NG900 Täristää 90km/h:sta ylöspäin

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Mullakin oli sama ongelma viimekesänä NG900:ssa. Hain autoon uudet renkaat kuluneiden Michelinien tilalle. Pihinä ostin halpis nakit alle ja auto alkoi vatkata 90 - 100km / h nopeudessa. Kävin 3 kertaa liikkeessä valittamassa ja kaverit vaihtoivat renkaiden paikkaa, tasapainottivat ja katselivat ovatko vanteet soikeat / kierot. Kävivät itsekkin ajamassa ja totesivat ongelman. Ei homma tullut kuntoon ja multa loppui aika ja innostus asiaan. Samaa vikaa ei ollut talvirenkailla vaikka ne olivat vanhat Hakkapeliitta 1:set. Pistin vanteet ja renkaat vaihtoon. Ostin uudet vanteet (Saabin omat) ja siihen renkaat (halpikset neki BFGoodrigh). Nyt ei vemppaa palaakaan. Vaikuttaisi siltä että NG900 on tosi kranttu renkaiden suhteen :!: :?:
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
turbo 9-3
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Su Elo 28, 2005 12:33

Viesti Kirjoittaja turbo 9-3 »

Heitän oman kokemukseni tähän sekaan, kun aikanaan meinasi nimittäin v....taa enemmänkin. Ostin uudet nokialaiset borbet:n 16" vanteilla. Täristi niin vietävästi, että apukuskin penkkiä piti pitää paikoillaan, ettei liikaa ärsyttäny. Ihan kuin pyykinpesukone olis ollut epätasapainossa. Laitettiin paineella rengasta paikalleen ja mittailtiin selkäheittoa, kaiken piti olla ok. Huomio kiinnittyi silloin juuri kesärenkaisiin, nimittäin vatkas sitten vanhoilla pirelleillä yhtä paljon kuin uusilla nokialaisilla. Talvirenkailla ajaminen oli nautintoa...eli pinnnan jäykkyys kesärinkuloissa oli varmastikkin syynä...Kuulin kaverilta, että hänellä oli ollut samanlaisia ongelmia ja vaihtamalla eteen rengasmelua vähentävän kumisen kiekon (jääkiekon kokoisen) tärinä oli poistunut. Vaadin aikanaan myyjäliikettä hoitamaan kyseisen ilmiön ja autoon vaihdettiin nämä "kiekot" ja tärinä väheni huomattavasti. Kokonaan se ei mielestäni poistunut koskaan. :evil:

Nyt oire on poistunut, vaihdoin 9-3:n 9-5:een. Borbetit nokialaisiineen jäi autotallin perukoille odottamaan uutta isäntää...
99 Gls -79 -> 900 i -88 -> ... -> 9-3 2,0t -01 -> 9-5 2,0T -03
Talladega
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: To Touko 08, 2003 18:08

Viesti Kirjoittaja Talladega »

Eipä täristä enää ! :D

Autossa on tarvikevanteet, joissa soviterenkaat. Ne liikkui vanteissa kiinni ollessaan n. puoli milliä ja pyörä akselin päähän nostettuna -pultit auki- liikkui n. 1-2 milliä sivusuunnassa. Laitoin sähköteippiä tiivisteeksi soviterenkaan kahta puolta. Paketista tuli sen verran tiivis, että vaseliinin kanssa luiskahti kohtuu taputtelulla pyörä paikoilleen.

Aiemmin tärinä lisääntyi kovan vedätyksen tai jarrutuksen seurauksena, eli pultit eivät pitäneet keskitystä kohdallaan. Tuskimpa tää erkkarikorjaus mikään lopullinen ratkaisu on, mutta sainpahan syyn selville. Seuraavat vanteet jotka ostan eivät tule sisältämään soviterengasta... :roll:
9-3 Viggen #1487
VVV
"Hirsch"
Viestit: 850
Liittynyt: Ma Syys 05, 2005 10:40
Paikkakunta: Ikaalinen\Tre

Viesti Kirjoittaja VVV »

Tuossa omassa on ihan vakio peltivanteet alla... En tiedä edelleenkään mistä tärinä johtuu. Jos ensi viikolla ehtisi perehtymään aiheeseen. Tärinä loppuu 120:n jälkeen. Palataan asiaan kunhan ehditään.
- Saab 9-3 SC 2.0t Vector -
hsivenius
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ke Huhti 05, 2006 13:33
Paikkakunta: Korpilahti

Viesti Kirjoittaja hsivenius »

Minullakin vibatti ratti noissa otsikon mukaisissa nopeuksissa. Kärsin hetken ja sitten vein Vianorille ja alettiin tasapainottaa. Laitoin vain eturenkaat. Rengasmies totesi saman minkä foorumillakin saa lukea eli miksi tämän tason autoon on laitettu näin huono alusta. Mutta kuiteskin nyt pelittää nokian NRT 2 renkaat kuin pitääkin. vielä täytyy ehkä takarenkaat hienosäätää=)
VVV
"Hirsch"
Viestit: 850
Liittynyt: Ma Syys 05, 2005 10:40
Paikkakunta: Ikaalinen\Tre

Viesti Kirjoittaja VVV »

Näillä näkymin käväisen Kankaanpään TH-kumilla viikonloppuna tai alkuviikosta. Kuulemma ihan osaavaa porukkaa. Toivotaan parasta. Isän työkaveri kuulemma aikoinaan kärsi NG:nsä kanssa samoista ongelmista. Kolmessa eri liikkeessä kuulemma kokeilivat tasapainotella ja säätää kunnes meni tuonne TH:lle, jossa homma hoitui vihdoin ja viimein.
- Saab 9-3 SC 2.0t Vector -
MikkoS
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Touko 29, 2006 19:00

Viesti Kirjoittaja MikkoS »

mulla tärisi kanssa auto 80-100 välillä vaihdoin just eilen reaktiotangonhelan lakkasi tärisemästä nyt kelpaa ajella ei tärise :lol:
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Itselläni oli NG-satkun kanssa sekä pelti- että aluvanteilla samaa täristysongelmaa. Aikani foorumeita tutkittuani ja asian kanssa tapeltuani (sekä täysin mystisen CE valon takia) hukkasin koko auton pois. Vähän turhan monta ns. liikkuvaa osaa, jotta maksaisi vaivaa alkaa käymään kaikki läpi. Toivon mukaan, jos OG9-3:een tässä lähitulevaisuudessa päädyn, alustaan tehdyt muutokset ovat ainakin tuon poissulkeneet. Vetelyiden ja viettelyiden kanssa nyt sentään pärjää.

Vetariholkkiin sellaista kommenttia (kokemukset 99:stä), että maljan väljyyden ei pitäisi täristää pelkästään rattia vaan koko autoa. Ratti ainakaan omassa tuplaysissä ei väristellyt pätkääkään, kun tuota ravistelua esiintyi vedätyksessä.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Vastaa Viestiin