Öljynpaine???
Re: Öljynpaine???
O-rengas tuli vaihdettua ja oli tiukka. Marmoritiskiltä sen joskus ostin.
Öljypohjan tiivistin jollain mustalla silikonilla, jonka myyjä kertoi soveltuvan öljypohjan tiivistämiseen. Lauantaina öljypohjan asensin paikalleen, sunnuntaina laitoin öljyt ja eilen vasta käynnistin ekaa kertaa. Täytyy varmaankin tsekata tuo öljypohjan tiivistys uudempaan kertaan samalla kun sen kampuran stefankin vaihtaa.
Kytkinrempan tein, eli sen ei pitäisi sinänsä vaikuttaa tähän kyseiseen ongelmaan.
Öljypohjan tiivistin jollain mustalla silikonilla, jonka myyjä kertoi soveltuvan öljypohjan tiivistämiseen. Lauantaina öljypohjan asensin paikalleen, sunnuntaina laitoin öljyt ja eilen vasta käynnistin ekaa kertaa. Täytyy varmaankin tsekata tuo öljypohjan tiivistys uudempaan kertaan samalla kun sen kampuran stefankin vaihtaa.
Kytkinrempan tein, eli sen ei pitäisi sinänsä vaikuttaa tähän kyseiseen ongelmaan.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Re: Öljynpaine???
Kuinka pitkään käytit autoa? Kävikö öljynsuodatin jalkoineen irti? Tuo yhdistettynä totaalisen tyhjään imuputkeen ja kuivaan öljypumppuun aiheuttaa kyllä kiusallisen pitkän paineiden nousuajan.
Nostattelithan öljyä ja paineita ennalta startilla ilman tulppia?
Nostattelithan öljyä ja paineita ennalta startilla ilman tulppia?
Re: Öljynpaine???
En mä sitä kauaa uskaltanut käyttää, ehkä 1-2min maksimissaan. Öljynsuodattimen vaihdoin, mutta jalkaa en missään vaiheessa irrottanut.
En huomannut ilman tulppia starttailla.
En huomannut ilman tulppia starttailla.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Re: Öljynpaine???
Jos on muuten varmaa että öljypohjan ja etenkin öljypumpun imukanavan tiiviys on kunnossa ja sen kansi lukkorenkaineen oikein paikoillaan, kannattaa vielä koittaa nostatella startilla ilman tulppia sahaten paineita. Yksi konsti on avata öljypumppu ja täyttää imupuolen reikä vaikkapa tippakannulla "siemenöljyllä". Ilman näitä esitöitä ja paikat totaalisen kuivina paineiden nousu voi kestää tosiaan kiusallisen pitkään vaikka kaikki olisi muuten periaatteessa kunnossakin.
Pumppua ei ole avattu eikä sen ylipaineventtiiliin kajottu?
Pumppua ei ole avattu eikä sen ylipaineventtiiliin kajottu?
Re: Öljynpaine???
Täytynee kokeilla ilman tulppia pyöritellä. Öljypumppuun ei ole koskettu. Sehän sijaitsee siellä hihnapyörän takana? Onko paha homma avata se ja tsekata?
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Re: Öljynpaine???
Muistaakseni 27mm pultti irti, hihnapyörän takana öljypumpun kantta kiinni pitämässä melko suuri lukkorengas eli järeät lukkorengas- tai terävät kärkipihdit tarvitaan. Samalla vaihtuu kätevästi pumpun kannen stefa ja ulkokehän O-rengas uusiin orkkiksiin, ja kannattaa tarkistaa edellämainittujen pikkutorxien kireys hihnapyörän takapuolella.
Kannattaa painaa mieleen lukkorenkaan asento, toinen sivu on viistetty niin että se painaa kannen oikealle välykselle.
Kannattaa painaa mieleen lukkorenkaan asento, toinen sivu on viistetty niin että se painaa kannen oikealle välykselle.
Re: Öljynpaine???
27mm on juurikin oikea koko.
Re: Öljynpaine???
Vielä kun jossain olisi varastossa stefa ja o-rengas orkkiksena... Toivottavasti ei tarvii ruveta pumppua aukomaan, mutta eiköhän Murphyn-laki tässäkin päde. 

Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Re: Öljynpaine???
Kannattaa sitä startilla sahaamista ilman tulppia (ilman tulppia siksi että näin moottorin laakerit eivät juuri rasitu koska ei ole puristuspaineita vastassa, ja siksi että näin saadaan tarpeeksi kierroksia öljyn- ja paineensa nostattamiseksi) koettaa ennen lisäpurkamisia, kuten sanottu niin kun siellä on nyt paikat melko kuivina ja tyhjinä niin se öljyn nousu voi kestää tuskastuttavan pitkään. Kyllä sen öljynpainevalon pitäisi startilla aikansa sahattua, jossei nyt sammua niin ainakin ruveta vilkkumaan.
Orkkista osiksi tarkoitin siksi että on kokemusta (huonoa) scantech- tarvikkeista tässäkin kohdassa stefan osalta.
E: meinasi unohtua että bensapumpun- ja sytytysjärjestelmän sulakkeet pois sahuuttamisen ajaksi niin ei suihkuttele, eikä räpsi turhia ja DI hajoa!
Orkkista osiksi tarkoitin siksi että on kokemusta (huonoa) scantech- tarvikkeista tässäkin kohdassa stefan osalta.
E: meinasi unohtua että bensapumpun- ja sytytysjärjestelmän sulakkeet pois sahuuttamisen ajaksi niin ei suihkuttele, eikä räpsi turhia ja DI hajoa!
Re: Öljynpaine???
Eipä auttanut tuo ilman tulppia pyörittely. Täytynee ottaa öljypohja auki uudestaan ja tsekata että siellä on kaikki ok.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Re: Öljynpaine???
Silikonimassoissa on se vaara että siitä pursottuu tiivistepintoja kiristettäessä palko (yleensä moottorin sisäosiin yhtä iso mitä silminnähden kiristettäessä pursuaa ulkopuolellekin) joka irtoaa, esim. juuri öljypohjan- ja lohkon välistä öljypumpun imukiertoon ja siitä esim. ylipaineventtiilin luistille (tapahtuu ennen suodatinta) jumittaen sen sepposen selälleen = ei öljynpaineita.
Öljypohjan tiivistämiseen suositeltuja massoja ovat esim. Hylomar, tai vaikkapa LockTite:n "anaerobiset" eli massat jotka eivät kovetu muualla kuin tiivistepintojen välissä, ja jotka eivät muodosta vaarallisia palkoja myöhemmin irtoaviksi.
Öljypohja irti, silikonit huolellisesti hittoon ja öljypumpun sekä sen vieressä sijaitsevan ylipaineventtiilin avaus, tarkistus ja kaavinta mahdollisista silikonijätteistä.
Vaikkapa Motonetistä Hylomar uuteen yritykseen. Jos silikonia täytyy käyttää eikä muuta ole saatavilla, riittää puhtaaseen pintaan sellainen tahra mikä silikonisesta sormenpäästä jää, kaikki muu on liikaa.
Öljypohjan tiivistämiseen suositeltuja massoja ovat esim. Hylomar, tai vaikkapa LockTite:n "anaerobiset" eli massat jotka eivät kovetu muualla kuin tiivistepintojen välissä, ja jotka eivät muodosta vaarallisia palkoja myöhemmin irtoaviksi.
Öljypohja irti, silikonit huolellisesti hittoon ja öljypumpun sekä sen vieressä sijaitsevan ylipaineventtiilin avaus, tarkistus ja kaavinta mahdollisista silikonijätteistä.
Vaikkapa Motonetistä Hylomar uuteen yritykseen. Jos silikonia täytyy käyttää eikä muuta ole saatavilla, riittää puhtaaseen pintaan sellainen tahra mikä silikonisesta sormenpäästä jää, kaikki muu on liikaa.
Re: Öljynpaine???
Kuinka tyo ylipaineventtiilin kunto tarkastetaan? Ettei olisi vain itselläkin jäänyt jotenkin jumiin. Voiko sinne reikää puhallella paineilmaa?
Saab 9-5 2.3t RE85 -99
Re: Öljynpaine???
Tollasta mä siellä olen käyttänyt: Klik
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Re: Öljynpaine???
Tulipa tänään öljypohja aukaistua ja vika selvisi. Siitä öljypumpulle menevästä "putkesta" on lohjennut pala tp-ketjun alarattaan alapuolelta. Mitään palaa siitä ei ole irronnut, mutta ilmeisesti olen liialla väkivallalla saanut lohkeamisen aikaiseksi.
Mitenkäs tuon nyt sitten paikkaisi? Kemiallinen metalli tuli ekana mieleen, mutta myydäänkö yksityisille mitään kunnon tavaraa?

Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977