Uusi T7-kuski kyselee vesipumpusta (ja henkistä T7-tukea)

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
smantila
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Pe Elo 04, 2006 20:14
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Uusi T7-kuski kyselee vesipumpusta (ja henkistä T7-tukea

Viesti Kirjoittaja smantila »

Vesipumpusta nyt en varsinaisesti osaa sanoa tarkemmin mutta tuohon toiseen ;)

Päälle kolmeasataatuhatta T7:lla, mun aikana 200-300tkm+ välillä mennyt turbo, kampiakselinasennontunnistin (onkona tuo yhdyssana?!?), vetarin holkki, ohjaustehostimen putki ja pumppu, immu vaihdettiin, josko saisi jossain vaiheessa etanolisoftaa. Luottokorjaaja putsasi öljypohjan turborempan yhteydessä ja samalla jätettiin tasapainoakselin ketjut poies venymästä ja kilkuttelemasta.

Kokonaisuutena oon kuitenkin tyytyväinen, kerran jäänyt melkein välille kun kampurantunnistin petti. Takapaksissa oottaa sytkäkasetti ja bensapumppun hajoamista vähän ootellut.
9-5 -07, entiset, 9-3 -00, 900i -87, 900S -90.
#4990
Korsto
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: To Helmi 07, 2013 10:10
Paikkakunta: JKL

Re: Uusi T7-kuski kyselee vesipumpusta (ja henkistä T7-tukea

Viesti Kirjoittaja Korsto »

Askarreltua nyt heti alkuunsa, kun autolla on ajettu 230tkm:

- Ilmanputsari
- Tulpat
- Ohjaustehostimen alempi putki
- Öljypohjan avaus (mukavan siisti oli)
- Huohotinpäivitys
- Termostaatti + lämpötila-anturi
- Vesipumppu
- Turbo + bypass + pakosarjan tiiviste
(+ Pajalla käynti, kun pari katkennutta pinnapulttia piti saada pois pakosarjasta)
(+ Pari pientä virhettä muuten suorastaan erinomaisessa maalipinnassa täytyy vielä maalauttaa)

Eli onhan näihin saanut jo menemään, vaikka tosin suoranaisia yllätyskuluja noista ovat oikeastaan vain tuo pulttien irrotus pajalla ja vesipumppu. Sikäli siis vielä ihan ok, jos ei nyt ihan heti kauheasti muuta tarvitse. (Nimim. esimerkiksi IMMua odotellessa...)

Vetarin holkkihan on todennäköisesti jossain vaiheessa edessä, mutta vielä ei ainakaan vuoda eikä ihmeemmin ravistele. Sitä paitsi siitähän on jo kokemusta, ja kun se tulee eteen, ei se mikään kallis ja vaikea remppa ole, ja tuleepa sitten samalla vaihdeltua lootaöljyt. Bensapumppu on ilmeisesti vaihdettu reilut parikymppiä sitten, eli sillä ajettaneen vielä jonniin aikaa. Jousijalat ovat sen näköiset, millaiset ne nyt noissa aika usein ovat, mutta ei niistä ainakaan omilla narukäsilläni vielä tuurnaa saa iskettyä läpi.

Itselläni on tässä nyt noin viikko (lähes) huoletonta ajoa tällä pirssilä ajettuna. Monenlaistahan tässä vissiin pitäisi osata tarkkailla, mutta kylläpä vaan on mukava auto ajella, kun on ehjä. Ei kuulu mitään sivuääniä. Eihän tämä paikaltaan lähtiessä ihan suorastaan raketti ole, mutta liikkuu kyllä kaupungin ja risteysten halki höyhenen kevyesti, ja maantiellä mennään päälle satasen nopeuksissakin hidastelijoista ohi ihan mukavan rivakasti. Enkä kyllä itse tiedä toista yhtä tehokasta bensa-autoa, joka näillä tehoilla menee maantiellä heittämällä alle 7 litraa/100 km. Paitsi tietysti vielä tehokkaamat :saab: :it. 8)

Kyllä minä taidan tämän kaunokaisen säilyttää lopun ikäni, vaikka sitten harrasteautona, jos jossain vaiheessa alkaa näyttää siltä, että käyttöautoksi ei enää ole. Omiani en tästä enää takaisin saa, ja kun on niin hieno ja mukava, niin kyllä minä tästä taisin muodossa tai toisessa elinikäisen kaverin saada.

Kiitos vielä kaikille vastauksista. Tosiaan jokseenkin hyvin tunnen sellaiset "tyyppiominaisuudet" :wink: , jotka koskevat kaikkia OG-kolkkeja. Jos vielä noiden jo kerrottujen sekä jo korjatuksi listaamieni lisäksi keksitte neuvoa, mitä asioita kannattaa nimenomaan T7:ssa tarkkailla (ja miten) sekä antaa neuvoja ennakoivaan huoltoon, olen hyvin otettu.

Kannattaisiko esimerkiksi tuota kannenpulttien kiristelyä harrastaa ihan varmuuden vuoksi, ja onko se paha homma? Mites esimerkiksi forte-pesu, jollaista en ole ikinä mihinkään autoon tehnyt? Onko siitä oikeasti hyötyä? Entäs lootaöljyt, kannattaako mielestänne vaihtaa ihan varmuuden vuoksi, vai antaisiko odottaa jossain vaiheessa kuitenkin edessä olevaa vetarinholkin vaihtoa? Kuinka usein tuonne öljypohjaan on järkevää kurkkia? Kaikkia tällaisia ja muuta T7:n ennakoivaan huoltoon liittyvää vinkkiä otetaan edelleen mielellään vastaan aina, kun arvon Saab-nestoreilla on aikaa ja intoa niitä tänne raapustella.

PS. Tuossa muuten kaverin kanssa, joka on Bemari-mies, ollaan vähän vertailtu. Mielestäni on ihan mukavaa, että esimerkiksi BMW:n perus 2,5 litrainen 2001 M-korisarjalainen on esimerkiksi tehoiltaan, kiihtyvyydeltään ja ajomukavuudeltaan hyvin vastaava Saabin turboon verrattuna, mutta kulutus on litratolkulla suurempi, samoin kuin päästöt, mikä etenkin nyt vuodenvaihteessa, kun verot pompsahtavat, on ihan kiva juttu.
9-3 -06 (207E)
Vastaa Viestiin