9-3 kannentiivisteestä

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Kun tiiviste vaihdetaan niin yleensä kansi samalla hiotaan ja venttiilit koneistetaan sekä venttiilin varren kumit vaihdetaan. joku 700e vois olla aika lähellä täälläl periferiassa. Tsadissa varmaan 20% kalliimpaa?

Jos ajelee jollain -94 -95 900:lla niin toi homma tulee vastaan joka tapauksessa.

Pelkkä tiivisteen vaihto on tuskin yli tunnin homma.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Hook kirjoitti:jäädyttimen päädystä lähtevän paisutasäiliöön menevän pillin laho-katkeamista..Hook
Oliko vuoto hantin puolella? Mulla vuotaa hantin puolelta jäähdyttimen päädystä nestettä mutta irroittamatta jäähdytintä ei näe missä vika on. Siksi tilasin jo uuden jäähdyttäjän joka menossa vaihtoon heti kun ehdin.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2248
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

peinu kirjoitti:... ja venttiilit koneistetaan
Kunpa noihin voiskin täysin luottaa, eihän asiakas oo kuitenkaan kattomassa :D
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Minkä hemmetin takia toimivaa pitäisi korjata.
Venttiilit tarviitsee hioa vasta kun ne on pois toleransseista yleensä vasta 350000 kohdalla jos kansi on pois. Kumit kannattaa vaihtaa jos venttiilit on pois paikoitaan. Muistaakseni kannen suoruuden toleranssit on poikkisuunnassa 0,15mm ja pituus-suunnnassa 0,9mm. Tämä kylmällä kannella. Jos kantta mennään oikomaan niin palotilat pienenee, nokkapukkien paikat saattaa vaatia aarporauksen jne.
IMHO kannattaisko kokeilla jonkun muun valmistajan kannen pultteja, mullakin kesti Letukan 5,7 diesel hyvin koska vaihdin siihen yksi kerrallaan Fordson Majorin kannenpultit varustettuna Opel dieselin aluslevyillä. Ladani kannesta muuten poistettiin kiilamainen viipale siten että toiselta puolelta ei koneistettu ollenkaan ja toiselta puolelta lähti 3,8 milliä ettei isot venttiilit ei ota kiinni sylinteriputkeen.
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Pelkkä tiivisteen vaihto on tuskin yli tunnin homma.


Taitaa mennä kuitenkin kannen tiivisteen vaihtoon enempi kuin tunti??
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

NG900SET -95 kirjoitti:
Hook kirjoitti:jäädyttimen päädystä lähtevän paisutasäiliöön menevän pillin laho-katkeamista..Hook
Oliko vuoto hantin puolella? Mulla vuotaa hantin puolelta jäähdyttimen päädystä nestettä mutta irroittamatta jäähdytintä ei näe missä vika on. Siksi tilasin jo uuden jäähdyttäjän joka menossa vaihtoon heti kun ehdin.
Juu. Apparin puolella jäädyttimen ylälaidassa. jäähdyttimen ylälaidassa on noin 2cm pitkä ja 1cm paksu pilli, josta lähtee letku paisuntasäiliölle. Tämä pilli jäi käteen, kun ihmettelin, että hiukka kostea. kun tutkin letkun sisään jäänyttä muoviputken pätkää, niin tuli ihan jauhona ulos kun ruuvarilla irroittelin... Hyvin se muovikin lahoaa..

Jäädyttimen hinta turbo-manuaalipeliin on sitten oma lukunsa, kun Länsiauto halusi EPC:n (!) mukaan myydä mulle noin 380 euron hintaan turbo-automaatin jäädyttimen, josta jätetään lauhdutin käyttämättä. Tämän tarkistin Länsiauto Olarista soittamalla ja käymällä Länsiauto- Varistossa.
Laakkonen olisi myynyt originalin vajaan 200e hintaan, jossa tuotenumero vaihtunut 9-3:sen turbo-manualin jäähdyttimeen, jossa apumiehen päässä muovilaipassa syvennys cross-flow IC:lle. Eipähän tarvitse vuolla kun tulee isompi IC :)
..Itse ostin Vantaan jäähdytinhuollosta Nissens merkkisen jäähdyttimen ja hintaa ei ollut kuin 155euroa.. Tuotteena oli oman arvioni perusteella samalta tehtaalta kuin original, kun eroa ei ollut kuin tuo Crossflow-IC kolot, jotka 9-3:ssa. Tämä kesällä. Motonetkin huusi silloin 210 euroa, eikä ollut koskaan mennut. Mallista ei tietoa.

Asennuksesta sen verran, että en tiedä onnistuuko helposti ilman ilmastoinnin kennoston irroittamista putkistaan... Itsellä oli koko keula osina, kun vaihdoin ja asensin samalla Saksa importtiin lohkolämppärin ja vaihdoin ilmastoinnin kennot&putket&kuivaimen.

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Hook kirjoitti:Juu. Apparin puolella jäädyttimen ylälaidassa. jäähdyttimen ylälaidassa on noin 2cm pitkä ja 1cm paksu pilli, josta lähtee letku paisuntasäiliölle. Tämä pilli jäi käteen, kun ihmettelin, että hiukka kostea. kun tutkin letkun sisään jäänyttä muoviputken pätkää, niin tuli ihan jauhona ulos kun ruuvarilla irroittelin... Hyvin se muovikin lahoaa..

Jäädyttimen hinta turbo-manuaalipeliin on sitten oma lukunsa, kun Länsiauto halusi EPC:n (!) mukaan myydä mulle noin 380 euron hintaan turbo-automaatin jäädyttimen, josta jätetään lauhdutin käyttämättä. Tämän tarkistin Länsiauto Olarista soittamalla ja käymällä Länsiauto- Varistossa.
Laakkonen olisi myynyt originalin vajaan 200e hintaan, jossa tuotenumero vaihtunut 9-3:sen turbo-manualin jäähdyttimeen, jossa apumiehen päässä muovilaipassa syvennys cross-flow IC:lle. Eipähän tarvitse vuolla kun tulee isompi IC :)
..Itse ostin Vantaan jäähdytinhuollosta Nissens merkkisen jäähdyttimen ja hintaa ei ollut kuin 155euroa.. Tuotteena oli oman arvioni perusteella samalta tehtaalta kuin original, kun eroa ei ollut kuin tuo Crossflow-IC kolot, jotka 9-3:ssa. Tämä kesällä. Motonetkin huusi silloin 210 euroa, eikä ollut koskaan mennut. Mallista ei tietoa.

Asennuksesta sen verran, että en tiedä onnistuuko helposti ilman ilmastoinnin kennoston irroittamista putkistaan... Itsellä oli koko keula osina, kun vaihdoin ja asensin samalla Saksa importtiin lohkolämppärin ja vaihdoin ilmastoinnin kennot&putket&kuivaimen.

Hook
Tarkastin eikä vuoto näytä tulevan jäädyttäjän ylälaidasta. Heilutin putkea eikä nestettä tullut.

Syylärin tilasin metroautoon hintaan 191e. Motonetissa olis hinta vaan 160e mutta toimitusaika 2-3 viikkoa ja eivät tienneet minkä paksuinen kenno pitäisi tilata. Vaihtoehdot ovat 18 ja 32mm ja mittasin alkuperäiselle kennolle 21mm paksuuden.
PCS: kautta olis ollut vielä halvempi kuin motonetissa mutta en enää uskalla tilata Speedpartin toimittamia osia kiireellisiin hommiin.

Mulla on AMW:n crossflow cooleri ja oletan uuden sopivan samalla tavalla kuin vanhakin. Vähän toisiaan piti jotain muovilärpäkkeitä vuolla cooleria asentaessa joten sama homma varmaan taas edessä.

Toivottavasti ei ilmastoinnin osia tarvitse irroitella asentaessa. Menee vähän vaikeaksi sitten. Muuten homman ei pitäisi olla paljon vaikeampi kuin ton intercoolerin asennus.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

NG900SET -95 kirjoitti: Tarkastin eikä vuoto näytä tulevan jäädyttäjän ylälaidasta. Heilutin putkea eikä nestettä tullut.

Syylärin tilasin metroautoon hintaan 191e. Motonetissa olis hinta vaan 160e mutta toimitusaika 2-3 viikkoa ja eivät tienneet minkä paksuinen kenno pitäisi tilata. Vaihtoehdot ovat 18 ja 32mm ja mittasin alkuperäiselle kennolle 21mm paksuuden.
PCS: kautta olis ollut vielä halvempi kuin motonetissa mutta en enää uskalla tilata Speedpartin toimittamia osia kiireellisiin hommiin.

Mulla on AMW:n crossflow cooleri ja oletan uuden sopivan samalla tavalla kuin vanhakin. Vähän toisiaan piti jotain muovilärpäkkeitä vuolla cooleria asentaessa joten sama homma varmaan taas edessä.

Toivottavasti ei ilmastoinnin osia tarvitse irroitella asentaessa. Menee vähän vaikeaksi sitten. Muuten homman ei pitäisi olla paljon vaikeampi kuin ton intercoolerin asennus.
Vantaan jäähdytinhuolto (Hyrylässä) taikoi minulle jäähdyttimen 4 tunnissa, kun maanantaiaamuna klo 8:10 soitin ja kerroin huoleni. 10min päästä soitti takaisin hintatietoineen ja kertoi että tule hakemaan puoliltapäivin 155 euron hintaan. Taikureita (tai ammattilaisia..) tuntui pojat olevan.
Ei sitten tarvinne vuolla päätylaippaa IC putkea varten kun kevällä sellaisen ajattelin ruuvata kiinni, kuten vanhaa olisi tarvinnut. 9-3/2000-> jälkeenhän on crossflow ic vakiona, eikä se kolo haittaa siellä vaikka laittaisi vanhempaan. Sensijaan se irroitettava 10x20cm muovilevy jäähdyttimen apumiehen päässä tarvitsee tarvitsee dremelöintiä crossflowta asennettaessa, mutta senhän olet jo tehnyt kuten vanhan jäähdyttimenkin. putkihan tulee levyn jäähdyttimen välistä ja molempiin on tehty noin puoliympyrän muotoinen kolo.

Avauduin sitten motonettiin (weppipalautteen kautta) tuosta jäähdyttimestä 210 eur.., niin hinta tippui samantien 20e ja vastasivat, että se on se paksumpi turbo-manuaaliin, vaikka eivät olleet vielä yhtään myyneet.. ;)
Taitaa tuo palautemaili olla pykälää parempi kanava saada tieto perille, kuin myyjää jututtaa..

Tuo muovipilli katkeaa herkästi. kaverillakin 900-vm95 mallisesta on lahoa pilliä jäljellä mukavat 1cm..
Kerro onnistuko syylärin vaihto ilman ilmastoinnin kennon irroittamista putkistaan. Sehän on (kuten öljynjäähdytinkin) kiinni jäädyttimessä.
eihän se ilmastoinnin täyttö paljoa maksa :o
Itsellä oli ohjaustehostimen yläletku irti paikalleen laitettaessa. Helpotti hiukka hommaa.. Jos haluaa pelata varmanpäälle, niin ostaa uudet jäähdyttimen ylä-kiinnitys "jouset", kun olivat jo varsin haperoksi ruostuneet.

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Hook kirjoitti:Kerro onnistuko syylärin vaihto ilman ilmastoinnin kennon irroittamista putkistaan. Sehän on (kuten öljynjäähdytinkin) kiinni jäädyttimessä.
eihän se ilmastoinnin täyttö paljoa maksa :o
Itsellä oli ohjaustehostimen yläletku irti paikalleen laitettaessa. Helpotti hiukka hommaa.. Jos haluaa pelata varmanpäälle, niin ostaa uudet jäähdyttimen ylä-kiinnitys "jouset", kun olivat jo varsin haperoksi ruostuneet.Hook
Kiitoksia vastauksista.
Tuleeko muuten nesteet pihalle tai ilmaus ongelmaa jos tehostimen yläletkun irroittaa?
Entä mistä ilmastoinnin tyhjennys kannattaa tehdä niin ettei saa kylmäaineita silmille jos ilmastoinnin kenno on pakko irroittaa?
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
JJK
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: To Joulu 18, 2003 13:42
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja JJK »

mir kirjoitti:Minkä hintainen remontti tiivisteen vaihto noin suunnilleen on liikkeessä?
Itsellä maksoi n. 530 €, sisälti kannen oikasun, koeponnistuksen hiushalkeaman varalta (ei ollut selvää vuotokohtaa näkyvissä), uudet öljyt ja suodattimen (oli nesteet menneet sekaisin), jäähdytinnesteen sekä työt. Työtä oli veloitettu 4,5 h. Paikka oli pieni valtuutettu Saab merkkihuolto, joka teetti oikasun ja koeponnistuksen kansitöihin erikoistuneessa firmassa.
************************
#3274
Saab 9-3 2,0t SE Jubilee -01
************************
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

NG900SET -95 kirjoitti: Kiitoksia vastauksista.
Tuleeko muuten nesteet pihalle tai ilmaus ongelmaa jos tehostimen yläletkun irroittaa?
Entä mistä ilmastoinnin tyhjennys kannattaa tehdä niin ettei saa kylmäaineita silmille jos ilmastoinnin kenno on pakko irroittaa?
Itsellä ei tullu kuin ehkä puoli-desiä tota öljyä pihalle, enkä havainnut mitään ilmausongelmia. Irti sain jäähdyttimen ja tuulettimen irti ilmanletkun irroittamista, mutta takaisin en jaksanut tapella, joten päädyin irroittamiseen, kun pyörii häiritsevästi suoraan edessä, kun pujottelee sähköistä tuuletinta ja jäähdytintä. Apumies olisi voinut korvata letkun irrottamisen :?

Ilmastoinnin tyjennys tapahtuu virallisti liikkeessä, mutta erään ilmastointi-liikkeen epävirallisilla ohjeilla käskivät vaan painaa ruuvarilla liittimen venttiiliä ja taivaalle niin että pihisee. Nykyaineet kuulemma eko-tavaraa verrattuna freoneihin... :lol:
ilmastoinnin kennostoa (kuivainta) ei kannata pitää pitkiä aikoja ilmankosteuden kanssa tekemisissä, kun kuulemma tuo kuivain menee piloille. Joku enemmäntietävä voine kertoa enemmän piloillemenosta? Ei siis ainakaan viikkojen säilytystä ilmastoinnin putkia irti ja ilman aineita..

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Hook kirjoitti:Itsellä ei tullu kuin ehkä puoli-desiä tota öljyä pihalle, enkä havainnut mitään ilmausongelmia. Irti sain jäähdyttimen ja tuulettimen irti ilmanletkun irroittamista, mutta takaisin en jaksanut tapella, joten päädyin irroittamiseen, kun pyörii häiritsevästi suoraan edessä, kun pujottelee sähköistä tuuletinta ja jäähdytintä. Apumies olisi voinut korvata letkun irrottamisen :?

Ilmastoinnin tyjennys tapahtuu virallisti liikkeessä, mutta erään ilmastointi-liikkeen epävirallisilla ohjeilla käskivät vaan painaa ruuvarilla liittimen venttiiliä ja taivaalle niin että pihisee. Nykyaineet kuulemma eko-tavaraa verrattuna freoneihin... :lol:
ilmastoinnin kennostoa (kuivainta) ei kannata pitää pitkiä aikoja ilmankosteuden kanssa tekemisissä, kun kuulemma tuo kuivain menee piloille. Joku enemmäntietävä voine kertoa enemmän piloillemenosta? Ei siis ainakaan viikkojen säilytystä ilmastoinnin putkia irti ja ilman aineita..

Hook
Homma tehty ja apumiehen ansiosta ei ohjaustehostimen ja ilmastoinnin letkuja tarvinnut irroittaa liittimistä. Riitti että irroitti letkujen kiinnikkeet. Irrotin aika paljon kaikkea muuta kyllä että homma tuli helpommaksi. Esim. akun telineineen ja imuputkia. 5 tuntia meni mutta on se uskomattoman ahdas paikka tuo turbo saabin konehuone. Ahtimen vaihto olis ollut nyt helppoa kun oli keulassa tilaa..
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

...
Viimeksi muokannut ng900aero, La Tammi 27, 2007 16:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Kiristämisestä

Viesti Kirjoittaja Hook »

ng900aero kirjoitti:Taas monta kysymystä, koettakaan kestää :oops:
Tiedättekö vaivaako sama ongelma myös 9-5:n 2.0 -konetta? Kummastakaan saabistamme ei ole nesteitä hävinnyt, mutta jos kyseessä on ns. tyyppivika, olisiko liioiteltua tai jopa haitallista tehdä ns. ennaltaehkäisevä jälkikiristys noihin molempiin (eli ng900 ja 9-5 2.0t)? Tuohon ysifemmaan on tarkoitus hankkia steg1-virisarja, joten tiivistekin joutunee jatkossa kovemmille.
Anteeksi amatöörimäinen kysymykseni, mutta kun tuli aikanaan tapeltua katkenneniden kannenpulttien kanssa niin pakko kysäistä: löysätäänkö pultiti ennen kiristystä, eli tuota 3-vaiheista operaatiota, 40 Nm, 60 Nm ja kulmakiristys 90°? Eikös tuo kansi saata tulla ylisuureen momenttiin juuri tuon kulmakiristyksen ansiosta?
Hakutoiminnolla löytyy varsin paljon asiaa kansipulttien löystymisestä. Tuppaa olemaan ilmeisesti ominaisuus ng900/9-3 menopeleissä. Periaattessa 9000 & 9-5 ovat pitkälti samanlaisia lohkoltaan, joten ongelmaa luulisi esiintyvän niissäkin?

Itse löysäsin ensin kaikkia pultteja tarvittavan vajaan 1/4 kierroksen, että pystyin kiristämään takaisin tuohon 40nm tiukkuuteen kaikkia, sitten 60nm ja lopuksi kaikkia 90 astetta.

Eli itselläni loppujenlopuksi pultit tulivat noin 90 astetta tiukemmalle, kun tuo 90 asteen pulttien venytys oli varsin tehokkaasti kuoleentunut. luinpahan jostain suosituksen, että pultit uusittaisiin muutaman avauskerran jälkeen, kun tuppaavat venymään. Miksiköhän muuten motonettikin myisi pulttisarjoja? :roll:
Venyvätköhän venyneet käytetyt pultit enää niin paljoa kuin uudet? :?
.. Siis kansi ala vuotamaan piakkoin tai pultit katkea kiristyksessä. Iltsellä lakkasi vuoto, eikä katkennut 8)

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Ansis kirjoitti:Minkä hemmetin takia toimivaa pitäisi korjata.
Venttiilit tarviitsee hioa vasta kun ne on pois toleransseista yleensä vasta 350000 kohdalla jos kansi on pois. Kumit kannattaa vaihtaa jos venttiilit on pois paikoitaan. Muistaakseni kannen suoruuden toleranssit on poikkisuunnassa 0,15mm ja pituus-suunnnassa 0,9mm. Tämä kylmällä kannella. Jos kantta mennään oikomaan niin palotilat pienenee, nokkapukkien paikat saattaa vaatia aarporauksen jne
Mistähän nuo suoruustoleranssit mahtaa olla peräisin? Mulla pituus suunnassa 0,2mm heittoa ja hieman epäilyttää ettei kantta saa tiiviiksi ilman koneistusta.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Vastaa Viestiin