TommyW kirjoitti:Oma talviautoni, BioPoweroitu OG9-3 MY01, jonka otin nyt kesäksikin liikenteeseen, on koko "etanoli-elämänsä" adaptoinut etanolipitoisuuden alakanttiin. Tankkausten jälkeen etanolipitoisuus on asettunut välille 72% - 77%.
Eli tyypillinen arvo talvella 82 % ja kesällä 83 % vaihteluvälin ollessa 70 - 85 %. Eikös se Ad85 sitten tuon tankissa olevan tavaran mukaan asetu johonkin lukemaan?
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
En ihan täysin osta tätä selitystä, kun verrokkiautoissa on adaptaatio ollut kuitenkin lähellä 85%.
Keksin kyllä sattumalta tavan, millä adaptaation saa nousemaan: kun imukobralle menevää huohotusputkea/letkua kuristaa, saavuttaa adaptaatio selkeästi korkeammat lukemat (83% - 85%).
Olen yrittänyt WIS:ä lukemalla ymmärtää, miten (päivitetyn) kampikammiotuuletuksen kuuluisi toimia, mutta ihan selkeää vastausta en ole saanut: kun moottori on alipainealueella (tyhjäkäynnillä kokeiltu), aiheuttaa venttiilikopan nippaan läppäkotelolta tuleva alipainelähtö niin kovan imun, että kädellä kokeiltuna kobran suunnasta imetään ilmaa pois. Kuuluuko toimia näin: itse olen kuvitellut, että ilmaliikenne huohotusputkessa on aina kobraan päin? Periaatteessahan kobralta "ryöstetty" ilma ei kokonaan häviä, kun se imetään pikkuletkulla läppiksen juureen, mutta ttuntuu silti epäloogiselta...
Huohottimen toimintaperiaate on sellainen että alipainealueella pikkuletkun avulla imetään huohotuskaasuja venakopasta pois, takaiskuventtiili toimii samalla sekä kampikammion ahtopaineistamisen estäjänä sekä imun rajoittimena. Isompi lähtö imuputkeen (öljyä seasta erottavan labyrintin eli öljyloukon kautta T7:ssa) puolestaan hoitaa huohotuksen kun imusarjassa ei ole alipainetta. Imuputkessa on isommilla kuormilla pieni alipaine ilmansuodattimen jne. virtausvastusten takia, samoin virtausnopeus imee ejektoriperiaatteella tavaraa huohotinputkesta. Kampikammiostahan päin tulee myös huohotusvirtaus joka tekisi sinne ylipaineen jos huohotusta ei olisi.
Ei siis pitäisi olla virtausta imuputkesta läppäkotelolle, voisikohan siellä venakopassa olevat pillit olla tukossa jolloin virtaukseen tulee "oikosulku" kun pikkuletku ei saa imettyä kampikammiosta kaasuja tarpeeksi hyvin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Kiitos JC - selitys toimintaperiaatteesta hakkasi WIS:n vastaavan 6-0
Venttiilikopan tukkeutuneet pillit kyllä selittäisivät ilmiön, kun kasvanut imuvastus siirtäisi imun väärään osoitteeseen...
...täytyy tarkistaa nuo pillit asappina - muistelen kyllä, että niissä olisi ilma kulkenut, mutta ovat sen verran helpot tsekata, että ei kannata jättää oletusten varaan.
TommyW kirjoitti:Kiitos JC - selitys toimintaperiaatteesta hakkasi WIS:n vastaavan 6-0
Venttiilikopan tukkeutuneet pillit kyllä selittäisivät ilmiön, kun kasvanut imuvastus siirtäisi imun väärään osoitteeseen...
...täytyy tarkistaa nuo pillit asappina - muistelen kyllä, että niissä olisi ilma kulkenut, mutta ovat sen verran helpot tsekata, että ei kannata jättää oletusten varaan.
Tämähän alkaa kiinnostaa. Omassa OG:ssä en ole ikinä nähnyt 8:lla alkavaa numeroa E85-arvolla. Muun pahan lisäksi nyt näytti venakopalta vuotavan vähäsen öljyä - kuskin puolelta edestä on mustana ja märkänä muutaman sentin ylös alas, eli tarvinnee tiiviste vaihtaa joka tapauksessa.
Ei ole tullut edes venakoppaa Saabista vielä avattua, onko jollakulla referenssikuvaa noihin "pilleihin" ja millähän niitä sitten availtiin? Puhkuen ja puhisten?
Pilleihin ei kuvia tarvita, venakoppa pöydälle ylösalaisin niin ne näkyy kyllä. Puolijäykkä metallilanka (esim. hitsikoneen lanka) on hyvä noita ronkkiessa, samoin paineilma. Jos muistaa sen venakopasta lähetevän huohotusletkun reiän tukkia, niin voihan tuota uittaa löpöllä yön yli.
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Eipä nuo pillit ahdistaneet vaan ilma kulki esteettä.
Jotta kampikammion tuuletuksen alipaineistus imee oikeasta rööristä, pitää sillä ilmeisesti olla myös jotain "imettävää", eli tässä tapauksessa ohipuhallusta. Hassu kysymys, mutta kysyn silti : kun moottorissa ei ole WD40-huuhtelun ja lähes pelkän E85-ajelun jälkeen tekemäni mittauksen mukaan mainittavasti ohivuotoa, voiko alipaineistus olla liian tehokas suhteessa vallitsevaan tilanteeseen, jolloin alipaineen imu kohdistuukin ohivuodon puutteessa kobralle?