Sytkäkasetti :-(

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Tepa turbo kirjoitti:Ettei olisi yksi tulppa särki... kaverilla oli noin vuosi takaperin samanlainen ongelma tonnarissa, kun paineet nousi 1bar kieppeille niin pätkäs heti kunnolla.
Viimeisenä keinona vaihtoi uudet tulpat niin loppu pätkiminen ja paineet nousi "normaaliin :oops: " tasoon...
Vaihtaessa huomasi yhden tulpan olevan särki.
Vika oli sytkäkasetissa. Vaihdoin viime torstaina takakontista tilalle toisen sytkäkasetin, eikä auto ole pätkäissyt ajossa kertaakaan, ei edes Alastaron radalla. Täytyy ostaa takakonttiin uusi sytkäkasetti varoille.

P.S. Ja mulla olis sitten myynnissä tosi kohtuuhintaan punainen sytkäkasetti, joka toimii moitteettomasti vakioautossa, mutta ei viritetyssä. Takuutakin olisi muistaakseni jäljellä vielä yksi vuosi, täytyisi vaan löytää se kuitti jostain (täytyy kaivella pöytälaatikoita). Jos sitä ei löydy muualta, niin Konalan Laakkoselta saa varmaan todennäköisesti kopion tuosta kuitista.
Viimeksi muokannut Turbo Sensonic, Ma Syys 26, 2005 19:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Tuumer
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 22:04
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tuumer »

Turbo Sensonic kirjoitti: Vika oli sytkäkasetissa. Vaihdoin viime torstaina takakontista tilalle toisen sytkäkasetin, eikä auto ole pätkäissyt ajossa kertaakaan, ei edes Alastaron radalla. Täytyy ostaa takakonttiin uusi sytkäkastti varoille.

P.S. Ja mulla olis sitten myynnissä tosi kohtuuhintaan punainen sytkäkasetti, joka toimii moitteettomasti vakioautossa, mutta ei viritetyssä. Takuutakin olisi muistaakseni jäljellä vielä yksi vuosi, täytyisi vaan löytää se kuitti jostain (täytyy kaivella pöytälaatikoita). Jos sitä ei löydy muualta, niin Konalan Laakkoselta saa varmaan todennäköisesti kopion tuosta kuitista.
Hyvä tietää että korjaus on helppo, vaikkakin vähän kallis :(
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Täytyy vissiin vetää vähän sanoja takaisin. Ajoin tänään Helsingistä tänne Jyväskylään (auto menee huomenna PCS:lle turbon vaihtoon T25 :arrow: T25/T28), ja auto pätki matkalla, joten tuskin vika on sittenkään sytytyskasetissa.

Pätkäisy tapahtuu vain silloin, kun lyö yht'äkkiä tallan pohjaan, ahdot nousee, pätkäisee, ahdot laskee jonkun verran ja nousevat sitten taas takaisin.

Sitten kun kiihdyttää niin, että painaa aluksi vain kohtuullisesti kaasua ja sen jälkeen painaa tallan pohjaan, auto ei pätkäise laisinkaan, vaan kulkee kuin syötävä ja ahdot pysyy ylhäällä tosi hyvin 8)

Aika outo juttu, ja nyt en tosiaankaan tiedä, mistä tuo vika voisi johtua. Täytyy vielä tutkia asiaa... :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Aika outo juttu, ja nyt en tosiaankaan tiedä, mistä tuo vika voisi johtua. Täytyy vielä tutkia asiaa... :roll:
Mankkuvena??
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Tuumer
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 22:04
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tuumer »

Onko sulla Turbo Sensonic ahtopainemittaria? Ajattelin vain että eihän toi pätkäisy johdu liian isoista ahdoista?

Mulla ei ole mitään ongelmia kun kiihdyttää 0-100 tai 0-200, ainoastaan jos isolla vaihteella lähtee pienehköillä kierroksilla.
Magneettiventtiili on n.4kk vanha, joten ei uskoisi vian olevan siinä. (eihän se tietenkään mahdotonta ole)

Ennen uuden sytkäkassun ostoa taidan lampsia kauppaan ja ostaa ahtopainemittarin ja bensanpainemittarin, jotta saisi jotain tietoa mitä konehuoneessa tapahtuu kun auto pätkäisee.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Kuullostaa niin fuelcutilta.. Itsellä tekee *joskus* tuota samaa, kun kylmällä ahtoilmalla (tasaisesta nopeudesta, jolloin ic jäähtynyt..) painaa eritoten 3 vaihteella 100km/h vaudissa (n. 3000rpm) erittäin nopeasti tallan pohjaan, niin saatta ahdot ehtiä nousta hetkellisesti yli 1.5bar, ennenkuin trionic (&magvena&hukkaportti) ehtii rajottamaan ahdon nousua suunniteltuun n. 1.4 bariin.. jolloin fuelcut tulee turvaksemme.. Sellainen jännä nykäisy :? .

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

93t sport kirjoitti:Mankkuvena??
Se menee vaihtoon seuraavaksi. Onneksi Rikulla oli yksi ylimääräinen hyllyssään. Jos se ei tepsi, niin sitten täytyy vielä kokeilla kolmannella sytkäkasetilla :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Tuumer kirjoitti:Ennen uuden sytkäkassun ostoa taidan lampsia kauppaan ja ostaa ahtopainemittarin ja bensanpainemittarin, jotta saisi jotain tietoa mitä konehuoneessa tapahtuu kun auto pätkäisee.
Mehän voitaisiin kokeilla sun autoa mun varasytkäkasetilla vaikka seuraavissa PKS -potkijaisissa, niin saisi selville, onko vika todellakin sun sytkäkasetissa.

Itse epäilen, että oman auton vika ei ole sytkäkasetissa (vannomatta paras :wink: ), sillä sytkäkasetti on kaksi vuotta vanha. Mankkuvena sen sijaan on alkuperäinen, eli vuodelta 1997. Ajattelin ekaksi vaihtaa sen, ja katsoa miten auto käyttäytyy sen jälkeen.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Jaaha, äijillä oireet melkein kuten mulla:

* Iskee fuel-cutin jos tallaa kaasun pohjaan nopeasti

Vikana oli kaksi eri asiaa (tai sitten vaan toinen):

Sytkäkasetti, joka onneksi hajosi ja uudella EI tullut enää fuel-cuttia.

Toinen korjaus oli rikkinäinen mankkuvena, joka ensin antoi liikaa peruspainetta ja sitten Alastarolla hajosi lopullisesti eikä antanut kuin 0,5 bar painetta.

Sen mankkuvenan kestävyydestä ei oikein kannata olla kovin varma, mulla kesti vain 3 kk ja sitten hajosi. Maptun kertoi, että neljä viidestä -05 kesällä myydystä mankkuvenasta on hajonnut... että silleen...

Nyt kun on uusi mankkuvena ja uusi DI - homma pelaa kuin kello...toistaiseksi :wink:
Tuumer
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 22:04
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tuumer »

Turbo Sensonic kirjoitti: Mehän voitaisiin kokeilla sun autoa mun varasytkäkasetilla vaikka seuraavissa PKS -potkijaisissa, niin saisi selville, onko vika todellakin sun sytkäkasetissa.
Olisi kyllä hyvä kokeilla toista sytkäkasettia ennenkuin ryntää ostamaan uutta.
Tuli tuossa mieleeni, että mulla taisi magneettiventtiili jumittaa n.1kk asennuksen jälkeen kun ei ahdot nouseet. Tämä vika korjaantui irroittamalla aktuaattorin letku venttiilistä. (silloin testastatessa iski fuel-cut, joka ainakin kakkosvaihteella oli huomattavasti rajumpi kuin tämä nyt esiintyvä nykäys)
Ahtamattomuus vika korjaantui silloin tällä letku leikillä.. :)
tevisu kirjoitti:Sen mankkuvenan kestävyydestä ei oikein kannata olla kovin varma, mulla kesti vain 3 kk ja sitten hajosi. Maptun kertoi, että neljä viidestä -05 kesällä myydystä mankkuvenasta on hajonnut... että silleen...
OHO. Vikaantuvien määrä kuulostaa uskomattomalta, onkohan tuolloin ollut jokin huono erä vai onkohan ne aina näin epäluotettavia.
georges
"Aero"
Viestit: 378
Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:47
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja georges »

Onkos DI-kasetin (ja ylipäätään kaikkien osien) hinta saabin merkkiliikkeissä vakio, vai voiko sen saada jostain halvemmalla, kun ei satu olemaan kaveriakaan töissä metroautossa 8)

Tai myykö pro-carservice? Kello on liikaa soittaakseni ja netistä en ainakaan vielä löytänyt tulosta, en kummallakaan kotimaisella. Joista toinen taipuu suhteellisen huonosti, eli ei tarvi lyödä lyötyä jos ko. speedpartsin sivuilta tieto löytyykin.
Ei riemulla rajaa kun turbolla ajaa.
#2742
ng900 Turbo
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

DI-kasetti on yksi niitä harvoja osia, joita ei PCS:ltä saa sen halvemmalla kuin merkkiliikkeestä. Jostain syystä DI-kasetti on Ruotsissa kalliimpi kuin Suomessa.

Eski
cc
"Viggen"
Viestit: 564
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Viesti Kirjoittaja cc »

Kesällä teki matalapainetonnari rajun nykäyksen aina kun tarjosi kovemmin kaasua. Magneettiventtiilinhän tuosta sai heti laskea pois vikakohteista, painekellolle menevä letku oli ehjä. Tietenkin ostin uuden sytytyskasetin kun sen pitäisi auttaa kaikkeen :lol:, vaan ei auttanut. Sain sitten Konalan Laakkosen pikahuollosta vihjeen herkistellä hukkaporttia. Se auttoi, liikuttelua käsin ja pikkasen crc:tä niveleen. Ei ole sen jälkeen nykäissyt.
Voisko olla näin pienestä kiinni.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Eski kirjoitti:DI-kasetti on yksi niitä harvoja osia, joita ei PCS:ltä saa sen halvemmalla kuin merkkiliikkeestä. Jostain syystä DI-kasetti on Ruotsissa kalliimpi kuin Suomessa.

Eski

Maksaa tallinnassakin enemmän kuin suomessa...
Meneekö niitä suomessa enemmän :wink:
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

Tepa turbo kirjoitti:Ettei olisi yksi tulppa särki... kaverilla oli noin vuosi takaperin samanlainen ongelma tonnarissa, kun paineet nousi 1bar kieppeille niin pätkäs heti kunnolla.
Viimeisenä keinona vaihtoi uudet tulpat niin loppu pätkiminen ja paineet nousi "normaaliin :oops: " tasoon...
Vaihtaessa huomasi yhden tulpan olevan särki.

Nimen omaan tuomoisten vikojen etsintä kannattaa aloittaa aina ensin tulppa kaupasta (BCPR 7ES-11)!!HARVOIN tulpat kestää 10tkm,jos pirssissä on stekkejä+muita popas konsteja jolla on kyytiä lisätty! :wink:
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Vastaa Viestiin