Aivan oikein V-M. Ensinnäkin tuo juhokaren auto taitaa olla Trionic 7. T7:ssä ei peruspaineiden nostolla saavuteta yläpäässä mitään, koska trionic kompensoi myös negatiivisesti eli ahdot ei nouse yläpäässä vaikka peruspaineita nostaisi. T5 koneissa tämä on muistaakseni toisin eli niissä peruspaineen nosto nostaa maksimiahtoja kunnes tulee fuelcut vastaan. T7 koneissa ei ole fuelcutia ahtojen takia vaan suojamekanismina (yksi niistä) on pudotus peruspaineille eli magneettiventtiili päästää paineita niin paljon aktuaattorille että hukkaportti avautuu täysin. Nyt siis jos peruspaineita nostetaan paljon niin tämäkin suojamekanismi pelataan pelistä pois. T7 koneissa, joissa on perusstage on syytä pitää peruspaineet ennallaan. Spoolausta voi peruspaineiden nosto hiukan parantaa mutta suurta merkitystä ei 0.1bar nostolla ole.
Lisäksi auto toki tuntuu ärhäkkäämmältä softan nollauksen jälkeen, koska se on ns. adaptaatiotilassa eli etsii maksimiahtonsa (pätee molempiin). Silloin auto voi ahtaa hetkellisesti enemmän, mutta tuo tasaantuu kyllä.
Ilman lämpötilan merkitys tulee siitä että kylmää ilmaa mahtuu enemmän ahtoputkiin kuin lämmintä. Siksi ns. ilmamassa on suurempi.
Jos taas auto on T5 niin tämä pätee vain osittain ja toiminee vain ruudun täytteenä
Eli peruspaineita hieman alas ruuvaamalla, mutta kuitenkin edes jonkinlainen esijännitys - tai sitten odottaa huippuahtojen adaptointia, että ahdot automaattisesti laskee.
Jos on T5 niin kannattaa säätää se ~0.45bar peruspaineita ja tehdä adaptaatio ajo niin kyllä se siitä. Eli meniköhän se T5 koneissakin niin että ylämäkeen tms. isolla vaihteella 2000-4000RPM kiihdytys ja tämän toistaa 3 kertaa.
0.45 baaria kokeiltiin peruspaineiksi siiinä onnistumatta. Ensin 0,49 baaria ja pyöräytin noin pari kierrosta löysemmälle ja tällöin aktun tangon reikä tuli ihan hukkaportin tapinkohdalle - eli ei tarvinnut yhtään venyttää tankoa. No sitten testiajoon. Ahdot nousi edelleen sinne 1,45 baariin, vaikka perusahdot oli noin alhaalla ja esijännitystä ei ollut ollenkaan!!! No, sitten puolitoista kierrosta takaisin, jolloin tuli kasaan noin 0,46 baaria eli se kait on sitten se sopiva. No sitten ajoa, ja taasen oli vääntänyt mylly perusahot vähän ajon jälkeen 0,45 baariin. Silti huippuahdot eivät olleet sen korkeammalla eli tarkemmin sanottuna AutoGaugen mukaan noin 1,42-1,45 baaria eli ihan ok mielestäni. Johtopäätös: perusahdon säätö tuolla alueella jolla tein (0,42-0,49) ei vaikuta käytännössä ollenkaan huippuahtoihin. Mutta siihen se vaikutti, että ahdot nousi 0,42 baarilla (ja ajo oli TODELLA laiskaa) siinä 3000 rpm:n kierroksella tappiin, mutta 0,47-0,49 nousee sinne tappiin suunnilleen 2500-2600 RPM:n kierroksilla, joka on mielestäni järkevämpi.
Ja jos 93t Sport väittää, että Maptun Stage-1:llä saa olla noin 0,5 baaria perusahdot ja kestää hyvin, niin eiköhän todennäköisesti ole kuin enintään 0,5-1,0 aktun tangon kierroksen säätämisellä sitä kaikkein optimaalista. Ja jos toisilla on jopa 0,6 baaria Stage-1:llä, niin ei tuo 0,49 bar perusahtoja, johon tuo aktu ja varsin toimiva mylly vääntää melkein pakolla, ole mitenkään ollenkaan paha vaan sopiva. Voinhan vielä huomenna kokeilla tuota 0,45, mutta tuskin siinä se sitten pysyneekään! Tuolla aktulla joko kulkee tosissaan tai sitten ei ollenkaan tosissaan.
Joo, peruspaine on se 0,49 suunnilleen Autogaugen mukaan skuulaa, spuulaa ja pelittää varsin hyvin ja siististi. Esijännitys tangossa on lähempänä 2 millimetriä. Ahdot lähtee tuolla nousemaan, jos on vähänkään esijännitystä siinä 2500-2600 RPM kohdilla siis spuulaamaan ja piikki sitten mikä tahansa 0,40-0,50 peruspaineen välillä 1,42-1,46 bar. Ei heilahtele ahdot vaan varsin siistiä menoa, eli eiköhän se ole aika lähellä jo nyt.
No perskele. Nyt kun tuo säätäminen on sulle Juho jo tuttua hommaa, niin tuuppas ja säädä toi munki peli. Siinä kun vaappuu noi ahdot perkeleesti lämä tiskissä. Kylkait ton itekki tekis jos ossais, mut ku on toinen peukalo perseessä, ja toinen keskellä kämmentä ni eihän se onnistu.
Max kirjoitti:No perskele. Nyt kun tuo säätäminen on sulle Juho jo tuttua hommaa, niin tuuppas ja säädä toi munki peli. Siinä kun vaappuu noi ahdot perkeleesti lämä tiskissä. Kylkait ton itekki tekis jos ossais, mut ku on toinen peukalo perseessä, ja toinen keskellä kämmentä ni eihän se onnistu.
Toi ahtojen vaappuminen ei sitten korjaannukaan muuten kuin jäykemmällä aculla. Säädöt ei paljoa auta, eikä se peukalon paikka paljoa vaikuta
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Kyllä kait voin säädellä ahtojasi, jos pystyn ja osaan.
Näyttää tuon piikkiahdon jälkeen minullakin sittenkin hieman ahdot (mittarin mukaan, ei tunnu ajossa) heilahtelevan. Ensin tulee vastaan 1,44 suunnilleen ja laskee sinne 1,1 baariin ja sitten pari kertaa heittelehtii viisari 1,1-1,25 baarin välillä ja sen jälkeen ilmeisesti rauhoittuu, mutta ajossa tuota ei kyllä isommin huomaa vaan mittarin kautta. Saas nähdä miten sitten dynossa käy.
peinu kirjoitti:
Toi ahtojen vaappuminen ei sitten korjaannukaan muuten kuin jäykemmällä aculla. Säädöt ei paljoa auta, eikä se peukalon paikka paljoa vaikuta
No turhaa sitä kait sitte säätelee, jos sillä ei oo tohon vaappumiseen vaikutusta.
Sitten laskee 1,1-1,15 baarin ja alkaa hieman vaappumaan (1,1-1,25 bar välillä), joka ilmeisimmin kuuluu asiaan. Ja sitten alkaa laskeutamaan kunnes tulee vastaan n. 5000 kieroksessa noin 0,9 bar. Näin se kuulemma kuuluukin pelata. Ja J-P:ltä ostavalla akulla saa 0,45 baarin peruspaineet ja se minkä minä ostin Rikulta, niin on 0,49 bar. Eli Rikun Forgen FMAC900 (muistaakseni meni noin malli) -aktussa on jäykempi jousi hyvin todennäköisesti kuin Lyytikäisen. Esijännitystä on se noin 2 mm. Auto kulkee ilmeisimmin hyvin - ainakaan vielä ei ollut huomatettavaa.
Mutta tämä tuosta ahtojen vaappumisesta minulla, eli piikin jälkeen ainakin saa vaappua tuon minkä minulla tekee.