Kaiutinpäivitystä

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

snuggles kirjoitti:eski: Paljonko tuli tuolle satsille hintaa kokonaisuudessaan, jos lasketaan vahvari, elementit ja asennukset? Jos edes suuntia kehtaat sanoa noin?
Ostin ne yhdeltä klubitoverilta käytettynä, taisi olla noin 100 euroa yhteensä. Tuo Nextin erillissarja maksaa kaupassa noin 150 euroa ja vahvistimia saa käytettynä, eikä joku 2-kanavainen 50W-perusvahvari uutenakaan paljoa maksa. Kaapelisetti maksoi muutaman kympin. Asennukseen meni PCS:llä muistaakseni kolmisen tuntia, eli jotain 150 euron luokkaa.

Eski
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

pamppu kirjoitti:Voi persesuti, kun ei oikein tiedä yrittääkö helpolla vai vähän edes panostaisi. Itse en luultavasti ala erillissarjaa asentelemaan, vaan se jätettäneen suosiolla jonkun muun hommaksi. Siis jos erillissarjaan kuitenkin päädyn, niin kojetaulun paikkoihin vaan uudet kiinni ja ovien paikkoihin uudet kanssa kiinni ja johdot kiinni soittimeen?

Ja mitenkäs nuo jakosuotimet oikein toimii, kun ei tästä hifihommasta ole oikein tietoa. Minne kohtaan ne tulee kiinni?

E: ja minkäläinen sen erillissarjan kannattaa olla, jos ei kerta vahvaria hommaa? DLS Classic B6 ja Peerless D6 tällä hetkellä erillissarjoista mietinnässä, ovatko ihan kelpo tavaraa vai uudestaan mietintämyssy päähän?
Noinhan se menee, jakosuotimiin liitetään molemmat elementit ja suotimelta sitten vahvistimeen/radioon.

Paha sanoa tuosta erillissarjasta. Yhden Audio Designin erillissarjan asensin kaverin autoon, sitä jaksaa aika hyvin tavallinen radio soitella. Ei mikään huippulaadukas, mutta hintaakin oli reilusti alle 100e.
BMW 320dA Coupe LCI
9000CS...
"Hölösuu"
Viestit: 1762
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 19:25
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CS... »

pamppu kirjoitti: Voi persesuti, kun ei oikein tiedä yrittääkö helpolla vai vähän edes panostaisi.
Kyllä se muutaman tunnin ja kympin lisäpanostus varmaan kannattaa tehdä... ;)
pamppu kirjoitti:Itse en luultavasti ala erillissarjaa asentelemaan, vaan se jätettäneen suosiolla jonkun muun hommaksi. Siis jos erillissarjaan kuitenkin päädyn, niin kojetaulun paikkoihin vaan uudet kiinni ja ovien paikkoihin uudet kanssa kiinni ja johdot kiinni soittimeen?
Juuri näin.
pamppu kirjoitti:Ja mitenkäs nuo jakosuotimet oikein toimii, kun ei tästä hifihommasta ole oikein tietoa. Minne kohtaan ne tulee kiinni?
Jakosuotimet suodattavat elementeiltä pois ne äänet, joita niiden ei kuulu toistaa. Diskanttikaiuttimelta suodatetaan pois muut paitsi korkeat, keskiääni toistaa vain keskialueen ym.ym.
Jakosuotimet voit sijoittaa esim. kojetaulun verhoilun alle tai oviverhoilun sisään.
Toimivat tosiaan noin kuin AC jo kertoi eli soittimelta tulee signaali jakosuotimelle ja siitä signaali johdetaan suotimien "läpi" kaiuttimille.
pamppu kirjoitti:E: ja minkäläinen sen erillissarjan kannattaa olla, jos ei kerta vahvaria hommaa? DLS Classic B6 ja Peerless D6 tällä hetkellä erillissarjoista mietinnässä, ovatko ihan kelpo tavaraa vai uudestaan mietintämyssy päähän?
Peerlessistä ei ole omia kokemuksia, mutta varmasti asiallinen sarja tuo on.
Tuossa DLS:n B6-sarjassa on erilliset jakosuotimet eli jokaiselle kaiuttimille on oma jakosuotimensa. Tuo helpottaa asennusta ja johtojen vetelyä jonkin verran kun suotimen voi sijoittaa jokaisen elementin läheisyyteen.
Laita yv:tä jos haluat lisätietoja tuosta DLS:n B-sarjasta.
Valitettavasti juuri tällainen "joustavuus" on yksi vaarallisimpia ilmiöitä.
epeli
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ma Tammi 30, 2006 13:31

Viesti Kirjoittaja epeli »

nittiniiu kirjoitti:Oviin menevät johdot eivät tule suoraan soittimelta vaan ne menevät alkuperäiselle vahvistimelle jota tietääkseni AS2:ssa ei ole. Sinun tarvitsee vain vetää soittimelta johdot vahvistimelle tarkoitettuun liittimeen joka löytyy automaatti-ilmastoinnin takaa kiinni teipattuna.
Elikkäs siis, etu(ovi)kaiuttimien johdot päättyvät vahvistimen liittimeen, ja siihen sitten tulisi vetää soittimelta johto (jotain välipalikkaa kehiin kenties vai saako soittimelta suoraan johdot+liittimen??) ja taas soi? Kiitos ja anteeksi :oops:
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Soittimelta ei ole erikseen etuoville lähtöä, vaan pitää joko ryöstää etu tai takakaiuttimien johdoista, tai sitten rakentaa joku liitinsysteemi soittimen ja auton johtosarjan väliin, mikäli ei halua ryöstää alkuperäisistä johdosta, ja jatkaa johdot AS-3 vahvistimen liittimelle, josta johdot menevät etuoviin.
Itse ostin käytettynä AS-3 vahvistimen, joka meni paikalleen todella helposti, tein tarvittavan välijohdon soittimen ja vahvistimen väliin, ja kaiuttimet oviin, johdot oli kaikin puolin valmiina.

Helpoimmalla pääsee varmaan laittamalla AS-3 vahvistimen koloon jonkun vahvistimen, oli sitten alkuperäinen tai tarvike, mutta sinne tulee kaiutinjohdot ja sähköt valmiina, ja signaalijohdon tekemisessä ei kauan mene :) liittimet löytyy ainakin partcolta (http://www.partco.fi) 9-3:ssa mahtuu suora liitin, NG:ssä pitäis ilmeisesti olla 90ast. käännetty liitin joka ei ole ihan helposti saatavilla.

AS-3 vahvistimeen (tai sen koloon) pääsee helposti käsiksi irroittamalla sen sivulevyn oikealta puolelta, itse en ole hanskalokeroa purkanut pois edestä, ainoastaan sen sivulevyn.
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja hz81 »

Nappe kirjoitti:
AS-3 vahvistimeen (tai sen koloon) pääsee helposti käsiksi irroittamalla sen sivulevyn oikealta puolelta, itse en ole hanskalokeroa purkanut pois edestä, ainoastaan sen sivulevyn.
Ei liity tähän audiohommaan, mutta onnistuuko tosiaan sen sivupalan irroitus ilman että irrottaa hansikaslokeroa? Jos onnistuu niin nopeuttaa tuon ilmaseosläpän askelmoottorin kanssa leikkimistä ja vaihtamistä jonkiin verran..
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Onnistuu, sillä näin olen tehnyt ainakin 3 tai 4 kertaa :)
Vähän vääntää ja kääntää, mutta mitään en ole tuossa vielä rikkonut...

Ruuvit auki, työntää taakse, kääntää etuosan ulos, ja kikkailee osan pois sieltä... :)
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja hz81 »

Nappe kirjoitti:Onnistuu, sillä näin olen tehnyt ainakin 3 tai 4 kertaa :)
Vähän vääntää ja kääntää, mutta mitään en ole tuossa vielä rikkonut...

Ruuvit auki, työntää taakse, kääntää etuosan ulos, ja kikkailee osan pois sieltä... :)
Omassani on vain yksi ruuvi. Mutta tuota täytyy koettaa kunhan saan sen uuden askelmoottorin.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
epeli
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ma Tammi 30, 2006 13:31

Viesti Kirjoittaja epeli »

Helpoimmalla pääsee varmaan laittamalla AS-3 vahvistimen koloon jonkun vahvistimen, oli sitten alkuperäinen tai tarvike, mutta sinne tulee kaiutinjohdot ja sähköt valmiina, ja signaalijohdon tekemisessä ei kauan mene Smile liittimet löytyy ainakin partcolta (http://www.partco.fi) 9-3:ssa mahtuu suora liitin, NG:ssä pitäis ilmeisesti olla 90ast. käännetty liitin joka ei ole ihan helposti saatavilla.
Eli vahvistimelle varattuun tilaan tulee oviin menevät kaiutinjohdot ja virta valmiina, mutta olisiko viisaampi laittaa vahvistimelle signaali etupään kaiutinlinjasta vai operoida sen liitinhommelin kanssa, kuinka MacGyver tason säätämistä se sitten olisi ja millaisia tarvikkeita kyseinen operaatio mahtaapi vaatia??? :oops:
karote
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Su Joulu 11, 2005 14:34
Paikkakunta: Tampere

Lisävahvarin koko

Viesti Kirjoittaja karote »

Tiedättekö muuten minkä kokoisen vahvistimen siihen AS3 vahvarin paikalle sais maksimissaan sovitettua? Siis fyysinen koko?
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Itse kikkailin SPL audion 2 kanavaisen vahvistimen tuonne AS3 paikkaan.
Laitteella oli kokoa tasan tämän verran, vaikka merkki oli "eri".. :roll: http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... 3043459447

Muiden antamien tietojen mukaan mitat: 220×200×50mm
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... hlight=as3

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
jkotka
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: La Marras 26, 2005 17:23
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jkotka »

Minulla taitaa tuo AS3 olla 9-3:ssa tällähetkellä, pitäis tosiaan vaihtaa vähän kajareita, ainakin nuo 6x9 tuonne taakse.

Mitenkäs, saakos tuosta jotenkin linjatasoisena ulos signaalia? Vanha suppari pyörii turhaa takakontissa tällähetkellä, jos hänelle kävis jonkun monovahvarin ostamassa samalla.
-
Janne #2769 stcf #40
saaba
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Pe Syys 26, 2003 06:56
Paikkakunta: Jäke

Viesti Kirjoittaja saaba »

Tällainen aihetta käsittelevä linkki on joskus pyörinyt keskusteluissa

http://www.saabnet.com/sites/audioguide/
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Nappe »

epeli kirjoitti:
Helpoimmalla pääsee varmaan laittamalla AS-3 vahvistimen koloon jonkun vahvistimen, oli sitten alkuperäinen tai tarvike, mutta sinne tulee kaiutinjohdot ja sähköt valmiina, ja signaalijohdon tekemisessä ei kauan mene Smile liittimet löytyy ainakin partcolta (http://www.partco.fi) 9-3:ssa mahtuu suora liitin, NG:ssä pitäis ilmeisesti olla 90ast. käännetty liitin joka ei ole ihan helposti saatavilla.
Eli vahvistimelle varattuun tilaan tulee oviin menevät kaiutinjohdot ja virta valmiina, mutta olisiko viisaampi laittaa vahvistimelle signaali etupään kaiutinlinjasta vai operoida sen liitinhommelin kanssa, kuinka MacGyver tason säätämistä se sitten olisi ja millaisia tarvikkeita kyseinen operaatio mahtaapi vaatia??? :oops:
Vaikeustaso on hiukan aikaisemmasta kokemuksesta kiinni, jollei tiedä mistä päästä juotoskolvia kannattais tarttua, niin homman vois jättää väliin :wink:
Signaalijohdot juotetaan liittimeen, ja toinen pää liitetään vahvistimeen, joko samanlaisella liittimellä (AS-3) tai RCA-liittimillä, jos kyseessä on "tavallinen" vahvistin. Johdotkin saa helpoiten hakemalla vaikka 1,5m RCA-johdot esim. biltemasta, ja katkaisemalla toisesta päästä liittimet pois. Sen soittimen pään liittimen pinnijärjestyksen pitäis löytää netistä, sieltä minäkin sen löysin :)
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
jkotka
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: La Marras 26, 2005 17:23
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jkotka »

http://www.powerset.fi/autohifi/dls/dls-960.htm

Onkos kellään noista mötkäleistä kokemusta, tippuuko paikkaan ?

Ei ainakaan päälisinpuolin näyttäneet miltään mahdottomilta laittaa paikalleen. Nyt vain pitäisi sitten ihmetellä että mistä tuon linjatasoisen lähdön saisi kivuttomimmin, tuo saab audio guide on käsittääkseni ng900:lle ja 9-3 on erilainen (DIN?) liitin.

Pitää pistää tutkimalla. Poweripiuhat vahvarille joutuu kuitenkin vetää luultavasti konttiin akulta erikseen.
-
Janne #2769 stcf #40
Vastaa Viestiin