Ei käynnisty (Käynnistyi)

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
j-k
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Su Marras 27, 2011 21:34
Paikkakunta: Espoo

Re: Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja j-k »

Kipinää tulee hienosti. Kahdessa tulpassa oli keraamisessa osassa halkeamia, voi olla että tuli kipinän testauksen seurauksena, mutta uusilla tulpilla sama homma, aluksi hörähti mutta sitten saa taas sahata... Otin akun kengän irti jos siitä jotain hyötyä olisikin, huomenna sitten jatketaan puristuspainemittauksella, nyt alkaa ideat loppumaan....

Millä varmistan, että suuttimille asti tulee tarpeeksi bensaa ? Tulpat kyllä kastuu.

Mitä tekemistä tuolla ennen käynnistämättömyyttä olevalla lambdan suurella miinuskorjauksella voisi olla asiaan ?
9-3 2.0t AT -01 stg1
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3496
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja SS »

Sellainen yksinkertainen asia tuli mieleeni, että eihän mistään ole ahtoputkea irti tai halki? Ei nimittäin käynnisty, jos jossain on tarpeeksi iso vuoto.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
j-k
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Su Marras 27, 2011 21:34
Paikkakunta: Espoo

Re: Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja j-k »

SS kirjoitti:Sellainen yksinkertainen asia tuli mieleeni, että eihän mistään ole ahtoputkea irti tai halki? Ei nimittäin käynnisty, jos jossain on tarpeeksi iso vuoto.
Tuota en ole sen tarkemmin katsonut, yläpuolelta kaikki näyttää ok, pitääpi kattoo auton alta huomenna. Jotenki sellanen kutina perseessä että saabin ajot oli siinä

Edit: Eikös muuten immun piuha irti pitäisi käydä vaikka olisikin ahtoputki irti ? Tätä siis jo kokeiltu
9-3 2.0t AT -01 stg1
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3496
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja SS »

Edit: Eikös muuten immun piuha irti pitäisi käydä vaikka olisikin ahtoputki irti ? Tätä siis jo kokeiltu
Pitäisi, eli vika lienee sitten jossain muualla.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1470
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja ippe »

Onko SID-info toiminnassa, jos sieltä löytyisi joku anturointiarvo joka on pielessä ja selittäisi vian?
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
j-k
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Su Marras 27, 2011 21:34
Paikkakunta: Espoo

Re: Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja j-k »

Sid-info on käytössä ja yksi outous minkä huomasin oli, että virrat päällä mAir lukema muuttui hetkittäin arvoon 5000 ja risat, vilahti siis nopeasti pari kertaa tuo lukema.

Ja Pinl näyttää 1000 myöskin virrat päällä, miten muilla on ?
9-3 2.0t AT -01 stg1
pukkonen
"Ruisku"
Viestit: 139
Liittynyt: La Huhti 21, 2012 10:00
Paikkakunta: Turku

Re: Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja pukkonen »

ilmeisesti sulla on automaatti, voisko se vaihteen asentoanturi aiheuttaa harmia? Tässä ketjussa on jotain http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 7&start=15
Jotain OG9-5 saman tyylisiä ongelmia http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=121255
Sit tyhmän miehen tyhmä kysymys, että onhan kaikki oleelliset sulakkeet ehjiä?
NG 9-3SC 2008 biopower
ex. OG 9-3 2.0t 2001 RE85 Rek.nr. BZF-876
ex. 900 i 16 V vm. 1990 Rek.nr. EJJ-911
#5511
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1470
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja ippe »

Pinl pitäisi olla moottori sammutettuna sama kuin ulkoinen ilmanpaine.

Oletko kokeillut käynnistää veihteen valitsen ollessa N-asennossa ja myös kokeillut vaikuttaako kepin pieni liikuttelu käynnistymiseen?
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
j-k
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Su Marras 27, 2011 21:34
Paikkakunta: Espoo

Re: Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja j-k »

Noniin, eli auto kotipihassa ja käy ja kukkuu hyvin :!:

Eilen illalla todettu siis tuo kahden tulpan keraamisen osan rikkinäisyys, eli oli pitkät halkeamat. Tulpat siis viikon vanhat ennen auton leviämistä. Laitoin uudet tulpat, mutta sai sahata samanlailla, en kuitenkaan kovin pitkään sahannut uusilla tulpilla. Akun miinusnapa yöksi irti ja kotiin jos liittyy mahdollisesti ecuun, tätä kuitenkin epäilin sillä sid-info näkyy.

No aamulla leuka rinnassa uudelleen raadon luokse ja toisella pienellä sahauksella rupes rötäämään ja kaasulla sai sitten käynnin tasaantumaan ja auto jäikin käyntiin 8O

Eli jos joku viisaampi nyt pystyy selventämään, että oliko vika ecussa, eli onko mahdollista, että "resetointi" auttoi ? Virrat päälle laitettaessa mAir lukema kipusi melkein 7835 asti ja pysyi siinä, mahdollisesti vilauksena näkyi myös lukema 10000. Käyntiin laitettaessa kuitenkin normaali lukema.

Vai eikö eilen illalla lähteny käyntiin uusilla tulpilla, koska mahdollisesti sahauksen seurauksena oli liikaa bensaa palotilassa ? Tulppien vaihtoa edelsi sytkäkassun testaus missä kuitenkin polttoainepumpun liitin oli irti, syöttääkö kuitenkin sen mitä linjastoon on jäänyt ?

Pääasia, että auto on pihassa ja suuremmilta uhrauksilta vältyttiin, vielä ! Toimi kuitenkin normaalisti 20km lenkillä.

Positiivisia puolia, että tulipahan leikattua ainakin penkin alle pumpunvaihtoreikä ja todettua samalla, että pumppu on vaihdettu 2008 8)

Edit: Laatikon asentoanturia veikanneet: anturi on kenkkuillut hiljattain, mutta edestakaisin veivaaminen ja N päällä teki aivan samaa

Edit2: Kuten joku jossain totesi tuntuu pitävän paikkansa mahdollisesti tässäkin eli pitäisi aina aloittaa tutkiminen siitä mitä on viimeksi roplannut :D
9-3 2.0t AT -01 stg1
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Ei käynnisty (Käynnistyi)

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kyllä siinä jotain vikaa on ecussa tai softassa jos mAir näytti noin älyttömiä arvoja. Se on varmaan tuon negatiivisen lambdakorjauksenkin aiheuttanut, koska liian suuri mAir aiheuttaa rikkaalla käynnin. On saattanut uittaa liikaa polttoainetta sylinteriin samasta syystä.

Mikäs softa siinä on ja kenen tekemänä?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
j-k
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Su Marras 27, 2011 21:34
Paikkakunta: Espoo

Re: Ei käynnisty (Käynnistyi)

Viesti Kirjoittaja j-k »

Napen softahan tässä ja softasta en sen enempää osaa sanoa kuin että on flexifuel stage 1
9-3 2.0t AT -01 stg1
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Ei käynnisty (Käynnistyi)

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

NOTCS .46S softa väärällä Sidcaltypellä (7 ok, 5 ei) aiheuttaa omituisia softabugituksia... siitä voisi mahdollisesti olla kyse. Ei se mAir saa näyttää mitään tuollaisia arvoja auto sammuksissa, softan sekoileminen voi kyllä sen aiheuttaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
j-k
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Su Marras 27, 2011 21:34
Paikkakunta: Espoo

Re: Ei käynnisty (Käynnistyi)

Viesti Kirjoittaja j-k »

Asia selvä, otanpa nappeen yhteyttä asian tiimoilta

Sidcaltype ilmeisesti viittaa siihen mikä mode tulee startatessa automaattisesti ? Mulla tulee oletuksena tuo mode7. Startscreen otettiin hiljattain pois, eikä refueledia ole tullut, mutta virtoja päälle ja pois rämplätessä tuossa seisonnan aikana vilahti refueled lukemia.
9-3 2.0t AT -01 stg1
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Ei käynnisty (Käynnistyi)

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Onko adaptation messaget myös softassa pois? Kokemuksen perusteella ei toimi luotettavasti jos vain toinen on pois, parempi olla joko molemmat päällä tai molemmat pois.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
j-k
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Su Marras 27, 2011 21:34
Paikkakunta: Espoo

Re: Ei käynnisty (Käynnistyi)

Viesti Kirjoittaja j-k »

jcarlson kirjoitti:Onko adaptation messaget myös softassa pois? Kokemuksen perusteella ei toimi luotettavasti jos vain toinen on pois, parempi olla joko molemmat päällä tai molemmat pois.
Adaptation messagea siis tarkoitinkin tuon refueledin sijaan mitä ei muutoin ole näkynyt paitsi nopeasti vilahtaen avaimen kanssa leikkien
9-3 2.0t AT -01 stg1
Vastaa Viestiin