Sama öljy, toinen tuplaten kalliimpi
Re: Sama öljy, toinen tuplaten kalliimpi
Itsellä edelleen näkemättä se kone, joka on saatu rikki käyttämällä liian halpaa öljyä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Sama öljy, toinen tuplaten kalliimpi
Kunnossa oleva moottori ei kuluta öljyä niin paljon että sen kulumista tikusta havaitsisi vaihtovälillä. Maksimissaan hyväksyttävä öljynkulutus vaihtovälillä on max. merkistä min. merkkiin.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: Sama öljy, toinen tuplaten kalliimpi
^ Kerro tuo VAG:lle.
Re: Sama öljy, toinen tuplaten kalliimpi
^^No sittenhän tämä selvisi. Oma moottorini tuli kuntoon heti kun vaihdoin Mobilin öljystä takaisin GM:n litkuun 

Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Sama öljy, toinen tuplaten kalliimpi
http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... ycket-olja
Auton valmistajat pitävät litran öljynkulutusta 1000km:lle aivan normaalina
Eli kalliiksi tulee sellaisten autojen pito, varsinkin jos ostaa niitä ihme litkuja. En kylläkään ole omistanut yhtään autoa joka on kuluttanut tuollaisia määriä edes 10000km ajossa.
Biltillverkarna själva menar att oljeförbrukningen är helt naturlig. Vissa bilmodeller från Audi och BMW kan dra en liter olja på 100 mil. Det blir 15 liter olja om året för en bilist som kör 1.500 mil årligen, vilket förstås blir dyrt.
Auton valmistajat pitävät litran öljynkulutusta 1000km:lle aivan normaalina

Biltillverkarna själva menar att oljeförbrukningen är helt naturlig. Vissa bilmodeller från Audi och BMW kan dra en liter olja på 100 mil. Det blir 15 liter olja om året för en bilist som kör 1.500 mil årligen, vilket förstås blir dyrt.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: Sama öljy, toinen tuplaten kalliimpi
Mitenkäs majoneesitaipumus viinalla pätkäajossa talvella?
New Lifellä ei näyttäisi muodostuvan.. GM ja Magnatec teki ehkä tipan majoo tai sitten
9-5 oli saanut tartunnan parkkiksella jonkun ranskiksen xu koneesta
Lieneekö yhteyttä öljyn raaka-aineisiin?
New Lifellä ei näyttäisi muodostuvan.. GM ja Magnatec teki ehkä tipan majoo tai sitten
9-5 oli saanut tartunnan parkkiksella jonkun ranskiksen xu koneesta

Lieneekö yhteyttä öljyn raaka-aineisiin?
9-3sc 2.0t biopower -08
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
Re: Sama öljy, toinen tuplaten kalliimpi
Käytettävissäni olevan käyttöturvallisuustiedotteen mukaan Mobil Super 3000 X1 5W-40 sisältää 40-50% vedytettyjä maaöljypohjaisia perusöljyjä (CAS no. 64742-54-7), polyalfan määrää ei välttämättä tarvitse ilmoittaa.Pakari kirjoitti:Lähes poikkeuksetta AZP:n mainitsemat öljyt ovat juuri niitä mineraaliöljystä hydrokrakattuja, kategorisesti synteettisiä.. Nämä öljyt ovat erittäin voimakkaasti lisäaineistettuja (EHVI-, XHVI- ja VHVI öljyjä) joilla ne "synteettisen öljyn kaltaiset ominaisuudet" on saavutettu. Ongelmaksi tässä muodostuu sitten se, että ne lisäaineet leikkaantuvat käytössä, eli kilometrien karttuessa/kovassa käytössä, esim rata-ajo.. josta seurauksena huomataan öljynkulutus kun öljyn ominaisuudet muuttuvat.
Edullisin moottoriöljy joka on PAO-pohjainen eli oikeasti täyssynteettinen öljy, ja kyseessä on siis tämän hetkinen tilanne että edullisin minkä olen löytänyt on Mobil super 3000x1 5w40.. täyttää myös API SN..

Lisäaineet ja niiden määrät esim. 5W-40-formulaatioissa (ACEA A3/B3) on likipitäen samat käytettäessä joko API base oil group III:sta (esim. NEXBASE 3043...3080) tai group IV:ää (PAO). Perusöljytietoja löytyy mm. https://www.neste.com/fi/en/companies/s ... /base-oils
-
- "Kaasari"
- Viestit: 44
- Liittynyt: Pe Loka 16, 2015 18:40
- Paikkakunta: Pori
Re: Sama öljy, toinen tuplaten kalliimpi
Näkisin että se ratkaisee paljon miten se öljy kuluu. Jos moottori polttaa sen öljyn niin kone ei ole enää tikissä. Mutta jos se kuluu kuten usein saabeissa, kannentiivisteen tai muun vuodon seurauksena, kone voi olla kovassakin iskussa vaikka kuluttaa. Samaten venttiilin kumit tekee tuota.Pakari kirjoitti:Kunnossa oleva moottori ei kuluta öljyä niin paljon että sen kulumista tikusta havaitsisi vaihtovälillä. Maksimissaan hyväksyttävä öljynkulutus vaihtovälillä on max. merkistä min. merkkiin.
On pienestä sievästä öljynkulutuksesta hyötyäkin, öljynlisäykset uudistaa öljyä. Toki itse määrittelen moottorin kunnossa olemisen lähinnä mekaanisesti, eli koneen sisuskalut on hyvässä kunnossa ja kone tiivis. On sitten määrittelykysymys onko koke epäkunnossa jos joku stefa tai tiiviste hieman vuotaa.
Re: Sama öljy, toinen tuplaten kalliimpi
Kylläpä näin on, dokumentti mobilin sivuilla on päivitetty toukokuun lopussa joten minulla ollut dokkari on vanhentunut. Vetykäsitelty raakaöljy Super3000:sen sisällössä näyttää olevan 50-60%.. Näin ne näköjään muuttuvat...UC kirjoitti:Käytettävissäni olevan käyttöturvallisuustiedotteen mukaan Mobil Super 3000 X1 5W-40 sisältää 40-50% vedytettyjä maaöljypohjaisia perusöljyjä (CAS no. 64742-54-7), polyalfan määrää ei välttämättä tarvitse ilmoittaa.![]()
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
-
- "Kaasari"
- Viestit: 44
- Liittynyt: Pe Loka 16, 2015 18:40
- Paikkakunta: Pori
Re: Sama öljy, toinen tuplaten kalliimpi
Oma öljyfilosofiani menee niin että suosin tiheämpää öljynvaihtoväliä ja edullisia mutta luokitukset täyttäviä öljyä mielummin kuin kalliita öljyjä ja pitkiä vaihtovälejä. Jotenka tuo GM öljy on varmasti ihan kelvollista kun ajelee sen 10 000km. Kilsoihin en tosin tuijota liikaa. Olisi hyvä vaihtaa öljyt aina talven jälkeen kesäksi ja uudelleen taas ennen pakkasia. Mitä enemmän taas on nurkkapyöritystä ja kylmäkäynnistyksiä, sitä useammin vaihtoon. Katselin että tuohon keväällä ostamaani ng satkuun on edellinen omistaja vaihdellut 9000-10000 välein öljyt. Ja se saattaa hyvinkin olla syy siihen että vielä nyt 360tkm ajettuna ei jakoketju pitä rallatusta ja koneessa on puhdit tallella.
Re: Sama öljy, toinen tuplaten kalliimpi
Minun öljyfilosofia on taas se että vaihtoväli on 10tkm ja Femmalle ja kakkosautoille on eri öljyt. Joka tapauksessa vain Castrollin öljyjä olen yhtä vaihtokertaa lukuunottamatta tarjoillut autoilleni.
Kakkosautoihin menee Castrollin Magnatec 5w40
http://www.castrol.com/fi_fi/finland/pr ... 40-c3.html
Ja Femmalle tarjoillaan vain parasta:
http://www.castrol.com/fi_fi/finland/pr ... range.html
(0w40 täytyy valita tuolta)
Kakkosautoihin menee Castrollin Magnatec 5w40
http://www.castrol.com/fi_fi/finland/pr ... 40-c3.html
Ja Femmalle tarjoillaan vain parasta:
http://www.castrol.com/fi_fi/finland/pr ... range.html
(0w40 täytyy valita tuolta)
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: Sama öljy, toinen tuplaten kalliimpi
Mites teboil diamond 5w-40? Sekin täyttää api SN, koitin tavata käyttöturvallisuustiedotetta mutten mä niistä mitään ymmärrä.
Re: Sama öljy, toinen tuplaten kalliimpi
Tuplasti parempi kuin Mobilin ylimainostettu öljy..Dexos 2 kans mainittu Teboilin ölpässä.
Goldia käytän vanhemmassa pirssissä, laatu ja hinta on kohdillaan..
Kautta linjan Teboilin ölpät olleet hyviä, harmi kun niitä ei saa, kuin muutamista paikoista enään.
Re: Sama öljy, toinen tuplaten kalliimpi
Teboilin 5W-40 Diamond oli vuositolkulla 2.3T tonnarissa, S60 T5 sekä S40 2.0t ja toimi hyvin eikä tarvinnut mihinkään noista lisätä 10tkm vaihtoväleillä. Koneet pysy kaikki tikissä niin sekin puoli pelannut tuolla öljyllä.
Nyt kk sisällä S60 sekä tonnarin tilalle tulleen Aeron gm dexos öljy sekä S40 tilalle vaihtunut Sukisuki SX4 mobil 0W-30 ovat vaihdettu samaan castrolin magnatec 5W-40 öljyyn. Miten toimii ja pysyy sisällä näkee kun päästy noilla ajaa 5tkm>
Nyt kk sisällä S60 sekä tonnarin tilalle tulleen Aeron gm dexos öljy sekä S40 tilalle vaihtunut Sukisuki SX4 mobil 0W-30 ovat vaihdettu samaan castrolin magnatec 5W-40 öljyyn. Miten toimii ja pysyy sisällä näkee kun päästy noilla ajaa 5tkm>
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Re: Sama öljy, toinen tuplaten kalliimpi
Kolkki ja Ducato täällä menee Valvolinen valikoimalla. Jostakin syystä Ducatoon jopa suositus on semisynteettinen 10W-40 ja Valvolinelta löytyy siihen se oikein sopiva SynPower. Kolkissa sitten 5W-30 MaxLife.
'01 9-3 2.0 turbo
'05 9-3 1.8i Arc
'05 9-3 1.8i Arc