NG900 Täristää 90km/h:sta ylöspäin
Mullakin oli sama ongelma viimekesänä NG900:ssa. Hain autoon uudet renkaat kuluneiden Michelinien tilalle. Pihinä ostin halpis nakit alle ja auto alkoi vatkata 90 - 100km / h nopeudessa. Kävin 3 kertaa liikkeessä valittamassa ja kaverit vaihtoivat renkaiden paikkaa, tasapainottivat ja katselivat ovatko vanteet soikeat / kierot. Kävivät itsekkin ajamassa ja totesivat ongelman. Ei homma tullut kuntoon ja multa loppui aika ja innostus asiaan. Samaa vikaa ei ollut talvirenkailla vaikka ne olivat vanhat Hakkapeliitta 1:set. Pistin vanteet ja renkaat vaihtoon. Ostin uudet vanteet (Saabin omat) ja siihen renkaat (halpikset neki BFGoodrigh). Nyt ei vemppaa palaakaan. Vaikuttaisi siltä että NG900 on tosi kranttu renkaiden suhteen
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Heitän oman kokemukseni tähän sekaan, kun aikanaan meinasi nimittäin v....taa enemmänkin. Ostin uudet nokialaiset borbet:n 16" vanteilla. Täristi niin vietävästi, että apukuskin penkkiä piti pitää paikoillaan, ettei liikaa ärsyttäny. Ihan kuin pyykinpesukone olis ollut epätasapainossa. Laitettiin paineella rengasta paikalleen ja mittailtiin selkäheittoa, kaiken piti olla ok. Huomio kiinnittyi silloin juuri kesärenkaisiin, nimittäin vatkas sitten vanhoilla pirelleillä yhtä paljon kuin uusilla nokialaisilla. Talvirenkailla ajaminen oli nautintoa...eli pinnnan jäykkyys kesärinkuloissa oli varmastikkin syynä...Kuulin kaverilta, että hänellä oli ollut samanlaisia ongelmia ja vaihtamalla eteen rengasmelua vähentävän kumisen kiekon (jääkiekon kokoisen) tärinä oli poistunut. Vaadin aikanaan myyjäliikettä hoitamaan kyseisen ilmiön ja autoon vaihdettiin nämä "kiekot" ja tärinä väheni huomattavasti. Kokonaan se ei mielestäni poistunut koskaan.
Nyt oire on poistunut, vaihdoin 9-3:n 9-5:een. Borbetit nokialaisiineen jäi autotallin perukoille odottamaan uutta isäntää...
Nyt oire on poistunut, vaihdoin 9-3:n 9-5:een. Borbetit nokialaisiineen jäi autotallin perukoille odottamaan uutta isäntää...
99 Gls -79 -> 900 i -88 -> ... -> 9-3 2,0t -01 -> 9-5 2,0T -03
Eipä täristä enää !
Autossa on tarvikevanteet, joissa soviterenkaat. Ne liikkui vanteissa kiinni ollessaan n. puoli milliä ja pyörä akselin päähän nostettuna -pultit auki- liikkui n. 1-2 milliä sivusuunnassa. Laitoin sähköteippiä tiivisteeksi soviterenkaan kahta puolta. Paketista tuli sen verran tiivis, että vaseliinin kanssa luiskahti kohtuu taputtelulla pyörä paikoilleen.
Aiemmin tärinä lisääntyi kovan vedätyksen tai jarrutuksen seurauksena, eli pultit eivät pitäneet keskitystä kohdallaan. Tuskimpa tää erkkarikorjaus mikään lopullinen ratkaisu on, mutta sainpahan syyn selville. Seuraavat vanteet jotka ostan eivät tule sisältämään soviterengasta...
Autossa on tarvikevanteet, joissa soviterenkaat. Ne liikkui vanteissa kiinni ollessaan n. puoli milliä ja pyörä akselin päähän nostettuna -pultit auki- liikkui n. 1-2 milliä sivusuunnassa. Laitoin sähköteippiä tiivisteeksi soviterenkaan kahta puolta. Paketista tuli sen verran tiivis, että vaseliinin kanssa luiskahti kohtuu taputtelulla pyörä paikoilleen.
Aiemmin tärinä lisääntyi kovan vedätyksen tai jarrutuksen seurauksena, eli pultit eivät pitäneet keskitystä kohdallaan. Tuskimpa tää erkkarikorjaus mikään lopullinen ratkaisu on, mutta sainpahan syyn selville. Seuraavat vanteet jotka ostan eivät tule sisältämään soviterengasta...
9-3 Viggen #1487
Minullakin vibatti ratti noissa otsikon mukaisissa nopeuksissa. Kärsin hetken ja sitten vein Vianorille ja alettiin tasapainottaa. Laitoin vain eturenkaat. Rengasmies totesi saman minkä foorumillakin saa lukea eli miksi tämän tason autoon on laitettu näin huono alusta. Mutta kuiteskin nyt pelittää nokian NRT 2 renkaat kuin pitääkin. vielä täytyy ehkä takarenkaat hienosäätää=)
Näillä näkymin käväisen Kankaanpään TH-kumilla viikonloppuna tai alkuviikosta. Kuulemma ihan osaavaa porukkaa. Toivotaan parasta. Isän työkaveri kuulemma aikoinaan kärsi NG:nsä kanssa samoista ongelmista. Kolmessa eri liikkeessä kuulemma kokeilivat tasapainotella ja säätää kunnes meni tuonne TH:lle, jossa homma hoitui vihdoin ja viimein.
- Saab 9-3 SC 2.0t Vector -
Itselläni oli NG-satkun kanssa sekä pelti- että aluvanteilla samaa täristysongelmaa. Aikani foorumeita tutkittuani ja asian kanssa tapeltuani (sekä täysin mystisen CE valon takia) hukkasin koko auton pois. Vähän turhan monta ns. liikkuvaa osaa, jotta maksaisi vaivaa alkaa käymään kaikki läpi. Toivon mukaan, jos OG9-3:een tässä lähitulevaisuudessa päädyn, alustaan tehdyt muutokset ovat ainakin tuon poissulkeneet. Vetelyiden ja viettelyiden kanssa nyt sentään pärjää.
Vetariholkkiin sellaista kommenttia (kokemukset 99:stä), että maljan väljyyden ei pitäisi täristää pelkästään rattia vaan koko autoa. Ratti ainakaan omassa tuplaysissä ei väristellyt pätkääkään, kun tuota ravistelua esiintyi vedätyksessä.
Vetariholkkiin sellaista kommenttia (kokemukset 99:stä), että maljan väljyyden ei pitäisi täristää pelkästään rattia vaan koko autoa. Ratti ainakaan omassa tuplaysissä ei väristellyt pätkääkään, kun tuota ravistelua esiintyi vedätyksessä.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621