Tunnista ääni
Re: Tunnista ääni
Tuntuu kyllä aika arveluttavalta jättää tuo rulla pois. Silloin kiristimen ja ohjaustehostimen hihnapyörien väli tulee melko pitkäksi ja on satavarmaa että hihna alkaa isoilla kierroksilla lepattaa. Ja siitä taas satavarmasti seuraa se että hihna lentää minne lentää, ennemmin tai myöhemmin. Se on sitten säkästä kiinni. Ja miksi näin: siitä syystä että säästettiin pari-kolme kymppiä. Sen jälkeen maksaakin jo enemmän...
Re: Tunnista ääni
Yritin laittaa yv:ä mutta en tiedä onnistuinko...
Olis uudet hihnapyörät tuolla "Myydään"-osastolla.
Olis uudet hihnapyörät tuolla "Myydään"-osastolla.
Re: Tunnista ääni
Jos hihna katkeaa tai putoo pois, mikä särkyy, ei mikään.Stora98 kirjoitti:Tuntuu kyllä aika arveluttavalta jättää tuo rulla pois. Silloin kiristimen ja ohjaustehostimen hihnapyörien väli tulee melko pitkäksi ja on satavarmaa että hihna alkaa isoilla kierroksilla lepattaa. Ja siitä taas satavarmasti seuraa se että hihna lentää minne lentää, ennemmin tai myöhemmin. Se on sitten säkästä kiinni. Ja miksi näin: siitä syystä että säästettiin pari-kolme kymppiä. Sen jälkeen maksaakin jo enemmän...
5 vaihde päällä 6000k motarilla auto kulkee 200km/h, en aja sellaisia nopeuksia koskaan en edes Volvolla joka kulkee 250km/h
Re: Tunnista ääni
Taitaa tuo hihna pyörittää mm. vesipumppua, jonka pysähtyessä voi särkyä aika paljonkin. Vähintään matka katkeaa.assa kirjoitti: Jos hihna katkeaa tai putoo pois, mikä särkyy, ei mikään.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Tunnista ääni
Taitaa tuo hihna pyörittää mm. vesipumppua, jonka pysähtyessä voi särkyä aika paljonkin.[/quote]
Mittaritauluun SYTTYY paljon varoitusvalojakin hihnan katketessa, 6000r mittarissa ei niitä sellainen kuski voi valoja huomatakkaan.
Mittaritauluun SYTTYY paljon varoitusvalojakin hihnan katketessa, 6000r mittarissa ei niitä sellainen kuski voi valoja huomatakkaan.
Re: Tunnista ääni
No jos se hihna katkeaa pudotessaan (menee ainakin käyttökelvottomaksi) niin tarvii ekana ostaa uus hihna. Ja on se kivaa kun se vaikka syysyönä lähes tiettömällä taipaleella poikii niin kyllä se jotain maksaa... Vaikkei muuta hinurin... Aika paha itse korjata yön pimeydessä. Paitsi jos hinaa korjaamoa perässään. Tunkkeja, valoja, työkaluja, ehkä jotain osia hajookin; sen näkee vasta sitten. Ja tietenki se ehjä hihna pitää olla mukana. Ja vielä jos leviää vaikka ulkomaanmatkalla... Kliffaa hei... No eihän se mitään maksa...
Re: Tunnista ääni
Mahtuu syysöitäkin 100tkm, jotka rallia ajavat niille tuo sinun ohje sopii hyvin.Stora98 kirjoitti:No jos se hihna katkeaa pudotessaan (menee ainakin käyttökelvottomaksi) niin tarvii ekana ostaa uus hihna. Ja on se kivaa kun se vaikka syysyönä lähes tiettömällä taipaleella poikii niin kyllä se jotain maksaa... Vaikkei muuta hinurin... Aika paha itse korjata yön pimeydessä. Paitsi jos hinaa korjaamoa perässään. Tunkkeja, valoja, työkaluja, ehkä jotain osia hajookin; sen näkee vasta sitten. Ja tietenki se ehjä hihna pitää olla mukana. Ja vielä jos leviää vaikka ulkomaanmatkalla... Kliffaa hei... No eihän se mitään maksa...
Miksi merkkikorjaamotkin sen pyörän ohittavat ?
Re: Tunnista ääni
OT: Syttyy ennemmin tai myöhemmin, esimerkiksi nimimerkillä Autumn syttyi tonnarissa vasta akun varoitusvalo sen jälkeen, kun vesipumpun rulla oli leiponut kiinni ja poikkassut hihnan. Tässä vaiheessa paisarissa oli jo melkoinen kuplinta, vaikka lämpöviisari näyttö normaalilämpöjä.assa kirjoitti:Mittaritauluun SYTTYY paljon varoitusvalojakin hihnan katketessa, 6000r mittarissa ei niitä sellainen kuski voi valoja huomatakkaan.
SAAB 9-5 Aero -05
Re: Tunnista ääni
Mitä tästä opimme: ei ole (edes) merkkikorjaamoon aina uskomista. Niissäkin on monenlaisia asentajia, ikävä kyllä. On hyviä ja sitten ei. Vaikkakaan en ole kyllä omassa merkkikorjaamossa törmännyt moisiin neuvoihin. Ja miksi se hihnapyörä siellä uutena on? Ihan muuten vaan, vissiin.
Asiaan löyhästi liittyen: vein Saabin merkkikorjaamoon (Helsingissä ollessani) kun ilmastointi lakkas toimimasta. Diagnoosi oli että uus kompura. No vein auton sitten Lumikolle ja vaihdettiin joku anturi ja tms, en muista enää. Maksoi 150 € töineen.
Tottakai jokainen saa jätää omasta autostaan pois mitä tahansa hihnapyöriä mitä ikinä haluaa mutta ei ajatusta kyllä kannata väenväkisin "myydä" muille.
Asiaan löyhästi liittyen: vein Saabin merkkikorjaamoon (Helsingissä ollessani) kun ilmastointi lakkas toimimasta. Diagnoosi oli että uus kompura. No vein auton sitten Lumikolle ja vaihdettiin joku anturi ja tms, en muista enää. Maksoi 150 € töineen.
Tottakai jokainen saa jätää omasta autostaan pois mitä tahansa hihnapyöriä mitä ikinä haluaa mutta ei ajatusta kyllä kannata väenväkisin "myydä" muille.
Re: Tunnista ääni
Jyrchi kirjoitti:OT: Syttyy ennemmin tai myöhemmin, esimerkiksi nimimerkillä Autumn syttyi tonnarissa vasta akun varoitusvalo sen jälkeen, kun vesipumpun rulla oli leiponut kiinni ja poikkassut hihnan. Tässä vaiheessa paisarissa oli jo melkoinen kuplinta, vaikka lämpöviisari näyttö normaalilämpöjä.assa kirjoitti:Mittaritauluun SYTTYY paljon varoitusvalojakin hihnan katketessa, 6000r mittarissa ei niitä sellainen kuski voi valoja huomatakkaan.
Merkkivalot sinulla palanut mittaritaulusta, latauksen valo SYTTYY ennen lämpövaloja hihnan katketessa (NG900 siitä nyt puhutaan).
"Tottakai jokainen saa jätää omasta autostaan pois mitä tahansa hihnapyöriä mitä ikinä haluaa mutta ei ajatusta kyllä kannata väenväkisin "myydä" muille."
Samoin sinun väkisin "myydä" en ole ainut joka ei sitä pyörää käytä, teetkö mitään huoltoja/korjauksia autoosi kun viittaat korjaamokäynteihin, omani korjaan ja huollan itse kaikki, neuvoja joskus kysyn ja suodatan tarpeettomat pois
Re: Tunnista ääni
Joopa joo. Uskon kuitenkin että kuulut siihen VÄHEMMISTÖÖN joka on tuon hihnapyörän pois jättänyt.
Ja mitä tulee mainitsemaani korjaamokäyntiin: tasan yksi, tuo ilmastointi. Eipä ole hankittu laitetta millä täyttää kylmäaineet. On kyllä pari muuta käyntiä mitä EN maininnut mutta tulipahan sekin sanottua nyt. Pitääkö nyt sitten luetella kaikki mitä olen tehnyt itse? Haloo!
Katsopas kun kaikkea ei enää VIITSI tehdä itse! Vuosikymmenien saatossa on tullut korjailtua kaiken maailman kulkineita ihan riittävästi. Nykyään saa tehdä mitä haluaa.
Se on hyvä että sinä korjailet omat laitteesi itse, siinä saat taitoa ja kokemusta. Sitä en ymmärrä miksi sitä tässä tarvii "mainostaa". Ja neuvoja kannattaa kysyä aina jos siltä tuntuu, vielä jos osaa suodatella niitä oikein. Jos ei tiedä mitä tekee niin parempi ettei tee mitään.
Sanotaan nyt sekin että vielä ei ole tarvinnut neuvoja kysyä tällä palstalla :) No, kaikki aikanaan.
Ei muuta rattoisia remonttihetkiä vaan ja hyvää loppuvuotta.
Eiköhän tää jo riitä yhden hihnapyörän tiimoilta kun tuntuu menevän jo metsään...
Ja mitä tulee mainitsemaani korjaamokäyntiin: tasan yksi, tuo ilmastointi. Eipä ole hankittu laitetta millä täyttää kylmäaineet. On kyllä pari muuta käyntiä mitä EN maininnut mutta tulipahan sekin sanottua nyt. Pitääkö nyt sitten luetella kaikki mitä olen tehnyt itse? Haloo!
Katsopas kun kaikkea ei enää VIITSI tehdä itse! Vuosikymmenien saatossa on tullut korjailtua kaiken maailman kulkineita ihan riittävästi. Nykyään saa tehdä mitä haluaa.
Se on hyvä että sinä korjailet omat laitteesi itse, siinä saat taitoa ja kokemusta. Sitä en ymmärrä miksi sitä tässä tarvii "mainostaa". Ja neuvoja kannattaa kysyä aina jos siltä tuntuu, vielä jos osaa suodatella niitä oikein. Jos ei tiedä mitä tekee niin parempi ettei tee mitään.
Sanotaan nyt sekin että vielä ei ole tarvinnut neuvoja kysyä tällä palstalla :) No, kaikki aikanaan.
Ei muuta rattoisia remonttihetkiä vaan ja hyvää loppuvuotta.
Eiköhän tää jo riitä yhden hihnapyörän tiimoilta kun tuntuu menevän jo metsään...
Re: Tunnista ääni
Kyllä. Siinä vaiheessa on myös hyvä hoksata reagoida tilanteen vaatimalla tavalla.assa kirjoitti:Mittaritauluun SYTTYY paljon varoitusvalojakin hihnan katketessa,
Täh?assa kirjoitti:6000r mittarissa ei niitä sellainen kuski voi valoja huomatakkaan.
Autumnilla tietääkseni kävi tosiaan noinpäin, eli vesipumppu leipoi ennen hihnaa. Syy-seuraussuhde on siis toisinpäin kuin tässä mietityssä tilanteessa, eikä siten pitäisi olla mikään ihme, että varoitusvaloja syttyy suhteessa myöhemmin. Tuota ei voi välttää sillä, että varmistaa hihnan putoamattomuuden tavalla tai toisella.Jyrchi kirjoitti: OT: Syttyy ennemmin tai myöhemmin, esimerkiksi nimimerkillä Autumn syttyi tonnarissa vasta akun varoitusvalo sen jälkeen, kun vesipumpun rulla oli leiponut kiinni ja poikkassut hihnan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Tunnista ääni
Takaisin käytännön kokeiluihin. Vertailin kaupan tiskillä NG900 ja 9-3:n vasenta ohjainrullaa. OG9-3:ssahan ei tuota keskirullaa ole. 9-3:n vasemmassa rullassa on korkeammat reunat samoin kuin tehostimen pyörässä. Olettaisin, että tähän perustuu se miksi 9-3:ssa on jätetty keskirulla pois eli hihnan paikallaan pysyvyys on varmistettu muilla keinoilla. Muita eroja en nyt äkkiseltään T5 tekniikalla varustettujen satkun ja 9-3:n välillä havainnut. Rullien linjausta en tullut tiskillä mitanneeksi, mutta mikäli on sama niin tuota 9-3:n rullaa voisi varmaan käyttää satkussakin. Halkaisija urien kohdalta on sama.
Koskapa 9-3:n hihna löytyi tallista niin ajattelin kokeilla tätä hihnan oikaisua. Odotuksista huolimatta hihna ei tuntunut oikein istuvan. Normaalistihan tuo hihnan paikalleenlaitto ei erityistä voimaa vaadi, kun kiristin on lukittu. Sen pitäisi istua aika vaivattomasti paikalleen ja kiristyä, kun lukitus vapautetaan.
Tarkistin hihnan reitin moneen kertaan ja mittasin pituudenkin (joka oli 2350mm) enkä oikein keksinyt miksi se niin vastustaa. Mittailin ja vertailin hihnapyörien akselien etäisyyksiäkin, mutta ei niissäkään tuntunut olevan rullamitalla nähtäviä eroja. Hihnan sopivuus oli niin huono, että olettaisin eron jossain kohtaa geometriaa olevan parinkin sentin luokkaa. Olisiko sitten joku hihnapyörä halkaisijaltaan isompi? Se jäi tarkistamatta. Joka tapauksessa tuo 9-3:n hihna ei hyvällä paikalleen mennyt enkä sitä viitsinyt väkivalloin paikalleen laittaa. Teoria ja käytäntö eivät nyt siis minun tapauksessa kohdanneet, mutta en oikein vielä tiedä miksi. Jos näitä kuitenkin on näin asennettu niin pitäisi sen mahdollista olla.
Toistaiseksi mennään siis alkuperäisellä hihnalla ja keskirullalla. Se vasen rulla oli tiensä päässä ja tuli vaihdettua, mutta keskirullan väljyys oli sen verran pieni, että ehtii tässä nyt ainakin valmistella erikoistyökalun sen vaihtoon ellei tuo lyhyemmän hihnan mysteeri selviä.
Koskapa 9-3:n hihna löytyi tallista niin ajattelin kokeilla tätä hihnan oikaisua. Odotuksista huolimatta hihna ei tuntunut oikein istuvan. Normaalistihan tuo hihnan paikalleenlaitto ei erityistä voimaa vaadi, kun kiristin on lukittu. Sen pitäisi istua aika vaivattomasti paikalleen ja kiristyä, kun lukitus vapautetaan.
Tarkistin hihnan reitin moneen kertaan ja mittasin pituudenkin (joka oli 2350mm) enkä oikein keksinyt miksi se niin vastustaa. Mittailin ja vertailin hihnapyörien akselien etäisyyksiäkin, mutta ei niissäkään tuntunut olevan rullamitalla nähtäviä eroja. Hihnan sopivuus oli niin huono, että olettaisin eron jossain kohtaa geometriaa olevan parinkin sentin luokkaa. Olisiko sitten joku hihnapyörä halkaisijaltaan isompi? Se jäi tarkistamatta. Joka tapauksessa tuo 9-3:n hihna ei hyvällä paikalleen mennyt enkä sitä viitsinyt väkivalloin paikalleen laittaa. Teoria ja käytäntö eivät nyt siis minun tapauksessa kohdanneet, mutta en oikein vielä tiedä miksi. Jos näitä kuitenkin on näin asennettu niin pitäisi sen mahdollista olla.
Toistaiseksi mennään siis alkuperäisellä hihnalla ja keskirullalla. Se vasen rulla oli tiensä päässä ja tuli vaihdettua, mutta keskirullan väljyys oli sen verran pieni, että ehtii tässä nyt ainakin valmistella erikoistyökalun sen vaihtoon ellei tuo lyhyemmän hihnan mysteeri selviä.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 944
- Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Tunnista ääni
saaks nyt kirjoittaa että "mitä mä sanoin"?
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Re: Tunnista ääni
Saa toki Mutta eihän sitä voi uskoa jos ei omin silmin näe. Vielä kun keksisi, että miksi näin on. Ainakin tehostimen akseli näytti olevan samalla etäisyydellä vasemmasta rullasta ja kampiakselin päässä olevasta hihnapyörästä. Onkohan laturi samassa paikassa? Sitä(kään) en tainnut mitata. Sama T5 tekniikkahan noissa on ja erot näiltäosin pitäisi olla aika pieniä vaikka ne >1000 parannusta noiden mallien välille onkin tehty.