Lambda rikki

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Tyny
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2005 22:37
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Tyny »

Uskaltaakoha sitä nollailla. :?
Viimeeksi ku nollailin ni tuli radio-ongelmia ku ei millää hyväksyny oikeaa koodia. :evil:
Harrimatias
"Hölösuu"
Viestit: 1148
Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Harrimatias »

Kyllä pitäis uskaltaa. Oliko muuten mimmonen homma tuo vaihto?
Itellä olis meinaa sama homma edessä... :wink:
Saab 900 2.0t Cab -97
Tyny
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2005 22:37
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Tyny »

Harrimatias kirjoitti:Kyllä pitäis uskaltaa. Oliko muuten mimmonen homma tuo vaihto?
Itellä olis meinaa sama homma edessä... :wink:
Onhan tuo monta kertaa nollailtu, mutta ku työn ja tuskan takana saada radio toimimaa sen jälkeen. Toisessa aiheessa olen joskus käsitellyt tuota radio-ongelmaani.

Lambdan vaihto erittäin helppo homma. Liitin auki ja pujottaa kiinnikelevystä irti. Tämän jälkeen kaksi metalli "kiinnikettä" irti. (Seuraa johtoa ni kyllä ymmärtää mitä tarkoitan)
Sitten on vielä kaksi toisenlaista kiinnikettä. Ensimmäisen saa avattua erittäin näppärästi ihan siitä seisomalta.
Toisen kiinnikkeen ja itse lambdan vaihtoon joutuu sitte ryömimään auton alle ellei satu olemaan nosturia käytössä. :)
Kannattaa pujotella liitin ja johto ennen lambdan irrottamista auton alle, kun muuten menee piuha mukavasti kierteelle. :D
Sitte tästä eteenpäin on ihan itsestä kiinni ostaako valmiilla töpselillä olevan uuden lambdan vai sellaisen mihi joutuu vanhasta ottamaan johdon.
Itse säästin, ostin halvemman lambdan ja tein itse liitoksen kun on tuota sähköalankoulutusta ja osaamista jonkin verran. (En usko, että liitoksen tekeminen tuottaa vaikeuksia vaikka ei alan mies olisikaan.) :lol:
Tyny
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2005 22:37
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Tyny »

Noniin reilu 6kk menny kun vaihoin tarvikelambdan 10v palvelleen hajonneen boschin tilalle.

Tänään sitten syttyi CE valo. Auto sammuksii ja virrat päälle. CE valo 6 välystä. Eli lambdassa jotain. :evil:

Auto hallille ja lambdan liitiin irti, puhdas on ja kunnolla kiinni. Johon irrottelu ja tsekkaus, ehjä on. No lopuksi lambda irti ja kun kädessä heilutti niin joku siellä anturin sisällä kilisee.
Paska mikä paska, 6kk oli takuuta tuossa tarvikeanturissa joten ei mene takuuseen edes.

Uskottavuus meni antureiden osalta tarvikemerkkeihin.
Maanantaina hakemaan boschin lambda niin jos kestäisi saman 10v kun alkuperäinen. :)
jthing
"Aero"
Viestit: 301
Liittynyt: Ma Elo 22, 2005 15:10
Paikkakunta: Vancouver

Viesti Kirjoittaja jthing »

Niinpä niin, lambdan vaihtajille tiedoksi että lambda on yksi tärkeimpiä sensoreita mitä Trionic käyttää ja tilalle ei välttämättä kannata laittaa mitä tahansa. Auto toki voi toimia näennäisesti ihan oikein. Itse ostin juuri tonnariin uuden Boschin lambdan. Maksoi 70e. Toki on kalliimpi kuin tarvike mutta kestää varmasti ja auton käynti parani heti. Ja myös mittareilla tarkistettuna toimii paremmin kuin alkuperäisellä joka muuten ei ollut edes sytyttänyt CE:tä vielä.
9-5 Aero Wagon MY04
S-SK #2566, STCF #27
Tyny
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2005 22:37
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Tyny »

jthing kirjoitti:Niinpä niin, lambdan vaihtajille tiedoksi että lambda on yksi tärkeimpiä sensoreita mitä Trionic käyttää ja tilalle ei välttämättä kannata laittaa mitä tahansa. Auto toki voi toimia näennäisesti ihan oikein. Itse ostin juuri tonnariin uuden Boschin lambdan. Maksoi 70e. Toki on kalliimpi kuin tarvike mutta kestää varmasti ja auton käynti parani heti. Ja myös mittareilla tarkistettuna toimii paremmin kuin alkuperäisellä joka muuten ei ollut edes sytyttänyt CE:tä vielä.
Käyttääkö tuo tronikki sitten jotain oletusarvoja/asetuksia jos lambda hajoaa.
Löysinkin WIS:stä vastauksen tuohon

"Jos happitunnistin ei toimi tai piirissä on katkos, käytetään viimeisintä opittua arvoa ruiskutusarvojen ohjaamiseen ja CHECK ENGINE-valo päämittaristossa syttyy"

Onkos rikkinäisellä lambdalla tai ilman lambdaa ajamisella minkälaisia
vaaroja?
Kuullut, että katalysaattori voi hajota jne..
Avatar
jhir
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: Ke Marras 14, 2007 21:18
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Lambda rikki

Viesti Kirjoittaja jhir »

Olis ittekin pitänyt keskustelufoorumia lueskella ja oppia jotakin.

Tosiaan, ei pidä tarvikelambdoja laittaa autoon.
Toimi 10 min ja vikavalo paloi taas. Välillä voi taas vikavalo sammuakin. Nyt tilattu Boschin maahantuojalta uusi alkuperäinen liittimillä. maksoi 140e. Marmoritiskillä pyynti 290e sekä magneetissa , että metrossa. Kummassakin osan saisi vain tilaamalla. ei siis hyllyssä.

http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img2385474.jpg
Saab 9-3 1.8t SS, Saab 9-5 2.0t, Saab 9-3 2.8 Aero XWD Hirsch,
MB B170 NGT, Suzuki GSX750F, Fordson Power Major
www.tinyurl.com/saabcave
Vastaa Viestiin