Onhan se hyvin realistista että vakio turbotettu 185hp saabi jää bemarin 2.5l vaparille jossa kutakuinkin samat huipputehot, eli noin 170-190hp vakiona.
Vaparin vääntö on "heti käytettävissä", eikä turbon tuomaa 0.5-2 sekunnin viivettä potkussa tule ahtopaineiden kasvaessa pedaalin polkaisusta.
Turbokoneissa taas viiveen jälkeen löytyy tehoja alempaakin, mutta pienissä vauhdeissa (0-100km/h) vaihdon tarve isommalle (1-2-3) tulee niin pian, jolloin heräämisen viiveen haitta on "suuri".
Bemarin etuna mainittakoon se että Bemari lähtee nopeammin paikaltaan, koska takaveto tuo pitävällä pinnalla lisäpitoa etuvetoon nähden voimakkaassa kiihdytyksessä pienillä vaihteilla.
Talvella/liukkaalla etuvedolla saa taas huomattavasti paremmin pitoa, kun moottori on vetävien pyörien päällä painona, eikä väännön tuomaa painopisteen siirtymistä taakse tapahdu, joten pohjolan oloissa ympärivuotisessa käytössä etuveto-arkiajokille iso plussa.
Moottorin luonne-erona tietysti voisi mainita, että bemaria pitää kierrättää huomattavasti suuremmilla kierroksilla saadakseen niitä tehoja ulos, kun taas pienempi turbo kone vääntää "keski"alhaalta, (kuin diesel) eli tehoja löytyy huomattavasti enemmän 2-4t välissä.
Ison vaparin etuna on sitten taas se että se vääntä tuolla 1000-2000rpm välissäkin (jolloin turbokoneet eivät vielä yleensä heräile..), eli liikkeelle lähtö on naurettavan helppoa.
Yli 4000rpm jälkeen vääntö/tehoerot taas kuroutuvat umpeen, kun molempien samansuuruiset tehohuiput löytyvät tältä alueelta.
Tästä liene hyvä esimerkki 5 vaihteella ohittaminen noin 100km/h vaudissa, jolloin turbokone on vääntävimmillään, kun kierokset noin 2500-3000, eikä ole samanlaista tarvetta vaihtaa pienemmälle, kuin hiukka isommalla vapari-kierroskoneella.
Veikkaampa, että jos lähdetään välille 100-200km/h, niin bemarikuski joutuu kattelemaan saabin takavaloja, kun takavedon ja vaparin nopean heräämisen edut kumoutuvat.
Molemmissa siis hyvät ja huonot puolet. 2.8 litraista V6 turbokonetta odotellessa olen toistaiseksi joutunut tyytymään tehorakentelupuolella lähinnä pakoputken paksunnokseen, joka lisää väännöt noin kaksinkertaiseksi ja huipputehojakin on vain noin 80-100hp enemmän, kuin tuossa bemarissa vakiona.
Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.