa. Ainoat viat olivat palaneet etuparkit ja kallistuksenvakaajan koiranluu väljä, korjauskehoitukset laittoi noista. Ei vaikuttanut kiinnostuneelta tehoista, taikka siitä mitä tankissa on. Tankki täynnä E85, inssi totesi päästöjen olevan hyvät. K1-asema Itäkeskus, Pori ja 76e koko lystistä ottivat. Aikaa meni konttorin pihaan kurvaamisesta n. 20min ja valmista oli.
ysikolme
"Turbo"
Viestit: 292
Liittynyt: Ti Helmi 27, 2007 22:13
Paikkakunta: Vantaa

Re: Katsastettu

Viesti Kirjoittaja ysikolme »

Katsastettu ja hylätty. Vasen alatukivarsi/alapallonivel- väljyys ja käsijarrun käyttövoima. Tänään uusi alatukivarsi ja koiranluu vaihdettu. Käsijarrun kanssa on tietenkin hiukan jännää, niin kuin aina. Vaijeria kiristetty pohjasta ja napsuja ronkittu ruuvarilla. VAG kaveri kysy multa, että millainenhan toi Saabin käsijarru on ollut käyttää, kun se on tehtaalta tullut. Muisti myös kertoa, etä on olemassa autoja joilla saa perän niiaamaan asfaltilla, kun vetää vauhdissa käsijarrusta. En ymmärtänyt mitä hän tarkoitti :lol:
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1468
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Katsastettu

Viesti Kirjoittaja ippe »

Käsijarru on kunnossa ollessaan ihan tehokas.

Katso ettei vaijeri jumita kuoressaan tai niissä muovisissa liukupalikoissa takapyörän luona, vaijerin vaihtoon pitäisi löytyä ohjeet foorumilta.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: Katsastettu

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

leimasta läpi kirkkaasti taas jälleen kerran
ja ajoaikaa 2.1.2014 asti :mrgreen:
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
tomipee
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ma Loka 31, 2011 23:21
Paikkakunta: Vantaa

Re: Katsastettu

Viesti Kirjoittaja tomipee »

Leima jäi käsijarrusta kiinni, kaiken muun sieltä vaihdoin ennen leimaa mutten vaijereita kun niitä ei ollu hyllyssä, no tuleepa nyt vaihdettua nekin sitten
Ng900
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2148
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Katsastettu

Viesti Kirjoittaja baasenar »

tomipee kirjoitti:Leima jäi käsijarrusta kiinni, kaiken muun sieltä vaihdoin ennen leimaa mutten vaijereita kun niitä ei ollu hyllyssä, no tuleepa nyt vaihdettua nekin sitten
Onkos vaijerit niin huonossa hapessa, että pitää vaihtaa?
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
tomipee
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ma Loka 31, 2011 23:21
Paikkakunta: Vantaa

Re: Katsastettu

Viesti Kirjoittaja tomipee »

baasenar kirjoitti:
tomipee kirjoitti:Leima jäi käsijarrusta kiinni, kaiken muun sieltä vaihdoin ennen leimaa mutten vaijereita kun niitä ei ollu hyllyssä, no tuleepa nyt vaihdettua nekin sitten
Onkos vaijerit niin huonossa hapessa, että pitää vaihtaa?
Kovasti on ruosteessa, vaijerin säätöä ei pysty kiristää ollenkaan, niin on ruosteessa. Kävin jo hakemassa uudet, tarvikkeena vajaa 30, muut osat siellä tosiaan onkin jo uutta
Ng900
ysikolme
"Turbo"
Viestit: 292
Liittynyt: Ti Helmi 27, 2007 22:13
Paikkakunta: Vantaa

Re: Katsastettu

Viesti Kirjoittaja ysikolme »

No nyt on. Varman päälle pelattiin ennen jälkitarkastusta ja vaihdettiin vielä käsijarrukengät uusiin ja alko pitämään. Ei ne vanhat juuri olleet kuluneet, ehkä hiukan lasittuneet pinnasta. Yksi paskimmista hommista silti tuo käsijarrurummun sisällön purku ja kasaus..
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2148
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Katsastettu

Viesti Kirjoittaja baasenar »

ysikolme kirjoitti:No nyt on. Varman päälle pelattiin ennen jälkitarkastusta ja vaihdettiin vielä käsijarrukengät uusiin ja alko pitämään. Ei ne vanhat juuri olleet kuluneet, ehkä hiukan lasittuneet pinnasta. Yksi paskimmista hommista silti tuo käsijarrurummun sisällön purku ja kasaus..
Käsijarrukengäthän ei kulu juuri ollenkaan, jos ne ei vaan laahaa. Ja juuri tuolla rummun sisällössä on yleensä se ongelma, eli käsijarrun tehottomuus. Se vivusto on syytä aika ajoin purkaa, puhdistaa huolellisesti ja myös voidella siihen tarkoitukseen sopivalla voiteluaineella.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
ysikolme
"Turbo"
Viestit: 292
Liittynyt: Ti Helmi 27, 2007 22:13
Paikkakunta: Vantaa

Re: Katsastettu

Viesti Kirjoittaja ysikolme »

Yllä mainittu kommentti pitää täysin paikkaansa, eli sillä vivustolla on suuri rooli käsijarrun toiminnassa. Miksi nuo käsijarrukengät olivat niin kuluneet jäi mysteeriksi. Laahaamista en ole voinut todeta, ainakaan siinä määrin, että rumpu/jarrulevy/renkaan kiinnityspulttien ympäristö olisivat kuumentuneet/haisseet poikkeuksellisesti.
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Katsastettu

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

tomipee kirjoitti:
baasenar kirjoitti:
tomipee kirjoitti:Leima jäi käsijarrusta kiinni, kaiken muun sieltä vaihdoin ennen leimaa mutten vaijereita kun niitä ei ollu hyllyssä, no tuleepa nyt vaihdettua nekin sitten
Onkos vaijerit niin huonossa hapessa, että pitää vaihtaa?
Kovasti on ruosteessa, vaijerin säätöä ei pysty kiristää ollenkaan, niin on ruosteessa. Kävin jo hakemassa uudet, tarvikkeena vajaa 30, muut osat siellä tosiaan onkin jo uutta
Käsijarruvaijeri kannattaa hankkia orkkiksena. Oma tarvikevaijeri oli sellainen, että säätöjä piti hakemalla hakea asentaessa ja silti oli vaikea saada molempia pitämään niin, ettei toinen laahannut hillittömästi. Ehkä joku oli tehtaalla vaijeria pätkiessään miettinyt, että ei kai nyt muutama sentti sinne tai tänne mitään...
Seuraavasta leimasta ei sitten mennyt enää läpi, kun kuori oli puhki ja vaijeri sitä myöten entinen. Vaihdettiin orkkisvaijeri tilalle (olihan se tuplahintainen, toki) ja samoilla säädöillä mennään edelleen. Aikaa kulunut kolme vuotta.
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1468
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Katsastettu

Viesti Kirjoittaja ippe »

Kahteen autoon on tullut vaihdettua tarvikevaijerit, eikä niissä ole ollut ongelmia, olisiko sitten olleet eri merkkisiä tarvikeosia kuin nuo joissa on ollut ongelmia?
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
tomipee
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ma Loka 31, 2011 23:21
Paikkakunta: Vantaa

Re: Katsastettu

Viesti Kirjoittaja tomipee »

No eihän se vaijerin vaihto onnistunut pienen tunkin kanssa, kiristin vielä hieman vaijeria ja rummuista muutaman napsun, kaippa se nyt läpi menee. Pitää vaihtaa vaijeri sit paremmalla ajalla..
Ng900
tomipee
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ma Loka 31, 2011 23:21
Paikkakunta: Vantaa

Re: Katsastettu

Viesti Kirjoittaja tomipee »

Ja läpi meni, vuoden verran olis taas teoreettistä ajoaikaa
Ng900
Vastaa Viestiin