Huuska kirjoitti:
Jakopään perusrakenne on sama oli ketju- tai hihnakone, kiristimet toimivia samalla lailla
Paitsi näin ei muuten sitten ole. Ketjujakopäässä kiristys toimii poikkeuksetta öljypaineella, ja näissä on vielä "räikkä", joka estää kiristimen sisään painumisen kun se kerran on tullut ulos. Tästä on tietysti poikkeuksena surullisen kuuluisa VAG:n TSI-kone, jossa tuota räikkää ei ole.
Hihnavetoisissa hihna kiristetään asennusvaiheessa oikeaan kireyteen. Tietääkseni ainoa poikkeus hihnavetoisissa on mitsu, joissa on esikiristys kiristinpyörällä ja on erillinen hydraulivaimennettu, jousikuormitteinen lisäkiristin.
Elikäs, jos ketjuvetoinen jakopää ääntää, se tapahtuu käynnistyksen yhteydessä ennenkuin öljynpaineet on noussut. Hihnavetoinen taas ei anna mitään merkkejä ennen hajoamista. Tossa videossakin sanotaan, että asennusvirheestähän siinä on kysymys. Hihnan kireys ei ole kohdillaan. Ketjukoneessa noin ei voi käydä.
Tämä muutaman tojotan, mitsun ja fordin hihnajakopään vaihtaneena ja yhden (omani) saabin ketjujakopään.
Lepattakkoot mun puolestani
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)