Faktaa: 2,5 v6 NG900

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
karvalakki
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12

Viesti Kirjoittaja karvalakki »

Petter kirjoitti: Mikä bemari ja minkä tehoisella 2.5 l koneella muka vilkuttaa perävaloja saapille??
Eiko tuosta tekstista jo kay varsin selvasti ilmi, mista bemarista ja mista Saabista on kysymys :?: Ei tasta nyt tartte hernetta nenaan vetaa, kamoon.

Vilkuttaa kun vilkuttaa, tehtaan ilmoituksetkin on sekunnin verran BMW:n eduksi seisovalla lahdolla.
'99 9-3 2.0T (185hp), Eibach Pro-Kit / Bilstein Sprint
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

Näimpä taitaa olla. Nooh, kyseessähän on vakio vehkeet. Alkaakos muuten piimeri potkia paljonkin paremmin kun sen chippaa? Voi olla että se mutka pakosarjassa sentään jotain merkitsee. Jos ei muuta niin nostaa viripotentiaalin aivan toiselle tasolle, eikös? Mutta virittelyt on virittelyitä ja autot autoja. Omaani en baijerin sukkulaan vaihtaisi, siinähän menisi mainekkin...

ps. mulla olisi myydä karvalakille kourallinen ääkkösiä
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Onhan se hyvin realistista että vakio turbotettu 185hp saabi jää bemarin 2.5l vaparille jossa kutakuinkin samat huipputehot, eli noin 170-190hp vakiona.
Vaparin vääntö on "heti käytettävissä", eikä turbon tuomaa 0.5-2 sekunnin viivettä potkussa tule ahtopaineiden kasvaessa pedaalin polkaisusta.
Turbokoneissa taas viiveen jälkeen löytyy tehoja alempaakin, mutta pienissä vauhdeissa (0-100km/h) vaihdon tarve isommalle (1-2-3) tulee niin pian, jolloin heräämisen viiveen haitta on "suuri".

Bemarin etuna mainittakoon se että Bemari lähtee nopeammin paikaltaan, koska takaveto tuo pitävällä pinnalla lisäpitoa etuvetoon nähden voimakkaassa kiihdytyksessä pienillä vaihteilla.
Talvella/liukkaalla etuvedolla saa taas huomattavasti paremmin pitoa, kun moottori on vetävien pyörien päällä painona, eikä väännön tuomaa painopisteen siirtymistä taakse tapahdu, joten pohjolan oloissa ympärivuotisessa käytössä etuveto-arkiajokille iso plussa.

Moottorin luonne-erona tietysti voisi mainita, että bemaria pitää kierrättää huomattavasti suuremmilla kierroksilla saadakseen niitä tehoja ulos, kun taas pienempi turbo kone vääntää "keski"alhaalta, (kuin diesel) eli tehoja löytyy huomattavasti enemmän 2-4t välissä.
Ison vaparin etuna on sitten taas se että se vääntä tuolla 1000-2000rpm välissäkin (jolloin turbokoneet eivät vielä yleensä heräile..), eli liikkeelle lähtö on naurettavan helppoa.

Yli 4000rpm jälkeen vääntö/tehoerot taas kuroutuvat umpeen, kun molempien samansuuruiset tehohuiput löytyvät tältä alueelta.

Tästä liene hyvä esimerkki 5 vaihteella ohittaminen noin 100km/h vaudissa, jolloin turbokone on vääntävimmillään, kun kierokset noin 2500-3000, eikä ole samanlaista tarvetta vaihtaa pienemmälle, kuin hiukka isommalla vapari-kierroskoneella.
Veikkaampa, että jos lähdetään välille 100-200km/h, niin bemarikuski joutuu kattelemaan saabin takavaloja, kun takavedon ja vaparin nopean heräämisen edut kumoutuvat.

Molemmissa siis hyvät ja huonot puolet. 2.8 litraista V6 turbokonetta odotellessa olen toistaiseksi joutunut tyytymään tehorakentelupuolella lähinnä pakoputken paksunnokseen, joka lisää väännöt noin kaksinkertaiseksi ja huipputehojakin on vain noin 80-100hp enemmän, kuin tuossa bemarissa vakiona. :roll:


Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
karvalakki
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12

Viesti Kirjoittaja karvalakki »

Juusokas kirjoitti:Alkaakos muuten piimeri potkia paljonkin paremmin kun sen chippaa? Voi olla että se mutka pakosarjassa sentään jotain merkitsee. Jos ei muuta niin nostaa viripotentiaalin aivan toiselle tasolle, eikös? Mutta virittelyt on virittelyitä ja autot autoja. Omaani en baijerin sukkulaan vaihtaisi, siinähän menisi mainekkin...
No, sehan on selva etta chippaamalla tuosta bemarista ei saa irti mitaan. Muutaman prosentin tehon nousun voi saada aikaan, mutta sitten tyypillisesti taas vaantokayra alempana laskee, joten hyoty on naennainen. Muutenkin 100Nm / litra on jo aika hyva lukema vaparille, joten potentiaalit on aika vahissa. Ainoa ns. helppo ratkaisu olisi kaiketi imusarjan vaihto, jolla kanssaharrastajat ovat saaneet 10-15% lisatehoa ylakierroksille, mutta talloinkin maksimivaanto laskee.

Vahissa on siis tieliikennekayttoisen BMW:n virimahdollisuudet.
ps. mulla olisi myydä karvalakille kourallinen ääkkösiä
Juu, sorry, on mulla ääkköset jossain taalla piilossa, mutta kun ne joutuu kaivamaan noiden ASCII-koodien kautta...
'99 9-3 2.0T (185hp), Eibach Pro-Kit / Bilstein Sprint
karvalakki
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12

Viesti Kirjoittaja karvalakki »

Hook kirjoitti:Vaparin vääntö on "heti käytettävissä", eikä turbon tuomaa 0.5-2 sekunnin viivettä potkussa tule ahtopaineiden kasvaessa pedaalin polkaisusta.
Juuri nain
Turbokoneissa taas viiveen jälkeen löytyy tehoja alempaakin, mutta pienissä vauhdeissa (0-100km/h) vaihdon tarve isommalle (1-2-3) tulee niin pian, jolloin heräämisen viiveen haitta on "suuri".
Juuri nain
Bemarin etuna mainittakoon se että Bemari lähtee nopeammin paikaltaan, koska takaveto tuo pitävällä pinnalla lisäpitoa etuvetoon nähden voimakkaassa kiihdytyksessä pienillä vaihteilla.
Juuri nain. Lisaksi Saabin lahtoja hidastaa markkinatekniset hevosvoimat; pudotetaanhan ahtoja pienemmilla vaihteilla, jolloin myoskaan ilmoitettuja teholukemia ei ole tarjolla.
Talvella/liukkaalla etuvedolla saa taas huomattavasti paremmin pitoa, kun moottori on vetävien pyörien päällä painona, eikä väännön tuomaa painopisteen siirtymistä taakse tapahdu, joten pohjolan oloissa ympärivuotisessa käytössä etuveto-arkiajokille iso plussa.
Juuri nain
Moottorin luonne-erona tietysti voisi mainita, että bemaria pitää kierrättää huomattavasti suuremmilla kierroksilla saadakseen niitä tehoja ulos, kun taas pienempi turbo kone vääntää "keski"alhaalta, (kuin diesel) eli tehoja löytyy huomattavasti enemmän 2-4t välissä.
No, jaa, bemarilla on monenlaisia koneita, ja nama uudemmat tupla-vanos-koneet kylla vetaa alhaaltakin hyvin. Turbo on tietysti turbo, niin hyvassa kuin pahassa. Viiveen jalkeen on alhaallakin hyva vaanto, mutta korkeilla kierroksilla taas alkaa ahdistaa.
Ison vaparin etuna on sitten taas se että se vääntä tuolla 1000-2000rpm välissäkin (jolloin turbokoneet eivät vielä yleensä heräile..), eli liikkeelle lähtö on naurettavan helppoa.
Juuri nain
Yli 4000rpm jälkeen vääntö/tehoerot taas kuroutuvat umpeen, kun molempien samansuuruiset tehohuiput löytyvät tältä alueelta.
Juuri nain, mutta yli 5500rpm mentaessa turbo, ainakin Saab, alkaa selvasti tukehtua, bemarin kiertaessa kitisematta tuhat kierrosta ylemmas.

Tästä liene hyvä esimerkki 5 vaihteella ohittaminen noin 100km/h vaudissa, jolloin turbokone on vääntävimmillään, kun kierokset noin 2500-3000, eikä ole samanlaista tarvetta vaihtaa pienemmälle, kuin hiukka isommalla vapari-kierroskoneella.
Ihan hyvin tuolla bemarillakin ohi paasee ...
Veikkaampa, että jos lähdetään välille 100-200km/h, niin bemarikuski joutuu kattelemaan saabin takavaloja, kun takavedon ja vaparin nopean heräämisen edut kumoutuvat.
Voi hyvin olla, harvoin paasee tuollaista vetoa tekemaan. Tosin bemarin kaytos yli 200km/h nopeuksissa on huomattavasti miellyttavampaa.

Mutkatiet ovat sitten asia erikseen...

Molemmissa siis hyvät ja huonot puolet.
Juuri nain, totta kai. En minakaan nyt tarkoittanut Saabia aivan surutta mollata ja paskaksi haukkua, kylla se on ylivoimaisesti maailman toiseksi paras auto :)
2.8 litraista V6 turbokonetta odotellessa olen toistaiseksi joutunut tyytymään tehorakentelupuolella lähinnä pakoputken paksunnokseen, joka lisää väännöt noin kaksinkertaiseksi ja huipputehojakin on vain noin 80-100hp enemmän, kuin tuossa bemarissa vakiona. :roll:
:P
'99 9-3 2.0T (185hp), Eibach Pro-Kit / Bilstein Sprint
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Bemarin etuna mainittakoon se että Bemari lähtee nopeammin paikaltaan, koska takaveto tuo pitävällä pinnalla lisäpitoa etuvetoon nähden voimakkaassa kiihdytyksessä pienillä vaihteilla.
Juuri nain. Lisaksi Saabin lahtoja hidastaa markkinatekniset hevosvoimat; pudotetaanhan ahtoja pienemmilla vaihteilla, jolloin myoskaan ilmoitettuja teholukemia ei ole tarjolla.
Dynaaminen vääntöjen pudotus voisi olla järkevää (TCS...), koska ainakin itsellä autoni sutii (steg 3..) ykkösvaihteen päästä päähän renkaista ja tienpinnasta riippumatta ja kakkosvaihdekkin sutasee ahtojen noustessa osanmatkaa 0-10c kelissä (ahdot korkeimmillaan, kumi kylmä.. 215/45/17 nakeilla)
.. ja jos kyseessä vakiorenkaista 185..195, niin autoni sutiii koko kakkosvaihteenkin, eli 110km/h asti kuivalla asfaltilla.

Eli saabi on ilmeisimmin tullut siihen tulokseen että jopa vakio pelin vääntöjä 1 ja 2 vaihteella (plus pakilla) on viisasta laskea, että "ajettavuus" säilyy täyskaasutuksessa, kun sutimisen tuoma hyöty on normaalikäyttäjälle aika 0. 8O

Kumin polttohan ei varsinaisesti ole se idea normaali uuden etuvetosaabin ostajalla. Erikseen on sitten hieman minunkaltaiset turbo-hörhöt... Jotka rohkeasti taistelevat kivan lisäväännön tuoman sutimisen minimoimiseksi alustoilla, renkailla yms.. kun suomessa ei taida saada ajella kahtasataa kovinpitkään ajokortti taskussa jossa turbokone on omiaan vääntämään vielä lisää vauhtia.. :evil:



Hieman piristettyjen saabien kohdalla pitäisi ehkä mittailla sitä kumin määrää, mitä saa 0-100 irtoamaan... Kun tehoja ei tuolla vauhdilla kerkeä juuri mittailemaan. Saabiahan mainostetaan "turvallisena" ohittelu autona, jossa koneesta saa kaiken irti... :wink:

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Petter »

karvalakki kirjoitti:
Petter kirjoitti: Mikä bemari ja minkä tehoisella 2.5 l koneella muka vilkuttaa perävaloja saapille??
Eiko tuosta tekstista jo kay varsin selvasti ilmi, mista bemarista ja mista Saabista on kysymys :?: Ei tasta nyt tartte hernetta nenaan vetaa, kamoon.

Vilkuttaa kun vilkuttaa, tehtaan ilmoituksetkin on sekunnin verran BMW:n eduksi seisovalla lahdolla.
Kysyin tämän, koska bemarilla useanlaisia malleja ja ainakaan minulle E46 ei sano mitään. Ei kuulua mielestäni yleissivistykseen tietää bemarin korimallien koodeja ulkoa. Myöskin 2.5 l kutosia on monen tehoisia versioita, uusimmassa muistaakseni jopa 218 hv.
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
jehhe
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 19:49
Paikkakunta: Pedersöre

Viesti Kirjoittaja jehhe »

Harvinaisen kauas taas karkasi jutut alkuperäisestä kysyjän esittämästä. Omalta osaltani päätän tähän. Onhan noita väittelyitä ja aiheita vaikka maailman tappiin asti juupas eipäs. Bemari on ihan mukiin menevä auto muttei nyt kuitenkaan mikään paras. Bemarimiesten puheissa se vaan tahtoo muuttua 525:nenkin vähintään M5:ksi ja vähän vielä paremmaksi. :wink:
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

jehhe kirjoitti: Bemarimiesten puheissa se vaan tahtoo muuttua 525:nenkin vähintään M5:ksi ja vähän vielä paremmaksi. :wink:
Tuo kyllä pitää paikkansa! :lol:
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Hook kirjoitti:... ja kakkosvaihdekkin sutasee ahtojen noustessa osanmatkaa 0-10c kelissä (ahdot korkeimmillaan, kumi kylmä.. 215/45/17 nakeilla)
Kireempää alustaa, niin loppuu sutiminen.

Vakio 185hp ja vakioalusta. Suti vielä kakkosella. (205/50R16)
steg 1 ja puslat + jäykemmät takapumput, ei sudi enää.

No stage kolmosella saa varmaan raapasemaan jäykemmilläkin :)

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
karvalakki
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12

Viesti Kirjoittaja karvalakki »

juhokare kirjoitti:
jehhe kirjoitti: Bemarimiesten puheissa se vaan tahtoo muuttua 525:nenkin vähintään M5:ksi ja vähän vielä paremmaksi. :wink:
Tuo kyllä pitää paikkansa! :lol:
Onneksi Saabistit ovat objektiivisimpia, niinkuin tassakin threadissa on nahty :P

No olkoon. Kuvittelin, etta mulla olisi jonkinlainen kasitys aiheesta, kun verrokit seisoo pihassa vierekkain, mutta ei kai sitten. :wink:

No anyway, eksyttiin vahan aiheesta, joten jatetaan tahan.
'99 9-3 2.0T (185hp), Eibach Pro-Kit / Bilstein Sprint
georges
"Aero"
Viestit: 378
Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:47
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja georges »

Toisena päivänä sutii, toisena ei. Keleen romu tarvis saada joskus kuntoon...
Ei riemulla rajaa kun turbolla ajaa.
#2742
ng900 Turbo
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

peinu kirjoitti:Kireempää alustaa, niin loppuu sutiminen.

Vakio 185hp ja vakioalusta. Suti vielä kakkosella. (205/50R16)
steg 1 ja puslat + jäykemmät takapumput, ei sudi enää.

No stage kolmosella saa varmaan raapasemaan jäykemmilläkin :)
H&R vieterit ja Bilsteinin sportit on alla jo.. (yllättävää? :wink: ) Ensikesäksi sitten ämpärillinen polyuretaania ja 225 tai 235 renkaita... mutta kuulemma noillakin sutii koko 1 vaihteen kevyesti... kakkonen on rajamailla steg 3+ iso ic.. :?

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
lumikki
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 12:16

Viesti Kirjoittaja lumikki »

Ohhoh. Tällähän on oltu ahkeria! :D

Kommenttini ei liittynyt mitenkään saapin ja bemarin väliseen paremmuuteen. Kommentoin tuota ooppelin 2,5 V6 -konetta, en muuta. Omista kokemuksistani puhuin ja jos joku on eri mieltä niin mikäs siinä. :? Ei kannata näillä jutuilla verenpainetta nostattaa...

Ko. bemari oli E34 jossa oli M50-kone. Vectra ei pysynyt mukana, ei sitten millään. Minkäs teet? Ja ikäeroa oli ooppelin hyväksi vaan 11 vuotta...
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

karvalakki kirjoitti:
juhokare kirjoitti:
jehhe kirjoitti: Bemarimiesten puheissa se vaan tahtoo muuttua 525:nenkin vähintään M5:ksi ja vähän vielä paremmaksi. :wink:
Tuo kyllä pitää paikkansa! :lol:
Onneksi Saabistit ovat objektiivisimpia, niinkuin tassakin threadissa on nahty :P

No olkoon. Kuvittelin, etta mulla olisi jonkinlainen kasitys aiheesta, kun verrokit seisoo pihassa vierekkain, mutta ei kai sitten. :wink:

No anyway, eksyttiin vahan aiheesta, joten jatetaan tahan.
Ei pitäs sanoa mitään, mut sanompa kuitenkin 8)

Kuinkas bemaristi on objektiivinen väittäessään omaansa nopeammaksi jollain nopeusvälillä, mutta saabisti vetää jo tuossa tilanteessa kotiinpäin?

Okei okei, en haluakaan vastausta, mutta tuo saabistien "objektiivisuudelle" naureskelu on joutavaa, kun vertailukohtana on bemari, hah. Minkään muun merkin omistajilla ei ole niin pahoja harhakäsityksiä omasta autostaan kuin bemaristilla, näin väitän. Enkä edelleen kaipaa vastausta saatikka juupas-eipäs-leikin jatkoa.

Ja vaikka verrokit seisoisivat pihassa vierekkäin, silti on joutavaa kovinkaan yleistää.

:lol:
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Vastaa Viestiin