Mistäs moiset ahot??

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
supo
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Ma Joulu 01, 2003 16:36

Viesti Kirjoittaja supo »

Mulla kunnolla hanaa anettaessa jää neulan vasemmalle puolelle noin 2-3mm punasta näkyviin, ellei enemmänkin. Eikä pitäis olla mitään tehty.
Saab 900SE 2.0 Turbo -95
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3858
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Ajamisesta

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Juu, kävin taas puhumassa tuossa yhdellä huoltamolla ja kun kerroin mitä oli tapahtunut viime kertaan verrattuna, niin sieltä sanottiin, että eikun kovaa ajoa! :)
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
deportivo
"Viggen"
Viestit: 532
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 19:55

Viesti Kirjoittaja deportivo »

Kai näissä on kerrottu tehot alakanttiin. Mullakin ( ng900 -96) ajettu 117 000 km. AMW:n dynossa mitattiin 151,7 kw tehot, ennen viriboxin vaihtoa. Eli n.208 hv. Ahdot hiukan pomppi 0,7-0,9 välillä. Magneettiventtiili jumittaa.

MapTun stage 1:llä sitten 171,4 kw (n.235 hv) tehot ja ahdot seilas aika lailla ( 1,0-1,370). Venaa pitäis tosiaan rassata, tai ostaa uusi. Vääntö kävi kyllä ihan ihme piikissä, huiput ollen 438,0 Nm.
Stressfläkt
"Viggen"
Viestit: 675
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 23:29
Paikkakunta: Kronoby
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Stressfläkt »

Ei voi muuta kuin onnitella tehoista, deportivo.
Mitenkä olisko mahollista laittaa tehokäppyrät nettiin arvosteltaviks.
Omasta löyty 158kW vakiona ja ahdot oli maksimissaan 0.9 tasaantuen 0.8.

Onko juhokarella kameraa mukana penkityksessä, niin saadaan lisää kuvia.
9000cc Aero / 9-5 2.0t linear sport wagon sentronic
Audi A4 tdi quattro / V70N TDI
deportivo
"Viggen"
Viestit: 532
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 19:55

Viesti Kirjoittaja deportivo »

Eihän mulla oo, kun joku ärrän kertakäyttökamera.. Kyllä rupes tosiaan saappi liikahtaan. Ahdat käy reippaasti yli punaisen takarajan. aivan TÄYSIN eri autolta tämä nyt tuntuu. Ahdot vaan seilaa "lämä tiskissä "ollessa jonkun verran, mikä tuntuu välillä kunnon boosteina. Maptun Finlandin JP koitti herkistellä mag.venaa mutta ei se vielä kunnolla pelitä. Täytyis ottaa irti ja putsata, tai ostaa uusi.
Stressfläkt
"Viggen"
Viestit: 675
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 23:29
Paikkakunta: Kronoby
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Stressfläkt »

Tuo seilaaminen ei sitte johdu löysästä wastegaten actuaattorista.
Tai eihän niitä ongelmia oo tullut kuin vasta steg3 virillä

Ei mullakaan oo mitään kameraa, mutta kavereilla on.
Noh joillakin on saabi joillaki digikamera ja joillaki molemmat :)

Toivotaan että minäki saan viripalikkaa tuossa kesällä hankittua, vaikka tuntuu että jää all show puolelle.
9000cc Aero / 9-5 2.0t linear sport wagon sentronic
Audi A4 tdi quattro / V70N TDI
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3858
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Kuvista

Viesti Kirjoittaja juhokare »

No, jos siitä edes tulee totta, niin onhan minulla normaali kamera ja eikä siis harmikseni digi sellainen. Mutta kyllähän ne kuvat olisi tarkoitus laitattaa CD-levylle, jos siitä penkityksestä tulee edes totta! Eli voin sitten laittaa tänne niitä kuvia näytille, jos ne ovat sen asteisia. :D Mutta saas vielä nähdä... :? Ainakin nyt, kun kävin tuossa kylällä ajelemassa ajo oli hieman huonoa tuolla TEKun luona johtuen luultavasti huonosta tiestä. Kun pääsin tutuille reiteille alkoi ajo olemaan jo selvästi mukavempaa. Tarkoitan nyt tuolla äskeisellä sitä, että alusta olisi mukavempi olla tasokkaampi!! Esim. nuo Konin Sport Kitit kiinnostaisi joskus laittaa ehkä, jos siinä on mallistossa edes sopivaa autooni!! :) Mutta moottori kyllä vaikutti kiehnasevan kohtuullisesti - ainakin vielä. :D
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

deportivo kirjoitti:Eihän mulla oo, kun joku ärrän kertakäyttökamera.. Kyllä rupes tosiaan saappi liikahtaan. Ahdat käy reippaasti yli punaisen takarajan.
Stage1 ? ja ahdot susirajan takana? outoa... 8O
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

NG900T kirjoitti:
deportivo kirjoitti:Eihän mulla oo, kun joku ärrän kertakäyttökamera.. Kyllä rupes tosiaan saappi liikahtaan. Ahdat käy reippaasti yli punaisen takarajan.
Stage1 ? ja ahdot susirajan takana? outoa... 8O
Näyttää mittareissa olevan eroa. Mullakin kävi Stage 1:sellä yli punaisen alueen ja stage 3:sella menee viisarin kärki n. 3-4mm yli punaisen.

Mulla on valkoisen/keltaisen rajalla n -0.2bar ja keltaisen/punaisen rajalla n. 0,7bar Splitfiren mittarin mukaan. Tosin kyseinen mittari näyttää 1,55bar huippupaineita joten saattaa näyttää hieman liikaa.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3858
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Nyt oli testit..

Viesti Kirjoittaja juhokare »

No, lähin käymään tuolla dynossa aamulla. Kun siinä ajelin kohti TEKua, huomasin, ettei ahot käyneet niin korkealla kuin aikaisemmin ja toivoin, että kävisivät nyt sitten itse dynossa, että voitaisiin nähdä paljonko paineita on myllyssä. Kun tehtiin ahtotesti, kysyin tietysti kuinka paljon on myllyssä ahtoja. No, eihän niitä ollut paljoakaan kuten aamulla vähän aavistelin: 0,7-0,8 baaria, niin kuin valmistaja on luvannut ja tehotkin olivat sen mukaiset. :) Saimme, heh, vain ekan mittauksen arvoksi 120,2 kW kierroksia ollessa 5150 RPM eli onko se sitten vain 163 hv ja vääntöjä tuli 258,1 Nm arvioni mukaan 3400 kierroksessa. Toisella mittauksella saatiin vähän pienemmät arvot: Pmax=118,1 kW ja vääntöä 251,6 Nm. Olin vähän ihmeissäni, että miten nuo olivat sitten noin vähän. :? Kysyin sitten vähän myöhemmin tänään puhelimella, että kuinka korkealla ne ahot kävivät, kun mitattiin; no sieltä vastattiin, että punasen puolella ihan pikkusen eli jotain 1-2 mm punasen puolella kuten vakiona kuuluukin. Olin kokeillut ajoa dynon jälkeen; auto pelasi hyvin, siististi ja asiallisesti, MUTTA MUTTA tehojapa ei kyllä ollut yhtään eiliseen verrattuna ja ahotkaan eivät käyneet samanlailla. No, tässä sitten kävin teettämässä niitä kuvia tuolla Kärkkäisellä ja ajelin samanlailla, niin alkoihan se kone jo ärhäntelemään kuten eilen. Ahot kävi tuossa puoli tuntia sitten taas siellä 3/4 punasella, et silleen. Eli voisi kait olettaa, että Saabbini ahtopainemittari luultavasti pelaa, kun näyttää punasen ja keltaisen rajalla Tekun mukaan 0,7-0,8 baaria. Ja jos tästä vielä lasketaan etiäpäin arvioita (korjatkaa tietenkin :) ) ja jos ahot ovat suunnilleen suoraan verranollisia moottorin tehoon, niin voimme kait olettaa saadaan seuraa arvio:

P (huippu 3/4 punasella) = 163 hv * 1,35 bar / 0,85 bar *3/4 = 194,161765 hv, joka on pyöristettynä jotain 194 heppaa kait. Eli olisiko tämä se minkä se pystyy lykkäämään tällä hetkellä?? :o Ehkä enemmänkin. Tuo on vain suuntaa-antava!!! Mutta tuo noin, jos vielä tietäisin, että paljonko se on ahto on tuossa punasen loppupäässä, kun alussahan se on jotain minulla 0,8 bar. Ja mieluummin saisi mitattua uudelleen tuon mylly ahot!!!! Onko Stressfläkt hommannut sitä ahtopainemittaria???? :) Voitaisiin vaikka mitata, kun TEKulla ei sattunut kohdalle nuo kunnon ahot; kone ei kait ollut vielä lämmennyt, kun yön jälkeen starttasin sen käyntiin. :?

Kuviakin olisi nyt kiintolevyllä, mutte heh en tiedä miten ne ladataan tänne nettiin?? Kertokaapa te viisaammat!! Tosin printattuista käppyröistä en saanut kunnollisia ollenkaan, kun tuo 6-7 vuotta vanha kamera on mitä on ja en muistanut, että miten sitä taas käytettiinkään. Digikamera olisi haussa ja pitäisi hankkia se vuoden sisään. :)
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Ei voi muuta sanoa, kun että ihme kiesi sulla :lol:
Jos rehellisiä ollaan, niin vaihtoehtoja on tasan kaksi.

1.Autossa lastu, mutta esim nakusäätö puuttuu välillä peliin jolloin ahdot maltilliset.
2.Autossa ei lastua, mutta jotain jumittaa/vuotaa ja sen seuraksena turbosäätö ei toimi oikein.

Oli niin tai näin, niin ihmettelen suuresti, miksi trionic mene vikatilaan, jos ahdot heittelee 0.5bar???

Pistä ihmeessä kunnon ahtomittari kiinni, niin nähdään pidemmällä aikavälillä mitä siellä tapahtuu. Jos päätät ostaa mittarin, niin vältä equushin paskoja.

kuvat voit pistää mulle oruosaar@cc.hut.fi niin laitan näkyville.
#1730
500whp.net member
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3858
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Ahoista jälleen kerran

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Kun lähin tuosta kuntosalilta ja starttasin kaarani, Saabas tärähti hienosti käyntiin ja käynti oli taas siistiä. Alakierrosväännöillä moottori pelasi hyvin; ei mitään valittelemista entiseen verrattuna!! No, sitten kun pääsin suoralle ja kokeilin vähän taas ahtoja. Pistin kolmosen päälle ja annoin mennä kohtalaisen korkealle, mittari meni 4/5 osaa punaselle, eli lähelle punaisen ylärajaa ja olihan se kiihdytys sen mukaista!!!! :o Ja sitten, jos ahot pysyvät alhaalla siellä keltaisen ja punaisen välissä, jolloin ahot on ovat ne 0,7-0,8 baria, niin kiihdytys on selvästi tehottomattomampaa!! Eli uskaltaisin väittää, että Saabini oma ahtopainemittari pelaa ihan hyvin ja antaa ihan hyvän suuntaa antavan ahtopaineen.

Tuosta öljynvaihdosta autostani puhuttaessa: entinen omistaja/omistajat ovat vaihtaneet ainakin 15 000 km välein ja minä itse arviolta jotain 7000-8000 km välein moottoriöljyt ja vaihteistoöljyt on vaihdettu jo kahdesti minun omistamiseni aikana, joka on kohta 2 vuotta! Itse käytin ensin Neste City Prota ja nyt on ollut ehdottomana suosikkina Mobil Formula 1 Protection 0W-40, jota ei pala paljon paskaakaan kymppitonnia kohti ihan näin suoraan sanottuna, mitä on ensimmäisestä erästä kokemusta!!!
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

#1730
500whp.net member
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3858
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Autostani

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Joo, ahot käyt taas reippaasti punaisella ja käynti on erittäin mielyttävää johtuen siitä, että auto ei nyki yhtään alakierroksilla ja kiihtyy tasaisesti, miellyttävästi ja äkäisen puoleisesti luultavasti! 8)

Tuossa kuvassa auto oli likainen, koska en voinut oikein pestä autoa viime viikonloppuna johtuen romuskasta/flunssasta!! :?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3858
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Lastu vai ei...

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Viggenin väite: 1.Autossa lastu, mutta esim nakusäätö puuttuu välillä peliin jolloin ahdot maltilliset.

Eli yleensähän siinä nuo ahot näyttänee nousevan aikaslailla reippaasti, mutta joskus taas on vakio ahoilla ja tehoilla. Ja en ole ainakaan vielä huomannut mitään vuotoa tai selvää vikaa. Ainoastaan sytytystulpat voisi kyllä vaihtaa, jotta se osapuoli voidaan sulkea pois sitten ja joka tapauksessa ne pitänee vaihtaa, koska en tiedä oikein milloin entinen omistaja on vaihtanut ne viimeksi. Ajo oli ainakin vielä eilen miellyttävää verrattuna viime vuotiseen. :) Eli olisiko nuo niitä Stage 1:n 'oireita'?

Mutta mites sitten yleensä teillä on pelannut se Stage 1:n??? :? Ottaako sen kanssa kaara välillä pieniä ahtoja ja sitten yleensä niitä punasen loppupäässä suunnilleen???

Mitä olen edelleenkin laskeskellut, että tuossa voisi tosiaankin olla korkeilla ahoilla ne 195 heppaa ja vääntöä jotain 307 Nm, mutta jos mennään esim. Maptunin suhteella, niin vääntöjä voisi olla jopa huikeat 330 Nm. Mitä mieltä olette? :? Hyvin tuo kiihtyy luultavasti; eipä ole valittelemista.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Vastaa Viestiin