lumikki kirjoitti:Toi vaihdelaatikkoöljyhomma saa jäädä merkkihuollon asiaksi.
Tuo vaihdeöljyhomma pitäisi olla teoriassa helppo homma kunhan sulla on vain ja ainoastaan oikeat öljyt. Ei mitään moottoriöljyjä. ng900aerolla on kokemuksia tuosta parin viikon takaa.
Oman tutstumisen ja hataran mielikuvan mukaan lootassa on kolme proppua. Pohjassa tyhjennyroppu, päällä täyttöroppu ja keskellä kuskinpuolen kyljessä tason tarkastusroppu.
1) Vanhat alareunasta ulos ja proppu kiinni.
2) Keskimmäinen ja ylimmäinen roppu auki. Täyttöä niin kauan kuin alkaa valumaan sivuaukosta ulos. (1,9litraa)
3) Proput kiinni -> kovaa ajoa.
Laatikkoöljyn vaihtaminen on myös käytännössä helppo homma.
Itse en viitsinyt edes avata sitä kolmatta vaan vain vanhat ulos ja uutta noin 1,9l sisään. Muutos oli selkeästi huomattava, vaihteet kytkeytyvät huomattavasti pehmeämmin.
En ole auton alle vielä edes kurkistanut, mutta mieleen tulee heti että mitenkäs sinne laatikkoon pääsee mitään kaatamaan? Siis mahtuuko moottoritilan puolelta (ylhäältä) kaatamaan ne uudet öljyt sisään (lienee litran pulloissa)
Oikeasta öljyn laadusta ei muuten auton käsikirjassa sanottu mitään. Moottoriöljystä kyllä mutta laatikkoöljystä ei siis sanaakaan. Mistäs tiedän minkälaista pitää hankkia? Vai pitääkö olla merkkiä "Saab" ja merkkiliikkeestä?
lumikki kirjoitti:En ole auton alle vielä edes kurkistanut, mutta mieleen tulee heti että mitenkäs sinne laatikkoon pääsee mitään kaatamaan? Siis mahtuuko moottoritilan puolelta (ylhäältä) kaatamaan ne uudet öljyt sisään (lienee litran pulloissa)
Oikeasta öljyn laadusta ei muuten auton käsikirjassa sanottu mitään. Moottoriöljystä kyllä mutta laatikkoöljystä ei siis sanaakaan. Mistäs tiedän minkälaista pitää hankkia? Vai pitääkö olla merkkiä "Saab" ja merkkiliikkeestä?
Lootaan haet saab-liikkeestä öljyt, ok.
"Korkki" on auton vasemmalla (ajosuunnassa) puolella lootan päällä, näkyy siellä letkujen ja putkien alla, avataan jollain 24-28mm: llä hylsyllä.
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Tähystelin sitä hihnan kiristäjää ja laturin yläpuolella näyttäisi olevan suunnilleen oikean kokoinen/mallinen neliönmuotoinen kolo johon puolituumaisen räikän jatkovarsi ilmeisesti sopii jotakuinkin suoraan ylhäältäpäin, lieneekö oikea?
Siitä ilmeisesti väännetään suoraan räikän jatkovarrella, eikä kierretä itse räikällä? Siltä se ainakin näyttää. Tyhmä kysymys, mutta oletin ilman muuta että sitä olisi kierrettävä...
Viitaten noihin aikaisempiin spekulaatioihin moottorin takuusta ilman merkkiliikkeen täydellistä huoltokirjaa, onko kenelläkään tietoa miten maahantuoja suhtautuu esim. maptunin stage-1:een jos sellainen on asennettu ja kone laukeaa...
lumikki kirjoitti:Tähystelin sitä hihnan kiristäjää ja laturin yläpuolella näyttäisi olevan suunnilleen oikean kokoinen/mallinen neliönmuotoinen kolo johon puolituumaisen räikän jatkovarsi ilmeisesti sopii jotakuinkin suoraan ylhäältäpäin, lieneekö oikea?
Siitä ilmeisesti väännetään suoraan räikän jatkovarrella, eikä kierretä itse räikällä? Siltä se ainakin näyttää. Tyhmä kysymys, mutta oletin ilman muuta että sitä olisi kierrettävä...
Viitaten noihin aikaisempiin spekulaatioihin moottorin takuusta ilman merkkiliikkeen täydellistä huoltokirjaa, onko kenelläkään tietoa miten maahantuoja suhtautuu esim. maptunin stage-1:een jos sellainen on asennettu ja kone laukeaa...
Jaa mistä se maahantuoja tietää, että sulla on viriboksi?
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
lumikki kirjoitti:
Siitä ilmeisesti väännetään suoraan räikän jatkovarrella, eikä kierretä itse räikällä?
Juu jatkovarsi koloon ja vedät/väännät kohti auton nokkaa. Kiristäjässä ja sen rungossa on vääntiökolon vieressä nyppylät joissa reikä läpi. Väännät sen verran että reiät menee kohdalleen ja sitten joku 5-6mm tappi, kuusiokoloavain tai tuuvimeiseli reistä läpi.
lumikki kirjoitti:Viitaten noihin aikaisempiin spekulaatioihin moottorin takuusta ilman merkkiliikkeen täydellistä huoltokirjaa, onko kenelläkään tietoa miten maahantuoja suhtautuu esim. maptunin stage-1:een jos sellainen on asennettu ja kone laukeaa...
Säilytä auton alkuperäinen ECU kun ostat Maptunin ECU:n ja jos tulee ongelmia vaihdat sen takaisin.
Itse ehkä vaihtaisin sen normaali ECUn huoltoonkin mennessä ettei SAABin kaverit huomaa TECKillä virisoftan olevan käytössä. Kun rutiinia löytyy on kyseessä kuitenkin alle 5min homma ellei akun kenkää pidä kauaa irti.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
lumikki kirjoitti:Viitaten noihin aikaisempiin spekulaatioihin moottorin takuusta ilman merkkiliikkeen täydellistä huoltokirjaa, onko kenelläkään tietoa miten maahantuoja suhtautuu esim. maptunin stage-1:een jos sellainen on asennettu ja kone laukeaa...
Säilytä auton alkuperäinen ECU kun ostat Maptunin ECU:n ja jos tulee ongelmia vaihdat sen takaisin.
Itse ehkä vaihtaisin sen normaali ECUn huoltoonkin mennessä ettei SAABin kaverit huomaa TECKillä virisoftan olevan käytössä. Kun rutiinia löytyy on kyseessä kuitenkin alle 5min homma ellei akun kenkää pidä kauaa irti.
Eivätkös ne siellä vaadi että alkup. boksi lähetetään heille mahd. pian.. ? Näin olen itse ymmärtänyt... Odotellessa stage 3:sta...
Mimmi kirjoitti:Lisähinnasta saat pitää vanhan boxin itselläsi.
Heitäs hintatietoa jos on? Mieluustihan senitse pitäisi.
Ja sen verran vielä että en ole vielä kurkannut paikkaan jossa boksi on, niin pitääkö paljonkin jotain purkaa tieltä pois?
Mimmi kirjoitti:Lisähinnasta saat pitää vanhan boxin itselläsi.
Heitäs hintatietoa jos on? Mieluustihan senitse pitäisi.
Ja sen verran vielä että en ole vielä kurkannut paikkaan jossa boksi on, niin pitääkö paljonkin jotain purkaa tieltä pois?
Oisko ollu 300 egee, jos pitää vanhan boxin. Boxi on hanskalokeron oikealla puolella apukuskin jalkatilassa pystyssä. Kynnyslista pois ja vähän lattiamattoa sivuun...
Kannattaa ennen mitään virityksiä jälkikiristää kansi ja tutkia kuinka sotkuinen kone on sisältä,ja varmistaa että moottoritakuu kanssa ON voimassa, on kuitenkin kyse b2x5-koneesta
Kuulemma trionic-boksejakin on joiltain mennyt "parantelujen" yhteydessä
Tuon oman b205:n pidän matalapaineisena, voisi pienentää ahtoja nykyisestäänkin jotta kestäisi paremmin.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero kirjoitti:Kannattaa ennen mitään virityksiä jälkikiristää kansi ja tutkia kuinka sotkuinen kone on sisältä,ja varmistaa että moottoritakuu kanssa ON voimassa, on kuitenkin kyse b2x5-koneesta
Kuulemma trionic-boksejakin on joiltain mennyt "parantelujen" yhteydessä
Tuon oman b205:n pidän matalapaineisena, voisi pienentää ahtoja nykyisestäänkin jotta kestäisi paremmin.
Hmm. oma muisti olisi ollut sitä mieltä että olisi ollut tuo b204 motti tässä -96 turbossa. Olenko väärässä ?
Pitäs jonku teidän pk-seudun asiantuntijan kuuntelee ja tsekkamaan konehuone
lumikki kirjoitti:
Bensansuodatin sijaitsee siellä about takajalkatilan alla, apparin puolella, helpottaa hommaa jos nostat autoa 20cm ylöspäin. Lähtee muistaakseni 17 ja 19mm:n avaimilla irti, varo niitä muoviputkia etteivät taitu kun väännät niitä kiinnitysruuveja irti, voivat olla aika jumissa. Jos laitat tarvikesuodattimen jossa tulee mukana kupariset tiivisteprikat niin kannattaa mieluummin laittaa vanhat prikat mikäli niissä on ne kumiosat ehjät, nuo kupariset pitää vetää aika pahuksen tiukalle ennenkuin pitävät ja tällöin saattaa bensaputki taittua (kuten itselleni kävi). Besaa sieltä suihkuaa muutama desi vaihdettaessa, pistä jokin kippo alle.
Joo, sama homma oli minun tonnarissani, Ostin bilteman suodattimen ja kupari prikat tulivat mukanan...
Vuoti niin peevelisti että laitoin vanhat prikat takas.
Joo, ja suu kannattaa pitää kiinni sit kun otat sitä suodatinta irti. Oli meinaa kaverilla hymyssä pitelemistä kun juoksin bensaa suu täynnä montusta ylös.. Hymy tosin lakkasi kun näki minun tupakoivan... heheh... En leikkinyt liekinheittäjää.......
Lobo_Earthworm kirjoitti:
Joo, sama homma oli minun tonnarissani, Ostin bilteman suodattimen ja kupari prikat tulivat mukanan...
Vuoti niin peevelisti että laitoin vanhat prikat takas.
Joo, ja suu kannattaa pitää kiinni sit kun otat sitä suodatinta irti. Oli meinaa kaverilla hymyssä pitelemistä kun juoksin bensaa suu täynnä montusta ylös.. Hymy tosin lakkasi kun näki minun tupakoivan... heheh... En leikkinyt liekinheittäjää.......
Ja silmät kanssa Viisaammat kuulemma nappaavat bensapumpun sulakkeen tms mutta ei mulla ollut aikaa sellaisiin höpötyksiin Ehkä ei ole kuitenkaan hyvä nortti hampaissa sitä suodatinta vääntää irti
Ja mitään viherpiiperoita ei kannata päästää lähelle etteivät itke pienestä bensalirusta joka pääsee maahan.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98