Kannen pulttien momentti??

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

se93tbo kirjoitti:
peinu kirjoitti:Mitäköhän eroa on muuten tontun T5 ja satkun/kolkin T5-koneessa? Vai onko kansi tai pelkät pultit erilaisia vai mistä tuo momenttien ero johtuu? Ei kai tuosta omasta yläkanttiin kiristämisestä koidu haittaa vai pitääkö käydä tekemässä uusi kiristys?
Kansi voi vääntyä :?
Vetää lohkoa "kieroon" jne. Pultti menee poikki kun se menee myötörajan yli.
Noissa "venyvissä" pulteissa on hieman vaikea löytää momenttiavaimella "oikeaa" tiukkuutta ilman tuota astemittausta, kun noi pultit alkavat venyä kohtuutasaisella voimalla tuon 60..80nm jälkeen, eli esim. väli 60-120 astetta voi olla vain 120-125nm, eli astemittauksella saadaan huomattavasti tarkempi kiristys.
Totta. Kulma on varmempi kuin momentti koska pultin venyminen myötörajaa lähestyttäessä on tarkemmin kontrolloitavissa, kuin momentilla joka on riippuvainen monesta tekijästä. Eli kulmalla kiinni lopuksi. Kyseessä ei ole isojen momenttiavaimien puute, vaikka joskus niinkin on tällä foorumilla arveltu.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Kannen pulttien momentti??

Viesti Kirjoittaja tetammi »

12. Sivele saippuavettä venttiilikotelon koloon ja asenna kotelo kolosta alkaen. Asenna tämän jälkeen ruuvi, joka on äärimmäisenä jakopään puoleisessa päässä. Käy sitten ympäri ulkopuolelta ja sisäpuolelta.

Kiristysmomentti 15 Nm (11 lbf ft)
Ettisin venttiilinkopan kiristysmomenttia niin tuli tällänen vastaan niin mitä toi boldattu teksti oikein tarkoittaa?

Tiivisteet tuohon maksoi marmorilla reilun kolkyt euroo(5/2015)
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Vastaa Viestiin