Turbottomat Saabit

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
juhani52
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Pe Kesä 15, 2012 11:47

Re: Turbottomat Saabit

Viesti Kirjoittaja juhani52 »

nugge kirjoitti:
juhani52 kirjoitti:... Tehoa on ihan riittävästi meille...
Valhe
Tämän topicin aloittajana ihmettelen vähän tätä kommentia. Tietysti asioista voidaan olla erimieltä. Ehkä olisi pitänyt kirjoittaa että turbottoman moottorin ja automaattivaihteiston käyttöominaisuudet ovat oikeen hyvät. Koska automaattivaihteistosto vaihtaa nopeasti pienemmän vaihteen jos haluaa hyvää kiihtyvyyttä, mielestäni se korvaa hyvin "puuttuvia" kilowatteja sekä vääntöä. Satasen vauhdistakin kiihdytys on mielestäni yllättävänkin rivakkaa.
Liikennevalo lähdöt tulee yleensä "voitettua" jo sillä kun nostaa jalan jarrulta. Hieman kaasua ja saa ihmetellä mihin ne muut jäi. Mutta älähän huoli kyllä ne sieltä tulevat. Ja vauhdilla ohi kun lähdin muka kilpailemaan :D .
99GLS
"Aero"
Viestit: 380
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2012 13:13

Re: Turbottomat Saabit

Viesti Kirjoittaja 99GLS »

Meilläkin on 2.0 vapari automaatilla, mielestäni se toimii todella jouhevasti. Vetoa löytyy kivasti vaikka nimellisteho onkin pieni. Toki perheen toinen ajokki, saman ikäinen T4 Volvo vetää hiukan erilailla, emäntä valitteli että lähtee käsistä Saabin jälkeen... :lol: Vaikka eihän sekään mikään raketti ole.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Turbottomat Saabit

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Vaparimallien tekniikasta olis kätsyä saada tähän tiivistelmä. Perusmoottori siis sama, kuin turboissa, mutta mites moottorin ohjaus?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Turbottomat Saabit

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

NG900 ja OG9-3 vaparit ovat Bosch Motronic moottorinohjauksella. Sytytys ohjatulla virranjakajalla tyyliin EZK.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1522
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Turbottomat Saabit

Viesti Kirjoittaja ippe »

Mun mielestä omaa OG9-3:sta edeltänyt NG900 B206i-koneella oli ihan pirteästi kulkeva menopeli, kuitenkin 2-litrainen 133hp kone on ihan riittävän tehokas tuon kokoiseen autoon, etenkin kun vertaa muiden valmistajien saman kokoluokan autoihin.

Toki turbolla päästään aivan erilaiseen kulkupuoleen, mutta ei tuollainen vapari mitenkään huono ole autona.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04 X1/9
molby
"Hirsch"
Viestit: 911
Liittynyt: Su Tammi 24, 2010 08:18

Re: Turbottomat Saabit

Viesti Kirjoittaja molby »

kaikkihan sitä toitottavat kuinka tehoton 9000, 2-litran vaparilla (130hv), kun taas aikansa testeissä ng 900 2,3 (150hv), koko luokkansa tehokkaimpia , erittäin ripeä, onko tonnari paljon painavampi, käsittääkseni ei, 20hv vaikutus noin suuri.
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Turbottomat Saabit

Viesti Kirjoittaja karg »

Omien kokemusteni mukaan 2.0i-kone on ainakin CS-tonnariin täysin väärä valinta. NG-satku 2.0i-koneella oli uutena joskus armon vuonna 1994 ripeän oloinen, kun vertasin omaan -76 99GL Superiini, mutta nyttemmin mm. NG900 cab ei vakiona (185hv) ollut mistään kotoisin, joten se oli viritettävä. 2.3- ja 2.5-vaparit on jääny testaamatta, joten noihin en ota kantaa.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Turbottomat Saabit

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

molby kirjoitti:kaikkihan sitä toitottavat kuinka tehoton 9000, 2-litran vaparilla (130hv), kun taas aikansa testeissä ng 900 2,3 (150hv), koko luokkansa tehokkaimpia , erittäin ripeä, onko tonnari paljon painavampi, käsittääkseni ei, 20hv vaikutus noin suuri.
Ehkäpä maksimitehoa enemmän vaikutusta vääntömomenttien erolla. 173Nm vs 210Nm. Mainittakoon että tuo vaparista irronnut 210Nm ei ole paljoa vähemmän, mitä esim. matalapaineturbo 2.0 koneissa on (eli 215Nm). Tosin nämä lukemathan ovat vain paperilla ja turbomalleissa tunnetusti on voinut olla paukkua ilmoitettua enemmän. Näitä on paljastunut, kun virittämättömiä yksilöitä on penkitetty.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5811
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Turbottomat Saabit

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Olin viime keväänä erään Tamperelaisen moottorikerhon järjestämässä kiihdytyspäivä tapahtumassa tuolla allekirjoituksen NG900 2,3i:llä. Kiihdytettävä matka oli 200m, aika mitattiin valokennoilla, loppunopeutta ei valokennojen reistailun vuoksi saatu mutta tässä muutamia poimintoja tuloslistalta:

Saab 900 2,3i: 10,22s
Volvo S40 T4: 10.32s
Saab 9000 2.3T: 10.34s
Saab 9-3 Aero A: 10.69s
Saab 9000 E85: 10.99s

Autoja oli paikalla n.40 ja tulokset vaihtelivat 8.76s - 11.65s välillä.

Totta, todellinen voima näkyy vasta 100kmh ylöspäin, mutta kyllä näillä vaparisaabeilla muun liikenteen seassa pärjää ihan hyvin.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Vastaa Viestiin