se93tbo kirjoitti:peinu kirjoitti:Mitäköhän eroa on muuten tontun T5 ja satkun/kolkin T5-koneessa? Vai onko kansi tai pelkät pultit erilaisia vai mistä tuo momenttien ero johtuu? Ei kai tuosta omasta yläkanttiin kiristämisestä koidu haittaa vai pitääkö käydä tekemässä uusi kiristys?
Kansi voi vääntyä

Vetää lohkoa "kieroon" jne. Pultti menee poikki kun se menee myötörajan yli.
Noissa "venyvissä" pulteissa on hieman vaikea löytää momenttiavaimella "oikeaa" tiukkuutta ilman tuota astemittausta, kun noi pultit alkavat venyä kohtuutasaisella voimalla tuon 60..80nm jälkeen, eli esim. väli 60-120 astetta voi olla vain 120-125nm, eli astemittauksella saadaan huomattavasti tarkempi kiristys.
Totta. Kulma on varmempi kuin momentti koska pultin venyminen myötörajaa lähestyttäessä on tarkemmin kontrolloitavissa, kuin momentilla joka on riippuvainen monesta tekijästä. Eli kulmalla kiinni lopuksi. Kyseessä ei ole isojen momenttiavaimien puute, vaikka joskus niinkin on tällä foorumilla arveltu.