Kannenpulttien uudelleen kiristys?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
TomStar
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Ti Elo 19, 2008 17:29

Re: Kannenpulttien uudelleen kiristys?

Viesti Kirjoittaja TomStar »

Niin siis, kyllä originaali Saab:in kannen pultit ovat 100%:lla varmuudella venyviä.
Kulmakiristystä ei ilmoiteta, kuin vain ja ainoastaan venyville pulteille.
Kansipahvin valmiiksi litistyminen ei vaikuta asiaan laisinkaan.
9-3 2.0T SE -98
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kannenpulttien uudelleen kiristys?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Omien autojen kanssa on kolmessa T7-moottorissa vanhat pultit käytetty uudelleen ja ei ole ollut ongelmia. Ennen asennusta vertasin tietenkin pituudet. Selkeä hommahan tuo on jos ne katkeilee, niin koko setti vaihtoon.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
turku900
Matalapaineturbo
Viestit: 196
Liittynyt: Ti Maalis 13, 2012 12:52
Paikkakunta: turku

Re: Kannenpulttien uudelleen kiristys?

Viesti Kirjoittaja turku900 »

Itse ajattelin tänään kiristellä tai vaihtaa. pulttien mukana tuli arvot saabin koneelle mitkä poikkes tehtaan suosituksista= 30nm,60nm, 80nm, -90 astetta, 80nm,+90astetta. minkä mukaan pitäisi tehdä?
Saab 9-3 1.8t SS man -04
vfr
"Hölösuu"
Viestit: 2033
Liittynyt: Ti Marras 04, 2008 21:06
Paikkakunta: veikkola

Re: Kannenpulttien uudelleen kiristys?

Viesti Kirjoittaja vfr »

Laita avaimen varsi osoittamaan auton kylkeen päin ja käännä auton keulan suuntaan se varsi, esimerkiksi.
Saab OG9-5 AERO -00 harraste auto
Volvo V90 -17 käyttis
assa
"Aero"
Viestit: 365
Liittynyt: Su Loka 02, 2011 16:50

Re: Kannenpulttien uudelleen kiristys?

Viesti Kirjoittaja assa »

turku900 kirjoitti:Itse ajattelin tänään kiristellä tai vaihtaa. pulttien mukana tuli arvot saabin koneelle mitkä poikkes tehtaan suosituksista= 30nm,60nm, 80nm, -90 astetta, 80nm,+90astetta. minkä mukaan pitäisi tehdä?
30nm,60nm, 80nm, +90 astetta, tuo ensimmäinen lähempänä wanhaa suositusta, samalla on tasaisempi kiristys pultteihin.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Kannenpulttien uudelleen kiristys?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Minä ymmärsin turku900:n viestistä, että käsketään ensin kiristämään 30 Nm, 60 Nm, 80 Nm, sitten auki päin 90 astetta, sitten taas 80 newntonmetriin, ja lopuksi 90 astetta kireämmälle. Mutta ymmärsinkö väärin?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Kannenpulttien uudelleen kiristys?

Viesti Kirjoittaja core2 »

Liimaan tähän nämä swedukoneen T7 momentit:
Kuva
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
turku900
Matalapaineturbo
Viestit: 196
Liittynyt: Ti Maalis 13, 2012 12:52
Paikkakunta: turku

Re: Kannenpulttien uudelleen kiristys?

Viesti Kirjoittaja turku900 »

AZP kirjoitti:Minä ymmärsin turku900:n viestistä, että käsketään ensin kiristämään 30 Nm, 60 Nm, 80 Nm, sitten auki päin 90 astetta, sitten taas 80 newntonmetriin, ja lopuksi 90 astetta kireämmälle. Mutta ymmärsinkö väärin?
Näin oli pulttien ohjeissa, tiedä sitten.. siinä oli kiristämis järjestys myös eri niin laitoin nyt sellasen sekoituksen molemmista ja sitten kiristelen uudestaan keväällä kun on asettunut:)
Saab 9-3 1.8t SS man -04
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Kannenpulttien uudelleen kiristys?

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Mun vm 2002 turbojubilee on alkanut hävittää aika reippaasti jäähdytysnestettä. Voiko löystynyt kansi aiheuttaa reilua nestehukkaa, vai onko syytä epäillä, että kansipahvi on mennyttä?
Auto on tiputellut lohkolämppärin aukosta vähän nestettä, mutta mitään suuria vuotoja ei näy. Eli mielestäni nesteet häviävät koneen sisään. Nestettä kuluu tällä hetkellä enemmin, kuin aikanaan Tupliksessa, josta oli kansi halki...
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Kannenpulttien uudelleen kiristys?

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Hohhoijjaa... Työpaikan pihalla lisäsin 1,5 litraa vettä jäähdytysjärjestelmään. Kotimatkalla taas piippasi, että nestetaso vähissä -ja matkaa töistä kotiin on n. 20 km... Kotipihalla kun käytin autoa ja lisäilin taas nestettä, kokeilin pakokaasuja kädellä. Käsi muuttuu hetkessä nihkeäksi kosteudesta, kun vähänkin pitää kättä putken edessä. Ja puskurista, heti putken yläpuolelta, näkee hyvin kuinka vesihöyry tiivistyy pintaan ja haihtuu saman tien. Mitähänn tässä teksi...? Ei kyllä yhtään kiinnosta mitään tonnin kansiremppaa alkaa tekemään tuohon ruoskaan... :cry:
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 991
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Kannenpulttien uudelleen kiristys?

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Eikös sitten pitäisi sanoa "teettämään", jos meinaa tonnin hukata? Päivällä kävin Tammerista kysymässä hintoja: Kannen oikaisu 60,-, tiivisteet ja pultit jotain 140,- ja jakopään hiluillekin antoivat jonkun hinnan, jos vaihtaisi samassa konkurssissa. Silti, vaikkei nuo osat Tammerissakaan järkyttäviä maksa, pitää toivoa että se on pakkasproppu tai lämppärin letku mikä jossain imusarjan alla ruikkii :(
Peilillä toivottavasti näkee mistä vuotaa.
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Kannenpulttien uudelleen kiristys?

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Joo, totta, teettämistä tässä harkitsen. Yleensä tulee rassattua itse, mutta en tiedä onko nyt intoa/aikaa. Tosin samalla vois nuo ketjut ja laahaimet yms. tilpehöörit vaihtaa, joten voi olla, että joutuu taas itse hommiin. Muuten tulee niin kallis korjaamoreissu, että pitäisi harkita, kannattaako enää kuntoon laittaa...
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kannenpulttien uudelleen kiristys?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tiivisteet maksaa noin satasen, jos tyytyy pelkkään omatoimiseen pahvinvaihtojumppaan ilman mitään ylimääräistä. Aika halvalla siis syntyy, olettaen että kansi on suora teräsviivaimella katsottuna...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1464
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Kannenpulttien uudelleen kiristys?

Viesti Kirjoittaja ippe »

Kansipahvin vaihdon yhteydessä voi samalla vaihtaa venttiilivarren kumit ja hioa venttiilit, se kannattaa todennäköisesti tehdä kun kansi on irti...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
assa
"Aero"
Viestit: 365
Liittynyt: Su Loka 02, 2011 16:50

Re: Kannenpulttien uudelleen kiristys?

Viesti Kirjoittaja assa »

Lahti411 kirjoitti:Mun vm 2002 turbojubilee on alkanut hävittää aika reippaasti jäähdytysnestettä. Voiko löystynyt kansi aiheuttaa reilua nestehukkaa, vai onko syytä epäillä, että kansipahvi on mennyttä?
Auto on tiputellut lohkolämppärin aukosta vähän nestettä, mutta mitään suuria vuotoja ei näy. Eli mielestäni nesteet häviävät koneen sisään. Nestettä kuluu tällä hetkellä enemmin, kuin aikanaan Tupliksessa, josta oli kansi halki...
Nuo tiputtelut ensin kuntoon, omassa oli pieni vuoto ylävesiletkussa ja hävitti vettä paljon ajon aikana ei paikallaan sammuksissa ollessa yhtään ;)
Vastaa Viestiin