Sama öljy, toinen tuplaten kalliimpi

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sama öljy, toinen tuplaten kalliimpi

Viesti Kirjoittaja AZP »

Itsellä edelleen näkemättä se kone, joka on saatu rikki käyttämällä liian halpaa öljyä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5811
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Sama öljy, toinen tuplaten kalliimpi

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Kunnossa oleva moottori ei kuluta öljyä niin paljon että sen kulumista tikusta havaitsisi vaihtovälillä. Maksimissaan hyväksyttävä öljynkulutus vaihtovälillä on max. merkistä min. merkkiin.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5221
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Sama öljy, toinen tuplaten kalliimpi

Viesti Kirjoittaja Risto »

^ Kerro tuo VAG:lle.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sama öljy, toinen tuplaten kalliimpi

Viesti Kirjoittaja AZP »

^^No sittenhän tämä selvisi. Oma moottorini tuli kuntoon heti kun vaihdoin Mobilin öljystä takaisin GM:n litkuun :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3229
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Sama öljy, toinen tuplaten kalliimpi

Viesti Kirjoittaja viggen »

http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... ycket-olja

Auton valmistajat pitävät litran öljynkulutusta 1000km:lle aivan normaalina :? Eli kalliiksi tulee sellaisten autojen pito, varsinkin jos ostaa niitä ihme litkuja. En kylläkään ole omistanut yhtään autoa joka on kuluttanut tuollaisia määriä edes 10000km ajossa.

Biltillverkarna själva menar att oljeförbrukningen är helt naturlig. Vissa bilmodeller från Audi och BMW kan dra en liter olja på 100 mil. Det blir 15 liter olja om året för en bilist som kör 1.500 mil årligen, vilket förstås blir dyrt.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
A_K_O
"Turbo"
Viestit: 236
Liittynyt: Pe Huhti 03, 2009 14:35
Paikkakunta: Sastamala

Re: Sama öljy, toinen tuplaten kalliimpi

Viesti Kirjoittaja A_K_O »

Mitenkäs majoneesitaipumus viinalla pätkäajossa talvella?
New Lifellä ei näyttäisi muodostuvan.. GM ja Magnatec teki ehkä tipan majoo tai sitten
9-5 oli saanut tartunnan parkkiksella jonkun ranskiksen xu koneesta :D
Lieneekö yhteyttä öljyn raaka-aineisiin?
9-3sc 2.0t biopower -08
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
UC
Matalapaineturbo
Viestit: 163
Liittynyt: Ke Loka 06, 2004 00:22
Paikkakunta: Espoo

Re: Sama öljy, toinen tuplaten kalliimpi

Viesti Kirjoittaja UC »

Pakari kirjoitti:Lähes poikkeuksetta AZP:n mainitsemat öljyt ovat juuri niitä mineraaliöljystä hydrokrakattuja, kategorisesti synteettisiä.. Nämä öljyt ovat erittäin voimakkaasti lisäaineistettuja (EHVI-, XHVI- ja VHVI öljyjä) joilla ne "synteettisen öljyn kaltaiset ominaisuudet" on saavutettu. Ongelmaksi tässä muodostuu sitten se, että ne lisäaineet leikkaantuvat käytössä, eli kilometrien karttuessa/kovassa käytössä, esim rata-ajo.. josta seurauksena huomataan öljynkulutus kun öljyn ominaisuudet muuttuvat.

Edullisin moottoriöljy joka on PAO-pohjainen eli oikeasti täyssynteettinen öljy, ja kyseessä on siis tämän hetkinen tilanne että edullisin minkä olen löytänyt on Mobil super 3000x1 5w40.. täyttää myös API SN..
Käytettävissäni olevan käyttöturvallisuustiedotteen mukaan Mobil Super 3000 X1 5W-40 sisältää 40-50% vedytettyjä maaöljypohjaisia perusöljyjä (CAS no. 64742-54-7), polyalfan määrää ei välttämättä tarvitse ilmoittaa. :o

Lisäaineet ja niiden määrät esim. 5W-40-formulaatioissa (ACEA A3/B3) on likipitäen samat käytettäessä joko API base oil group III:sta (esim. NEXBASE 3043...3080) tai group IV:ää (PAO). Perusöljytietoja löytyy mm. https://www.neste.com/fi/en/companies/s ... /base-oils
Saabi_Saab
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Pe Loka 16, 2015 18:40
Paikkakunta: Pori

Re: Sama öljy, toinen tuplaten kalliimpi

Viesti Kirjoittaja Saabi_Saab »

Pakari kirjoitti:Kunnossa oleva moottori ei kuluta öljyä niin paljon että sen kulumista tikusta havaitsisi vaihtovälillä. Maksimissaan hyväksyttävä öljynkulutus vaihtovälillä on max. merkistä min. merkkiin.
Näkisin että se ratkaisee paljon miten se öljy kuluu. Jos moottori polttaa sen öljyn niin kone ei ole enää tikissä. Mutta jos se kuluu kuten usein saabeissa, kannentiivisteen tai muun vuodon seurauksena, kone voi olla kovassakin iskussa vaikka kuluttaa. Samaten venttiilin kumit tekee tuota.

On pienestä sievästä öljynkulutuksesta hyötyäkin, öljynlisäykset uudistaa öljyä. Toki itse määrittelen moottorin kunnossa olemisen lähinnä mekaanisesti, eli koneen sisuskalut on hyvässä kunnossa ja kone tiivis. On sitten määrittelykysymys onko koke epäkunnossa jos joku stefa tai tiiviste hieman vuotaa.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5811
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Sama öljy, toinen tuplaten kalliimpi

Viesti Kirjoittaja Pakari »

UC kirjoitti:Käytettävissäni olevan käyttöturvallisuustiedotteen mukaan Mobil Super 3000 X1 5W-40 sisältää 40-50% vedytettyjä maaöljypohjaisia perusöljyjä (CAS no. 64742-54-7), polyalfan määrää ei välttämättä tarvitse ilmoittaa. :o
Kylläpä näin on, dokumentti mobilin sivuilla on päivitetty toukokuun lopussa joten minulla ollut dokkari on vanhentunut. Vetykäsitelty raakaöljy Super3000:sen sisällössä näyttää olevan 50-60%.. Näin ne näköjään muuttuvat...
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Saabi_Saab
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Pe Loka 16, 2015 18:40
Paikkakunta: Pori

Re: Sama öljy, toinen tuplaten kalliimpi

Viesti Kirjoittaja Saabi_Saab »

Oma öljyfilosofiani menee niin että suosin tiheämpää öljynvaihtoväliä ja edullisia mutta luokitukset täyttäviä öljyä mielummin kuin kalliita öljyjä ja pitkiä vaihtovälejä. Jotenka tuo GM öljy on varmasti ihan kelvollista kun ajelee sen 10 000km. Kilsoihin en tosin tuijota liikaa. Olisi hyvä vaihtaa öljyt aina talven jälkeen kesäksi ja uudelleen taas ennen pakkasia. Mitä enemmän taas on nurkkapyöritystä ja kylmäkäynnistyksiä, sitä useammin vaihtoon. Katselin että tuohon keväällä ostamaani ng satkuun on edellinen omistaja vaihdellut 9000-10000 välein öljyt. Ja se saattaa hyvinkin olla syy siihen että vielä nyt 360tkm ajettuna ei jakoketju pitä rallatusta ja koneessa on puhdit tallella.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5811
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Sama öljy, toinen tuplaten kalliimpi

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Minun öljyfilosofia on taas se että vaihtoväli on 10tkm ja Femmalle ja kakkosautoille on eri öljyt. Joka tapauksessa vain Castrollin öljyjä olen yhtä vaihtokertaa lukuunottamatta tarjoillut autoilleni.

Kakkosautoihin menee Castrollin Magnatec 5w40
http://www.castrol.com/fi_fi/finland/pr ... 40-c3.html

Ja Femmalle tarjoillaan vain parasta:
http://www.castrol.com/fi_fi/finland/pr ... range.html
(0w40 täytyy valita tuolta)
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
MNeva
"Viggen"
Viestit: 504
Liittynyt: Ti Kesä 03, 2003 18:25
Paikkakunta: Söörmarkku

Re: Sama öljy, toinen tuplaten kalliimpi

Viesti Kirjoittaja MNeva »

Mites teboil diamond 5w-40? Sekin täyttää api SN, koitin tavata käyttöturvallisuustiedotetta mutten mä niistä mitään ymmärrä.
9-3..OG
"Tuplakaasari"
Viestit: 92
Liittynyt: Ma Kesä 27, 2022 10:46

Re: Sama öljy, toinen tuplaten kalliimpi

Viesti Kirjoittaja 9-3..OG »

MNeva kirjoitti:
Pe Loka 23, 2015 21:30
Mites teboil diamond 5w-40? Sekin täyttää api SN, koitin tavata käyttöturvallisuustiedotetta mutten mä niistä mitään ymmärrä.
Tuplasti parempi kuin Mobilin ylimainostettu öljy..Dexos 2 kans mainittu Teboilin ölpässä.

Goldia käytän vanhemmassa pirssissä, laatu ja hinta on kohdillaan..

Kautta linjan Teboilin ölpät olleet hyviä, harmi kun niitä ei saa, kuin muutamista paikoista enään.
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3920
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Sama öljy, toinen tuplaten kalliimpi

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Teboilin 5W-40 Diamond oli vuositolkulla 2.3T tonnarissa, S60 T5 sekä S40 2.0t ja toimi hyvin eikä tarvinnut mihinkään noista lisätä 10tkm vaihtoväleillä. Koneet pysy kaikki tikissä niin sekin puoli pelannut tuolla öljyllä.

Nyt kk sisällä S60 sekä tonnarin tilalle tulleen Aeron gm dexos öljy sekä S40 tilalle vaihtunut Sukisuki SX4 mobil 0W-30 ovat vaihdettu samaan castrolin magnatec 5W-40 öljyyn. Miten toimii ja pysyy sisällä näkee kun päästy noilla ajaa 5tkm>
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Avatar
shamrock
"Hirsch"
Viestit: 710
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Sama öljy, toinen tuplaten kalliimpi

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Kolkki ja Ducato täällä menee Valvolinen valikoimalla. Jostakin syystä Ducatoon jopa suositus on semisynteettinen 10W-40 ja Valvolinelta löytyy siihen se oikein sopiva SynPower. Kolkissa sitten 5W-30 MaxLife.
'01 9-3 2.0 turbo
'05 9-3 1.8i Arc
Vastaa Viestiin