Ketju rahisee kylmänä?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ketju rahisee kylmänä?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mietinkin miksi se olisi jätetty paikalleen. En vaan tykkää siitä tavasta "korjata" moottoria. Varsinkin kun olen yhden kerran uittanut jakoketjun ja todennut sen olevan puolivillainen korjaus. Kiristimen liikevaraa tuli paljon vähemmän lisää kuin koko sarjan vaihdolla. Nämä nokiset t7-moottorit syövät jakopään laahaimien lisäksi myös hammasrattaat pilalle...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Ketju rahisee kylmänä?

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Totta, tietoinen riski yhtä kaikki. Nokkien rattaista jotain näkee, mutta ei missään nimessä täyden rempan arvoinen suoritus. Menee harrastamisen piiriin. Jos haluaa 2-3 tonnilla käyttöauton, joka on about huoleton eikä tartte kalliista ylläpidosta murehtia, niin T7 Saab on ehkä hieman väärä valinta. Edukkaampia ja varmempia käyttöautoja löytyy, mutta kai noissa on "se jokin" :mrgreen:.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ketju rahisee kylmänä?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mietin tuossa että ei nämä nyt teho+hupi vs. hinta -suhteeltaan pitäisi olla mitään kalliita autoja ostaa ja pitää kunnossa. Jos otetaan joku vastaaviin teholukemiin yltävä auto vapaastihengittävällä v6 tai v8 bensamoottorilla, automaatti-ilmastoinnilla, cruisella jne. mukavuuksilla ja tehdään siihen jakopääremppa. Tonni menee nutulleen niissäkin varsin helposti. Ei nämä Saabit minun mielestäni ole mitään mahdottoman kalliita ylläpitää. Sitäpaitsi, parjataan vaan oikein urakalla Saabeja. Saadaan sitten ostaa pelokkaiden ostajien nenän edestä tosiasiassa varsin fiksuja, tehokkaita perheautoja edullisemmalla hinnalla. :wink:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Muksimp
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ti Tammi 19, 2016 22:19

Re: Ketju rahisee kylmänä?

Viesti Kirjoittaja Muksimp »

Jees, tarkastin venakopan alle edellispäivä. Osa äänestä tuli ihan helvetin huonosti kiinni olevasta venakopasta, osa pulteista oli kirjaimellisesti puoliksi auki ja loput sormikireydellä. Koppa nyt kunnolla kiinni ja ketjun rahina kuuluu entistä selvemmin.
Ketju oli kireä ja näytti ihan hyvältä, myös 2 näkyvää ohjuria näytti olevan kunnossa.
Järkyttävä määrä öljyä lillui venttiilikoneistossa, ilmeisesti huohotin ei pelitä; tilasin siis uuden.

pari kuvaa;
https://i.imgur.com/Ugq0D1G.jpg
https://i.imgur.com/kATppSb.jpg
Mikäs muuten tuo pakonokan päädys oleva möhkäle..?

Taidan jatkaa sillä, että tilaan täydellisen rebuild kitin ja vaihdan kiristimet, ketjut ja ohjurit.

Onkos jollain jakaa haynesiä / saabin omaa korjaamo-opasta sähköisessä muodossa..? ei tuntunu googlella löytyvän
Viimeksi muokannut Muksimp, Pe Helmi 19, 2016 20:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Ketju rahisee kylmänä?

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Mertmi kirjoitti:Sitäpaitsi, parjataan vaan oikein urakalla Saabeja. Saadaan sitten ostaa pelokkaiden ostajien nenän edestä tosiasiassa varsin fiksuja, tehokkaita perheautoja edullisemmalla hinnalla. :wink:
Nyt ollaan ytimessä :lol:.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ketju rahisee kylmänä?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Muksimp kirjoitti: Ketju oli kireä ja näytti ihan hyvältä, myös 2 näkyvää ohjuria näytti olevan kunnossa.
Järkyttävä määrä öljyä lillui venttiilikoneistossa, ilmeisesti huohotin ei pelitä; tilasin siis uuden.
Nokka-akselin voitelusta tietenkin tulee öljyä tuonne yläpäähän. Ei tuo mitenkään pahimmasta päästä ole näöltään. Pahempiakin karstakehittimiä on nähty avattuna.
pari kuvaa;
https://i.imgur.com/Ugq0D1G.jpg
https://i.imgur.com/kATppSb.jpg
Mikäs muuten tuo pakonokan päädys oleva möhkäle..?

Taidan jatkaa sillä, että tilaan täydellisen rebuild kitin ja vaihdan kiristimet, ketjut ja ohjurit.

Onkos jollain jakaa haynesiä / saabin omaa korjaamo-opasta sähköisessä muodossa..? ei tuntunu googlella löytyvän
Möhkäleella tarkoittanet alipainepumppua. Automaattivaihteisissa se kehittää jarrutehostimelle alipainetta imusarjasta saadun lisäksi.

Oikein fiksu homma laittaa se jakopääkitti kokoinaisuudessaan paikalleen. Omaan tein varsin pitkällä kaavalla kansirempan, jakopään, männänrenkaiden, turbon ja jopa vesipumpun vaihdon kerralla. Hommassa oli vain ja ainoastaan yksi olennainen pointti. Saan itse ajaa ne parhaat kilsat kun tein melko tuoreeltaan kaikki nuo yhdellä "kipeällä".

Kuva
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
O.K.
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Pe Maalis 14, 2008 14:36
Paikkakunta: Espoo

Re: Ketju rahisee kylmänä?

Viesti Kirjoittaja O.K. »

Kun puhdistan öljypohjan, niin meinasin samalla tarkistella ja puhdistella myös venttiilikopan puolelta. Moottorista kuuluu ajaetssa mielestäni jonkinmoinen kierrosten mukana muuttuva "laahaava" ääni. Paremmin en osaa kuvailla ja moottorin puolelta sitä en mielestäni kuule. Mitä tuolta venttiilikopan puolelta voisi tarkastella? Ketju, laahain, kiristin; miten noiden kuntoa pitäisi arvioida onko ehjä/viallinen?

Edit: kaveri muisteli, että ketjunkiristin saa ilmeisesti olla ulkona max 18mm? Apulaitehihnan voisi löysätä testin ajaksi, mutta koska tuon kuulen vain ajossa, niin pitäisi kai sit kokonaan ottaa se pois ennen testilenkkiä...
Saab 9-3 Aero Cabriolet '01 kesäpäivien fiilistelyyn ja BMW F31 320d päivittäiseen käyttöön
ex Saab 9-5 2.3t Wagon '99
dappercom
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Su Heinä 22, 2012 23:27
Paikkakunta: Tampere

Re: Ketju rahisee kylmänä?

Viesti Kirjoittaja dappercom »

Jatketaan samansisältöiseen ketjuun.
Tänään töistä lähtiessäni huomasin että kylmä kone rallattaa selvästi. Naputtava ropina niinkuin jakopään koppaa vasten. Selvä ropina kuului vaikka konepelti on kiinni. Lämpimällä koneella ääni paljon vaimeampi/normaalimpi. Jakopää siis alkaa olla 277tkm kohdalla luultavasti tiensä päässä, mutta ajeleeko kylmänä rallattavalla jakopäällä vielä pitkäänkin vai onko odotettavissa katastrofi mikäli vaihtohommaa viivyttää vaikkapa kuukaudella ja noin 1000-1500 km? Kiristimen ulkonemaa ei ole vielä tarkistettu, mutta eiköhän siellä ole varat lopussa.
#7529
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ketju rahisee kylmänä?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Sitä on niin vaikea sanoa, onko se viimeinen 1000km tai 2000km vielä turvallista ajaa. Tiedän tapauksen, jossa tasapainoakselin ketju söi suojakoppaan uran ja siinä kohtaa on pääöljykanava. Loput voitkin sitten arvata itse mitä siitä seurasi? Omassa 9-3:ssa tuo samainen ilmiö oli jo alulla ja kilometrit oli vaivaiset 165tkm...
Todennäköisesti sillä voi ajaa vielä sen muutaman tuhatkilometriä, mutta minua on turhaa sitten osoitella sormella, jos moottorisi hajoaa sinä aikana. 8)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
dappercom
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Su Heinä 22, 2012 23:27
Paikkakunta: Tampere

Re: Ketju rahisee kylmänä?

Viesti Kirjoittaja dappercom »

Auto jäi nyt odottamaan korjausta, eli ei ajeta metriäkään. Rapina alkoi ja paheni niin nopeasti että luultavasti jokin laahain irtisanoutunut ja (tasapaino?)ketju roplattaa metallia vasten.
Eilen kuulosti lämpimänä tältä: https://www.youtube.com/watch?v=kOZEb0ZT8hI
Ääni lokalisoituu vahvasti tuohon jakopäänkopan yläosaan, ehkä vähän ohjaamon puolelle, joten mielestäni apulaite tai hihnapyörän torxit eivät ole syypäänä.
#7529
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
Vastaa Viestiin