Kyllä. Tässä teholuokassa EGT ja nakutus ei ole minkäänlainen ongelma etanolilla stoikiometrisellä seoksella (AFR hieman alle 10).Yasei kirjoitti:Mitä ihmettä luen?!? Väität siis ihan tosissasi, että (toisin kuin bensalla) etanolilla vedetään täyskaasulla lambda-arvolla 1? Stoikiometristä seosta huipputeholla/täyskaasulla ahdetussa autossa, kuulostaa lupaavaltajcarlson kirjoitti:Eivät ole vielä vajaassa 200:ssa tapissa. ~250 on tapissa.
Vaikka etanoli vaatii stoikiometriseen seossuhteeseen enemmän syöttöä kuin bensa, niin vastaavasti etanolilla voidaan ajaa lambda = 1 sen sijaan että ajettaisiin esim. lambda = 0,8.
Suuttimet 100% auki, lambda = 1 -> ~240-250hv vakiosuuttimilla OG9-3 tai NG900 jos vain turbo jaksaa (ainoa poikkeus on se MY00 harmaiden suutinten T7 malli).
Päivätyökseni säädän megawattiluokan ottomoottoreita joita ajetaan usein lambda=2 seoksella ja liki 3 bar ahtopaineella (BMEP n. 20bar). Eivät ole vielä hajonneet, olisiko pitänyt?