Jarrulevyjen vaihto?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
J8
"Aero"
Viestit: 372
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 19:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Jarrulevyjen vaihto?

Viesti Kirjoittaja J8 »

miten ois:

-keula ilmaan (pukit ei maksa paljoa ellei jo ole)
-kuusioruuvit levyistä irti (vissiin on jo)
-ykkönen silmään
- jarrunpolkimen näpäytys
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Jarrulevyjen vaihto?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Omassa taistelussani suurin ongelma ei ollut levyn saaminen irti varsinaisesta kiinnityspinnastaan pyörännavassa, vaan se kyllä nitkahti irti ja levyn sai jopa pyörimään paikallaan navassa ilman että se kuitenkaan irtosi kokonaan.

Levyn lieriöosa oli sisäpuolelta turvottanut ruosteesta itselleen uuden "kiinnityksen" joka ulottui levystä pyörännavan takapuolelle. Olisihan tuo kohta näin jälkikäteen mietittynä pitänyt älytä uusista levyistä vaikkapa maalaamalla suojata jatkoa ajatellen...
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2180
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Jarrulevyjen vaihto?

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Minuteman kirjoitti:Omassa taistelussani suurin ongelma ei ollut levyn saaminen irti varsinaisesta kiinnityspinnastaan pyörännavassa, vaan se kyllä nitkahti irti ja levyn sai jopa pyörimään paikallaan navassa ilman että se kuitenkaan irtosi kokonaan.

Levyn lieriöosa oli sisäpuolelta turvottanut ruosteesta itselleen uuden "kiinnityksen" joka ulottui levystä pyörännavan takapuolelle. Olisihan tuo kohta näin jälkikäteen mietittynä pitänyt älytä uusista levyistä vaikkapa maalaamalla suojata jatkoa ajatellen...
Aivan samat oireet. :lol:
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3504
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Jarrulevyjen vaihto?

Viesti Kirjoittaja SS »

Onnistuihan se lopulta. CRC:n kanssa läträämisen jälkeen pajavasaralla muutama isku levyyn takaapäin ja johan irtosi. Keskeltä oli tosiaan nuokin hieman jumissa ja sai hieman temppuilla että levy irtosi kokonaan. Seuraavaa asentajaa varten pyyhin keskiön alumiinitahnalla.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
S@@B9-3
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ma Joulu 03, 2007 21:15
Paikkakunta: Karkkila

Re: Jarrulevyjen vaihto?

Viesti Kirjoittaja S@@B9-3 »

Pari kysymystä vanhaan ketjuun...

Entä tuon jarrulevyn kiinnitysruuvin kierre ja pituus kun yhdestä kulmasta näyttää kadonneen?

Mistä ruuviliimaa saa? En ole moiseen törmännyt.
Mike Hunt
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Marras 30, 2005 19:20
Paikkakunta: Tampere

Re: Jarrulevyjen vaihto?

Viesti Kirjoittaja Mike Hunt »

Luin jutun kiireellä läpi joten sori jos on jo mainittu että kannattaa poistaa ruosteet ja muut rähmät navan etuosasta ettei ala heti täristään.
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
saabeli
"Aero"
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 07:40

Re: Jarrulevyjen vaihto?

Viesti Kirjoittaja saabeli »

Etujarruille oli hyvä ohje... kiitos myös minulta.

Millaiset ohjeet takajarruille?
Pitääkö jarruputket irroittaa, vai voiko taivuttaa putkia tarvittava määrä?
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Jarrulevyjen vaihto?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Takapäässä satulat voi irrottaa ja taivuttaa putkia varovasti juuri tarvittavan määrän levyn irtisaamiseksi jos putket ovat hyväkuntoisia. Näin ainakin itse tein.
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2180
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Jarrulevyjen vaihto?

Viesti Kirjoittaja baasenar »

S@@B9-3 kirjoitti:Pari kysymystä vanhaan ketjuun...

Entä tuon jarrulevyn kiinnitysruuvin kierre ja pituus kun yhdestä kulmasta näyttää kadonneen?

Mistä ruuviliimaa saa? En ole moiseen törmännyt.
"Ruuviliimaa" saa hyvin varustetuista varaosa- ja työkaluliikkeistä. Esim. LOCTITE 242 ruuvilukite.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: Jarrulevyjen vaihto?

Viesti Kirjoittaja Pola »

takanalevyjä vaihtaessa joutuu lisäksi painimaan käsijarrun kenkien kanssa. Ilmeisesti tekniikkalaji mutta todistettavasti vaihtuu myös raakaa voimaa käyttäen :D
#3272
Tomsson
"Hirsch"
Viestit: 725
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 17:59
Paikkakunta: Nakkila

Re: Jarrulevyjen vaihto?

Viesti Kirjoittaja Tomsson »

Pola kirjoitti:takanalevyjä vaihtaessa joutuu lisäksi painimaan käsijarrun kenkien kanssa. Ilmeisesti tekniikkalaji mutta todistettavasti vaihtuu myös raakaa voimaa käyttäen :D
Jep, suurimmat vekit sormiin saa aikaa se kun kenkien paikallaanpitojousien keskitapit tykkäävät olla vähän turhahkon lyhyitä. Ja on myös todella kivassa paikkaa sen toisen tapin kantakin pitää vastaan kun koittaa pienellä hylsyllä painaa jousta lukkoon :lol:

Tunnin koitin saada jousta lukittumaan, mutta jumalauta, aivan varmasti on sen millin liian lyhyt se tappi. Tai vaihtoehtoisesti jousi yhden kierteen liian pitkä. Jousi siis ei yksinkertaisesti mennyt tarpeeksi lyttyyn että lautasen olisi saanu pyöräytettyä koloonsa.
Ekaksi otin jousesta kylmästi kierroksen pois. Toisista keksein pyyhkäistä viilalla tapin litistyksestä hieman pois. Vanhat menivät kyllä paikalleen, kun testasin. En vaan niitä viitsinyt pistää kun ne eivät kiiltäneet enää.
9-3 2.0t | Talvilook BSR stg2 #3630 Soita ihmeessä, jos kysyttävää Saab-projekteistani 050-3428322
The green in the grass and the red of our Saab's, are the colours of stardust.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Jarrulevyjen vaihto?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Jos se käsijarru on jollakin pyhällä hengellä säilynyt toimivana niin eihän siihen oikein muuten kannata kajota pelkkiä levyjä vaihtaessa kuin että kiertää levyn rumpuosassa olevasta reijästä käsin kenkien säädöt löysälle niin että vanhat levyt saa irti niihin kenkien osalta muodostuneista pykälistä huolimatta.

Ne kenkien lukitusjousihässäkät ovat tosiaan todella oikein hauskoja asennella, etenkin kun viimeksi Motonetistä ostamassani asennussarjassa sattui olemaan niin että lukitustapin ja jousen lukkolevyn ja sen syvennyksen mitta ei edes riittänyt kokonaan kasaan puristetulle jouselle! Ja se pyörännapahan vielä oikein auttaa asennusta koska sen vuoksi ei pääse suoraan painamaan ja kiertämään lukkolevyä..
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: Jarrulevyjen vaihto?

Viesti Kirjoittaja Pola »

Jahas :o Itehän en ruuvannut mistään mitään löysälle. Ainoa mitä tein niin hiekkapaperilla putsasin käsijarrukengät. :lol:
#3272
Avatar
Schippy
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Pe Joulu 12, 2008 20:49
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

Re: Jarrulevyjen vaihto?

Viesti Kirjoittaja Schippy »

Jumppasimme eilen mun 9-3:n takajarrut kuntoon. Satuloita ei ollu uusina laittaa, olis pitäny olla nekin...
Käsijarrut oli niin finito, että tippuivat palasina pihalle kun jarrulevy poistettiin. Toiselta puolelta oli se kässärin nivel/vipuvarsi ihan jumissa. Meinasin jo uutta lähteä ostamaan, mutta vähän hiontaa ja rasvausta sai luvat riittää tällä kertaa. Tiedän sit ens kerralla hankkia osan valmiiksi, jos rupeaa reistailemaan...

Oppia otin näistä, kun WISin asennus on kesken:
http://photo.platonoff.com/Auto/2005070 ... kes_fixed/
http://www.thesaabsite.com/Saab%20900-9 ... cement.htm
Derigo Saab ergo sum.
exät 3D 900i vm. 93, 9-3 TiD vm. 99, combi 900i vm. 90
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Jarrulevyjen vaihto?

Viesti Kirjoittaja Naxu »

J8 kirjoitti:miten ois:

-keula ilmaan (pukit ei maksa paljoa ellei jo ole)
-kuusioruuvit levyistä irti (vissiin on jo)
-ykkönen silmään
- jarrunpolkimen näpäytys
Tämä ei onnistu. Ei millään vaikka antaa kierroksia, tai jarru pohjassa yrittää nostaa kytkintä.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Vastaa Viestiin