Banjot

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Ei Wissi pidä tässä kohtaa SAAB:in merkkivaraosamiehelläkään. Jouduin luettelemaan yksilöllisesti mitä haluan :wink: Jos selvyyden haluatte tuohon niin napatkaa vedet pihalle ja ottakaa se banjo jonkun verran auki ja verratkaa sitä banjoruuvvia sitten vaikka työntömitan lukemaan :wink:
9-3.1972
TD04
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: To Loka 20, 2005 20:11
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja TD04 »

Siihen kampparin tunstimen viereen tulevaa letkua ei kannata
banjopäisenä teetättää vaan suoralla päällä..Omassa jouduin vaihtamaan
jo teetetyn letkun sen banjopään takia..Ei vaan mahtunu sinne lohkon kupeeseen banjopäällä ja muutenkin helpompi asentaa suoralla..

Ja kun teetättää letkuja kannatta jo valmiiks himmailla liittimien asennot
suurin piirtein siihen asentoon missä sit asentaessa..Ei jää letkut niin
kovalle jännitykselle ja helpotta taas kerran asennusta..

Työn iloa.
:wink:
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Nippelitietoa lisää :wink: . Se ahtimen ja lohkon välinen öljynpaluuletkun sisähalkaisija on 22mm..Tänään mittasin samalla, kun vaihdoin mobilit moottoriin ja 0063:set kahteen vaihdelaatikkoon.. 8) Vielä pitäs jaksaa vaihtaa kolmanteenkin joku lähipäivä :roll:
Pienenä oftopikkina mainittakoon, että jos menette tuota laakkoselta hakemaan, niin jos ovat saaneet jo uutta erää (kuten lopettava Konalan laakkonen), niin purkin muoto on sitten pysynyt samana, mutta väri ja tekstit vaihtuneet.. Eikä purkin takaa löydy kolmion muotoista konepellin alle liimattavaa tarraa, vaan x kielellä kierrätysohjeet sekä viittaus opelin ohjekirjaan :?
Emme siis puhu enää 0063:sesta vaan 9120541:sta. :lol:
Kuva
Automaattiöljyn purkki on sitten muuten täysin samanlainen, paitsi että tuotenumeron muutamat viimeiset oli eri numeroita :lol:


Niin. Jos teräspunosletkun lähtö on suora, niin täytyykö siinä asettaa kierteen asento letkuun nähden, vai pystyykö kierreosuutta pyöritämään letkun pyörimättä, kuten jarruputkissa, jotka eivät ole ruostuneet jumiin.. :?: :lol:

Mitähän paksuutta mahtuu paksuimmillaan ahtimen alavesiletkussa käyttämään?
Onnituisikohan tuolla 9mm sisämitalla olevan taivuttelemaan alavesiletkuksi? Kokemuksia?

Pitäisiköhän käydä ostamassa liittimien päät, puutarhaletkua ja ryömiä auton alle mallailemaan ja sitten kun on sopiva pituus&muoto löytynyt, niin marssia puutarhaletkun ja päiden kanssa teettämään terästeflon versio letkusta..?
Mulla on onneksi talli käytössä noin 200 metriä Dunlop Hiflexistä :)

Kuva
Kuvan banjo on 14mm ja teflonletkun sisämitta on 9mm, ulkomitta 11, ja teräskuoren 13mm, eli tälläinen taipui hyvin yläputken tilalle.


Pätkä jäi minulle yli, kun lyhennytin 204&garret yhdistelmän ylävesiletkua 5cm, kun tekivät ensin 1-2cm pidemmän "varmuuden vuoksi" kuin alkuperäinen tiukkoja mutkia tekevä putki, vaikkakin teräspunosletku voi hyvin olla 1-2cm lyhempi, kuin tuo alkuperäinen kun tykkää oikoa (ja voi) ylävesiletkun mutkat..


Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2248
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Hook kirjoitti:Nippelitietoa lisää :wink: . Se ahtimen ja lohkon välinen öljynpaluuletkun sisähalkaisija on 22mm..
Kiitos Hook!
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Montoya
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2005 13:34
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Montoya »

Kävin tänään Saabilla hakemassa vaihteistoöljyä ja ilman tuota kuvaa olisin varmaan kärttänyt turhaan sitä MTF0063-öljyä.

Joten Hookille kiitokset kuvasta.
9-5 2,3t -03
#2514
deportivo
"Viggen"
Viestit: 535
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 19:55

Viesti Kirjoittaja deportivo »

No niin, Mitsu on sitten asennettu. Tiedoksi seuraaville asentajille, että kaikki koneen puolen, (Siis 204L) kiistellyt banjot on 14mm.

Kampparin asentotunnistimen viereiseen vesiputkeen kannattaa laittaa suora liitos eikä banjoa. Näin se on helpompi asentaa.

Teräspunosletkut sopi mainiosti ja asennus muuten ok, mutta toki piti yhden pinnapultin katketa kiinnitettäessä pakosarjaan. Ei meinannut lähteä millään mihinkäänpäin. :evil:

Mitsun toimii ok. ja potentiaalia T25 parempaan tuntuis olevan ihan kohtuullisesti. Ongelmana on että ahdot pumppaa ja ihan kuin hukkis ei pysyísi kiinni. (Mulla oli aikaisemmin juuri tuollaista ongelmaa ennen jäykemmän acun Hommaamista T25 garretilla). No se on toinen topic sitten jos ei tule pian kuntoon..
NG9-3 MY08 2.0T Vector Farkku
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Onneksi olkoon onnistuneesta remontista. 8)
Saatko napsattua kuvan ja nettiin noista letkuista paikoillaan. Eritoten kiinnostaisi se kampiakselin viereinen liitos ja alaletkun taipuminen turbolle.
Onko tuo letkusi miten paksua? esim verrattuna tuohon yllä olevaan pätkään? Lähinnä edelleenkin kiinnostaa se alaletkun taipuvaisuus.. :)

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
deportivo
"Viggen"
Viestit: 535
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 19:55

Viesti Kirjoittaja deportivo »

Kiitos myös Sabolle asennusavusta ja jthingille ja se93tbo:lle imuputken osista. :D

Kuvia en osaa nettiin laittaa. :oops:
Kyllä tuo kampparin vieressä oleva alavesiletku taipuu ihan nätisti tuohon turbolle. Letkun paksuutta en harmikseni muista. Siihen kampparin viereen teetin sellaisen 90 asteen kulmassa olevan liittimen, josta ruuvattiin ensin "koiras" kiinni lohkoon ja sitten tuo vesiputki siihen kiinni. Ahdas se oli mutta ihan ok.

Öljyn tuloputkea ei vaihdettu, kun turbossa kiinni ollut putki sopi heti suoraan ja oli tuoreen näköinen. Teräspunosletku, joka mun piti laittaa ton putken tilalle oli vähän liian pitkä. Olis senkin saanut kiinni mutta jätettiin toi orkkis kiinni.
NG9-3 MY08 2.0T Vector Farkku
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
jthing
"Aero"
Viestit: 301
Liittynyt: Ma Elo 22, 2005 15:10
Paikkakunta: Vancouver

Viesti Kirjoittaja jthing »

Ajeles, tännepäin niin otetaan kuvia ja ihmetellään sitä ahdon pomppimista. Voin laittaa kuvat sitten näkyviin jonnekin.
9-5 Aero Wagon MY04
S-SK #2566, STCF #27
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Nonniin!

Toiset ne asentelee vaan isompia ahtimia ja muuta suurempaa mutta itse keskityn sivuseikkoihin :lol:
Eikös se joku enemmän tietävä sanonut, että muiden laitteiden olisi vastattava kasvaneita tehoja.. :)
Alkuperäinen B204&Garretin sisähalkaisijaltaan 5-6 mm alavesiputki banjoineen näyttää tältä:
(Öljyputki on alakautta katsottuna päällimmäisenä, mutta päitä ei näy)
Kuva

Koska kukaan ei ollut vielä lähetellyt kuvia tai kertonut lisää yksityiskohtia, niin piti nostella autoa, poistella ahtoputkia, tehdä tutkimusta ja mittailla muoviletkulla tarvittavaa pituutta ja muotoa. :lol:
Kuva

Näinollen menin muovisen puutarhaletkunpätkän kanssa Dunlop Hiflexiin, jossa teetin tälläisen PAKSUMMASTA teflonteräspunosletkusta, kuten 14/14mm banjo yläletkunikin aikaisemmin.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=27192
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=29121
Lisään pituustiedot piakkoin, joten voitte teettää samanlaisia halutessanne, kun mittaletkuni jäi autoon.
Olisi tietty myös kiva kuulla, jos tiedoille on muillakin käyttöä :wink:
Letku koostuu normaalista 14mm ahtimen Banjopäästä sekä 16mm (?) sisäkierrepäästä, joten päiden kulmilla ei ole merkitystä. Lisänä "adapteri" 16(?)/14mm. (Jos tekevät 2xbanjopäisiä, niin tehdessään väittävät, että päätyjen pitää olla "oikeissa" kulmissa, kun letku ei jousta "puneelle. Tämä on totta, mutta itse sain ylävesiletkun päätybanjon pyörimään säätöleukapihdeillä letkun sisällä, eli tarvittaessa päädyn säädettyä oikeaan kulmaan..)
Kuva

Kierrepäässä täytyy olla erillinen adapteri, jossa molemmin puolin erikokoiset (16?/14mm) ulkokierteet sekä kartiopinnat. Lohkoon tulevan puolen (pienempää) kartiota ei hyödynnetä, vaan se tiivistetään kuparitiivisteellä lohkoon, kuten banjot yleensä. Alkuperänen banjo-banjo putki taipuu yli 90 asteen kulmassa heti irti lohkosta, joten banjo-banjo letku ei tule kyseeseen, koska letku ei taivu riittävän jyrkästi.
Reikä adapterissa on pienemmän (eli lohkon) puolella 5.5mm, joten porasin sen 8mm reijäksi, kuten letkun puolellakin parataakseni virtausta (Huom. Alkuperäinen putkikin on vain noin 5-6mm sisämitaltaan, joten poraus ei välttämätön.. mutta varmaakin suositeltava).
(Kuvassa on vielä poraamaton 5.5mm reikä adapterissa)
Kuva

Ruuvasin lohkoon kiinni adapterin (22mm hylsyllä) ja sen jälkeen liitin ahtimelta tulevan letkun siihen kiinni.
Mielestäni letku istuu hienosti väliin, kun ei ota kiinni ahtimen pakopesään tai ahtimen alatukirautaan.
Ainoa havaittu seikka on se että käyttämäni paksu 9-10mm (sisämitaltaan!) oleva teflon teräspunosletku on sen verran paksua, että letku hieman koskettaa (toistaiseksi) vielä alkuperäistä ahtimen öljyputkea, mutta en usko tämän aiheuttavan kulumista putkissa/letkuissa, koska eivät hankaa toisiaan.

Kuva


Havaittua.
- Ne 12mm kannalla olevat banjot ovat edelleenkin oikeasti tiukassa, joten suosittelen käyttämään kunnon 8 kulmaisia hylsyjä.
- Lohkossa olevan banjon irroittaminen tarvitsee mielellään nivelellä varustetun vääntövarren. Jatko ei mahdu, ellei irroita DP:tä. Ilman jatkoa taasen TV väännin ei mahdu kunnolla, koska väätövarsi osuu lohkoon.
- Jos ei ole nivelellä olevaa vääntövartta saatavilla, niin DP:n irroitus auttaa :)
- Ahtimen tukiraudan torksit oli varsin tiukassa. Torx avain lyheni noin pulttiin menevän 3mm verran ja luovuin ahtimen tukiraudan irroituksesta. Tämä olis helpottanut alavesiputken irroitusta ja alavesiletkun asennusta, mutta sain pujoteltua letkun ilman irroitustakin, kun hieman pähkäilin. Pitänee herkistellä vasalla pultteja.. :?
- 22mm lenkkiavain on välttämätön alavesiletkun kiristämisessä "adapteriin"..
- PAKOSARJASSA on HALKEAMA!
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=31570
Tästä siis oma topic.
- Kirjoituskalja on LOPPU ja se on vakava asia nousuhumalassa.. :oops:

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2248
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Kiitos hook vaivannäöstä, hyvää infoa! Tuo ahtimen ympäristö ei ole niitä herkuimpia paikkoja työskennellä.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

NG900T kirjoitti:Kiitos hook vaivannäöstä, hyvää infoa! Tuo ahtimen ympäristö ei ole niitä herkuimpia paikkoja työskennellä.
Päinvastoin kaikkein mielenkiintoisinta :wink:
9-3.1972
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2248
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

se93tbo kirjoitti:
NG900T kirjoitti:Kiitos hook vaivannäöstä, hyvää infoa! Tuo ahtimen ympäristö ei ole niitä herkuimpia paikkoja työskennellä.
Päinvastoin kaikkein mielenkiintoisinta :wink:
Voihan sen niinkin sanoa siinä tapauksessa jos siellä on kokenut onnistumisen iloa :D :oops:
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
deportivo
"Viggen"
Viestit: 535
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 19:55

Viesti Kirjoittaja deportivo »

Hyvin kattava reportaasi Hookilta. Mulla toi alavesiletku tuli juuri tuolla periaatteella lohkoon kiinni. Ainoastaan tohon lohkoon tulevaan osaan letkua tuli 90 asteen kulmassa oleva liitin. (Näytti Hookilla hyvin kiinnittyvän ilman sitäkin). Alavesiletkun pituus oli muistaakseni 32cm.


Puoli pakollinen Off topic: Nyt pysyy auto tiessäkin. Tänään laitettiin pcs:llä H&R -30mm jouset ja bogen iskarit. TÄYSIN eri auto ajaa nyt. :D
NG9-3 MY08 2.0T Vector Farkku
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Tuo alaletku (mukaanlukien adapteriosa) on 36cm pitkä, kun mitataan Ahtimen Banjon reijän keskipisteestä lohkon tasoon asti. (lohkoon sisälle menevä kierre ei kuulu laskuuni). +- 0.5cm pitäisi istua aivan yhtä hyvin, eikä päiden asennolla ole väliä, kun pääsee (ennen viimeistä kiristystä) pyörimään adapterin ja letkun liitoksesta, kuten jarruputket.
Käytettäessä kulmaa jatkopalana säästynee nuo muutamat sentit letkun osuudessa.. Joten käytännössä sama miten tuon toteuttanee.. 8)

Mitenkäs se kulmapala kiinnittyy lohkoon? Onko siinä joku erillinen "pyörivä holkki", vai sattuuko tuo vaan jäämään johonkin suuntaan kierteen loputtua?
Vaiko kenties letkussasi on "lisänä" tuon käyttämäni "adapterin" lisäksi kulmapala?
Eli autossasi on siis Letku, Kulmapala ja "adapteri"?

Alkuperäinen metalliputki on ulkomitaltaan 8mm, eli sisämitta luultavammin 6mm. Mutkissa ulkomitta 7.5mm, eli tuollainen 9-10mm sisämitalla oleva loivia mutkia tekevä letku virrannee selvästi paremmin, vaikkakin esim. pienireikäiset banjot rajottavat oleellisesti kiertoa.

O#----------##=
^..................^
|.....36CM.......|
|....................Lohkon taso.
|
Banjon reijän keskipiste.

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Vastaa Viestiin