saab 9-3
Re: saab 9-3
Eikös tota saa vielä T-5:lla, jäis huohotus ongelmat eikä tarttis millään nuhasella vaparilla ajaa ja kuka nyt oikeesti jollain Toyotalla haluaa ajaa
Re: saab 9-3
Saahan sitäpepper kirjoitti:Eikös tota saa vielä T-5:lla, jäis huohotus ongelmat eikä tarttis millään nuhasella vaparilla ajaa ja kuka nyt oikeesti jollain Toyotalla haluaa ajaa
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4
#5824
93 B204
93 B204
Re: saab 9-3
Vai että Saabin huonoimmalla alustalla..?? Kyllä mielestäni tuossa autossa alusta on vahvimpia puolia. Ajettavuus on todella upea moneen muuhun verrattuna. Oikeesti: se, kuten moni muukin asia, selviää vain kokeilemalla. Tälläkin foorumilla lienee sitä kirjoittajaa todella laidasta laitaan.. Kulutus yhdistettynä n. 9. Meillä -01 9-3 ollut vuodesta -09 ja on kierretty Saksat ja Ruotsit. Koneena 2.0 matalapaineturbo (150hp) Todella pirteä kone, ei ole ollut mitään vikoja. Joku puhu jotain sytkäkasetista?? Mitään isompaa remppaa ei ole tarvinnut tehdä kytikmen lisäksi, mutta se nyt tehdään joka autossa siinä 300 tkm kohdalla. Nyt 350 tkm mittarissa, meillä siitä jotain 80 tkm. Ilmastointia ei ole tarvinnut huollattaa sen useammin kuin muissakaan autoissa, eli parin vuoden välein. Vai kuinka kauan jumalauta niiden samojen freonien sielä kuuluu kestää?? Miinuksina voisi mainita kojetaulun tietokoneiden hajoamiset. Meillä edellinen omistaja oli korjauttanut SID -yksikön ja hiljattain itsellä AC -ykikkö purki diilin. Meidän autoa on pitänyt myös hitsata, mutta oikeesti en ole tavannut pelleiltään ikäisekseen niin "huonoa" kolkkaa kun meillä. En tiedä missä sillä ollaan ajettu. Mutta ei tuokaan siis mikään mätä ole. Yleisesti ottaen käsittääkseni ei mikään erityisen ruostuva peli. Ehdottomasti paljon enemmän hyviä puolia kuin huonoja ja kannattaa tutustua, käy kokeilemassa!
Tampereelta, kärrynä 1985 Saab 900 K-Jetronicilla ja -01 Saab 9-3 matalapaineturbo.
Re: saab 9-3
Näin muutaman kuukauden kokemuksella 2001 9-3t:stä on noussut lähinnä seuraavia näkökohtia:
- rakenteet yksinkertaisia, eli aika simppeli huoltaa ja korjata (sähkövioista ei kokemusta), ja kyselemällä on saanut toimivan neuvon kaikkeen mitä on eteen tullut, eli foorumilaisilta kyllä löytyy asiantuntemusta
- osa osista halpoja, osa sikamaisen kalliita
- alusta on nopeammassa ajossa kuin letkajenkka > itse päädyin siihen, että alustapäivitys tulee, vaikka maksaa
- 150 hp vakiona on aika nuhapumppu, stage 1:sellä luonne muuttuu reippaasti miellyttävämmäksi, ja on halpa päivitys
- kabiini ahdas tällain 190-senttiselle, penkkiä ei saa tarpeeksi taakse, eikä rattia tarpeeksi ylös, ja keskikonsoli on asennettu juuri siihen, missä polvi normaalisti olisi
- mutta halpahan se on silti, pari tonnia autosta, tonni päivityksiin/korjauksiin, ja on kuitenkin loppupeleissä ihan mukava ajella
- käyttöautona asiallinen loppupeleissä
- ja siinähän on kuljetuskapasiteettia lähes yhtä hyvin kuin og-combissa, eli siinäkin mielessä monikäyttöinen
- rakenteet yksinkertaisia, eli aika simppeli huoltaa ja korjata (sähkövioista ei kokemusta), ja kyselemällä on saanut toimivan neuvon kaikkeen mitä on eteen tullut, eli foorumilaisilta kyllä löytyy asiantuntemusta
- osa osista halpoja, osa sikamaisen kalliita
- alusta on nopeammassa ajossa kuin letkajenkka > itse päädyin siihen, että alustapäivitys tulee, vaikka maksaa
- 150 hp vakiona on aika nuhapumppu, stage 1:sellä luonne muuttuu reippaasti miellyttävämmäksi, ja on halpa päivitys
- kabiini ahdas tällain 190-senttiselle, penkkiä ei saa tarpeeksi taakse, eikä rattia tarpeeksi ylös, ja keskikonsoli on asennettu juuri siihen, missä polvi normaalisti olisi
- mutta halpahan se on silti, pari tonnia autosta, tonni päivityksiin/korjauksiin, ja on kuitenkin loppupeleissä ihan mukava ajella
- käyttöautona asiallinen loppupeleissä
- ja siinähän on kuljetuskapasiteettia lähes yhtä hyvin kuin og-combissa, eli siinäkin mielessä monikäyttöinen
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Re: saab 9-3
Puolentoista viikon ensikokemukset vm.99 steg ..öö..? pikkuteestä:
-Alusta tosiaan hiukan levoton verrattuna og 900:en, muttei liian häiritsevästi normaalissa ajossa. Kuitenkin syy tehdä päivitystä.
-Ajoasento yllätti positiivisesti! Sovin kuin hanska käteen tuohon (185/pyylevä) ja keskikonsoli mielestäni ysisatasta paremmin sijoitettu. Ovipahvin päällä ei tosin saa lepuutettua kättä ajaessa samalla tavalla kuin 2d/3d satkun hyllyllä (huono huono huono!).
-Sekalaista matkapainoitteista ajelua, niin kulutus sidissä 8,2. Suuntaa antava lukema kuitenkin.
-Alusta tosiaan hiukan levoton verrattuna og 900:en, muttei liian häiritsevästi normaalissa ajossa. Kuitenkin syy tehdä päivitystä.
-Ajoasento yllätti positiivisesti! Sovin kuin hanska käteen tuohon (185/pyylevä) ja keskikonsoli mielestäni ysisatasta paremmin sijoitettu. Ovipahvin päällä ei tosin saa lepuutettua kättä ajaessa samalla tavalla kuin 2d/3d satkun hyllyllä (huono huono huono!).
-Sekalaista matkapainoitteista ajelua, niin kulutus sidissä 8,2. Suuntaa antava lukema kuitenkin.
Sauli.M #1562
Re: saab 9-3
Omalla kolkilla tultu nyt reilu 20tkm. E85-päivitys tehtiin 14kk sitten. Keskikulutus vuoden otoksella 13,1. Huoltokirjassa öljyt vaihdettu kerran vuoteen. Voisin listata tähän lyhyin kommentein nyt 162tkm ajetun kolkin vaatimia toimenpiteitä:
-alustan puslia vaihdettu uretaaniin (oli vaikea ajaa suoraan)
-kaikki iskarit
-"clamppi"
-etutolpan holkin hitsaus
-ilmamassamittari
-softaus e85
Viimeisimmät, homma vielä kesken:
-öljypohjassa karstaa
-männänrenkaat vaihto (öljyrenkaat ihan kuolleet)
-vesipumppu
-jakoketju ihan loppu (ketju oli roikkuvan löysällä ja kiristin max ulkona 22mm)
Tämä korjattu tp- & jakopääkitillä jossa kaikki laahaimet jne
-pakoventtiilit palaneet, ohivuotoa jo ollut ja polttoainetalous heikkeni
-öljynpaineensäätöventtiili jumissa. (naarmuja männässä) normaalisti 3,8bar max, tässä 5-8bar lämminkone maantieajossa.
Sitten kehut:
-kätevämpi taajamassa ja kakkosautona vs. 9-5
-iso peräluukku, toin kaupasta jääviileäkaapin pakkauksessa
-suht. halvat osat
-yhtenevä tekniikka 9-5 koneen osalta
-softattuna ripeä kulkuinen vehje arkikäyttöön
-vähän ajettuna korikin vielä siisti.
-tykkään kyllä, mutta T7-moottorista en suosittele tyhjätaskuille.
-alustan puslia vaihdettu uretaaniin (oli vaikea ajaa suoraan)
-kaikki iskarit
-"clamppi"
-etutolpan holkin hitsaus
-ilmamassamittari
-softaus e85
Viimeisimmät, homma vielä kesken:
-öljypohjassa karstaa
-männänrenkaat vaihto (öljyrenkaat ihan kuolleet)
-vesipumppu
-jakoketju ihan loppu (ketju oli roikkuvan löysällä ja kiristin max ulkona 22mm)
Tämä korjattu tp- & jakopääkitillä jossa kaikki laahaimet jne
-pakoventtiilit palaneet, ohivuotoa jo ollut ja polttoainetalous heikkeni
-öljynpaineensäätöventtiili jumissa. (naarmuja männässä) normaalisti 3,8bar max, tässä 5-8bar lämminkone maantieajossa.
Sitten kehut:
-kätevämpi taajamassa ja kakkosautona vs. 9-5
-iso peräluukku, toin kaupasta jääviileäkaapin pakkauksessa
-suht. halvat osat
-yhtenevä tekniikka 9-5 koneen osalta
-softattuna ripeä kulkuinen vehje arkikäyttöön
-vähän ajettuna korikin vielä siisti.
-tykkään kyllä, mutta T7-moottorista en suosittele tyhjätaskuille.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2026
- Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
- Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
- Viesti:
Re: saab 9-3
Ite täs miettiny miten pääsisin tollaisiin paineisiinMertmi kirjoitti: -öljynpaineensäätöventtiili jumissa. (naarmuja männässä) normaalisti 3,8bar max, tässä 5-8bar lämminkone maantieajossa.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Re: saab 9-3
Mikä ihme teidän kolkkeja vaivaa vai onks vaan mulle sattunut hyvä tuuri...
Re: saab 9-3
Ne on öljynpaineet, ei ahtopaineetnugge kirjoitti: Ite täs miettiny miten pääsisin tollaisiin paineisiin
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: saab 9-3
Omakin korteni kekoon. Elikkä tuo -00 Aero. Ostin vajaa vuosi sitten 186tkm mittarissa. Heti alkuun teetin huohotinpäivityksen ja vaihdatin muutamia puslia uretaanisiksi ja käytin SID:in englannissa (ne pikselit...). Ajettavuus parani puslien vaihdon jälkeen hieman mutta joka tuota hyväksi väittää pitäisi käydä vaikkapa tuota uudempaa 9-3:sta ajamassa (10 vuotta uudempi alustaratkaisu tehtaan sporttialustalla on oikeasti parempi). Noiden lisäksi tietysti softaus; RE85 on iloinen asia. Oikeasti syletti tänä aamuna kun välitankillinen 98E5:sta kustansi sen 95 euroa versus normaali ~60e. Psykologinen juttu. Korjaukset: kesällä ei enää lähtenyt lämpimänä käyntiin -> kampiakselin asentotunnistin vaihtoon. Korkeahkot ahtopaineet verrattuna toteutuneeseen ilmamassaan -> immu vaihtoon.
Kaikenkaikkiaan varsin mainio peli ja mukavan pirteä (~240hp/~400Nm). Ikäisekseen lisäksi hyvin varusteltu (automaatti-ilmastointi, täysnahka sisustus, sähkösäätöiset penkit ja kuskin penkki muistilla jne).
Kaikenkaikkiaan varsin mainio peli ja mukavan pirteä (~240hp/~400Nm). Ikäisekseen lisäksi hyvin varusteltu (automaatti-ilmastointi, täysnahka sisustus, sähkösäätöiset penkit ja kuskin penkki muistilla jne).
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: saab 9-3
On tainnut aika kullata muistot? Se punainen ei tainnut ihan huoleton olla...CyberDog kirjoitti:Mikä ihme teidän kolkkeja vaivaa vai onks vaan mulle sattunut hyvä tuuri...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2026
- Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
- Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
- Viesti:
Re: saab 9-3
vesa67 kirjoitti:Ne on öljynpaineet, ei ahtopaineetnugge kirjoitti: Ite täs miettiny miten pääsisin tollaisiin paineisiin
Älä!
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Re: saab 9-3
Oli se sitten kun sen turbon ja holkit laittoMertmi kirjoitti:On tainnut aika kullata muistot? Se punainen ei tainnut ihan huoleton olla...CyberDog kirjoitti:Mikä ihme teidän kolkkeja vaivaa vai onks vaan mulle sattunut hyvä tuuri...
Mut mitä tosta alustasta sanotaan niin kyllä mun mielestä tossa og93 aerossa on parempi jousitus kuin 93ss aerossa. Molemmilla kyllä urat huomaa.
Re: saab 9-3
Kyllä mä ainakin eilisessä kelissä kiitin että on Saab 9-3 persuksen alla.
Ainoa mistä tiesi että ajaa loskassa, oli ääni.
Ja toisekseen, kyllä tuo ihan normi 2.0 kulkee ihan kivasti, eikä tarvii kepitellä vaikka vauhti laskee 5-vaihteella. Että jalkoihin ei jää..
Lähivalot on kyllä tosi lähivalot, jospa auttais polttimojen vaihto, sitä en tiedä.
Mutta, mähän olen puolueellinen...
Ainoa mistä tiesi että ajaa loskassa, oli ääni.
Ja toisekseen, kyllä tuo ihan normi 2.0 kulkee ihan kivasti, eikä tarvii kepitellä vaikka vauhti laskee 5-vaihteella. Että jalkoihin ei jää..
Lähivalot on kyllä tosi lähivalot, jospa auttais polttimojen vaihto, sitä en tiedä.
Mutta, mähän olen puolueellinen...
Nro 6180
9-3 1999 2.0/R.I.P. 900 1983 2.0/9-3 1999 2.0T
9-3 1999 2.0/R.I.P. 900 1983 2.0/9-3 1999 2.0T
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2026
- Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
- Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
- Viesti:
Re: saab 9-3
Kyl ne valot mun mielestä on erittäin hyvät verrattuna moneen muuhun autoon. Ettei vaan olisi jotkut budgeetti polttimot, esim RING? Tai erittäin vanhat? Osram For The Win
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ