Kysymys auton alta.

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3496
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Kysymys auton alta.

Viesti Kirjoittaja SS »

Itsestäänsyttyvyys asteet bensalla on 400 joten en usko että kenenkään saabin peräpönttö saavuttaa edes hetkellisesti tuollaista lämpöä.
Tuskin tuo on ongelma, ennemminkin tankin sulaminen jo huomattavasti alhaisemmassa lämpötilassa...
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: Kysymys auton alta.

Viesti Kirjoittaja mursu »

Itse vedin tuon peltiläpyskän joskus nipparilla kiinni bensatankin kannakkeeseen... lämpökilpi ei ainakaan käy niin kuumana että muovi sulaisi :)

Pakoputken korjaaminen nippusiteillä on sitten toinen juttu :)
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Kysymys auton alta.

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

SS kirjoitti:
Itsestäänsyttyvyys asteet bensalla on 400 joten en usko että kenenkään saabin peräpönttö saavuttaa edes hetkellisesti tuollaista lämpöä.
Tuskin tuo on ongelma, ennemminkin tankin sulaminen jo huomattavasti alhaisemmassa lämpötilassa...
Eiköhän ne suojakilvet ole ihan Saabille tyypillisen varmuuden maksimoimiseksi, nimittäin nestettä, olkoonkin bensiiniä, täynnäolevan muoviastian puhkipolttaminen on ainakin kuuman putken säteilylämmöllä miltei mahdotonta: Kuumentuvaan kohtaan muodostuu luonnollisesti jäähdyttävä nestekierto eikä kuumennettava kohta saavuta muovin sulamispistettä, pinta voi muokkautua mutta puhki ei mene. Kokonaan toinen asia olisi jos punaisella putkella painettaisiin tankista läpi tai sohittaisiin polttoleikkauspillillä.

Asiaa voi testata vaikkapa laittamalla muovipussiin vettä ja yrittämällä polttaa sitä puhki. Bensiinilläkin homma toimisi mutta en todellakaan suosittele höyrystymisvaaran ja yleisen läträämisen vuoksi. :D
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Kysymys auton alta.

Viesti Kirjoittaja Hook »

Minuteman kirjoitti: Asiaa voi testata vaikkapa laittamalla muovipussiin vettä ja yrittämällä polttaa sitä puhki. Bensiinilläkin homma toimisi mutta en todellakaan suosittele höyrystymisvaaran ja yleisen läträämisen vuoksi. :D
Käytännön esimerkki oikeasta elämästä.. :mrgreen:
Täytetään ilmatiivis pussi puolilleen vaikka vettä. Poltetaan sitten vaikka stendarilla reikä pinnan tason tai hieman yläpuolelle eli noin puolivälin paikkeille. Yllättävää. Siihen palaa reikä ja vesi loiskuu ulos viimeistään pussi kourassa juosten.. :roll:

Niin. Entäs Saabissa? :idea: Tankki ei ole täynnä kuin mittarikentältä startatessa, samoin ng900/9-3 tankin pohja on muotoiltu ~10cm korkeammalle kohdista, jossa pakoputki menee tankin alta... Eli jos tankissa on alle 10cm bensaa (~1/4 tankkia), niin tankin pohja putken tietämiltä ei ole enää bensan peitossa edes suoraan nätisti ajettaessa.

Niin. Kukaanhan ei ole nähnyt ruosteisia tankin pantoja.. Mutta jos sellainen sattuu ruostumaan poikki ennemmin tai myöhemmin.. (og900 miehet omaavat varmasti tästä jo kokemuksia..) niin minkä varaan tankki putoaa näissä ng900/og9-3 suapeissa? Olisikohan siinä vaiheessa mukava, jos alumiinipelti olisi välissä eristämässä suoraa putki-tankki kontaktia?.. Tosisaabistihan tietty ei päästäisi ruostumaan puhki tai jos näin silti kävisi ja takaa kuuluisi pieni kolina, niin korjaisi tienposkessa ohimennen.. :twisted:
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Kysymys auton alta.

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

No Hiihoo ja pussihousut! Ja nythän oli kyse nimenomaan sen nestepinnan alapuolisista toiminnoista.

Esi erkki merkki koski lähinnä, ja aika tarkkaan nesteellä täytettyä muovisäiliötä ja nimenomaan sen nestepinnan alapuolelta.

Useimmiten Saabistien tankkien bensanpinta on (kai) yli puoli tankkia..?

Noh, get the general idea..? Kai..? :lol:

Mutta silti suosittelisin ihan mielenkiinnosta, tai jos sitä ei löydy niin vaikkapa uteliaisuudesta kokeilemaan nesteellä täytetyn muovipussin puhkipolttamista. :mrgreen:
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Kysymys auton alta.

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Omien tutkimusten mukaan tuolla on ihan hyvää tilaa vaikka porata ruuville uus kiinnityspaikka jos orkkispultit menee poikki.
Pohjamaalia tai jotain on hyvä laittaa kierteisiin ettei pääse ruoste käsiks.
Vastuuta en kumminkaa ota oikosuluista tai vastaavista. :mrgreen:

Jos alkuperäiset pultit aukee niin helpompihan sinne on jostain pellin palasta virittää iso prikka kuin pujotella toi pelti pois. :roll:

Tankin pannat itsellä on ollu molemmissa ihan siistit mutta takapöntön ja väliputken kiinnityspanta on molemmista ruostunu poikki että ihan kauheasti en luottais että putki pysyy välttämättä paikoillaan.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Kysymys auton alta.

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Itse korjasin prikoilla mutta sitten vähän hengittävämmän putken asennuksessa alkoi sen verran tuo S-mutkapätkä pottuilemaan että kyllästyin ja nykäisin sen pois.

Palakoon koko paska jos on siitä yhestä peltilipareesta kiinni, ei paljon puristele. :mrgreen:
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
deportivo
"Viggen"
Viestit: 532
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 19:55

Re: Kysymys auton alta.

Viesti Kirjoittaja deportivo »

jcarlson kirjoitti:Itse korjasin prikoilla mutta sitten vähän hengittävämmän putken asennuksessa alkoi sen verran tuo S-mutkapätkä pottuilemaan että kyllästyin ja nykäisin sen pois.

Palakoon koko paska jos on siitä yhestä peltilipareesta kiinni, ei paljon puristele. :mrgreen:
Aamen. Burn baby burn. :mrgreen:
NG9-3 MY08 2.0T Vector Farkku
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
Vastaa Viestiin