Kulutuksesta
Re: Kulutuksesta
no kyllä on pieniä kulutuslukemia täällä... itse en vanhalla ng900 turbo räyskällä pääse alle 8 litren en sitten millään, ihan pappamaisesti ajaen pari 3 tankkia saa sid iin tollasia 8.2-8-3 lukemia mutta jos vähänkin polkee ni het on 8.5 ja ylittekkin. olen kokeillut 98, mielestäni ei mitään eroa tehossa tai kulutuksessa 95 een verraten. ajan pääasiassa maantieajoa (60-100km/h). onko joku vialla,lambda? tai jokin. Jarskat ei laahaa ja suodattimet ja tulpat on uusittu hiljakkoin... mitään taloudellisuusennätystä en ole hakemassakaan mutta tuntuishan sekin jo lompuukissa jos tollasen 0.5 litraakin sais pois tosta kulutuksesta
"mulla on ollu 2 saabia: ensimmäinen ja viimeinen"
Re: Kulutuksesta
En ole huomannut eroa 98:n ja V-Powerin välillä. Ennemminkin 98 kulutuslaskelmat ovat olleet pienempiä jostain syystä.mjava kirjoitti:Niin onko noilla bensoilla 95,98 ja V-Power oikeasti vaikutusta kulutukseen? Entä mihinkään muuhun, jos puhutaan esim tuosta T7 2l matalapaineturbosta?
Itse ajelen 95E:llä n. 8l/100km
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1140
- Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Re: Kulutuksesta
Isän TiD:llä tuli kerran kokeiltua pihistysennätystä.
Tankkauksesta nollasin SID:n, kolme päivää ajoin noin 40km työmatkaa yksikseni. Hiljaista asfaltoitua kylätietä pintakaasulla. SID:n mukaan keskikulutus 4,2l. SID:n antamia kulutuslukemia on verrattu todellisiin litra/km perusteisiin, ja heitto on luokkaa +/- 0,2l. Ja autossahan on vakiorengastus (195/65-15) eikä ilmastointia.
Tankkauksesta nollasin SID:n, kolme päivää ajoin noin 40km työmatkaa yksikseni. Hiljaista asfaltoitua kylätietä pintakaasulla. SID:n mukaan keskikulutus 4,2l. SID:n antamia kulutuslukemia on verrattu todellisiin litra/km perusteisiin, ja heitto on luokkaa +/- 0,2l. Ja autossahan on vakiorengastus (195/65-15) eikä ilmastointia.
Re: Kulutuksesta
Kokeilin eilen 98:sia, kun oli niin halpa (1,459e/l)
Oli talvipäivien pyörittely nostanut kulutuksen yli 11l/100km. Edellinen kulutus oli 7,9l/100km. Toivottavasti palataan taas noille lukemille.
Oli talvipäivien pyörittely nostanut kulutuksen yli 11l/100km. Edellinen kulutus oli 7,9l/100km. Toivottavasti palataan taas noille lukemille.
NG 9-5 2.0 Aero XWD -10
96 Super -78
Edelliset:
99 Turbo S -80, 9-3 Aero Cab Aut -01, 9-3 SS Vector TX 1.9TTID -11, 9-3 2.0t -01, 900S 2.0 -94, 90 2.0 -85
96 Super -78
Edelliset:
99 Turbo S -80, 9-3 Aero Cab Aut -01, 9-3 SS Vector TX 1.9TTID -11, 9-3 2.0t -01, 900S 2.0 -94, 90 2.0 -85
Re: Kulutuksesta
Piti itsekkin kokeilla mitä tuo SID näyttää kun tuli uusittua bensapumppu ja tulpat. Resetti ja Hyrylästä susirajaa pitkin Lepsämään, ja samaa reittiä takaisin lähtöpisteeseen. Eli liikennevaloja, ympyröitä, pari taajamaa mutta suurin osa moottoritietä? GPS ja vakionopeudensäädin apuna rajoituksia noudattaen.
SIDin lukemat matka: 95km, keskinopeus: 64km/h ja kulutus 6.3l/100km
220tkm 2.0t trionic5 käsivalintaisilla vaihteilla ja ysikasia tankissa. Pitää kyllä tunnustaa että yritin viimeseen asti välttää paikalleen pysähtymisiä ja kaasupoljin ei ollut lähelläkään sitä asentoa missä se yleensä on, mutta toisaalta eipä tuo maisema sen nopeammin vaihdu oli poljin missä asennossa tahansa.
Normaalisti kulutus on 7-8l riippuen kuskin sukupuolesta.
SIDin lukemat matka: 95km, keskinopeus: 64km/h ja kulutus 6.3l/100km
220tkm 2.0t trionic5 käsivalintaisilla vaihteilla ja ysikasia tankissa. Pitää kyllä tunnustaa että yritin viimeseen asti välttää paikalleen pysähtymisiä ja kaasupoljin ei ollut lähelläkään sitä asentoa missä se yleensä on, mutta toisaalta eipä tuo maisema sen nopeammin vaihdu oli poljin missä asennossa tahansa.
Normaalisti kulutus on 7-8l riippuen kuskin sukupuolesta.
Re: Kulutuksesta
Laitetaan nyt omakin tuomio.
Reilu kuukausi saabismia takana. 9-3 aero manujaalina vm. 2001. Maantiellä näin talvella pääsee 6.7 - 7.5 l Sidin mukaan. Ajo on sellaista, että korttiki pysyis taskussa. Sitten ku ajelee viikon verran kaupungissa alle 3km matkaa, niin kulutus nousee tuonne 9.0 litran paikkeille. (aamulla letkussa kiinni)
Olen positiivisesti yllättynyt
Reilu kuukausi saabismia takana. 9-3 aero manujaalina vm. 2001. Maantiellä näin talvella pääsee 6.7 - 7.5 l Sidin mukaan. Ajo on sellaista, että korttiki pysyis taskussa. Sitten ku ajelee viikon verran kaupungissa alle 3km matkaa, niin kulutus nousee tuonne 9.0 litran paikkeille. (aamulla letkussa kiinni)
Olen positiivisesti yllättynyt
Re: Kulutuksesta
Hmm, oma 9-3 Trionic5 automaatti kuluttaa lähiö/kaupungissa sellaiset 13-14, mutta kulutus on pysynyt about samalla tasolla niin kauan kun se on minulla ollut (100tkm). 15" renkailla samssa ajossa kulutus oli sellaiset 11-12, nyt 225-17" kitkoilla kulutus on tuon 13-14. Kyselin alkuperäisen lambdan hintaa, mutta jäi toistaiseksi kauppaan, lämpöanturin ajatelin vaihtaa.
Kehtaiskohan motonetin lambdaa vaihtaa tilalle...
Ja omien mittauksien perusteella ajan 95:llä. 98:n ero näkyy ainoastaan kalliimmassa hinnassa, kulutus on minun ajossla ollut ihan sama, oli tankissa 95 tai 98, eikä nykyiset hinnat houkuttele uusimaan testejä...
Kehtaiskohan motonetin lambdaa vaihtaa tilalle...
Ja omien mittauksien perusteella ajan 95:llä. 98:n ero näkyy ainoastaan kalliimmassa hinnassa, kulutus on minun ajossla ollut ihan sama, oli tankissa 95 tai 98, eikä nykyiset hinnat houkuttele uusimaan testejä...
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06 & 9-3SC-08
- 9-3SC 1.8t Aut. -08 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
Re: Kulutuksesta
Eipä tuo nyt niin mahdoton ole, raskaammalla 9-5:lla ja käsivaihteisellä pystyy helposti pätkä ajossa tuohon. Itsellä tosin ajotavalla voisi tuota pienentää aika lailla, mutta mitä iloa turbo-saabista jollei sitä käytä, maantiellä pääsee helposti vakkari päällä sinne n. 7l kieppeille.Nappe kirjoitti:Hmm, oma 9-3 Trionic5 automaatti kuluttaa lähiö/kaupungissa sellaiset 13-14, mutta kulutus on pysynyt about samalla tasolla niin kauan kun se on minulla ollut (100tkm). 15" renkailla samssa ajossa kulutus oli sellaiset 11-12, nyt 225-17" kitkoilla kulutus on tuon 13-14. Kyselin alkuperäisen lambdan hintaa, mutta jäi toistaiseksi kauppaan, lämpöanturin ajatelin vaihtaa.
Kehtaiskohan motonetin lambdaa vaihtaa tilalle...
Ja omien mittauksien perusteella ajan 95:llä. 98:n ero näkyy ainoastaan kalliimmassa hinnassa, kulutus on minun ajossla ollut ihan sama, oli tankissa 95 tai 98, eikä nykyiset hinnat houkuttele uusimaan testejä...
Itsellä ei automaatista ole kauheasti kokemusta,(paitsi tonnarin luistaa, luistaa tomaatista) mutta olen jostain lukenut/kuullut että ihmiset kiihdyttelevät noilla automaateilla rivakammin pikkunopeuksissa, koska on niin "helppoa". Tiedä sitten.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Re: Kulutuksesta
Eipä täällä ruuhkassa kovinkaan paljon ripeämmin kiihdytellä mitä se jonon johtaja haluaa, vaikka itse haluaiskin En tietenkään kiistä etteikö kaasua tulisi käytettyä siinä missä pystyy, mutta mitä tässä nyt parit talvet tuolla tullu ajettua tuonlaisena niin ihan sama miten pihistelee, rullaa, joustaa niin aina se vaan 13-14 haarukkaan menee, enemmän vaikuttaa webaston käyttö kun ajotapa Maantiekulutus pyörii jossain 9 pintaan, muistelen että 15" renkailla pääsi alle 8 jos kiltisti ajeli...Frostgrey kirjoitti:Eipä tuo nyt niin mahdoton ole, raskaammalla 9-5:lla ja käsivaihteisellä pystyy helposti pätkä ajossa tuohon. Itsellä tosin ajotavalla voisi tuota pienentää aika lailla, mutta mitä iloa turbo-saabista jollei sitä käytä, maantiellä pääsee helposti vakkari päällä sinne n. 7l kieppeille.Nappe kirjoitti:Hmm, oma 9-3 Trionic5 automaatti kuluttaa lähiö/kaupungissa sellaiset 13-14, mutta kulutus on pysynyt about samalla tasolla niin kauan kun se on minulla ollut (100tkm). 15" renkailla samssa ajossa kulutus oli sellaiset 11-12, nyt 225-17" kitkoilla kulutus on tuon 13-14.
Itsellä ei automaatista ole kauheasti kokemusta,(paitsi tonnarin luistaa, luistaa tomaatista) mutta olen jostain lukenut/kuullut että ihmiset kiihdyttelevät noilla automaateilla rivakammin pikkunopeuksissa, koska on niin "helppoa". Tiedä sitten.
Sinällään hassua kun wanha OG T16 Aero kulutti 9,5 vaikka kuinka ajelin, ja missään vaiheessa en sillä kaasua säästelly
Ehkä tuossa ei ole mitään vikaa, enkä vaihda mitään 300e lambdaa varmuuden vuoksi, mutta 50,- siihen voisi laittaa jos kuvittelis sen tuovan pientä säästöä Jos kuluttais litran vähemmän sadalla niin lambda olisi maksettu 3600km jälkeen...
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06 & 9-3SC-08
- 9-3SC 1.8t Aut. -08 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
Re: Kulutuksesta
Njaa, kun taas omien kokemusten mukaan kunnossa ja säädöissään oleva Tontun ZF ei pahemmin luistele vaan on pikemminkin ponteva vaihdoissaan ainakin 200HP kauppakassin alla. Ajamani 9-5:toset Aisin-Wagner- laatikoilla kun taas ovat olleet huomattavasti "kuminauhamaisempia", tosin olivat matalapaineen versioita.Frostgrey kirjoitti:paitsi tonnarin luistaa, luistaa tomaatista
Mutta aiheesen itse NG:n - 9-3:en kulutuksista, tuossa äitimuoriille katselemassani NG-900:sessa kulutus nousi huomattavan suureksi yhtäkkiä, varmasti jopa 15-16 litraa sadalla, vapari ja tavallinen kaksilitrainen, enkä ole aikaisemmista pyrkimyksistäni huolimatta ehtinyt perehtymään koko autoon. (kaara on kokonaan toisella paikkakunnalla ja jatkuvassa ajossa)
Sensijaan katkeraa palautetta tulee, kiitos nykyisten vaivattomien langattomien yhteyksien, siitä huolimatta että yritin hyvää hyvyyttäni suositella Saabia ennenkaikkea kolari- ja nimenomaan hirvikolariturvallisuuden vuoksi mihinkä tilanteeseen on asuinseudullaan suurempi kuin todennäköinen mahdollisuus.
Kun nyt jossakin välissä saisi kaaran piuhojen päähän mahdollisten vikakoodien lukemiseksi, aikaisemmassa aloittamassani ketjussa kyseessä ollut hurja kulutus ja kylmäkäyntihumppa kun ei selvinnyt, osaltaan siksi että huolimatta asiantuntevista vastauksista tässä mallissa (M-98) ei ollutkaan kuumalankatyyppistä ilmamassamittaria joka olisi ollut ehkä lankoineen puhdistettavissa, vaan joku itselleni tuntematon malli jossa oli imuilmavirrassa viihtyvä piirilevyn näköinen laitos.
Re: Kulutuksesta
Saman verran vie tuo NG900 turbo automaattilaatikolla. Lyhyttä työmatka-ajoa enimmäkseen. Jotakin kehitystä on tapahtunut Saabillakin kun 400 kg raskaampi 9-5 3.0t vie suunnilleen saman verran ainettaNappe kirjoitti:Hmm, oma 9-3 Trionic5 automaatti kuluttaa lähiö/kaupungissa sellaiset 13-14, mutta kulutus on pysynyt about samalla tasolla niin kauan kun se on minulla ollut (100tkm).
BMW 320dA Coupe LCI
-
- "Kaasari"
- Viestit: 11
- Liittynyt: Ke Marras 07, 2007 00:20
Re: Kulutuksesta
Edellinen tankillinen 300 km pelkkää kaupunkiajoa 0-15C lämpötiloissa kepeät 18l/100 km. Tuohon tosin meni nelisen viikkoa, joten kai sitä siinä ajassa korkin raosta jo vähän haihtuukin.
9-3 Cabrio lpt A -01
Re: Kulutuksesta
Kellään kokemusta paljonko tuollainen ahdettu täyspaine vie reilummissa matkavauhdeissa? Oma auto 140km/h vakkarissa kympin pintaan. Olisi mielenkiintoista miten tuosta ylöspäin kulutus nousee, jotta tietää kuinka usein täytyy Autobahnilla etsiä huoltsikkaa.
Re: Kulutuksesta
Mites muilla kuluttaa peräkärryn kanssa? Mulla menee jotain 9l/100km riippumatta onko lastia vai ei eli ilmanvastus kasvaa reilusti. Eli on melkein 2l kasvu. Tuossa kärryssä jota olen käyttänyt on sellaiset itse tehdyt korotetut puisetlaidat.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Re: Kulutuksesta
Syksyllä tuli vähän haettua hiekkaa läheiseltä soramontulta. Sidin nollaus kuopalla ja lukema kotipihassa ~25l/100kmPoy kirjoitti:Mites muilla kuluttaa peräkärryn kanssa? Mulla menee jotain 9l/100km riippumatta onko lastia vai ei eli ilmanvastus kasvaa reilusti. Eli on melkein 2l kasvu. Tuossa kärryssä jota olen käyttänyt on sellaiset itse tehdyt korotetut puisetlaidat.
#3272