Jarrulevyjen vaihto?
Re: Jarrulevyjen vaihto?
miten ois:
-keula ilmaan (pukit ei maksa paljoa ellei jo ole)
-kuusioruuvit levyistä irti (vissiin on jo)
-ykkönen silmään
- jarrunpolkimen näpäytys
-keula ilmaan (pukit ei maksa paljoa ellei jo ole)
-kuusioruuvit levyistä irti (vissiin on jo)
-ykkönen silmään
- jarrunpolkimen näpäytys
Re: Jarrulevyjen vaihto?
Omassa taistelussani suurin ongelma ei ollut levyn saaminen irti varsinaisesta kiinnityspinnastaan pyörännavassa, vaan se kyllä nitkahti irti ja levyn sai jopa pyörimään paikallaan navassa ilman että se kuitenkaan irtosi kokonaan.
Levyn lieriöosa oli sisäpuolelta turvottanut ruosteesta itselleen uuden "kiinnityksen" joka ulottui levystä pyörännavan takapuolelle. Olisihan tuo kohta näin jälkikäteen mietittynä pitänyt älytä uusista levyistä vaikkapa maalaamalla suojata jatkoa ajatellen...
Levyn lieriöosa oli sisäpuolelta turvottanut ruosteesta itselleen uuden "kiinnityksen" joka ulottui levystä pyörännavan takapuolelle. Olisihan tuo kohta näin jälkikäteen mietittynä pitänyt älytä uusista levyistä vaikkapa maalaamalla suojata jatkoa ajatellen...
Re: Jarrulevyjen vaihto?
Aivan samat oireet.Minuteman kirjoitti:Omassa taistelussani suurin ongelma ei ollut levyn saaminen irti varsinaisesta kiinnityspinnastaan pyörännavassa, vaan se kyllä nitkahti irti ja levyn sai jopa pyörimään paikallaan navassa ilman että se kuitenkaan irtosi kokonaan.
Levyn lieriöosa oli sisäpuolelta turvottanut ruosteesta itselleen uuden "kiinnityksen" joka ulottui levystä pyörännavan takapuolelle. Olisihan tuo kohta näin jälkikäteen mietittynä pitänyt älytä uusista levyistä vaikkapa maalaamalla suojata jatkoa ajatellen...

Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: Jarrulevyjen vaihto?
Onnistuihan se lopulta. CRC:n kanssa läträämisen jälkeen pajavasaralla muutama isku levyyn takaapäin ja johan irtosi. Keskeltä oli tosiaan nuokin hieman jumissa ja sai hieman temppuilla että levy irtosi kokonaan. Seuraavaa asentajaa varten pyyhin keskiön alumiinitahnalla.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Jarrulevyjen vaihto?
Pari kysymystä vanhaan ketjuun...
Entä tuon jarrulevyn kiinnitysruuvin kierre ja pituus kun yhdestä kulmasta näyttää kadonneen?
Mistä ruuviliimaa saa? En ole moiseen törmännyt.
Entä tuon jarrulevyn kiinnitysruuvin kierre ja pituus kun yhdestä kulmasta näyttää kadonneen?
Mistä ruuviliimaa saa? En ole moiseen törmännyt.
Re: Jarrulevyjen vaihto?
Luin jutun kiireellä läpi joten sori jos on jo mainittu että kannattaa poistaa ruosteet ja muut rähmät navan etuosasta ettei ala heti täristään.
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
Re: Jarrulevyjen vaihto?
Etujarruille oli hyvä ohje... kiitos myös minulta.
Millaiset ohjeet takajarruille?
Pitääkö jarruputket irroittaa, vai voiko taivuttaa putkia tarvittava määrä?
Millaiset ohjeet takajarruille?
Pitääkö jarruputket irroittaa, vai voiko taivuttaa putkia tarvittava määrä?
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002
Re: Jarrulevyjen vaihto?
Takapäässä satulat voi irrottaa ja taivuttaa putkia varovasti juuri tarvittavan määrän levyn irtisaamiseksi jos putket ovat hyväkuntoisia. Näin ainakin itse tein.
Re: Jarrulevyjen vaihto?
"Ruuviliimaa" saa hyvin varustetuista varaosa- ja työkaluliikkeistä. Esim. LOCTITE 242 ruuvilukite.S@@B9-3 kirjoitti:Pari kysymystä vanhaan ketjuun...
Entä tuon jarrulevyn kiinnitysruuvin kierre ja pituus kun yhdestä kulmasta näyttää kadonneen?
Mistä ruuviliimaa saa? En ole moiseen törmännyt.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: Jarrulevyjen vaihto?
takanalevyjä vaihtaessa joutuu lisäksi painimaan käsijarrun kenkien kanssa. Ilmeisesti tekniikkalaji mutta todistettavasti vaihtuu myös raakaa voimaa käyttäen 

#3272
Re: Jarrulevyjen vaihto?
Jep, suurimmat vekit sormiin saa aikaa se kun kenkien paikallaanpitojousien keskitapit tykkäävät olla vähän turhahkon lyhyitä. Ja on myös todella kivassa paikkaa sen toisen tapin kantakin pitää vastaan kun koittaa pienellä hylsyllä painaa jousta lukkoonPola kirjoitti:takanalevyjä vaihtaessa joutuu lisäksi painimaan käsijarrun kenkien kanssa. Ilmeisesti tekniikkalaji mutta todistettavasti vaihtuu myös raakaa voimaa käyttäen

Tunnin koitin saada jousta lukittumaan, mutta jumalauta, aivan varmasti on sen millin liian lyhyt se tappi. Tai vaihtoehtoisesti jousi yhden kierteen liian pitkä. Jousi siis ei yksinkertaisesti mennyt tarpeeksi lyttyyn että lautasen olisi saanu pyöräytettyä koloonsa.
Ekaksi otin jousesta kylmästi kierroksen pois. Toisista keksein pyyhkäistä viilalla tapin litistyksestä hieman pois. Vanhat menivät kyllä paikalleen, kun testasin. En vaan niitä viitsinyt pistää kun ne eivät kiiltäneet enää.
Re: Jarrulevyjen vaihto?
Jos se käsijarru on jollakin pyhällä hengellä säilynyt toimivana niin eihän siihen oikein muuten kannata kajota pelkkiä levyjä vaihtaessa kuin että kiertää levyn rumpuosassa olevasta reijästä käsin kenkien säädöt löysälle niin että vanhat levyt saa irti niihin kenkien osalta muodostuneista pykälistä huolimatta.
Ne kenkien lukitusjousihässäkät ovat tosiaan todella oikein hauskoja asennella, etenkin kun viimeksi Motonetistä ostamassani asennussarjassa sattui olemaan niin että lukitustapin ja jousen lukkolevyn ja sen syvennyksen mitta ei edes riittänyt kokonaan kasaan puristetulle jouselle! Ja se pyörännapahan vielä oikein auttaa asennusta koska sen vuoksi ei pääse suoraan painamaan ja kiertämään lukkolevyä..
Ne kenkien lukitusjousihässäkät ovat tosiaan todella oikein hauskoja asennella, etenkin kun viimeksi Motonetistä ostamassani asennussarjassa sattui olemaan niin että lukitustapin ja jousen lukkolevyn ja sen syvennyksen mitta ei edes riittänyt kokonaan kasaan puristetulle jouselle! Ja se pyörännapahan vielä oikein auttaa asennusta koska sen vuoksi ei pääse suoraan painamaan ja kiertämään lukkolevyä..
Re: Jarrulevyjen vaihto?
Jahas
Itehän en ruuvannut mistään mitään löysälle. Ainoa mitä tein niin hiekkapaperilla putsasin käsijarrukengät. 


#3272
Re: Jarrulevyjen vaihto?
Jumppasimme eilen mun 9-3:n takajarrut kuntoon. Satuloita ei ollu uusina laittaa, olis pitäny olla nekin...
Käsijarrut oli niin finito, että tippuivat palasina pihalle kun jarrulevy poistettiin. Toiselta puolelta oli se kässärin nivel/vipuvarsi ihan jumissa. Meinasin jo uutta lähteä ostamaan, mutta vähän hiontaa ja rasvausta sai luvat riittää tällä kertaa. Tiedän sit ens kerralla hankkia osan valmiiksi, jos rupeaa reistailemaan...
Oppia otin näistä, kun WISin asennus on kesken:
http://photo.platonoff.com/Auto/2005070 ... kes_fixed/
http://www.thesaabsite.com/Saab%20900-9 ... cement.htm
Käsijarrut oli niin finito, että tippuivat palasina pihalle kun jarrulevy poistettiin. Toiselta puolelta oli se kässärin nivel/vipuvarsi ihan jumissa. Meinasin jo uutta lähteä ostamaan, mutta vähän hiontaa ja rasvausta sai luvat riittää tällä kertaa. Tiedän sit ens kerralla hankkia osan valmiiksi, jos rupeaa reistailemaan...
Oppia otin näistä, kun WISin asennus on kesken:
http://photo.platonoff.com/Auto/2005070 ... kes_fixed/
http://www.thesaabsite.com/Saab%20900-9 ... cement.htm
Derigo Saab ergo sum.
exät 3D 900i vm. 93, 9-3 TiD vm. 99, combi 900i vm. 90
exät 3D 900i vm. 93, 9-3 TiD vm. 99, combi 900i vm. 90
Re: Jarrulevyjen vaihto?
Tämä ei onnistu. Ei millään vaikka antaa kierroksia, tai jarru pohjassa yrittää nostaa kytkintä.J8 kirjoitti:miten ois:
-keula ilmaan (pukit ei maksa paljoa ellei jo ole)
-kuusioruuvit levyistä irti (vissiin on jo)
-ykkönen silmään
- jarrunpolkimen näpäytys
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.