jcarlson kirjoitti:Eivät ole vielä vajaassa 200:ssa tapissa. ~250 on tapissa.
Vaikka etanoli vaatii stoikiometriseen seossuhteeseen enemmän syöttöä kuin bensa, niin vastaavasti etanolilla voidaan ajaa lambda = 1 sen sijaan että ajettaisiin esim. lambda = 0,8.
Suuttimet 100% auki, lambda = 1 -> ~240-250hv vakiosuuttimilla OG9-3 tai NG900 jos vain turbo jaksaa (ainoa poikkeus on se MY00 harmaiden suutinten T7 malli).
Mitä ihmettä luen?!? Väität siis ihan tosissasi, että (toisin kuin bensalla) etanolilla vedetään täyskaasulla lambda-arvolla 1? Stoikiometristä seosta huipputeholla/täyskaasulla ahdetussa autossa, kuulostaa lupaavalta
Kyllä. Tässä teholuokassa EGT ja nakutus ei ole minkäänlainen ongelma etanolilla stoikiometrisellä seoksella (AFR hieman alle 10).
Päivätyökseni säädän megawattiluokan ottomoottoreita joita ajetaan usein lambda=2 seoksella ja liki 3 bar ahtopaineella (BMEP n. 20bar). Eivät ole vielä hajonneet, olisiko pitänyt?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Ostin autoni "RE85 päivitettynä" ja myyjä mainosti tehoja bensalla 200hp ja etanolilla 220hp. Saavutetaanko tämä tosiaan ilman ahtojen nostamista?
Kysyn siksi koska ahdot näyttää vedossa aika tasaista 0.4 baria, kickdownilla piikkaa 0.6 bar, mutta laskee heti tuohon 0.4:ään.
Turbo on toistaiseksi vakio GT17, mutta vaihtuu viikon päästä TD04HL-15T:hen.
Löysin tuon 0,4 baria Haynesin korjausoppaasta ja siksi lähdinkin kysymään. Eli joko myyjä tai softaaja on ns. kussut linssiin. Toivottavasti on edes RE85 softa, koska tankillisen olen jo ehtinyt ajamaan.
Väkisinhän siinä Biopower-softa on jos RE85 tankillisen olet ajanut ja auto on lähtenyt käyntiin. Eiköhän kyseessä ole ihan mekaaninen vika joka rajoittaa ahdot, esim. evap takaisku.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Onko isommista suuttimista mitään hyötyä re85:lla jos vakio t25 turbona? Bensallahan suuttimet ainakin riittää vakio turbolla. Kun eihän se turbokaan pysty kuin sen n.250-260hv max tuottamaan. Kun ja jos hankkisi hiljaksiin isomman turbon ja suuttimet, kertahankintana kuulostaa kalliimmalta vaikka sama euromäärä meneekin.
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), Transit l2h1 300m180 -12 (ka)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
Elikäs...
Isommalla turbolla ja vakio suuttimilla ei tee kuitenkaan mitään viinamäenmiehet, joten täytyy ostaa suuttimet hyllyyn kun sattuu kohdalle sopivaan hintaan. 630cc varmaan riittävät meikäläisen rahapussille, viggenin kytkin on ja järeämpää en vaihda, sen verran vmäinen homma oli ensikertalaiselta.
Ja sitten kun turbon vaihto on ajankohtainen niin suuttimet ovatkin jo odottamassa. Näin ideaalimaailmassa.
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), Transit l2h1 300m180 -12 (ka)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
Mankkuvena vaihdettu uuteen ja sen R-letku tulpattu. Nyt ahtaa 1 ja 2 vaihteilla tasaista 0,45 baria ja 3 ja 4 vaihteilla 0,8 baria. Vaikea sanoa onko kaikki hevoset tallissa, kun ei tiedä mitä on laitettu pyynniksi.
Onko tavallista, että automaatilla 1 ja 2 vaihteille jätetään vakioahdot? Uskaltaako niitä nostaa, ja jos niin kuinka paljon?
En ole softaaja, mutta omassani myös ykösellä ja kakosella pienemmät ilmamassapyynnit ja sitä myöten ahtopaineet. Liittynee vaihteiston kestävyyteen, eli pienet vaihteet ei kestä mitään 320 Nm vääntöjä.
Tämähän rajoittaa selvästi automaattivaihteisen suorituskykyä vrt. manuaali, kun kolmoselle vaihto taitaa tapahtua vasta jossain satasen paikkeilla. Eli siihen asti ei ole käytössä puhutut 220-230 hv vaan vähemmän.
Mitä isommila vaihteilla talla pohjassa näyttää mReq ja mAir? Seuraavatko toisiaan?
Pitää kyylätä tarkemmin noi mReq ja mAir kun seuraavan kerran liikenteessä.
Uskaltaako tuon R-letkun tulppauksen jättää pysyväksi, vai onko suositeltavaa vaihtaa takaiskuvenat uusiin?
Löysin tuolta jostain ruotsalaiselta forumilta ohjeet letkujen ja takaiskujen uusimiseen VAG:in vastaavilla http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... &p=1973749
normi stageissa yleensä 1. ja 2. vaihteet rajoitetulla ahtopaineella... 3. antaa vasta täydet.
ja kyllä siinä on jo eroa laittaako isommat suuttimet pelkästään T25 kanssa. Tehot ei nouse kun sen ~20hp mut väätöä tuleekin sit jo ihan reippaasti lisää ~-50-70nm. ja sitä vetoa saa sinne ylä kierroksille pikkasen erilailla.
ja ostakaa hyvät ihmiset suoraan ne 870cc suuttimet ni ei lopu sit heti kesken...ei oo juurikaan noita 630cc:siä kalliimmat.
900 2.3T -95RE85, BMW 335da -07 NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
OG9-3 automaateissa on hyvin matala vääntörajoitus 1. ja 2. vaihteilla, n. 240Nm luokkaa. Tämä rajoittaa ahdot sinne 0,4 bar tienoille ellei softasta "dekalibroida" vääntö vs. ilmamassa karttaa siten, että 240Nm rajoituksella vääntöä tulee todellisuudessa selvästi enemmän.
Yhden tällaisen projektin olen itse tehnyt, ja väännön nosto kyllä onnistuu ja vaihtohetken rajoitus (200Nm) vielä toimii. Vaihteisto ei ole ainakaan vielä hajonnut.
Tavanomaisilla biopowereilla ja stagetuksilla tuo 1. ja 2. vaihteen rajoitus siis jää päälle, vaatii erikoistoimenpiteitä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com