Negatiivinen Ioff ja muita juttuja (RATKAISTU)

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Negatiivinen Ioff ja muita juttuja

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Ei tuonut eroa käytökseen Knock sound reduction enablointi.

Pytyt 2. ja 3. näyttää niitä countteja keräävän, tämän päivän saldo on yhteensä 40 kummassakin. Ajoa yhteensä 90km ja siitä 96% PKS:n kehäteillä - eli aika "vaivatonta" autolle.

Kokeilin vielä vanhalla DI-kassullakin referenssiksi ja samat sylinterit niitä "hittejä" kerää.

Se on tullut nyt useassa otteessa huomattua, että esim. taajamakiihdytyksissä (ei lappu lattiassa) on huikea ero siihen, kun IgnK pysyy nollilla tai menee miinukselle: nollilla ollessaan moottorin veto on kaunista ja tasaista ja miinusten ilmaantuessa, on läsnä epäröintiä ja nypytystä.

Live dataan ei minulla valitettavasti ole välineitä käytössä, kun pelaan ihan perusmallin BDM:llä
Saabiton Saabisti
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Negatiivinen Ioff ja muita juttuja

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Pytyt 2 ja 3 voisi ehkä viitata siihen että ne kaksi käyvät jostain syystä laihemmalla.. Voi olla mahdollisesti ilmavuoto, esim. imusarjan tiiviste tai muuta vastaavaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Negatiivinen Ioff ja muita juttuja

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Autoon tehtiin kansiremontti viime vuonna ja silloin tuli uusi imusarjan tiivistekin. Olisi tietysti hieman odottamatonta, että falskaisi siitä, mutta ei tietenkään mahdotonta.

Imu/ahtoputkiston tiiviyden olen kyllä tarkastanut, mutta mikä mahtaisi olla helpoin tapa selvittää, onko läpän jälkeen vuotoja?

Uskaltaako muuten softasta disabloida IgnKnkCal.ST_Enable:n (Enable knock ignition) - vain testin ajaksi => eli rauhallista ajoa ja tarkistus, rauhoittuko Ioff ja IgnK, kuten ilmeisesti pitäisi?
Saabiton Saabisti
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Negatiivinen Ioff ja muita juttuja

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Uskaltaahan sen tehdä.. starttipilotin suihkiminen ja paineistus on mahdollisia tapoja.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Negatiivinen Ioff ja muita juttuja

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Täytyy yrittää viikonlopun aikana suorittaa vuototesti.

Ajoin tänään työmatkan (n. 25km) IgnKnkCal.ST_Enable "disabloituna". Keli oli toki n. 10 C viileämpi kuin eilen, mutta havaintona se, että nyt IgnK oli nollilla koko matkan ja Ioff oli myös rauhallinen, näyttäen 1:1 samaa kuin Ign - lukemat n 20 kaausn asennosta riippumatta.

Sen verran eroa nakuttamisessa, että nyt oli ainoastaan kolmoseen kertynyt hittejä 17kpl, muut näyttivät tasaista nollaa.
Saabiton Saabisti
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Negatiivinen Ioff ja muita juttuja

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Se, mitä ruotsin kielestä ymmärrän, näyttäisi läntisessä naapurissa joku painivan paraikaa aika samanlaisen ongelman kanssa - vaikka kyseessä onkin femma ja rajumpi softa:

http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... 3&t=305195

Postauksessa oleva ensimmäinen video näyttää valitettavan tutulta Ioffin suhteen :D
Saabiton Saabisti
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Negatiivinen Ioff ja muita juttuja

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Et ole yksin muutenkaan tämän ongelman kanssa, ilmeisimmin eräässä toisessa 9-5:ssä on myös samaa vikaa..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Negatiivinen Ioff ja muita juttuja

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Tein tänään paineistus/vuototestin läppäkotelosta eteenpäin - laitoin siis ahtoputken sijaan läppikseen kiinni klemmarilla silikoniputken, johon tein toiseen päähän adapterin paineilmalle. Paineilmat kiinni n. 1bar paineella ja suhinoita metsästämään...

...oman ymmärrykseni mukaan kun läppäkoteloon työntää painetta, ei suhina pitäisi kuulua, vaikkei siinä olevia letkuja tulppaisikaan - jokaisen "sarven" päässä on joko takaiskuventtiili tai joku "suljettu" laite (polttoainepaineensäädin, by-passs ohjeusmankkuineen, etc).

No, suhinaa kuitenkin kuului ja suhina paikallistui tulevan jarrutehostimen putkista - eli siinä "hashispiipussa" oleva takaisku vuoti. Irroitin putken pään imusarjan liittimestä ja laitoin siihen tulpan => suhinat loppuivat.

Muita suhinoita en pystynyt paikallistamaan.

Pistin auton takaisin nippuun, tulppasin sekä ahtoputkessa että imusarjassa olevat jarrutehostimen lähdöt ja lähdin koeajolle.

Tuntui, että auto muka toimi jollain lailla paremmin (jarruja lukuunottamatta :D ), mutta kyllä noita nakuja edelleen kertyi ruudulle...

...mitähän seuraavaksi...
Saabiton Saabisti
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Negatiivinen Ioff ja muita juttuja

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jarrutehostimen vuoto on kyllä yleinen vika esim. 02-> 9-5:ssa, näköjään siis myös 9-3:ssa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Negatiivinen Ioff ja muita juttuja

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Äh, tarkistin asiaa vielä WIS:stä - niin kyllähän sen "kuuluukin suhista" siellä ahtoputkessa, sillä siinä "hashispiipussa - eli ejektorityyppisessä alipainetta vahvistavassa laitteessa" olikin halkileikkauksestakin katsoen ihan avoin yhteys imusarjaan tulevan putken ja ahtoputkeen tulevan putken välillä - my mistake :oops: Tehostimelle menevässä haarassa näytti takaisku pelaavan.

Eli - ei siis edistystä.

Ruotsissa oli "kohtalotoveri" linkittänyt threadiin lokin ajosta - ja toteaa ihan samaa kuin itse (ilman lokitusta), että auto ei tosiaankaan kerää nakutuksia täyskaasulla... ()
Saabiton Saabisti
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Negatiivinen Ioff ja muita juttuja

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Koittaisin vielä kolmannella kasetilla jos jostain saa lainaan, toisesta autosta mitä todennäköisimmin vika paikallistui kasettiin... Lisäksi kannattaa samalla resetoida ecu tai ajaa vähän pidempi lenkki jotta nakutusadaptaatio ehtii päivittyä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Negatiivinen Ioff ja muita juttuja

Viesti Kirjoittaja TommyW »

OK, ihan hyvä vinkki - voisin yrittää tuotakin vielä kokeilla. Hassulta tietysti tuntuu, että kaksi kasettiani, joista toinen tullut uutena, olisivat samalla lailla rikki, mutta mistäpä näistä tietää.

Olen seurannut myös Ruotsin foorumin keskustelua vilkkaasti ja siellä osa ehdottaa sähkövikaa, osa suuttimia ja osa puhuu eri aiheesta :D

Täällä Suomen päässä, kun lähetin vikakertomuksen PCS:n Rikulle ja kyselin sieltä apua (siis maksullista korjaamopalvelua tarvittaessa), kääntyi hänen epäilyksensä kampiakselin asentotunnistimeen. Sitä(kään) ei ilmeisesti voi mittaamalla (täysin) ehjäksi todeta?
Saabiton Saabisti
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Negatiivinen Ioff ja muita juttuja

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Oskilloskoopilla voisi ehkä todeta, muuten hankala.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Negatiivinen Ioff ja muita juttuja

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Löytyisikö muuten ketään halukasta lainaamaan Mustaa kasettia lyhyelle koeajolle PKS-alueella (mitä lähempänä Tikkurilaa, sen mukavampi - mutta kaikki käy :D ) ?

Yhteys vaikkapa YV:llä

...ja kasetin laina sovittu.
Saabiton Saabisti
Sabanisti
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 13:48
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Negatiivinen Ioff ja muita juttuja

Viesti Kirjoittaja Sabanisti »

Heitänpä minäkin nyt korteni kekoon. En kyllä ole pitkään aikaan seuraillut noita arvoja, mutta minulla kerää 3 ja 4 sylinterit eniten nakuja.
Pitää taas ruveta tarkkailemaan tilannetta taas ilmottelen arvoja myöhemmin.

9-5 Aero vm 00
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
Vastaa Viestiin