Kannenpulttien uudelleen kiristys?
Re: Kannenpulttien uudelleen kiristys?
Niin siis, kyllä originaali Saab:in kannen pultit ovat 100%:lla varmuudella venyviä.
Kulmakiristystä ei ilmoiteta, kuin vain ja ainoastaan venyville pulteille.
Kansipahvin valmiiksi litistyminen ei vaikuta asiaan laisinkaan.
Kulmakiristystä ei ilmoiteta, kuin vain ja ainoastaan venyville pulteille.
Kansipahvin valmiiksi litistyminen ei vaikuta asiaan laisinkaan.
9-3 2.0T SE -98
Re: Kannenpulttien uudelleen kiristys?
Omien autojen kanssa on kolmessa T7-moottorissa vanhat pultit käytetty uudelleen ja ei ole ollut ongelmia. Ennen asennusta vertasin tietenkin pituudet. Selkeä hommahan tuo on jos ne katkeilee, niin koko setti vaihtoon.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Kannenpulttien uudelleen kiristys?
Itse ajattelin tänään kiristellä tai vaihtaa. pulttien mukana tuli arvot saabin koneelle mitkä poikkes tehtaan suosituksista= 30nm,60nm, 80nm, -90 astetta, 80nm,+90astetta. minkä mukaan pitäisi tehdä?
Saab 9-3 1.8t SS man -04
Re: Kannenpulttien uudelleen kiristys?
Laita avaimen varsi osoittamaan auton kylkeen päin ja käännä auton keulan suuntaan se varsi, esimerkiksi.
Saab OG9-5 AERO -00 harraste auto
Volvo V90 -17 käyttis
Volvo V90 -17 käyttis
Re: Kannenpulttien uudelleen kiristys?
30nm,60nm, 80nm, +90 astetta, tuo ensimmäinen lähempänä wanhaa suositusta, samalla on tasaisempi kiristys pultteihin.turku900 kirjoitti:Itse ajattelin tänään kiristellä tai vaihtaa. pulttien mukana tuli arvot saabin koneelle mitkä poikkes tehtaan suosituksista= 30nm,60nm, 80nm, -90 astetta, 80nm,+90astetta. minkä mukaan pitäisi tehdä?
Re: Kannenpulttien uudelleen kiristys?
Minä ymmärsin turku900:n viestistä, että käsketään ensin kiristämään 30 Nm, 60 Nm, 80 Nm, sitten auki päin 90 astetta, sitten taas 80 newntonmetriin, ja lopuksi 90 astetta kireämmälle. Mutta ymmärsinkö väärin?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Kannenpulttien uudelleen kiristys?
Liimaan tähän nämä swedukoneen T7 momentit:
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Kannenpulttien uudelleen kiristys?
Näin oli pulttien ohjeissa, tiedä sitten.. siinä oli kiristämis järjestys myös eri niin laitoin nyt sellasen sekoituksen molemmista ja sitten kiristelen uudestaan keväällä kun on asettunut:)AZP kirjoitti:Minä ymmärsin turku900:n viestistä, että käsketään ensin kiristämään 30 Nm, 60 Nm, 80 Nm, sitten auki päin 90 astetta, sitten taas 80 newntonmetriin, ja lopuksi 90 astetta kireämmälle. Mutta ymmärsinkö väärin?
Saab 9-3 1.8t SS man -04
Re: Kannenpulttien uudelleen kiristys?
Mun vm 2002 turbojubilee on alkanut hävittää aika reippaasti jäähdytysnestettä. Voiko löystynyt kansi aiheuttaa reilua nestehukkaa, vai onko syytä epäillä, että kansipahvi on mennyttä?
Auto on tiputellut lohkolämppärin aukosta vähän nestettä, mutta mitään suuria vuotoja ei näy. Eli mielestäni nesteet häviävät koneen sisään. Nestettä kuluu tällä hetkellä enemmin, kuin aikanaan Tupliksessa, josta oli kansi halki...
Auto on tiputellut lohkolämppärin aukosta vähän nestettä, mutta mitään suuria vuotoja ei näy. Eli mielestäni nesteet häviävät koneen sisään. Nestettä kuluu tällä hetkellä enemmin, kuin aikanaan Tupliksessa, josta oli kansi halki...
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Kannenpulttien uudelleen kiristys?
Hohhoijjaa... Työpaikan pihalla lisäsin 1,5 litraa vettä jäähdytysjärjestelmään. Kotimatkalla taas piippasi, että nestetaso vähissä -ja matkaa töistä kotiin on n. 20 km... Kotipihalla kun käytin autoa ja lisäilin taas nestettä, kokeilin pakokaasuja kädellä. Käsi muuttuu hetkessä nihkeäksi kosteudesta, kun vähänkin pitää kättä putken edessä. Ja puskurista, heti putken yläpuolelta, näkee hyvin kuinka vesihöyry tiivistyy pintaan ja haihtuu saman tien. Mitähänn tässä teksi...? Ei kyllä yhtään kiinnosta mitään tonnin kansiremppaa alkaa tekemään tuohon ruoskaan...
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Kannenpulttien uudelleen kiristys?
Eikös sitten pitäisi sanoa "teettämään", jos meinaa tonnin hukata? Päivällä kävin Tammerista kysymässä hintoja: Kannen oikaisu 60,-, tiivisteet ja pultit jotain 140,- ja jakopään hiluillekin antoivat jonkun hinnan, jos vaihtaisi samassa konkurssissa. Silti, vaikkei nuo osat Tammerissakaan järkyttäviä maksa, pitää toivoa että se on pakkasproppu tai lämppärin letku mikä jossain imusarjan alla ruikkii
Peilillä toivottavasti näkee mistä vuotaa.
Peilillä toivottavasti näkee mistä vuotaa.
Re: Kannenpulttien uudelleen kiristys?
Joo, totta, teettämistä tässä harkitsen. Yleensä tulee rassattua itse, mutta en tiedä onko nyt intoa/aikaa. Tosin samalla vois nuo ketjut ja laahaimet yms. tilpehöörit vaihtaa, joten voi olla, että joutuu taas itse hommiin. Muuten tulee niin kallis korjaamoreissu, että pitäisi harkita, kannattaako enää kuntoon laittaa...
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Kannenpulttien uudelleen kiristys?
Tiivisteet maksaa noin satasen, jos tyytyy pelkkään omatoimiseen pahvinvaihtojumppaan ilman mitään ylimääräistä. Aika halvalla siis syntyy, olettaen että kansi on suora teräsviivaimella katsottuna...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Kannenpulttien uudelleen kiristys?
Kansipahvin vaihdon yhteydessä voi samalla vaihtaa venttiilivarren kumit ja hioa venttiilit, se kannattaa todennäköisesti tehdä kun kansi on irti...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Re: Kannenpulttien uudelleen kiristys?
Nuo tiputtelut ensin kuntoon, omassa oli pieni vuoto ylävesiletkussa ja hävitti vettä paljon ajon aikana ei paikallaan sammuksissa ollessa yhtäänLahti411 kirjoitti:Mun vm 2002 turbojubilee on alkanut hävittää aika reippaasti jäähdytysnestettä. Voiko löystynyt kansi aiheuttaa reilua nestehukkaa, vai onko syytä epäillä, että kansipahvi on mennyttä?
Auto on tiputellut lohkolämppärin aukosta vähän nestettä, mutta mitään suuria vuotoja ei näy. Eli mielestäni nesteet häviävät koneen sisään. Nestettä kuluu tällä hetkellä enemmin, kuin aikanaan Tupliksessa, josta oli kansi halki...